Een spiegel in kooi van een parkiet, is dat nou wel zo goed?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Een spiegel in kooi van een parkiet, is dat nou wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 20:35

Beste bokkers met vogels en met verstand ervan.

Nu kreeg ik dus laatst te horen van iemand die vertelde dat een spiegel in een kooi van een parkiet (niet per se parkiet, maar die hebben wij) helemaal niet goed is. Omdat een vogel niet kan inschatten dat dat zijn spiegelbeeld is, maar een andere vogel. Dat ze hiervan gestrest raken. Nu hebben wij dus een spiegel in de kooi hangen maar de ene keer valt hij ervoor in slaap, heeft hij er ruzie mee en klinkt hij gefrustreerd. Maar zo kan hij ook doen tegen zijn belletje onder zijn schommel, of tegen de schommel. Nu wil ik dus graag van verschillende mensen horen wat zij weten en wat zij er zelf van vinden.

Ook wil ik graag geen commentaar dat mijn parkiet alleen leeft. Mijn parkiet heeft kruipersziekte waardoor hij niet met andere vogels kan, dit is namelijk zeer besmettelijk. De veren groeien op een bepaald punt niet meer verder, mijn parkiet kan dan ook niet vliegen en heeft een schattig kort staartje.

Ben erg benieuwd!

_Tara_

Re: Een spiegel in kooi van een parkiet, is dat nou wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:46

Wat ik lees op internet is dat je sowieso heel voorzichtig moet zijn met een vogel met die ziekte. Stel er komt iemand bij jullie op bezoek die ook een parkiet heeft thuis, kan diegene het virus meenemen en op zijn parkiet overbrengen.

Wat die spiegel betreft, ik zou daar ook niet voor kiezen idd. Er zijn maar enkele diersoorten waarvan het bekend is dat ze zichzelf ook echt als zichzelf herkennen in een spiegel. Het overgrote deel van de diersoorten herkennen hun spiegelbeeld inderdaad als een ander dier. In hoeverre dit frustrerend is voor een vogel durf ik niet te zeggen. Al vertel jij dat het spiegeltje jouw parkiet stress oplevert. Nu las ik ook dat 't bij die ziekte belangrijk is om stress te vermijden. Dan zou ik dat spiegeltje dus uit de kooi halen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:50

Mijn 4 parkieten (2 kooien) hebben ook geen spiegel.
Ik zie er zelf sowieso ook t nut niet van.

En zo te lezen levert het je parkiet ook niet veel extra plezier op. D
Dus ik zou zeggen weg met die spiegel.

Als hij er tegen schreeuwt. Dan is hij idd boos. En dit zou ik persoonlijk willen voorkomen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 20:58

Ja maar het is soms heel apart. Net zoals nu, hij staat er rustig voor, pootje er aan vast en valt dan in slaap. Maar hij heeft dus uitbarstingen, dit is +- 2 x per dag denk ik heel even en dan is hij weer rustig. Hij heeft wel vanalles in zijn kooi zitten, slaapt hij niet dan is hij druk bezig met verbouwen of knagen. Ik zit te denken dus inderdaad dat spiegeltje er uit te halen en er meer zooi in stoppen om hem bezig te houden...

Ja... hij is vanwege zijn ziekte helaas ook niet heel zelfverzekerd. Niet dat hij dat heeft verteld, maar je merkt het overduidelijk. Hebben hiervoor een parkiet gehad zonder die ziekte dus je merkt verschil qua doen. Hij zit ook niet op andermans vingers oid, dit vind hij eng omdat die personen niet 'wij' zijn, de vertrouwde huisgenoten. Hij zit ook heel graag in zijn kooi, die staat wat hoger en is zijn vertrouwde omgeving, dus hij gaat er altijd eventjes uit en dan weer terug, omdat hij altijd via de bank terug rent/loopt naar zijn kooi. Hij is ook voor heel veel bang, iets wat hij vaak ziet, maar eng blijft. Heel verschil met onze vorige parkiet, die zo asociaal was dat hij gewoon een broodzak in liep om brood te eten... Ja dan ben je even je vogel kwijt..

