Eerste x oud en nieuw

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Eerste x oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 16:18

Ok, het is nog niet zover, maar je kan er maar beter optijd bij zijn.
Oud en nieuw was voor ons altijd een drama met twee doodsbange honden.
Nu leven deze niet meer en heb ik een pup van nu 8 maanden.
Ze heeft al een x vuurwerk gehoord, en oom onweer taalt ze niet naar. Ze kijkt wel wat om zich heen van " wat is dat" maar verder niet.
Moet ik voorbereidingen treffen? Of gewoon zien wat er gebeurt? Of?
Wat is handig?

Nessah

Re: Eerste x oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:22

Ja heel vervelend, vuurwerk voor honden.

Ik heb een tijd terug ook een topic geopend en er kwamen veel tips misschien heb je er wat aan: Nessah @ [BB] Hond overdreven bang voor onweer/vuurwerk.. tips nodig :(

Uiteindelijk alles wel geprobeerd maar dit jaar laat ik het rusten.. Ik laat haar haar eigen plekje opzoeken en laat haar met rust in de hoop dat het snel vuurwerk vrij is weer.. Want niks hielp helaas bij de mijne..

Succes!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 16:24

Ja, als ze al bang zijn heb ik ook een hele lijst tips, maar wil nu liever voorkomen dat ze bang wordt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:24

Ik zou op voorhand niets doen, gewoon het erop aan laten komen. Als jij je normaal gedraagt, zal je pup niet anders reageren.

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:25

Je hoeft geen voorbereiding treffen, heb ik nog nooit gedaan met onze honden.
Wat je kan doen is op het moment zelf een radio aan doen.
Vind de hond het spannend? Schrikt die totaal niet gaan troosten!
Gewoon doen wat je anders ook doet, zo laat jij zien dat het totaal niet eng is.
Ga je hem knuffel en aaien bevestig je zijn gedrag.

Wil je wel weten hoe die gaat reageren heb je cd's met vuurwerk geluiden.
Kan je die thuis gaan luisteren in huis en ga je gewoon verder waar je mee bezig bent.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:27

Ik ben bij mijn honden het eerste jaar bij ze gebleven. Verder niets bijzonders gedaan. Steun bieden als ze dat nodig hebben bijvoorbeeld naast je laten liggen als ze dat prettig vinden maar verder gewoon geen aandacht geven. Eventueel een bot geven zodat ze wat te knagen hebben en zijn afgeleid.
Mijn honden kijken nu hoogstens een keer verstoord op met een blik van wie maakt die herrie en gaan daarna weer lekker verder slapen.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 19-09-13 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:27

LadyMadonna schreef:
Ja, als ze al bang zijn heb ik ook een hele lijst tips, maar wil nu liever voorkomen dat ze bang wordt

De ene hond is er nou eenmaal banger voor dan een andere hond.
Dat is net het zelfde mensen met onweer bijvoorbeeld. Maar het scheelt
Enorm hoe jij als baas op dat moment tegen de hond doet

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:02

Ik laat onze honden altijd gewoon met rust. Willen ze onder de bank of naar de bijkeuken, dan mogen ze dat.
Verder schenk ik er geen aandacht aan als er 1 jankt of schrikt of wat dan ook.
Maar nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ze er geen zier om geven. Eentje zit zelfs voor het raam te kijken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:17

ik tref voorbereidingen in de zin van dat ik die laatste paar dagen niet in de bebouwde kom ga wandelen en wel in de polders e.d. desnoods eerst een stukje met de auto om te voorkomen dat het toch 'mis'' gaat. Nu heb ik geen bange honden en ook mijn vorige is goed gegaan maar ik hou het graag goed. Op het moment zelf laat ik ze kiezen. Normaal blijven ze gewoon salen in de huiskamer maar afgelopen jaar is mijn ene hond mee naar buiten gegaan (wel aangelijnd met de deur open). Hij vind siervuurwerk geweldig (gaat regelmatig mee als er ergens voorstellingen zijn) en heeft genoten van het spectakel in de lucht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 19:22

Nynkee, niet troosten is ontzettend achterhaald.

Misschien haal ik idd wel ff zo'n cd om te zien wat ze doet

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:28

Ik ben met mijn 10mnd oude hondje juist door de wijk gaan wandelen toen er begonnen werd met vuurwerk afsteken een paar weken(?) voor oud en nieuw. Niets anders gedaan dan normaal en ze is er niet bang voor nu.

