Chihuahua mee naar stal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Chihuahua mee naar stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:40

Hoi Bokkers,

Al ruim 3 jaar hebben wij een chihuahua, zij was pas een aantal weekjes jong toem ze bij ons kwam.
Nu verzorg ik sinds begin augustus dit jaar een super paardje en vond het wel een leuk idee om dr eens mee te nemen.

Ze kan nergens naartoe/weglopen dusndat is het probleem niet.
Ik weet alleen niet hoe ze op de paarden reageert.

Ze is verder ook nooit in contact geweest met paarden.

Tips?

Dakario

Re: Chihuahua mee naar stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:53

houdt uw hond eerst even aan de leiband. laat die kennismaken met alles. als je met uw paard bezig houdt zorg dat er iemand is die uw hond vasthoudt en in het oog houdt.
Na een tijdje zal de hond weten wat haar plaats is en leer de hond ook om niet in piste te komen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:56

Ik zou het niet doen, ik heb een keer mijn hamster meegenomen naar mijn pony, resultaat, platte hamster :+

beestje hoeft maar in een onbewaakt moment onder het paard te komen, trap te krijgen of iets anders te gebeuren op het erf (auto/tractor) en het is gebeurd...

En zeg niet dat het jou niet overkomt, want bovengenoemde gevallen heb ik in mijn leven vaak zien gebeuren :7

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:00

hihi sorry hoor moest echt ff lachen om wat hierboven staat :D , hamster mee naar paard haha!
Hondje is natuurlijk wel erg klein, mits je goed oplet zal het moet lukken toch? Neem desnoods een dekentje mee wat ze gewend is en probeer daar haar plekje van te maken als ze onder commando staat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:54

Een chihuahua onder commando, bestaat dat....?
;)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:58

Ik zou het ook niet doen, ze zijn veels te klein en teer. Ook zijn ze erg snel in hen bewegingen, maar ook snel gestressd. een pard of pony ziet ze ook minder snel!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:09

Eerst een paar keer aan de lijn meenemen en zorgen dat ze in elk geval onmiddelijk luistert als je haar bij je roept, zodat je haar uit gevaarlijke situatie's kunt halen.
Leer haar aan de lijn al dat ze op gepaste afstand moet blijven van paarden en als ze de eerste keer losloopt, zorg voor een gecontroleerde omgeving en neem een lange zweep oid zodat je haar van afstand kunt corrigeren. Nadert ze het paard te dicht of is ze opdringerig, geef haar gerust een tik zodat ze leert dat een paard gevaarlijk kan zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 06:12

Kuggur schreef:
;)

jep als mijn labrador onder een commando past dan past een chihuahua zeker :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 06:14

elke hond kan mee naar de paarden mits je ze maar goed leert luisteren en kan letten op hond en paard en de hond het paard niet op wil eten (daar ben ik in TS haar geval dan niet bang voor). Wel zeggen tegen andere mensen op stal dat jij je mini bij hebt zodat ze daar rekening mee kunnen houden mochten er nog meer mensen zijn.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 06:59

Kuggur schreef:
;)

Ik vind dit echt een opmerking die nergens op slaat...
Ik heb zelf een chihuahua van 1.5 jaar die perfect luistert.
Netjes naast me loopt, zowel los als vast. Kan zitten, liggen, pootje geven op commando en netjes in haar mandje gaat als ik daar om vraag.
En niet naar elke hond blaft die we op straat tegenkomen.

Vind het jammer dat er altijd zulke vooroordelen zijn over chihuahua's :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:09

Krissie0 schreef:
Kuggur schreef:
;)

Netjes naast me loopt, zowel los als vast. Kan zitten, liggen, pootje geven op commando en netjes in haar mandje gaat als ik daar om vraag.

Eerlijk is eerlijk,je bent wel de uitzondering met zo'n chi.De meeste zijn toch kefferige vervelende dingen.Mijn vriendin heeft er ook één,een schatje voor mensen maar naar iedere hond moet worden uitgevlogen.Ik wilde er ook één ,maardat was voor de chi hype,sindsdien ben ik er van genezen.

Maar in principe zie ik niet in waarom ze niet mee naar stal zouden kunnen ,als je paard braaf is en de hond leert opletten.Mijn kleintjes van 5 kg gaan ook mee naar de paarden,als daar een paard op gaat staan zijn ze ook plat.
Ik zou alleen goed zien of alle paarden ook hond vriendelijk zijn.Mijn herder liep altijd naast mij bij de paarden zowel in de stal als in de wei.Dat ging altijd prima,tot er een nieuw paard bij kwam en zonder dat ik er op verdacht was viel hij mijn hond aan en heeft hem bewusteloos getrapt.
De hond heeft het overleeft maar er wel epilepsie van overgehouden.

Dus ken vooral de paarden bij wie je het doet.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:18

ik zou het niet doen, een zetje met het paard zijn neus kan de chiwie al zodanig verwonden dat ie overlijdt ze kunnen niet veel hebben

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:23

Ik neem mijn 2 kruising chihuahuas en mijn andere chien de la rue elke dag mee naar de paarden. Als ik met het paard bezig ben doe ik ze in de box.
Ik zorg trouwens wel dat ze altijd bij me in de buurt zijn, zodat ze niet in de buurt vd paarden komen, maar ze glippen ook wel eens weg (naar het walhalla, de strontbult :D ).

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:26

Ik neem de mijne nooit mee ook al heb ik het normale formaat Chi 3 kilo ,ze is zo snel en peert hem gewoon weg als ze de kans krijgt

Haar moeder daarin tegen namen we wel vaak mee die kon prima los en hield ons ook altijd in de gaten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:27

Bedankt voor de reacties!

