Kattenbakvulling voor oudere kat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miesie22

Kattenbakvulling voor oudere kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 20:04

Beste bokkers,

Aangezien ik niks op internet of bokt kon vinden ben ik benieuwd of iemand de goude tip heeft!

Mijn vriend en ik hebben een oudere kat(hij wordt 14 of 15 jaar). Hij doet alles nog heel netjes op zijn bak, alleen neemt hij de halve kattenbakvulling mee naar buiten en dit is dus door ons hele appartement te vinden.
We hadden eerst heel fijn kattengrit(kleine witte korreltjes) maar dit hebben we na 1 nacht al weggegooid want de hele vloer lag vol.
Toen zijn we op aanraden van een kennis overgestapt op houtkorrels(dus grove korrels van ongeveer 1 tot 1,5 cm lang).
Dit leek de oplossing te zijn, alleen valt dit ons na een week toch ook weer vies tegen. Als het nat wordt, wordt het ook en soort poeder. Dus hebben we toen gekeken of we de bak vaker konden verschonen en er hele nieuwe vulling in te doen, alleen hielp dit dus ook niet. Dit vonden we na 1 dag toch ook weer overal.
Op zich is het natuurlijk niet heel erg, alleen vind ik het best vervelend om elke dag te moeten stofzuigen als dit eigenlijk niet nodig is. :o

Misschien ook niet onbelangrijk, we hebben nu een 'luxe' kattenbak waar al een soort uitlooprekje in zit.
Voor de geïnteresseerde, deze is het:
http://www.woefenhinnik.nl/4553/kattenbak-wit-curver-petlife.html

Ik ben heel benieuwd of iemand een tip heeft!

Alvast bedankt!!

Rennie89

Re: Kattenbakvulling voor oudere kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:53

wij gebriken n siliconen voor in de bak. zijn witte en blawe korrels. kat is 12 jaar. eerste 3 dagen vond ze het raar, daarna gebrikte ze de bak goed :j

excs, mijn toetsebord is stk :))

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:01

Dat is een goede tip!! Heel erg bedankt! :D
Waar haal jij die altijd?

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:03

Ons kitten zit op houtkorrels. Mede omdat wij een klein huis hebben en ik ook niet overal grint willen hebben. Houtkorrels verpulveren hartstikke goed

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:05

Klopt, dat is juist het probleem bij ons, omdat ze verpulveren neem hij het mee de bak uit. Helaas!

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:07

En zo'n mat ervoor leggen? Daar lopen ze dan eerst over heen en "vegen" ze hun voeten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:08

bij de jumbo! maar 5 eros!

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:09

Dat is iets wat we eventueel ook nog willen proberen, we hoopten dat het door het uitlooprek in de bak niet nodig was, maar proberen kan altijd!

@lifaya thanks!! Dat is zeker het proberen waard!!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:11

een merk met een (hele) grote korrel pakken :)

Ik heb een hele grote maine coon (13 kilo) en had er eerst ook enorm last van (fijne witte korrel van Belmondo, wel heel fijn spul in gebruik)

Nu heb ik de grote korrel van Belmondo (Is verkrijgbaar bij de jumper) en nergens meer last van!

Voordelen:

- Klontert heel erg goed (stevige ballen)
- Loopt niet
- Ruikt lekker
- Geen nare geurtjes
- prijsvriendelijk (7,95 voor 20 liter)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:12

Stropellets voor de paardenstal.Lekker goedkoop ook.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:13

Ik heb van die klontvormende kattenbakkorrels en ik mest hem 2x per dag uit. Dat doe ik met zo'n schepje met gaten, dus alleen de klonten en drollen en de rest blijft er in. Wij hebben twee katten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:20

Een matje er voor leggen! Scheelt heel veel.

Ik gebruik sinds een tijdje trouwens hemperade, veel geprobeerd maar dit vind ze het fijnste en het is goedkoop :)
Ik had het al in huis voor de konijnen en hamster.

