Toebehoren kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

claudiaaxx

Toebehoren kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:37

Wij hebben besloten om een kitten te gaan nemen..

Ik ben al veel aan het lezen hoe het gaat qua opvoeding, etc..
Nu zou ik graag willen weten wat beslist nodig is om te kopen voor een kitten
en wat handig is voor een kat.. dus tips zeg maar :j

En daarnaast ben ik opzoek naar een goede kattenbak, iemand tips voor een goede?

Zelf spreekt me de Savic Nestor aan of de IMac easy cat... maar ik hoor graag jullie ervaringen
Laatst bijgewerkt door claudiaaxx op 17-09-13 16:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Re: Toebehoren kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:38

2 kittens nemen

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:39

Haha daar heb je wat aan, zo'n antwoord!

Uhm kattenbak is inderdaad 1 ding, eten/drink bakje, iets van een krabpaal, voer..

Misschien nog iets van een mandje waar de kat in kan slapen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:40

Routebeschrijving naar het asiel :list:
Kattenbak
Kattengrit
Zeefschep voor het uitscheppen
Voerbakjes
Voer
Ontvlooispul (let even op leeftijd en gewicht!)
Ontwormspul (idem)
Krabpaal
Evt lekker hangmandje voor aan de radiator
Speeltjes

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:41

Wat berdien85 zegt ja, dat is denk ik het belangrijkste. Al zul je bij veel katten zien dat ze eigenlijk overal graag liggen behalve in hun mandje :+

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:43

NienkeV1994 schreef:
Wat berdien85 zegt ja, dat is denk ik het belangrijkste. Al zul je bij veel katten zien dat ze eigenlijk overal graag liggen behalve in hun mandje :+

Uhh inderdaad! Bij die van ons is het 1 week helemaal leuk, en daarna heeft de bank weer de voorkeur :+
Sonja heeft een mooi lijstje gemaakt!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:43

berdien85 schreef:

Uhm kattenbak is inderdaad 1 ding, eten/drink bakje, iets van een krabpaal, voer..

Ja sorry, maar ik mag hopen dat als je een kat neemt dat je zelf ook wel de hersenen bezit om te bedenken wat je basisspullen zijn (kattenbak, grit, voerbakje/ waterbakje, voer, speeltjes)

claudiaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:44

ah :) we houden het eerst bij 1...We hebben nog nooit een kat/kitten gehad dus voor ons is het helemaal nieuw. Zaterdag gaan we haar halen

Wel hebben we een chihuahua, zei heeft ook kleine mandjes en omdat ze een beetje verwend is heeft ze intussen zn 4 mandjes! daar kan ze vast 1 van aan de kitten geven :+

Hebben jullie ook ervaringen met een kattenbak? als ik op internet bij de reviews kijk, is bij de ene dit niet goed en bij de andere weer iets anders niet goed.. of terwijl ik kom er niet meer uit welke nu wel goed is of welke niet..

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:47

Wij hebben volgens mij gewoon altijd simpele kattenbakken van de Boerenbond/dierenwinkel oid, volgens mij hebben we in 19 jaar 2 kattenbakken gehad, nooit problemen mee gehad. Ik zou wel aanraden om een vierkante/rechthoekige te kopen, en geen driehoekige. Ik merk bij onze katten dat er een niet snapt dat ze zich daar in om moet draaien.. Niet erg hygiënisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:50

claudiaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:53

Sonja: ja dat lijkt dat mij ook een fijne bak.. je hebt het deurtje eruit, toen die erin zat, zat die toen goed aangesloten?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:55

IndianLady schreef:
berdien85 schreef:

Ja sorry, maar ik mag hopen dat als je een kat neemt dat je zelf ook wel de hersenen bezit om te bedenken wat je basisspullen zijn (kattenbak, grit, voerbakje/ waterbakje, voer, speeltjes)

Dan nog kun je dingen over 't hoofd zien, en volgens mij bedoelt TS dat?
Als je dat allemaal heel logisch vindt reageer je toch niet?

Ontopic: Wij hebben een open kattenbak, alleen daar gooien ze wel grit naast met graven ed

claudiaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:56

ja dat was ook mijn reden om een topic aan te maken.. je denkt heel snel niet aan dingen!
en omdat ik er niet zo heel veel ervaring mee heb zijn alle tips welkom :J

zo heb je ook veel verschillende soorten kattenbak vulling, maar welke is het fijnst in gebruik?

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:58

Niet een van de eerste benodigdheden maar denk bijvoorbeeld ook aan een halsbandje met adreskokertje als het een buitenkat gaat worden.
En eventueel chippen/inenten bij dierenarts, en misschien later stadium ook casteren/steriliseren.

Veel plezier

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:00

Sorry misschien ben ik dan simpel.
Iemand die al een hond(je) heeft en blijkbaar een startende dierenwebshop heeft, verwacht ik toch wel een beetje kennis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:04

claudiaaxx schreef:
Sonja: ja dat lijkt dat mij ook een fijne bak.. je hebt het deurtje eruit, toen die erin zat, zat die toen goed aangesloten?