Onze chi luistert erg goed, de 3 paarden zijn gewend aan honden, het is namelijk een groot eigen stuk grond met eigen stallen, bak, weiland etc. Dus andere pensionklanten zijn er niet. En de eienaren hebben 3 honden, 1 labrador en 2 kleintjes.

Ja ook onze chi keft echt naar alles, maar als ze je eenmaal kent is ze echt een enorme schat! :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:58

Krissie0 schreef:
Kuggur schreef:
;)

Kom, kom, drink eerst even een kopje koffie, zag je de smiley niet?

Naast mijn bordercollies hebben we hier een chihuahua/dwerg pincher (officieel van mijn dochtertje) rondlopen die gewoon naar de schaap- en paardenstallen meegaat. Het is een kleine stijfkop, maar als het moet gehoorzaamt ze wel. Ze is ook niet dom; ze loopt niet onder een paardenhoef.
Maar "will to please" wordt door haar vooral geinterpreteerd als "will to please myself", in tegenstelling tot de trainbaarheid van de bordercollies.

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:03

ik heb thuis twee chihuahuas en die lopen gewoon tussen de paarden bij ons .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:41

Heb dr net meegenomen!
Ze had totaal geen interesse in de paarden dus ze liep een beetje te hupsen door het weiland.

:)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:46

Krissie0 schreef:
Kuggur schreef:
;)

Eerlijk is eerlijk,je bent wel de uitzondering met zo'n chi.De meeste zijn toch kefferige vervelende dingen.Mijn vriendin heeft er ook één,een schatje voor mensen maar naar iedere hond moet worden uitgevlogen.Ik wilde er ook één ,maardat was voor de chi hype,sindsdien ben ik er van genezen.

Maar in principe zie ik niet in waarom ze niet mee naar stal zouden kunnen ,als je paard braaf is en de hond leert opletten.Mijn kleintjes van 5 kg gaan ook mee naar de paarden,als daar een paard op gaat staan zijn ze ook plat.
Ik zou alleen goed zien of alle paarden ook hond vriendelijk zijn.Mijn herder liep altijd naast mij bij de paarden zowel in de stal als in de wei.Dat ging altijd prima,tot er een nieuw paard bij kwam en zonder dat ik er op verdacht was viel hij mijn hond aan en heeft hem bewusteloos getrapt.
De hond heeft het overleeft maar er wel epilepsie van overgehouden.

Dus ken vooral de paarden bij wie je het doet.[/quote]

Ik heb 4 Chihuahua's en ook paarden. Mijn Chi's luisteren prima, en weten heel goed wat wel en niet mag. Meelopen met de paarden naar het land is prima, maar niet in de weide. En dat weten ze ook.
Een Chi is gewoon een hond, die opgevoed moet worden. DAT is het probleem, veel mensen voeden ze gewoon niet op.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:47

Ik neem de mijne wel eens mee. Ik en vriend gaan ook vaak wandelen, dan neem ik het paard mee en hij de honden. We moeten heel erg opletten want ze gaat er zo even snel voor langs oid...

Deze luistert trouwens prima, maar is gewoon heel enthousiast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:51

_Dominique schreef:
Bedankt voor de reacties!

Onze chi luistert erg goed, de 3 paarden zijn gewend aan honden, het is namelijk een groot eigen stuk grond met eigen stallen, bak, weiland etc. Dus andere pensionklanten zijn er niet. En de eienaren hebben 3 honden, 1 labrador en 2 kleintjes.

Ja ook onze chi keft echt naar alles, maar als ze je eenmaal kent is ze echt een enorme schat! :j

Het lege weiland trouwens*

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:00

Een Chi en de paarden is nu niet de eerste combi die bij iemand opkomt als ze een hond bij de paarden voorstellen maar i een combi die wel gaat mits de hond opgevoed is (maar dat geld eigenlijk voor elk hondenras)...

Mijn DA heeft 4 Chi's en heeft er eigenlijk altijd wel 2 bij haar... Nooit een probleem mee gehad... Bij het uitstappen uit de auto legt ze op een veilige plek hun dekentje neer en die 2 beestjes gaan daar zitten en blijven daar... De jongste had daar de laatste keer wat moeite mee (beestje was toen ook net 2 maanden) en heeft ze een paar keer moeten corrigeren maar geen enkel probleem...

Tis eerder de vraag of jou chi daar goed genoeg voor is opgevoed ;)

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:23

nadita schreef:
Ik heb 4 Chihuahua's en ook paarden. Mijn Chi's luisteren prima, en weten heel goed wat wel en niet mag. Meelopen met de paarden naar het land is prima, maar niet in de weide. En dat weten ze ook.
Een Chi is gewoon een hond, die opgevoed moet worden. DAT is het probleem, veel mensen voeden ze gewoon niet op.

Dank je wel! _/-\o_ Daar ontbreekt het bij de meeste Chi eigenaren aan. Die denken dat een Chi geen hond is maar een speeltje.
En daardoor krijg je in en in verpeste en verwende hondjes die het voor de opgevoede Chi's verpesten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:49

Krissie0 schreef:
Kuggur schreef:
;)

Dat zijn geen vooroordelen, het is gewoon zo, uitzonderingen daar gelaten. Ik heb zelf drie Chi's, maar dat zijn verwende dametjes (vooral mijn schatje Pebbles) die niets moeten en alles mogen. Onze vier Cane Corso's staan echter prima onder appèl en zijn met ons bezig ipv met zichzelf.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:34

Dat heb je wel aan jezelf te danken Diablo, het is niet zo dat een chi niet op te voeden is ofzo.