Mensen met voliere in de tuin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Mensen met voliere in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 13:24

:wave:

Zijn er hier mensen met volieres? Wij (of nou ja, ik :P maar vriendlief is het er gelukkig mee eens) zijn van plan om volgend voorjaar een voliere in de tuin te plaatsen (met nachthok) en zijn benieuwd hoeveel kosten je ongeveer kwijt bent en waar je aan moet denken.

Dus zijn er mensen met tips? Hebben jullie hout gebruikt of metaal voor de voliere en wat voor bodem? (tegels of iets anders?). Hoe hebben jullie het nachthok en hoe is dit ingericht? Hebben jullie verwarming erin?
en wat voor vogels hebben jullie bijvoorbeeld?

Dus brand los! Ik kan toch niet de enige zijn die graag vogels in de tuin wil? :D

kimmie261

Re: Mensen met voliere in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:52

ik heb een kleine voliere:
Afbeelding

er zit links zit een nachthok ingebouwd,en er zitten 2 valkparkieten in...de bodem is gewoon van hout met zand erop.

ze zitten overigens niet verwarmt swinters,maar ik heb het idee dat ze beter kou als hitte verdragen...

maar ik denk dat je zelf echt een grote voliere wil bouwen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 13:56

Wat een schattig hok! Ook ruim zat voor twee valkjes idd!

Ja, ik wil echt een wat groter verblijf voor ongeveer 8 vogels met tuinhuisje als binnenhok. Ook voor valkparkieten dus. Hoe bevalt het hout jou? Gaat het snel rotten met al die nattigheid of valt het mee?
Ik vind hout mooier, maar ben bang dat je na 2 jaar je complete voliere kunt vervangen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:59

nou deze moet wel weer een keer in de verf /beits gezet worden ja...en dak moet ook gerepareerd worden... :=

als je hout goed beitst dan rot het niet zo snel... :)

en ja he,ik vond het ook een schattig hok,en vind het ook ruim zat voor hun 2tjes :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:07

We hebben ook een voliere, maar dan geen parkiet-achtigen maar kanaries, diamantduiven, putters, zebravinkjes, enzovoort.

We hebben een aluminium voliere, is misschien een dure uitgave maar het loont zich echt. Je hoeft niet meer te schilderen of te beitsen, het ziet er mooi uit en wordt op maat gemaakt.

We hebben zelf dan wel een houten nachthok erin gemaakt voor 's winters.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:15

ik vind zelf hout erg mooi, maar zoals laptopmuis ook aangeeft, aluminium is wat betreft onderhoud natuurlijk wel ideaal.
hoewel je met hardhout natuurlijk ook goed zit wat betreft onderhoud, of je zet het houtwerk goed in de jachtlak , dat beschermt ook erg goed .

bodem, vrienden van me hebben een volière , die hebben gewoon grond/zand etc en een stukje verharding op de bodem, maar die hebben ook kwartels in de volière .
kennisen van me hebben er een betonvloertje in gestort, maar dat is misschien niet handig in een huurhuis ivm eventueel verwijderen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 18:17

Bedankt voor de tips!
Maar is de lak dan niet schadelijk voor de vogels? Valkparkieten zijn flinke knagers dus die gaan natuurlijk in het hout hangen. Mijn voorkeur gaat nu ook uit naar aluminium.
Ik gok dat je voor een redelijke voliere + binnenhok wel snel aan een kostenplaatje van 2000 euro zit?
En hebben jullie er nog een sluis tussen? (Ivm het openen van de voliere en dan meteen vogels kwijt zijn :+ )
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-09-13 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:19

Wij hebben 1 groot hok zonder nachthok met nog een hele lange vlucht.
Eerst hadden we geen beton maar er zaten allemaal muizen en ratten in dus hebben we beton gestort, en nu geen muis of rat meer gezien.
We hebben alles van hout het dak ook.
Als je parkieten doet moet je niet van dat groene gaas doen maar die grijze sterke, want die groene maken ze kapot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:20

Bepaalde laksoorten zijn volgens mij niet giftig voor dieren.

Wij hadden zelf een grote voliere. Iets van 4 bij 5 meter volgens mij. Geen parkieten. Maar we hadden meerdere bomen (niet giftig) erin staan en gebruikte wilgentakken waar ze op konden zitten. Dus konden we ook gewoon vervangen.

Wij hadden gewoon zwart zand als bodem. En verwarmde binnenschuur. Waar ook een ruime voliere inzat. En kweekhokken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:10

Zo is op de kinderboerderij nu:
Afbeelding

Zit een sluis in en nachthok.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 20:44

Die is echt prachtig! Wat voor vogels zitten erin?

love_juliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:52

Dit is onze volière. We hadden er 3 lachduiven in, maar nu dient het als konijnenren. Rechts bovenin zaten 2 gescheiden nachthokken met verwarming voor de winter.

