Honden voer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suus___

Honden voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 15:42

Hallo allemaal!
Ik heb een labrador van 1 jaar en 3 maanden oud.
Hij is 73 cm groot en 35 kg.
Hij is inmiddels gecastreerd wegens chronische voorhuidsontsteking en hij is eigenlijk alleen maar positief veranderd.
Wel lijkt het voer voor hem niet meer ideaal te zijn, eerst werd hij dikker toen in overleg met de voerleverancier overgegaan op de lam rijst variant van prince en Duck vers voer plakken (hij stond op de super versie) hij is qua gewicht hetzelfde gebleven maar er lijken steeds meer huid problemen te ontstaan, hij heeft last van schilfers en ook een bijtwondje, ook draagt hij echt een andere geur bij zich wat volgens een vriendinnetje die dierenarts assistente is een typische geur is voor honden met huisproblemen.
Ik ga uiteraard nog naar de da maar wilde hier ook graag meningen horen over welk voer goed zou kunnen zijn.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:15

ik ben een voorstander van vers vlees :) maar als je speciaal brokken wil voeren dan zou ik voor een brok gaan zonder tarwe en maïs. dit zijn vaak de boosdoeners van huidproblemen. Mijn golden retriever heeft dit in zijn jongere jaren ook gehad maar sinds dat hij vers krijgt is dit helemaal verdwenen :D

Suus___

Re: Honden voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:18

Hoef niet Perse brok te zijn.
Maar wil geen botten oid gaan voeren.

Plakken van Duck krijgt ie nu erbij dus zou eventueel volledig daarop kunnen overstappen? Maar weet niet of dat qua prijs en kwaliteit een goede optie is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:20

In Duck zit toch een flink percentage granen...
Je kunt een ander merk KVV proberen, dat wel vrij is van granen. Want er is een grote kans dat hij daar de intolerantie voor heeft.

Verder kan het een allergie voor één of meer eiwitten zijn van de vleessoorten in het voer (bijv. allergie voor rund of allergie voor kip om maar wat te noemen).
In dat geval moet je starten met een eliminatie dieet. Daar is op internet wat meer over te vinden.

Maar start maar eens met een kvv zonder graan. Grote kans dat de problemen daardoor opgelost zijn.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:22

Thanks Femke!
Ik ben nog echt een no no op dat gebied dus dacht dat ik t goed deed met Duck :=
Ga eens zoeken naar KVV zonder graan

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:16

Duck zit idd graan. Hier krijgen ze barfmenu van tinlo. Neem eens een kijkje op www.barfmenu.nl

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:17

Dog lovers Gold is granenvrije brok, bevalt mij super en is makkelijk in gebruik en betaalbaar.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 17:25

Ik zag dat smuldier nu ook graanvrij is

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:01

klopt smuldier is graanvrij maar is alleen geschikt als bijvoeding. Als je vers gaat voeren moet je wel aan minimaal 4 diersoorten komen in ongeveer 4 weken tijd. smuldier heeft alleen kip, rund en pens..

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:26

Je moet inderdaad een totaalvoer hebben en varieren.

Ik bestel mijn eten (voor de honden dan) bij lotgering.
Een vrieskast zorgt ervoor dat ik flink wat kwijt kan en je kan het is alle soorten smaken krijgen.
Rund/lam/kip, pens en de wildvariatie doen het hier goed :))

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:27

Als je vers vlees gaat voeren moet je er wel rekening mee houden dat daar zeker niet alle voedingsstoffen inzitten die een hond nodig heeft en moet je dus bijvoeren

Ik geef Dog Lovers Gold, erg goed graanvrij voer en goed samengesteld compleet voer. Dit zijn brokken, is wat duurder dan veel andere merken maar voor de kwaliteit zeker goed betaalbaar

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:31

Ik heb anders gewoon vlees met organen, botten en spiervlees in de goede verhoudingen van verschillende diersoorten.

Alles zit erin wat mijn honden nodig hebben en ze doen het er echt super op.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:52

Willeke12 schreef:
klopt smuldier is graanvrij maar is alleen geschikt als bijvoeding. Als je vers gaat voeren moet je wel aan minimaal 4 diersoorten komen in ongeveer 4 weken tijd. smuldier heeft alleen kip, rund en pens..

dit is NIET waar als je de complete varianten neemt...

smuldier heeft vlees compleet en pens vlees compleet en is daarmee gewoon een compleet voeder..

( er is overigens ook nog smuldier paard compleet te verkrijgen,alleen niet in de supermarkten)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:21

Er zijn inmiddels veel goede merken KVV op de markt, ook merken die kwalitatief beter zijn dan Smuldier. Het verschil zit hem dan vooral in de kunstmatige toevoegingen vs. natuurlijke bestanddelen, iets waar je met een jeukhond wel rekening mee moet houden. Ik zou zeggen: ga eens van verschillende merken KVV een rol/bakje halen en oordeel zelf. Een merk waar wij momenteel erg tevreden over zijn is Tammenga.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:25

Lijkt me niet goed om elke dag een ander merk te geven?
Iets heeft toch langer nodig om z'n werking te laten zien..

