Zit dit tussen mijn oren, of niet?Meningen gevraagd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Zit dit tussen mijn oren, of niet?Meningen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:16

hallo allemaal,

Vraagje.. Ik zal de situatie kort uitleggen.
Mijn vriend en ik hebben een hond, Luna. Werkelijk een schat van een beest. Ze is wel wat ouder ( 9 jaar) en heeft een rot verleden ( kom uit spanje, heb zelf in het asiel in Spanje gewerkt dus weet hoe het er aan toe ging.)
Alles gaat super goed met haar, echt geen klagen. Vanaf februari moet ik beginnen aan mijn afstuderen en daarbij hoort ook stage. Van maandag tot donderdag, 6uur per dag.Mijn vriend is zee varend, dat houdt in dat hij een aantal weken weg is en dan een paar dagen thuis.
Luna is opgegroeid tussen honden en iedereen die langs komt, en een hond mee neemt, is luna erg enthousiast. Ze maakt voor elke hond ruimte in haar mandje en kruipt er lekker tegen aan. Of de hond nou groot, klein, dominant of onderdanig is.. Luna past zich aan, heel mooi om te zien.

Ik vind het dus sneu dat Luna straks wat langer alleen zal zijn, opzich is ze prima alleen want in huis slaapt ze. Ze is een erg rustige hond en buiten is ze heel speels en actief. Wij wandelen dan ook dagelijks meer dan een uur en dit blijven we doen. Ook gaat ze mee naar de paarden.

Zit het tussen mijn oren dat een maatje voor Luna fijn zal zijn? Dus een hond erbij? Mijn vriend en ik willen sowieso in de toekomst een hond erbij, maar eigenlijk pas als wij groter wonen. ( huis staat te koop.. maar in deze tijd niets van te zeggen). Wij wonen nu namelijk in een maisonnette woning, op zich wel ruim, maar geen tuin. Omdat Luna in huis rustig is, wil ik sowieso geen drukke jonge hond erbij, ik wil wel dat Luna haar rust kan behouden. Dus wij dachten aan een senior in het asiel.

Wat vinden jullie van deze situatie? Financieel gezien zitten we goed, ook onze Luna krijgt medicijn en dit is dus geen probleem en daar hebben we over nagedacht. Een hondenuitlaat service wil ik zelf niet, omdat Luna nog wel wat angst voor vreemde mensen heeft en het gaat niet om de beweging, die krijgt ze meer dan genoeg. Het gaat om het alleen zijn vanaf februari en nu heb ik nog de tijd om evt aan een nieuwe hond te wennen en de hond aan ons. Maar misschien dat ik me niet zo moet aanstellen en moet wachten tot de verkoop van dit huis?

Ben benieuwd naar jullie mening.

Groetjes, Agnes.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:38

ja doen :j

ik vind een hond een roedeldier en een 2de hond zou eigenlijk geen vraag moeten zijn,maar meer een must... ( net zo goed als het een must is bij paarden,konijnen,ratten,cavia's enz om deze met soortgenoten te houden)

zeker als luna zo graag bij een andere hond is :j ,ja zeker doen...

Shirley

Re: Zit dit tussen mijn oren, of niet?Meningen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:41

Ik ben ook een groot voorstander :j

Klinkt als een geweldige plek voor een kansarme oudere uit het asiel, doen !!!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:41

Hmm, ligt echt aan jullie hond denk ik. Mijn eigen hondebeest van 12 is al zijn hele leven de enige hond hier in huis, de hond van mijn opa en oma komt hier wel eens een paar dagen/weken logeren. Ze zijn zo'n beetje samen opgegroeid en mijn hond tolereert hem wel, maar lijkt blij te zijn als hij weer weg is.

Als je een nieuwe hond neemt, zou ik wel wachten tot jullie verhuisd zijn. Stel jullie nemen een asielhond, en dan is hij net gewend aan jullie huis, en dan moet ie weer verhuizen.