*typefout*
Laatst bijgewerkt door guccio op 19-09-13 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:30

Om 12 uur een enorme gevulde kong geven? Dat werkt bij die van mijn ouders het allerbeste. Geven geen kik, maar zijn gefixeerd op de kong

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:42

Zelf compleet vuurwerk en onweer negeren.
Zodra je maar iets laat blijken dat je er naar luistert, gaat je hond dat ook doen.
Toen mijn hond nog puppy was, ging ik altijd met hem spelen als het onweerde. :D
Zelfs bij de hardste donderslagen deed ik net alsof ik niks hoorde, dat het gewoon heel normaal was.
En rond oud en nieuw ook.
Zodra de eerste knallen er waren, liep ik met hem buiten en negeerde het geknal compleet.
Dan ging ik wat kleine oefeningetjes doen, zoals zit en af.
Het heeft heel goed geholpen, mijn hond is nu 12 en is nooit bang geweest voor onweer/vuurwerk.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:48

LadyMadonna schreef:

Indd, je mag ze best troosten, doe je dat niet laat je de hond als leider zijnde alleen maar in de steek. Verder zou ik me
Niet heel druk maken gewoon op je af laten komen, komt ie je op zoeken prima wil hij ergens verstoppen prima slaapt hij door helemaal dikke prima

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 19:57

Mossel: mijn oude hond was zo bang dat ze direct alles liet lopen, dus vandaar mijn vraag eigenlijk ;)

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:00

Wij hadden als wij er niet waren, gewoon de radio aan gezet.
Verder geen aandacht aan schenken, en dat ging altijd goed!
Inmiddels is hij ook overleden, maar nooit last van gehad!

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:08

Onze hond deed het de eerste keer heel goed.
Ze was rustig, de flitsen en lichten waren wel interessant om naar te blaffen, maar na een halfuurtje stopte ze daarmee.
Verder hebben we er geen aandacht aan geschonken en deden we gewoon ons eigen ding.
's Middags veel gelopen zodat ze moe zou zijn, en 's avonds na het eten een klein rondje gewandeld.
Rond een uur of 2 's nachts liepen we dan ook nog een blokje om, toen was het bij ons in de straat al uitgestorven :')
De 2de oud en nieuw was er niks aan de hand :)

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:26

Ik heb de eerste oud en nieuw van onze hond niet echt speciaal iets gedaan. Ik had alleen een bot in huis gehaald om haar als het nodig was wat te kunnen afleiden. Ze lag lief te slapen in haar bench (deurtje open, maar is gewoon haar eigen plekje), het geknal begon. Ze keek heel slaperig een keer om zich heen, zo van wie maakt die herrie. En ging toen weer gewoon liggen slapen.
Buiten zou ze het liefst het vuurwerk apporteren, dus in die tijd mocht ze alleen los als ze zelf een balletje ofzo vast had (was heel erg gefocust op haar eigen speeltje en bleef altijd van andere speeltjes af dan).
Nu haal ik gewoon elk jaar een kluif en als ik het idee heb dat ze er wat last van heeft, geef ik haar een kluif als afleiding.

De hond van mijn ouders heeft de eerste jaren ook nergens last van gehad, maar begint nu de laatste twee jaar ineens bang te worden, terwijl mijn ouders niks anders dan anders doen. Dus nu komen ze vaak naar ons met oud en nieuw, omdat het hier veel rustiger is qua vuurwerk en ze dan ziet dat mijn hond het niet erg vindt, dus dan is ze een stuk relaxter.

Naar alle waarschijnlijk komt er binnenkort bij ons ook een pup, dus aankomende oud en nieuw moeten we even kijken hoe dat het met deze pup gaat met vuurwerk. Maar ik verwacht eigenlijk weinig problemen, omdat onze andere hond gewoon relaxed is.

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:13

Mossel schreef:
LadyMadonna schreef:

Indd, je mag ze best troosten, doe je dat niet laat je de hond als leider zijnde alleen maar in de steek. Verder zou ik me
Niet heel druk maken gewoon op je af laten komen, komt ie je op zoeken prima wil hij ergens verstoppen prima slaapt hij door helemaal dikke prima

Met troosten bedoel ik er mee. Stel de hond gaat huilen of je ziet hem schrikken ga hem dan niet knuffel of aaien
Van rustig maar pop het is maar vuurwerk. Een hond bevestigit dat juist dat het dan eng is.
zijn gedrag bevestig je op dat punt;)

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:17

LadyMadonna schreef:
Mossel: mijn oude hond was zo bang dat ze direct alles liet lopen, dus vandaar mijn vraag eigenlijk ;)

Sommige honden hebben het ook meer in zich al negeer je het gedrag en heb je bv radio aan.
Daarom zie je ook wel dat een hond naar een pension word gebracht die buiten af woont. Daar is bijna
tot geen vuurwerk. Of je hebt zo`n lucht sprayer waar ewn hond rustig van word. Die moet je dan al ruime tijd voor die tijd in huis hebben. Heb dat zelf nog nooit getest maar schijnt goed te werken

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:25

Mijn ervaring is dat negeren het beste werkt. Gewoon doen alsof er niks aan de hand is. Geen reden geven om raar te reageren, zelf niet gespannen zijn, en gewoon doen alsof het iets leuks is.