Nee dan is er een kier tussen de onderkant van het klepje en de voor-/onderkant van de bak. Daarom had ik juist verwacht dat zelfs Woody hem wel zou snappen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:06

Qua grit heb ik trouwens klontjesvormend, de roze zakken van Kittyfriend. Die vind ik het fijnste in gebruik. Hele fijne korrels, dus makkelijk te zeven. Gaat niet stinken. Ik maak de bak nooit helemaal schoon, ik zeef alleen maar.
Als ik de bak uitsop gooi ik de korrels even in een emmer en daarna gaan ze gewoon terug de bak in.
Ideaal spul.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:09

IndianLady schreef:
2 kittens nemen

Ben ik het ook mee eens :j Wij hebben ook een tijdje geleden kittens genomen en ze spelen zo veel met elkaar!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:12

Ik vind de blauwe zak van biokat heel fijn grit. Het vormt goede balletjes en stuift amper. Een kitten noooooooit een bandje omdoen, hoe schattig het ook lijkt, ze hangen zich eraan op als je pech hebt. Al mijn dieren komen uit het asiel en ik raad ook aan om daar je kitten vandaan te halen. Het kost namelijk precies hetzelfde als een boerderij kitten maar hij/zij is dan al gecheckt door een dierenarts, ge-ent en gechipt, en ontwormt en ontvlooit. Heel fijn. Maar verkijk je niet op de kosten, met een kitten ben je toch 100 euro kwijt aan vanalles... Mijn nieuwe poekie hangt hier in een stoel en heeft drie mandjes, mijn volwassenkat ligt het liefste in mn hangkast XD hoeveel mandjes ik ook heb haha. Enne heel belangrijk: fototoestel want ooooh wat groeien ze snel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:17

Tip koop niet te veel speeltjes. Die van ons kijken er daar niet naar om. Maar met een wc rol kunnen ze helemaal losgaan. Of een mini puisje.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:28

Die van ons ook ja, of met een snoepverpakking ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:36

Favoriete speeltjes hier zijn die muisjes met zo'n bontvachtje, pingpongballetjes met kattekruid erin, en een hengeltje met lelijke veertjes aan een touwtje. Maar een propje aluminiumfolie doet het ook erg goed over een houten vloer :D

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:44

Qua grit..gewoon iets halen waarvan jij denkt dat het prettig is en kijken of de kat er op wilt. Wij kunnen wel merk X zeggen maar als jouw kat merk Y liever heeft.. Dat is even uitproberen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:09

Ik ga er in mee om 2 kittens te nemen, sommige asielen plaatsen kittens zelfs alleen per stelletje of bij een jonge kat die al aanwezig is, dit is toch niet voor niets. Verder zal ik daar niet op in gaan :P

Kattebakvulling, zoals iemand al zei katten hebben hun voorkeuren, je kunt er pietlutten tussen hebben. Mijn kat doet in principe buiten zijn behoefte, bak staat er echt alleen voor nood en staat dus rustig 4 maanden tot een half jaar (wel check ik natuurlijk regelmatig of hij nog altijd schoon is), vulling die ik erin heb is Catsan, mijn ervaring is dat je het minder ruikt.

Kattebak, maakt in principe niet uit maar houd er rekening mee dat kittens nog niet altijd weten hoe het klepje werkt of het eng vinden onder een kap te zitten, dat is een beetje afhankelijk van de situatie waar ze nu in zit, kan dus dat je een paar dagen met een open bak, daarna een tijdje zonder klepje moet werken. Bak niet in de buurt van voer/water zetten, dat vinden katten niet fijn.

Voer, lees je een beetje in wat betreft voer, ik zou geen supermarktvoer gaan geven, mijn idee is dat zo gezond mogelijke voeding uiteindelijk voor de minste kosten zorgt (minder kattebakvulling verbruik, minder dierenartskosten...hopelijk). Je kunt vers voer gaan geven (KVV bijvoorbeeld) maar er zijn ook gezonde brokjes met een hoog vleesgehalte, die zijn niet duurder dan de goede merken (royal canin, hills, lams) in de dierenwinkel. Wel komt het er vaak op neer dat je via internet moet bestellen.

Krabpaal, noodzaak om je meubels heel te houden :P

Speeltjes, juist geen noodzaak, de leukste speeltjes zijn degenen die je niet gekocht hebt. Propje aluminiumfolie, haarbandjes zijn hier favoriet, paaseitjes en kartonnen dozen vallen ook altijd in de smaak hier.

Mandjes, alles wordt hier afgekeurd behalve het radiatorhangmatje, wel kan ze zeer precies zich opvouwen op een a4tje wat op de vloer ligt, alsof er geen heerlijker plekje bestaat.

Halsbandje, kun je doen maar koop dan alstjeblieft een catsafe bandje, die springen open op het moment dat ze vast komen te zitten, elastiek is niet voldoende.

Ontworming, zou ik bij de dierenarts halen (tegelijk met eerste consult voor enten/chippen), degene die in de dierenwinkels te krijgen zijn zijn meestal niet echt super en met een jong katje zou ik zeker extra voorzichtig zijn. Ik gebruik zelf Milbamax (te verkrijgen bij de dierenarts en beperkt online te vinden)

Verder, katten zitten graag hoog/hoger, daar voelen ze zich vaak veiliger omdat ze het lekker kunnen overzien, meerdere plekken vinden ze fijn. Daarnaast zijn volgens mij alle katten fanatieke naar buiten staarders, dus zet geen dure kwetsbare planten in de vensterbanken, haal zeker de eerste tijd kwetsbare gordijnen even er vanaf.

claudiaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:31

bedankt allemaal voor de info :j