2 Biggen :D

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

2 Biggen :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 17:50

Hoi :wave:

Ik ben al een goede maand in het bezit van 2 Biggen, Flor en Fanny. Dit fantastische duo verblijft in een kalverhutje buiten met een ruime uitloop zodat ze heerlijk kunnen wroeten in het zand; ondertussen modder.
Maar nu vroeg ik mij een beetje af, wat geef je zoal aan een varken ?? Ik heb uiteraard een zak varkensmeel liggen en ze krijgen ook etensrestjes van tafel. (behalve dan vlees en dierlijke vetten) Maar in welke hoeveelheid moet ik hen voeren ? En hoeveel keer op een dag ?? Want ik heb me laten zeggen dat biggen zich snel kunnen 'overeten' en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling... Flor en Fanny beginnen echter wel luidkeels te schreeuwen als ze mij nog maar horen, ook al hebben ze net eten gekregen. Wil dit zeggen dat ze nog honger hebben, of dat ze zich gewoon vervelen/aandacht willen ??

Alvast bedankt voor het advies !

Groetjes :evaw:

Suusie22

Re: 2 Biggen :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:52

ze eten brokken en verder kun je ze echt vanalles geven. varkens zijn omnivoren.
varkens zijn erg slim (slimmer dan honden) ze bezig houden is daarom ook erg leuk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:55

Hebben ze ook voldoende hooi ter beschikking ?

De mijne ( inmiddels al weer dik en volwassen ) krijgen maar twee keer per dag brokjes en wat groente, fruit of brood en verder vullen ze hun dag ( en magen ;) ) met hooi.
Ook knabbelen ze wel van het stro dat ze eigenlijk als bed moeten gebruiken, maar dat is niet veel en heeft ook niet veel voedingswaarde.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 17:57

Maar in welke hoeveelheid moet ik precies mijn biggen voeren ?? En hoe vaak per dag ??
Want ik heb de indruk dat ze honger hebben, maar ik wil ze ook niet vetmesten hé :P Het zijn namelijk geen varkens die voor de slacht zullen dienen, gewoon 2 gezelschapsvarkens :) En het kan ook zijn dat hun geschreeuw duidt op verveling...
Ik ga wel eens een bal zoeken om bij hen in hun uitloop te leggen :j

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 17:59

Shirley schreef:
Hebben ze ook voldoende hooi ter beschikking ?

Ja, ze krijgen hooi :)
Maar nu je het erover hebt, hoe voer jij hooi ?? Voordien legde ik het gewoon in hun uitloop, maar toen was het nog mooi weer... Nu met al die regen en modder is het snel een hele brei... Zouden varkens eten uit een kleine hooiruif ?? Of uit een hooinet ??

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:02

Ik weet niet alles qua hoeveelheden, maar inderdaad brok en hooi. En af en toe een rauw ei met schil en al vinden ze ook lekker, restjes fruit en groente, van alles!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:05

wij hebben 2 kuhne kuhne varkens op het werk, die krijgen met z'n 2e 1/8ste kilo zeugenbrok 2x daags. Verder 2x daags een emmertje hooi, verder geen kliekjes, behalve eikels (handje per dag) of een ei (max 1 per varken per dag)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:52

Lekker een flinke plak stro in de stal waar ze lekker onder kunnen kruipen met hooi!
Daarnaast kan je ze best inderdaad één handje muesli geven per dag. 's Avonds misschien wat fruit en groente zoals wortels, appels, ...

Voor de rest zou ik ze niet teveel geven. Varkens worden snel dik en van ongezond voedsel worden ze nog veel dikker.

Misschien een idee om de brokken 's morgens door het verblijf te strooien zodat ze moeten zoeken?
Daarnaast hebben varkens graag gras.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 09:08

Die van mij krijgen per dag zo'n 4kg biggenmeel (dus 2kg per big; 1kg 's morgens en 1kg 's avonds) en nog steeds schreeuwen ze. Mijn schoonmoeder zegt dus steeds dat ik ze te weinig geef, maar 4kg per dag voor 2 biggen is toch niet "te weinig" ?! Let wel, het is biggenmeel hé, nog geen varkensmeel. Mijn biggen zijn nog lager dan kniehoogte en zullen rond de 15 a 20 kg wegen gok ik... Toen ik ze pas had, moest ik ze maar 1kg per 2 geven en daar kwamen ze een volledige dag mee toe. Maar naarmate ze groter werden, werd het 2x 1kg, en nu 2x 2kg.

