Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Een vogel die gezond is zou ik inderdaad met soortgenoten houden omdat een spiegel geen echte vervanging kan zijn. Maar een vogel zoals de jouwe met die ziekte... of je er goed of slecht aan doet met die spiegel weet ik echt niet.
In elk geval zoveel aandacht geven als mogelijk, die arme vogel. soesita schreef:Tjee, wat een dilemma!Een vogel die gezond is zou ik inderdaad met soortgenoten houden omdat een spiegel geen echte vervanging kan zijn. Maar een vogel zoals de jouwe met die ziekte... of je er goed of slecht aan doet met die spiegel weet ik echt niet.
In elk geval zoveel aandacht geven als mogelijk, die arme vogel.
Arm ding Sting schreef:Mag ik dan even inhaken op dit onderwerp? (sorry TS)
Ik heb een cliënt (werk in thuiszorg) die een parkietje heeft. Nu zit dat beestje in een véél te klein kooitje en alleen... Niet mijn taak en ik kan mevrouw ook niet vertellen dat ze een grotere kooi moet kopen want daar heeft ze financieel niet veel mogelijkheid voor (wil ik verder ook niet op ingaan). Nu zit dat vogeltje dus echt de hele dag tegen zijn spiegeltje te kwetteren. Klinkt niet heel gefrustreerd, maar ik spreek geen 'parkiets', dus weet niet zeker of ie dat echt niet is.
Wat zeggen jullie, weg met die spiegel of lekker laten hangen?
Kan die lekker aan knagen enzo. Batlow schreef:We gaan er geen vogel bij halen, ook ivm dat deze vogel dan wel kan vliegen, waar hij meer frustraties van krijgt. Hij zal er altijd achter aan willen vliegen en blijft maar vallen.. Ook niet echt goed voor zijn lijfje denk ik zo. We hebben zo veel mogelijk takken, niet alles op gelijk niveau, hij moet ook nog ff wat klimmen he.... Maar zodat hij niet diep/laag valt. Helaas blijft het toch vaak gebeuren dat hij letterlijk van zijn stokje valtArm ding
) zou ik hem zijn spiegeltje gunnen. Ik heb jaren valkparkieten gehad (heb er ook mee gekweekt) en ook wat andere parkietsoorten en ik had één grasje die een spiegeltje had. Hij was de enige overgebleven grasparkiet (om één of andere reden gingen die bij mij steeds vrij snel dood, ouder dan 2 werden ze niet, terwijl mijn valkparkieten wel heel oud werden, heb toen de hoop met grasjes opgegeven. De laatste is 8 geworden en was verliefd op zijn spiegeltje én op een mooie valkparkietdame
). Hij was heel lief tegen zijn speigeltje, zat er tegen te brabbelen... alleen als de spiegel op de grond viel raakte hij helemaal in paniek en beukte hij er op los. Uiteindelijk heb ik het spiegeltje alsnog weggehaald toen hij voldoende had aan het valkje
Wilawander schreef:Een spiegel is niet verstandig om de reden die je al noemt en mag ook nooit een maatje vervangen wat helaas veel gebeurt. Daarbij voeren veel mannen de spiegel en ademen het steeds uitgespuugde voer in waar ze erg ziek van kunnen worden en ook kropontsteking van kunnen krijgen.
Polyoma is besmettelijk voor jonge vogels. neem je een oudere vogel vanaf 3 maand dan zal deze het virus dragen (kan) maar kan er zelf niet ziek van worden. Dus je kan gerust een maatje bij een polyoma vogel zetten. Mits je bedenkt dat als de zieke vogel overlijd en je een gezonde vogel erbij haalt ter vervanging deze ook weer kan dragen. enz.
_Tara_ schreef:Wilawander schreef:Een spiegel is niet verstandig om de reden die je al noemt en mag ook nooit een maatje vervangen wat helaas veel gebeurt. Daarbij voeren veel mannen de spiegel en ademen het steeds uitgespuugde voer in waar ze erg ziek van kunnen worden en ook kropontsteking van kunnen krijgen.
Polyoma is besmettelijk voor jonge vogels. neem je een oudere vogel vanaf 3 maand dan zal deze het virus dragen (kan) maar kan er zelf niet ziek van worden. Dus je kan gerust een maatje bij een polyoma vogel zetten. Mits je bedenkt dat als de zieke vogel overlijd en je een gezonde vogel erbij haalt ter vervanging deze ook weer kan dragen. enz.
Ik las hier en daar op internet dat dat niet waar schijnt te zijn. Dat een oudere vogel er ook ziek van kan worden. Maar van wat ik me herinner uit andere topics op bokt heb jij meer verstand van vogels dan ik
Parkieten horen niet alleen te zitten.