Ik vind t wel echt heel duur als ok zie dat ik met sommige kvv merken 20 euro per week kwijt ben

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:27

Nee dat is zeker in het begin niet goed, maar ik bedoel: haal eens 2 of 3 merken en kijk hoe het eruitziet. Dan hoef je het niet (direct) te voeren, maar zie je wel waar het prijsverschil in zit - in de kwaliteit.

Naar welke merken kijk je nu? En op basis van welke hoeveelheid?

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:29

Ik heb gekeken naar natudog, barf, carnibest, smuldier.. Op de door hun aangegeven hoeveelheid

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:36

Met een hond van deze leeftijd en dit gewicht zal je qua hoeveelheid wel ergens rond de 1000 gram per dag schommelen, gok ik... Ook afhankelijk van de hoeveelheid beweging natuurlijk. Tja, met een goede KVV kom je dan inderdaad rond de 20 euro per week uit. Ik zou je wel willen adviseren jezelf niet blind te staren op de goedkopere merken: ergens ga je dat terugzien. De kans is ook aanwezig dat je van een minder goede KVV meer moet voeren dan van een betere (of een grof- in plaats van fijngemalen KVV), gezien de hoeveelheid waardeloze troep die erin zit.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:49

waar ga je dat in terug zien dan,want hier staan werkelijk al járen ( lees: jaartje of 25) honden op goedkopere kvv,sterker nog goedkoop vlees wat rechtsreeks van de slachter komt,en echt...zó rot zien ze er niet uit,en ze zijn kern gezond..zelfs honden met zwaar kanker blijven tot op hun laatste dag glimmend rondlopen.. ( ze zien er zo goed uit dat zelfs de dierenartsen ervan staan te kijken dat ze er zo goed uit blijven zien,ondanks hun ziek zijn)

weet je,kvv vlees komt gewoon van slachthuizen af,en zo kopen alle kvv makers gewoon bij slachthuizen vlees ( ja afval vlees wat niet voor menselijke consumptie is...) op en verpakken dat,en de een heet dan smuldier de ander tinlo.

wat voor waardeloze troep zit dan in smuldier,want zelfs op de kvv wijzer komt ie nou niet echt heel slecht uit de bus??

Smuldier (onderstaande betreft de vleescompleet versie) rond de euro per 800 gram
*Verkrijgbaar in verpakkingen van 400- en 1000 gram
* Het bestaat uit ongeveer 70% rundvlees, de rest is zonnebloemolie, een premix en schapenvet.
*Percentage orgaan vlees is volgens de fabrikant rond de 13%
*Geen groenten
* Bevat een premix, er hoeven dus geen verschillende diersoorten te worden gegeven
* Gebruikt alleen rundvlees en een klein percentage lamsvet
* Geen echte botten maar calciumpreparaten
* Geen kleur-, geur- en smaakstoffen aan toegevoegd.
* Niet geschikt voor eliminatiediëten (je probeert immers meestal kip EN rund uit te sluiten)
* Het mailtje werd keurig en snel beantwoord. De fabrikant was graag bereid mee te werken en probeerde zo goed mogelijk antwoord te geven. Prima in orde dus.
*Site: http://www.diervoeding.com /

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:54

Suus___ schreef:
Ik heb gekeken naar natudog, barf, carnibest, smuldier.. Op de door hun aangegeven hoeveelheid

Lotgering is goed betaalbaar. Ik was per maand, voor mijn hond van 32,5 kg, 40 euro kwijt en dat was inclusief 13 euro verzendkosten.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:56

Kvv inderdaad. Een echte aanrader vind ik Naturis. Zeer goede kwaliteit en betaalbaar. Je zou eens kunnen lezen op http://www.naturis.be. Er staat ook lijst met verkooppunten vermeld.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:02

Ik ga die site eens bekijken :)

20 euro per week kan ik gewoonweg niet ophoesten, wil t beste voor m'n dier maar met alle wil gaat dat nog niet lukken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:11

kivo is ook niet duur...hier lusten ze het alleen niet,dus dat zou ik eerst eens 'proef' proberen...

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:46

Ik heb eens uitgerekend wat ik kwijt was met kvv en wat ik kwijt zou zijn voor de brokken die ik wilde voeren. Conclusie was dat het eigenlijk niet uit maakte.

Is natuurlijk wel afhankelijk van de brok die je anders wil voeren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:50

verschil is alleen dat je voor je geld met kvv 100% waar krijgt voor je geld,en met brokken vaak maar 20% ,als het al niet minder is...