Denk wel dat ik bij de bakker een grote zak oud brood ga kopen (€2 voor een volledige jutten zak) zodat ik ze ook per dag een brood kan geven en ze dus minder meel moeten hebben.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:13

Wat zijn het dan voor varkens wat je hebt? Echt biggen die je in de industrie ziet?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:14

Ik denk dat ze meer schreeuwen vanuit ongenoegen , dan van de honger ...

Hebben ze wel voldoende droge ligruimte ? Zowel binnen als buiten ?
En is het hok niet te koud ?
Varkens houden van warmte...

Een kalverhutje is wel leuk voor de zomer, maar het is niet geisoleerd en 's nachts is het best al fris.

Kun je er niet een gezellig houten slaaphok in zetten waarin ze een flink strobed kunnen maken ?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:23

Ik heb geen ervaring met meel, maar 2 kg per dag lijkt mij erg veel.
Geef ze gewoon brokjes en strooi bv wat gemend (kippen) graan in hun land zodat ze bezig zijn.
Dat ze schreeuwen als jij komt, komt denk ik omdat je meestal met wat lekkers komt.
Dus als ze jou zien (of andere mensen) dan bleren ze alvast voor wat lekkers. Niet doen dus! Geef ze 2 x per dag en verder hooi.
Hier eten ze ook uit een ruif hun hooi. Als je het op de grond legt vertrappen ze het en slepen ze het hun slaapplaats in. Voer strooien in hun slaapplaats is geen goed idee. Ze houden van schone ruimte om te slapen. Brood kan wel maar zoals met alles , met mate en het liefst gedroogd. (brood plakt erg.)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 09:26

Rasechte vleesvarkens gaan het worden :D Dus die joekels die ze slachten, daar ga ik mee gaan wandelen :j
Het zijn dus geen mini varkens of hangbuikzwijntjes ofzoiets.

Ze schreeuwen wel enkel als ze menselijke activiteit horen of zien. Dus het is niet zo dat ze de hele dag lopen te schreeuwen (gelukkig :+ ).

Droge ligruimte buiten is er totaal niet meer... Ze hebben alles omgewroet, waardoor het nu 1 grote modderpoel is... :(
Binnen is het wel lekker droog :D In het hutje ligt er meer stro dan dat er vrije ruimte is, zodat ze zich erin kunnen wegmoffelen om te slapen.
Vind het alleen een beetje lastig om in de schatten hoeveel plek zo'n volwassen varen in zal gaan pakken in zo'n houten hokje :+ Zou een hondenhok voor een Duitse herder voldoende zijn voor 1 varken ??

Bedankt voor de tips alvast :j
Het helpt om eens een ander inzicht te horen :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:32

Mag dat bij jullie dan varkens "vervoeren" ? Hier in Nl kan je daar een dikke bekeuring voor krijgen.
Ik ben bang dat je toch een probleem gaat krijgen met die 2 op dat stukje. In hun hok is het vast wel lekker warm door al dat stro,maar daar gaan ze strakjes echt niet meer samen inpassen! Bestraat een stuk en zet er een goed stalletje op en een stuk waar je droog kan voeren en jeheb veel gelukkigere varkens! en niet elke X als je komt iets geven!!!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 10:56

Ze zijn gekocht van de handelaar die hier koeien komt ophalen, dus ik neem aan dat het wel mag :)
Sowieso vergroten we het hokje van zodra het te klein wordt hoor :j Het is niet zo dat het het permanent met dat kleine hokje zullen moeten doen :) Heb al gedacht om mijn biggen in het tuinhuisje te laten lopen en ze daar ook te voeren. Daar is het bestraat en droog. Als ik daar dan ook nog eens een slaaphokje in plaats denk ik wel dat ze zich warm kunnen houden deze winter :)
Ik heb ze in de zomer gekocht, dus dat waren er niet zoveel problemen. Alles was droog, het was warm,... Maar nu het frisser wordt zijn er een hoop dingen waar ik eerst geen rekening mee hield die parten gaan spelen...

Wel bedankt voor de tips iedereen !! *\o/*

Ik denk dat ik ook eens wat peertjes en appeltjes ga trekken van de bomen, om die aan mijn biggen te voeren :) Het jammere is dat je geen "overschot" kan gaan kopen bij een appelkwekerij, want die appels blijven niet erg lang goed... En om elke keer goed fruit te gaan kopen in de winkel, ik weet het zo niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:04

Dat lijkt me een prima plan, van dat tuinhuisje !
Daar groeien ze ook niet zo 1,2,3 uit en het is voor jezelf ook gemakkelijk dat je er rechtop in kunt staan :j