Afbeelding

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:56

Cayenne schreef:

Is nu ook gemengde voliere met zebravinken, kanaries, etc.
Eerst zaten er valkparkieten in. Maar die maken alles kapot, schreeuwen veel en je kan er niets anders bijzetten. Één valkparkiet heeft ook de kwartels op de grond vermoord.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 07:58

Laptopmuis schreef:
Cayenne schreef:

Is nu ook gemengde voliere met zebravinken, kanaries, etc.
Eerst zaten er valkparkieten in. Maar die maken alles kapot, schreeuwen veel en je kan er niets anders bijzetten. Één valkparkiet heeft ook de kwartels op de grond vermoord.

Ik heb juist weer andere ervaringen met valkparkieten. Ze zijn rustiger dan de gemiddelde vogel en juist heel zachtaardig. Daarom kun je er bijvoorbeeld geen grasparkieten bij zetten, want die vreten de poten van de valkparkieten eraf! Valkparkieten zijn juist heel makkelijk te combineren met andere vogels. En tja, alle kromsnavels houden van knagen, kwestie van hout aanbieden waar ze wel hun snavel in mogen zetten, dan blijven ze van de rest wel af ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:56

Heb twee volieres 1 van 4 x 5 meter en 1 van 2 bij 6 meter en dan nog een stuk om de hoek van 2 x 3 meter. De dichte wanden zijn van hout en het gaas van aluminium panelen en het dak ook grotendeels. Daarop liggen dan doorzichtige platen of dichte platen. De vloer is van beton.

Heb niet echt duidelijke foto's alleen van de 1e voliere toen we aan het bouwen waren en een foto waar een deel opstaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Shrrrn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 08:52

Hallo,

Wij krijgen binnenkort ook een grotere volière! Yeaah! Er komen parkieten in, we hebben er al 3 maar hoeveel zou je er in kunnen doen?http://www.vanviegen.com/html/products.php?cat=14 en dan de V4 maar iets minder lang!

Ik ben eigenlijk wel nog op zoek naar wat tips:
- wat voor bodembedekking kan ik het beste gebruiken?
- hoe moet ik het nachthok inrichten?
- wel of geen planten er in?
Andere tips zijn ook erg welkom.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 09:09

Wilawander, ik had jouw post gemist maar wat mooi zeg! Heb je er ook een sluis in en een binnengedeelte?

Shrrrn, nog iets minder lang als de V4? Dan vind ik het wel een heel kleintje en eigenlijk niet zo geschikt.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:17

Ik heb ook een volière.
Zelf gemaakt van hard hout.
We hebben een gat in de schuur gemaakt waardoor ze zowel binnen als buiten kunnen zitten.
Binnen en buiten kan ik afsluiten, zo kan ik schoonmaken met de vogels aan de andere kant.
Ik ga er nooit in als de vogels buiten zitten dus ik heb geen sluis voor mezelf.
Binnen liggen houtsnippers, buiten (schrik niet) kunst gras.
Ze zitten er niet aan en het is echt super handig schoonmaken.
Je rolt hem op, haalt hem er uit, schoonspuiten en klaar.
Ze krijgen van mij elke week verse wilgentakken dus ze zitten gelukkig niet aan het hout.
Er zitten trouwens 4 dwergpapegaaitjes in.
Wat ik iedereen af kan raden omdat het gewoon enorme krengen naar elkaar toe zijn.
Ze zijn allemaal tam dus ik vind ze wel leuk en zou ze niet willen missen.
Maar het is wel een hoop gedoe om de vrede onderling te bewaren.

In schijndel zit trouwens iemand die goedkoop aluminium panelen verkoopt.
Ik heb hem wel eens voorbij zien komen op marktplaats.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:27

die V4 is toch niet klein?? die is een end groter als waar mijn vogels nu inzitten ( vind hem wel mooi :j )

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 09:28

Voor meer als 3 parkieten vind ik hem wel vrij klein want echt de vleugels strekken zal niet lukken (zeker omdat Shrrrn zegt dat haar versie van de V4 nog kleiner is.

Shrrrn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:31

De volière zal 200 x 100 x 210 (lxbxh) worden! Is dit echt te klein voor 4 parkieten?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 09:33

Ah ok, de foto vertekent dan misschien want ik vind hem daar al klein op lijken :o
Maar dat lijkt me nog niet zo verkeerd. Is dat de maat met het binnenhok?

Shrrrn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:35

De maat van het binnenhok zal 50 x 100 x 100 worden.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:39

Ik heb een binnenvoiliere buiten staan met 2 diamantduifjes.Ik wil ook zo graag een grote.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:48

Ik heb ook een voliere met een binnenhok erbij. Een foto heb ik zo niet maar ik heb onder andere spitstaartamadines, zebravinkjes, diamantduifjes, groenvinken, baardmannetjes en japanse meeuwtjes :j.
Ik moet verder nog uitsorteren wat blijft.