Gelukkig is het pas september, dus je hebt nog tijd genoeg, maak je niet zo druk, het is maar net hoe jij er mee omgaat. :D

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:36

LadyMadonna schreef:
Ok, het is nog niet zover, maar je kan er maar beter optijd bij zijn.
Oud en nieuw was voor ons altijd een drama met twee doodsbange honden.
Nu leven deze niet meer en heb ik een pup van nu 8 maanden.
Ze heeft al een x vuurwerk gehoord, en oom onweer taalt ze niet naar. Ze kijkt wel wat om zich heen van " wat is dat" maar verder niet.
Moet ik voorbereidingen treffen? Of gewoon zien wat er gebeurt? Of?
Wat is handig?

Gewoon doen alsof het normaal is en erbij hoort.

Ik heb geen hond ma een kat.
Toen die nog kitten was heeft die gewoon rond gelopen en nieuwsgierig zitten luisteren na alle geluiden en op den duur zelfs voor de raam de vuurwerkflitsen zitten vangen.

Ik ben van mening als jij druk maakt neemt je hond dit over.
Dus ik zou juist niks voorbereiden want dat voelt je hond namelijk aan dat er iets anders is als anders.
Gewoon lekker doen als of het een normale dag is zoals altijd

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:53

Ik denk niet dat je al voorbereidingen moet gaan treffen. Ik heb zelf een nova scotia, zijn best voorzichtig aangelegde honden en demijne is best angstig. Heb haar van pup af aan en heb haar eerste oud en nieuw, iets voor twaalven haar avond eten gegeven, en ben rustig voor de tv gaan zitten, balletje gegooid en haar bezig gehouden, niets laten merken! Op het moment dat we naar buiten gingen of we gingen op de bank haar vasthouden etc, werd ze wel angstig. Gewoon doen alsof je niet weet waar ze het over hebben, en de normaalste dingen doen. Heb mijn hond geen tijd gegeven om heel bang te worden, en dat heeft bij haar gewerkt. De laatste oud en nieuw heeft ze voor het raam staan kijken, niks aan de hand. Maar de een reageert er natuurlijk wel heftiger op als de ander moet ik zeggen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 06:11

guccio schreef:
Ik ben met mijn 10mnd oude hondje juist door de wijk gaan wandelen toen er begonnen werd met vuurwerk afsteken een paar weken(?) voor oud en nieuw. Niets anders gedaan dan normaal en ze is er niet bang voor nu.

*typefout*

ieder zijn ding maar ik vertrouw geen enkel kind of puber met vuurwerk deze denken vaak maar aan 1 ding af gooien dat vuurwerk en laten knallen. Of ze zien me niet lopen (staan om een bochtje of in hun achtertuin) of ze doen het expres maar het zijn niet alleen maar normale knallers hier in de buurt. Er zit veel illegaal vuurwerk bij (leuk in de buurt van de grens wonen op zo'n moment *\o/* :( )

ik ga het risico niet nemen dat iemand mij niet ziet of het expres toch af gaat gooien. Heb dit 1x gehad aan de rijksweg. Deze jongen heeft zelf honden en zag mij zeker wel en gooide toch expres een rotje (gelukkig 'maar' een rotje) naar mij en mijn honden. Ik ben gewoon doorgelopen en de schade is meegevallen. 1 van mijn honden heeft de eerste 2 jaar niets meer durven doen met vuurwerk in de buurt maar gelukkig in de polders wel rustig. Heb die jongen toen later wel verteld wat ik ervan vond............ gelukkig zijn beide honden erover heen gekomen. Niet omdat ik ze negeerde maar wel door heel veel inzet. Oftewel wij gingen wandelen en daar ging altijd een bal aan touw of flostouw, fleece trek touw, snoepjes e.d. van alles werd mee genomen door mij en er werd veel gespeeld en beloond. Niets negeren als ze bang zijn maar ook niet steunen. Gewoon maken dat ze in hun kop niet met al die knallen bezig zijn. Even schrikken kan gerust maar we gaan lekker door met spelen en dat heeft heel goed geholpen. Dus ik zou zeggen lekker speelgoed mee nemen en gek doen (uiteraard wel de gelegenheid geven te poepen en plassen :D )

Mijn huidige hond daarom expres zeker de eerste 2 jaar naar evenementen mee genomen die met vuurwerk af sloten. En dan lekker spelen en samen kijken. vaak is dat veel siervuurwerk en weinig knal werk dus ideaal

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 06:51

Vuurwerk hoort bij het 'dagelijks' leven. Door voorbereidingen te treffen en nu al te kijken hoe je hond reageert leg je er alleen maar de nadruk op.

Ik deel de mening dat negeren het beste werkt. Niets mee doen. Hond gewoon uitlaten, niets anders dan anders doen.