Voordeel ervan is dat het natte mooi naar de bodem zakt, madam maakt haar pootjes liever niet vuil namelijk. Bij andere bleef ook de bovenkant nat.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:29

Wat een nuttige tips zeg! Onwijs bedankt! Ik zal eens met vriendlief overleggen en dan eens kijken wat we gaan proberen! Heel erg bedankt allemaal!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:49

Ik verzorg bij diverse mensen tijdens hun vakantie hun katten en kan zo goed de kattenbakvulling beoordelen :+ Tot nu toe lijkt me catsan het meest ideaal. De mensen hadden er een speciale plastic zak in liggen (in de bak), 1 zak catsan erin, iedere dag de drollen eruit scheppen, urine zakt naar onder... Ging met 1 kat bijna 2 weken mee!! Zak eruit, dichtknopen en weggooien. Ideaal!! En er lagen in vergelijking met die sameklonterende kattenbakvullign véél minder zooi in huis. Of misschien was het wel een hele nette kat :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 06:48

Catsan gaat enorm stinken en klontert niet.....zo'n slecht spul!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 06:58

Wij hebben vrijwel nooit de bak staan, maar als hij er staat gebruik ik graag Magic Clean van Vitakraft. Ruikt lekker, blijft mooi liggen en is duurzaam.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 07:55

Ik blijf bij siliconen haha. Gaat tot een maand mee als je elke dag de drollen er uit haalt en stinkt niet

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:03

Catsan was hier ook een drama. Matje ervoor helpt hier ook voor geen meter :n
Lifaya bedoel je met silicone die blauw en witte doorzichtige korrels? Ook dat was hier een geen succes en erg grote uitloop.

Wij hebben trouwens ook een oudere poes (18 jaar), we hebben de roze kittyfriend geprobeerd icm kittyfriend aloevera (die verkopen ze helaas alleen in kleine zakje) maar dat is best prijzig, nu de oranje variant maar dat is ook niets.

Belmondo klinkt erg goed, helaas hebben we geen auto dus moeten we bestellen maar kan het nergens vinden helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:06

lifaya schreef:
Ik blijf bij siliconen haha. Gaat tot een maand mee als je elke dag de drollen er uit haalt en stinkt niet

Die hebben wij ook ja :)
Onze kat meurt echt flink :') Maar we hebben er nu ook geen last meer van, hij ging er ook zonder problemen op. Inderdaad gewoon de drollen eruit halen en verder leeggooien/vervangen wanneer de korrels 'vol' zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:59

Hier wilde de katten geen siliconen :-).Ik denk dat het gewoon een kwestie uitproberen is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:03

Een kat die meurt krijgt slecht voer.

Hoef hier gelukkig ook niet iedere dag drollen te scheppen, zo om de dag. Het andere voordeel van goed voer.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:06

miesie22 schreef:
Klopt, dat is juist het probleem bij ons, omdat ze verpulveren neem hij het mee de bak uit. Helaas!

En eens kijken naar een PeeWee bak? Dan zakt het verpulverde door de bodem en blijven de hele korrels over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:42

Onze kat meurt helaas ook van goed voer.. Maar dat komt omdat ie het erg leuk vind om scheten te laten, kat staat al op goed voer omdat ie blaaspatient is dus daar willen we geen risico's mee. Sommige katten eh. Stinken gewoon :')

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:54

listiglistje schreef:
Catsan gaat enorm stinken en klontert niet.....zo'n slecht spul!

Is ook niet de bedoeling dat catsan klontert :P Ik rook helemaal niets 2 weken lang. Was met 1 kat.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:16

Pfff, ik ben ook ten einde raad wat voor kattenbakvulling goed is :+ Dat waar mijn kat blij van wordt, is dat heel fijne spul dat hij door het hele huis loopt. Spul wat best mooi in de kattenbak blijft liggen (zoals Vitakraft korrels), daar blijft hij nijdig in graven en hij gaat veel minder goed naar de bak.

We hebben nu spul dat een heel fijne structuur heeft, maar niet zo fijn dat het echt OVERAL terug te vinden is.
Alleen jammer dat het stinkt naar talkpoeder. Hier meurt de kat dus naar zijn kattenbak - niet omdat die vuil is, maar omdat het spul nogal eigenaardig ruikt. Ik zoek nog steeds naar de ideale oplossing...

TS, welke houtkorrels gebruikte jij?