Succes met je beslissing!

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:45

Ik persoonlijk zou het ook doen. Ik kan zelf merken aan onze Spanjaard dat hij gezelschap nodig heeft aangezien hij opgegroeid is tussen andere honden en in het asiel altijd in een grote roedel heeft geleefd.
Als wij niet thuis zijn heeft hij grote steun aan onze teckel en liggen ze altijd dicht tegen elkaar aan te slapen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:53

Bedankt voor de reacties. Ik weet dat een hond een roedeldier was, ik was 2 jaar geleden ook niet van plan een hond mee te nemen vanuit dat werk.. Maar ik werd écht verliefd. Ik merk ook dat, wanneer ik bij mijn vriendin met 4 honden, kom Luna echt vrolijk is.

Het enige waar ik mee in mijn maag zit, is het huis wat klein is ( zo'n 100M2) en we hebben geen tuin. het huis staat in de verkoop.. Maar misschien dat dat wel een jaar of langer nog duurt.. En ik wil Luna toch graag een maatje geven. We wonen wel aan het strand, dus qua beweging geen klagen voor de honden hoor.

@EskeGirl; Dat is dus ook een punt voor mij, het verhuizen.. Maar wie weet duurt dat een week, een jaar of raakt het niet eens verkocht.. Je weet het gewoon niet in deze tijd..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:54

Een hond hecht zich aan het gezin, niet zo zeer aan het huis, dat hoeft geen belemmering te zijn ...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:04

ach wij hebben in een flat gewoond met 3 honden,en later in een klein huisje ( lees oppervlakte 70m2 ) met 5 honden,en niet de kleinste hondjes ( 1 rottweiler,2 argentijnse doggen en 2 kruisingen argentijn rottweiler)

100m2 is niet te klein voor 2 honden :n

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:10

Ik zeg ook doen. Die twee van mij hebben echt heel veel steun aan elkaar, kunnen ook echt niet zonder elkaar! Wij wonen wel groot met tuin maar zijn juist op zoek naar iets kleiners. Ik heb wel twee Chows en die doen eigenlijk niets anders dan slapen de hele dag haha. Maar zoals Shirley ook al zegt; ze hechten zich aan jullie en niet aan het huis!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:18

Doen! Wij hadden ook 1 hond, en hadden afgesproken dat er een tweede bij kwam zodra ik zwanger zou zijn. De hond had geluk, dat duurde niet lang. Beestjes waren intens gelukkig samen.

Ga eens bij het asiel kijken, er zijn genoeg oudere en kleinere hondjes die graag bij je zouden wonen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:19

jullie huis heeft een goeie afmeting (100m2 is echt niet klein)
en als je weet dat Luna zo veel van gezelschap van andere honden geniet en je hebt ook nog eens de tijd om vanaf nu tot februari de basis en het wennen goed te begeleiden zeg ik doen , jullie huis is echt voldoende groot voor een tweede, zeker als je gewoon lekker aan de wandel gaat met het setje zie ik er geen probleem in :)

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:28

Doen doen doen! Luna heeft een vriendje, en het vriendje gelijk een stuk beter leven. Goede keus om een wat ouder asiel hondje te nemen, niet te druk en luna krijgt toch haar rust :)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:28

Ik zeg ook doen. Als het financieel, qua ruimte en tijd om lange wandelingen te maken kan, waarom niet? Wat wel erg belangrijk is, is dat je huidige hond goed overweg kan met de nieuwe hond. Ik zou vragen bij een asiel of je evt. een hond een weekje (of paar dagen) op proef kan nemen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:32