We vinden het ook altijd zo sneu als hij voor het raam zit, naar vogels te kijken. Als hij ze ziet vliegen fluit hij ook flink hard. Soms komen er een paar langs het raam en begint hij te fladderen.. Heel sneu maar we kunnen geen parkiet erbij nemen en die dit aan doen, omdat deze ziekte hebben ook veel frustraties met zich mee brengt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:03

Tjee, wat een dilemma! -O- Een vogel die gezond is zou ik inderdaad met soortgenoten houden omdat een spiegel geen echte vervanging kan zijn. Maar een vogel zoals de jouwe met die ziekte... of je er goed of slecht aan doet met die spiegel weet ik echt niet. :n In elk geval zoveel aandacht geven als mogelijk, die arme vogel.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 21:06

soesita schreef:
Tjee, wat een dilemma! -O- Een vogel die gezond is zou ik inderdaad met soortgenoten houden omdat een spiegel geen echte vervanging kan zijn. Maar een vogel zoals de jouwe met die ziekte... of je er goed of slecht aan doet met die spiegel weet ik echt niet. :n In elk geval zoveel aandacht geven als mogelijk, die arme vogel.

Idd veel aandacht geven, maar dit stelt hij niet altijd op prijs. Dit omdat hij zich veel veiliger voelt in zijn eigen kooi omdat hij natuurlijk niet kan 'ontsnappen'. hij heeft zelf wel door dat het niet klopt dat hij niet kan vliegen en is hierdoor erg onzeker. Gelukkig vermaakt hij zich goed in zijn kooi met zijn spulletjes en eet en drinkt hij gelukkig wel goed.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:21

Als je ze genoeg aandacht geeft valt het best mee hoor een parkiet alleen.

Probeer het eens een dagje of 2 zonder spiegel.
Ik kan me niet voorstellen dat hij daar waarde aan hecht.

En om je gerust te stellen. Wij hebben dus 4 parkieten. En ook die reageren op andere vogels (ook op tv) en fladderen als ze een andere vogel zien.
Een vogel denkt niet zoals een mens, en denk daarom niet dat jouw parkiet wanneer hij een andere vogel ziet, de link legt van oh ik ben zo eenzaam ...

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:22

Mag ik dan even inhaken op dit onderwerp? (sorry TS)
Ik heb een cliënt (werk in thuiszorg) die een parkietje heeft. Nu zit dat beestje in een véél te klein kooitje en alleen... Niet mijn taak en ik kan mevrouw ook niet vertellen dat ze een grotere kooi moet kopen want daar heeft ze financieel niet veel mogelijkheid voor (wil ik verder ook niet op ingaan). Nu zit dat vogeltje dus echt de hele dag tegen zijn spiegeltje te kwetteren. Klinkt niet heel gefrustreerd, maar ik spreek geen 'parkiets', dus weet niet zeker of ie dat echt niet is.
Wat zeggen jullie, weg met die spiegel of lekker laten hangen? :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 21:26

@sting, ik zou iets anders halen bij de dierenwinkel. Iets van dik touw, dit hebben wij ook in de kooi. Hier knaagt hij lekker aan. Haalt het uit elkaar en knabbelt aan de draadjes. Die van ons kan overigens ook niet bijten.

'fokker' zei dat het een mannetje was, neusdop is nog steeds roze. De vraag is dus of dit nou niet veranderd door zijn ziekte of dat het een vrouwtje is. Hij kan in ieder geval wel praten, dus hij luisteren kan hij wel :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:11

Een spiegel is niet verstandig om de reden die je al noemt en mag ook nooit een maatje vervangen wat helaas veel gebeurt. Daarbij voeren veel mannen de spiegel en ademen het steeds uitgespuugde voer in waar ze erg ziek van kunnen worden en ook kropontsteking van kunnen krijgen.