Wat fantastisch dat jullie er een hond voor Luna bij zouden willen nemen en dan ook nog eens een oudere uit een asiel!! _/-\o_
Ik zeg absoluut doen!!
Wij hebben wel een tuin en als wij niet buiten zitten, komen onze honden ook niet buiten uit zichzelf :+ Als ik kijk welke tijd zij in de tuin besteden, vraag ik me af of ze een tuin zouden missen :D
Als dat de énige reden is voor jullie om te twijfelen, moeten jullie die absoluut laten varen!
Succes met jullie keuze!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:30

jep zit tussen je oren want daar zitten je hersenen ;) maar idd honden zijn roedeldieren dus lekker een leuke hond erbij nemen die ook al goed alleen kan zijn en sociaal erg leuk is. Er zit zat in de asielen die dringend op zoek zijn naar een leuk thuis. Let wel op dat je nu geen hond erbij gaat nemen met een zeer hoog energie niveau uiteindelijk moet de hond namelijk goed alleen kunnen zijn met zijn/haar maatje.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 09:35

Bedankt voor alle reacties!

Wij hebben besloten een 2e hond erbij te nemen. Waarschijnlijk een senior, maar het belangrijkste is dat de hond heel goed kan opschieten met onze Luna. Het wordt tenslotte haar maatje ( en die van ons :) )

Mijn vriend is pas volgende maand thuis, dus wij hopen dan een hond te vinden. Ik ga deze maand al vast wat asiels langs en hoop dan een soort "selectie" te maken waar wij vervolgens samen bij gaan kijken.

Wat me opvalt is dat het grootste deel van de hond stafford achtige zijn, waarbij vaak vermeld staat dat ze niet overweg kunnen met hun soortgenoten.. Zonde..

Ook veel senioren ( en soms zelfs 15 plus!) waar afstand is van gedaan wegens komst van kind.. Verschrikkelijk.

Vanmiddag ga ik de eerste asiels bellen, waaronder de senioren opvang in bergen op zoom!
ik hou jullie op de hoogte :)

Nog tips waar ik op kan letten verder?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:51

Vraag in ieder geval om een proef periode.
Want in eerste instantie kan alles goed lijken maar na de gewenningsperiode kan dat omslaan.

Hebben wij ook gehad toen we er een 1 jarige herplaatser via een fokker bijnamen.
In eerste instantie waren het 2 magneten naar elkaar toe. Spelen deden ze volop en al snel kropen ze bij elkaar in de mand.
Maar toch ging het na een paar weken fout. En dan ook echt fout, want dat was niet even de rangorde bepalen.

Wij hadden met de fokker ook afgesproken dat ze terug mocht als het toch fout bleek te gaan. Helaas hield de fokker geen woord en nam haar niet terug.....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 10:01

Volgens mij is het bij de meeste asiels niet mogelijk om een proefperiode van meer dan een week te krijgen.. Nu moet ik wel zeggen dat Luna onderdanig is.. Zij is helaas al een keer op het strand aangevallen en ging toen gelijk op haar buik liggen. In de meeste gevallen zal dit het gevecht stoppen, maar om deze reden lijkt het mij verstandig om voor een onderdanige hond te gaan.Zodat Luna wel zich kan terug trekken als zij dit wilt. Zij laat namelijk ook met gemak haar eten of bot afpakken, ze komt niet voor zich zelf op.

Wat ik me ook bedenk.. maakt een reu of teef nog uit? ( Luna is een teefje, maar kan met beide opschieten).

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:05

Ik zou er mee oppassen.
Met Luna gaat het goed.
Maar wat als de nieuwe hond niet goed tegen alleen zijn kan?
Ik vind het wel een heel leuk plan.
En als je toch veel wandelt, en groter wilt gaan wonen, lijkt het me niet zo erg dat je huis nu wat klein is voor de honden

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 10:07

Met Luna gaat het ook goed, maar ik merk wel dat als de hond van mijn moeder kwam logeren of als ik bij vrienden ben met honden, Luna daar echt van geniet. Ze houdt van andere honden en ligt maar wat graag tegen anderen honden aan. Ze zoekt ze echt op zeg maar.