Polyoma is besmettelijk voor jonge vogels. neem je een oudere vogel vanaf 3 maand dan zal deze het virus dragen (kan) maar kan er zelf niet ziek van worden. Dus je kan gerust een maatje bij een polyoma vogel zetten. Mits je bedenkt dat als de zieke vogel overlijd en je een gezonde vogel erbij haalt ter vervanging deze ook weer kan dragen. enz.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 22:18

We gaan er geen vogel bij halen, ook ivm dat deze vogel dan wel kan vliegen, waar hij meer frustraties van krijgt. Hij zal er altijd achter aan willen vliegen en blijft maar vallen.. Ook niet echt goed voor zijn lijfje denk ik zo. We hebben zo veel mogelijk takken, niet alles op gelijk niveau, hij moet ook nog ff wat klimmen he.... Maar zodat hij niet diep/laag valt. Helaas blijft het toch vaak gebeuren dat hij letterlijk van zijn stokje valt B-) Arm ding

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:19

Sting schreef:
Mag ik dan even inhaken op dit onderwerp? (sorry TS)
Ik heb een cliënt (werk in thuiszorg) die een parkietje heeft. Nu zit dat beestje in een véél te klein kooitje en alleen... Niet mijn taak en ik kan mevrouw ook niet vertellen dat ze een grotere kooi moet kopen want daar heeft ze financieel niet veel mogelijkheid voor (wil ik verder ook niet op ingaan). Nu zit dat vogeltje dus echt de hele dag tegen zijn spiegeltje te kwetteren. Klinkt niet heel gefrustreerd, maar ik spreek geen 'parkiets', dus weet niet zeker of ie dat echt niet is.
Wat zeggen jullie, weg met die spiegel of lekker laten hangen? :)

Wat wilgentakken zal hem ook wel goed doen denk ik :) Kan die lekker aan knagen enzo.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 22:21

Wilgen takken heb wij idd ook in de kooi zitten, knaagt hij goed aan. We hebben vooral de takken met nog extra uitsteeksels, ook leuk om aan te knabbelen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:21

@sting,wat sneu zeg voor die vogel,ik heb hier wel een grotere kooi staan,als die mensen wel plek hebben voor een grotere kooi..,die mogen ze wel hebben...of parkietje zou evt hier ook wel in de voliere mogen,maar ja,dan moeten die mensen die parkiet weg willen doen....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:31

Batlow schreef:
We gaan er geen vogel bij halen, ook ivm dat deze vogel dan wel kan vliegen, waar hij meer frustraties van krijgt. Hij zal er altijd achter aan willen vliegen en blijft maar vallen.. Ook niet echt goed voor zijn lijfje denk ik zo. We hebben zo veel mogelijk takken, niet alles op gelijk niveau, hij moet ook nog ff wat klimmen he.... Maar zodat hij niet diep/laag valt. Helaas blijft het toch vaak gebeuren dat hij letterlijk van zijn stokje valt B-) Arm ding

Er zijn vaak ook wel vogels te vinden die een ongelukje hebben gehad. Zo zit hier een engelse pop met een gescheurde vleugel die ik heb opgevangen. die kan zich in mijn voliere niet redden. Zo zijn er wel meer vogels te vinden. :)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:35

Als door omstandigheden een parkiet geen soortgenootje kan hebben en hij raakt niet gefrustreerd / agressief van het spiegeltje (sommige rammen het echt de hele kooi door := ) zou ik hem zijn spiegeltje gunnen. Ik heb jaren valkparkieten gehad (heb er ook mee gekweekt) en ook wat andere parkietsoorten en ik had één grasje die een spiegeltje had. Hij was de enige overgebleven grasparkiet (om één of andere reden gingen die bij mij steeds vrij snel dood, ouder dan 2 werden ze niet, terwijl mijn valkparkieten wel heel oud werden, heb toen de hoop met grasjes opgegeven. De laatste is 8 geworden en was verliefd op zijn spiegeltje én op een mooie valkparkietdame :+: ). Hij was heel lief tegen zijn speigeltje, zat er tegen te brabbelen... alleen als de spiegel op de grond viel raakte hij helemaal in paniek en beukte hij er op los. Uiteindelijk heb ik het spiegeltje alsnog weggehaald toen hij voldoende had aan het valkje :))