Daarom willen we de stap nu maken, nu heb ik nog 5 maanden alle tijd van de wereld om aan de hond te wennen en de hond aan ons.. Pas in februari ga ik met mijn afstuderen beginnen.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:15

Leuk dat jullie kiezen voor een maatje
Persoonlijk zou ik voor een reuerbij gaan, grootste kans op dat het goed gaat en blijft.
En gewoon vragen naar de karakters en zeggen wat je zoekt. De medewerkers kunnen de hond het beste inschatten en of ie bij jullie hond past.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:25

Volgens mij klikt het met het andere geslacht altijd beter maar dat is ook maar net weer afhankelijk van de hond zelf natuurlijk en wat hij/zij mee heeft gemaakt.

Wij hebben helaas erg veel pech gehad met een asiel hond omdat ik een chow reu in huis nam bij mijn reu en teef. Mijn reu accepteerde dat absoluut niet, dat ging er zo heftig aan toe dat we hem echt terug moesten brengen anders zouden ze elkaar afgemaakt hebben. Maar het was allemaal mijn domme schuld want ergens had ik kunnen weten dat mijn reu er niet op zat te wachten (die hield al niet zo van andere reuen). Maar wat ik hiermee wil zeggen is; die arme oude man zit nu nogsteeds in het asiel met als tekst; kan niet bij andere honden. Terwijl MIJN reu hem continu aanviel en niet andersom. Hij kon hartstikke goed met mijn teefje maar moest zichzelf natuurlijk ook verdedigen. Dus als een hond je aanspreekt kan je altijd vragen in hoe verre hij/zij dan niet met andere honden kan..

Bij ons hadden ze een speelweide waar we ze eerst allemaal los hebben gelaten en ze hadden ook een bepaalde periode waarin je hem/haar terug mocht brengen als het echt niet zou gaan.
Sterker nog ze hebben mij gesmeekt hem terug te brengen want ik wou het ECHT niet :(. Maar zo'n leven was ook niet te doen voor die lieve oude beer :(!!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 10:31

Bedankt voor het mee denken.

Onze eisen zijn gewoon dat de hond goed met andere honden overweg kan en geen jacht instinct heeft. Laatste is belangrijk omdat wij lopen in de duinen met Luna en dit ook willen blijven doen en het gebeurd regelmatig dat je dan konijnen tegen komt. Luna kijkt er niet naar en blijft gewoon luisteren, dus dat is iets wat van belang is want ik zit op 50 meter loopafstand van de duinen.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:45

Nessah schreef:
Volgens mij is het bij de meeste asiels niet mogelijk om een proefperiode van meer dan een week te krijgen.. Nu moet ik wel zeggen dat Luna onderdanig is.. Zij is helaas al een keer op het strand aangevallen en ging toen gelijk op haar buik liggen. In de meeste gevallen zal dit het gevecht stoppen, maar om deze reden lijkt het mij verstandig om voor een onderdanige hond te gaan.Zodat Luna wel zich kan terug trekken als zij dit wilt. Zij laat namelijk ook met gemak haar eten of bot afpakken, ze komt niet voor zich zelf op.

Wat ik me ook bedenk.. maakt een reu of teef nog uit? ( Luna is een teefje, maar kan met beide opschieten).

Dit klopt niet helemaal. Een wat onderdanig hondje kan juist heel veel steun hebben aan een juist iets meer zelfverzekerdere hond (hondje).
Voor zover ik weet is er aan de meeste asielen in Nederland een gedragstherapeut verbonden. Wellicht dat hij/zij je kan helpen met het zoeken naar een karakter dat goed klikt met Luna.

Ik vind het geweldig dat je zo nadenkt en bezig bent met het welzijn van Luna en er daarnaast ook nog voor kiest om een senior een gouden mandje te geven (want als je met zoveel liefde over Luna praat, dan weet ik zeker dat dat gouden mandje bij jou staat). Chapeau!!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:51

Ik denk dat je met een reu-teef combinatie de meeste kans van slagen hebt. Succes!