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 22:39

Ja onze vorige parkiet is 10 jaar geworden, maar fokker zei ook dat dit echt niet oud is en wat we daar aan konden doen. Aandacht, gevarieerd eten, dus gewoon tropisch zaad en tussendoor af en toe eivoer. Krijgt 2x in de week vitaminen in zijn water. Verder doet hij 2 maanden met 1 sepia schelp, hij houdt daar echt van, je hoort hem schrapen over dat ding! Hij is verder heel gezond als het goed is. Alleen heeft hij een kort staartje en mini vleugels :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 06:40

Wilawander schreef:
Een spiegel is niet verstandig om de reden die je al noemt en mag ook nooit een maatje vervangen wat helaas veel gebeurt. Daarbij voeren veel mannen de spiegel en ademen het steeds uitgespuugde voer in waar ze erg ziek van kunnen worden en ook kropontsteking van kunnen krijgen.

Polyoma is besmettelijk voor jonge vogels. neem je een oudere vogel vanaf 3 maand dan zal deze het virus dragen (kan) maar kan er zelf niet ziek van worden. Dus je kan gerust een maatje bij een polyoma vogel zetten. Mits je bedenkt dat als de zieke vogel overlijd en je een gezonde vogel erbij haalt ter vervanging deze ook weer kan dragen. enz.

Ik las hier en daar op internet dat dat niet waar schijnt te zijn. Dat een oudere vogel er ook ziek van kan worden. Maar van wat ik me herinner uit andere topics op bokt heb jij meer verstand van vogels dan ik :P

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:47

_Tara_ schreef:
Wilawander schreef:

Ik las hier en daar op internet dat dat niet waar schijnt te zijn. Dat een oudere vogel er ook ziek van kan worden. Maar van wat ik me herinner uit andere topics op bokt heb jij meer verstand van vogels dan ik :P

Nee kunnen ze niet en dat is ook het gevaar van deze al wijd verbreide ziekte. In principe word de veeruitval zichtbaar tot ca. 8 weken leeftijd. Bij ernstigere gevallen kunnen parkieten met 10 dagen al overlijden. Dat is afhankelijk van de graad van de besmetting. Maar een "gezond uitziende vogel" kan wel zijn leven lang drager zijn maar kan ook weer verdwijnen. Stel een kweker overkomt dat dan word vaak geadviseerd 90 dagen de kweek stop te zetten.De kans is dan groot dat de dragers immuniteit hebben opgebouwd en de vogels die daaruit geboren worden ook. En dat er geen problemen meer ontstaan. Maar uiterlijk ziek worden zal een oudere vogel niet.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:53

Je hebt helemaal gelijk. Het was precies andersom wat ik gelezen had. Fout van mij.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 07:17

Spiegel er uit gehaald en het belletje wat onder het spiegeltje hing, terug gehangen. Tot nu toe gaat het goed :D

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 07:28

Ik heb sinds gisteren een parkietje en mij is ook verteld dat ik er geen spiegel in moet hangen, dit inderdaad om de reden dat hij zijn eigen spiegelbeeld ziet en denkt dat er een andere vogel bij in zit.
Ik heb wel een schommeltje voor hem, waar hij blijkbaar dol op is, want hij zit bijna alleen maar daar.
Heb ook een kalksteen, trosgierst en eivoer, omdat hij jong is.

Had wel een klein vraagje, hoe kan ik hem het beste leren waar het water en voer te vinden is?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 07:32

Dat zullen ze vanzelf merken. Ze gaan op gegeven moment op onderzoek en krijgen honger, dan vinden ze het voer en water wel!

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 07:33

Oke dankje :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 07:35

Waarom neem je er uberhaupt geen tweede bij. Dat is veel beter voor het diertje en ze blijven ook met z'n tweeen gewoon tam hoor :) Parkieten horen niet alleen te zitten.