Een lekker hok erin, of gewoon een hoek aftimmeren met een plafondje waarop je dan je stro kunt bewaren en je hebt een heerlijk warme slaapplaats <3

Varkens eten hier ook de appels van eigen boom en alle overgebleven groente, tomaatjes, maar ook teveel gekookte macaroni en rijst zijn ze dol op :9

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 11:20

Dat hoekje met stro op is een ontzettend goed idee Shirley !! *\o/* Dat isoleert, maar zorgt er ook voor dat ik makkelijk hooi kan verversen :D

Het jammere is dat er hier nooit echt restjes van tafel zijn... Een beetje wel, maar niet zo heel veel. Er wordt vaak de dag nadien ook nog purree gegeten bij mijn vriend thuis als er veel over is. Dus na 2 dagen ervan eten, heb je dan nog maar een heel klein beetje over...
Dus oud brood kopen lijkt me dan wel een goede oplossing :)
En ik ga ook brokken aanschaffen, ipv meel om te voederen. Want van dat meel moeten ze niezen :+ En ik ben het eigenlijk een beetje zat om elke keer het meel met water te mengen, want het is nogal een vieze boel dan :+

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:29

Ik zou me goed inlezen over voeding.
De eerste varkens in het dierenpark waren ook grote varkens. Alleen, ze kregen de verkeerde voeding. Natuurlijk ook hooi en brokken. Maar daarnaast veel afval zoals aardappelen, spaghetti, eigenlijk alles wat over was. Al snel werden ze te dik en konden ze niet meer lopen. Tjah, wisten zij veel.. ze hadden ook maar geleerd dat een varken alles eet en dat dat prima was.
Nu weten ze dus beter en de varkens nu zijn gewoon prima op gewicht. Ze krijgen ook appels, tomaten en andere groentes, maar absoluut niets anders meer dan brokken, groente en hooi.

Als je een tuinhuisje neemt zou je wel echt een goed en stevig huisje moeten nemen. Varkens zijn slopers. Ze hebben ook best wel wat ruimte nodig, die ze normaal in de industrie niet krijgen.

Hoe groot is de weide waar ze nu lopen? En hoe groot wordt deze. Want het worden natuurlijk grote varkens.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:43

Varkens mogen heel veel niet, prei uien etc. aangezien dat brandblaren in de mond veroorzaakt etc. Aardappelschillen zijn giftig ookal werden ze vroeger wel gegeven. Ook gekookt voedsel is slecht. Bovendien leven ze beter op korrels en muesli van Garvo (dit kun je halen bij de boerenbond). Varkens moeten ingeent worden en moeten op de lijst staan als er varkenspest uitbreekt (dan worden ze opgehaald). Helaas denken mensen zo makkelijk over varkens....
Vleesvarkens kunnen agressief worden naar mensen, ze ontwikkelen ook slagtanden als ze gecastreerd zijn. Als je meer info wilt: stuur maar een pbtje. Ik heb ook 2 varkens ;-)

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:45

Varkens hebben trouwens altijd honger, ookal hebben ze net gegeten. Hun hele leven draait om eten. Ze zijn inderdaad slimmer als honden maar ze luisteren niet! Meelopen aan een lijntje is verboden en staan zeer hoge boetes op,. bovendien trekt een varken je zo mee. En ik wens je succes bij de DA. Ik ben al 10x geweest afgelopen 2 jaar.... Kosten: ongeloofelijk!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:48

Een varken eet eigenlijk alles, het zijn echte opruimers.
Ken mensen die dan met een muizenval (zo'n klappertjes ding) muizen ving, en aan de varkens gaf.
Raar en cru, maar ze vonden het heerlijk...

Wel leuk, biggen...!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:14

Nohra schreef:
Varkens hebben trouwens altijd honger, ookal hebben ze net gegeten. Hun hele leven draait om eten. Ze zijn inderdaad slimmer als honden maar ze luisteren niet! Meelopen aan een lijntje is verboden en staan zeer hoge boetes op,. bovendien trekt een varken je zo mee. En ik wens je succes bij de DA. Ik ben al 10x geweest afgelopen 2 jaar.... Kosten: ongeloofelijk!

Dan heb jij wel rare varkens, want ik heb voor de mijne nog noooooit een dierenarts nodig gehad, ze zijn heel tevreden en luieren meer dan ze eten en kennen zelfs hun namen :j

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:24

Ik heb met zulke varkens gewerkt.
Je kunt ze het beste gewoon biggenbrok geven.
als je ze echt tam wil hebben zou ik daar nu vast mee beginnen. Als je de tijd er voor neemt hebben ze het zo door. Buiten alles wat mensen zeggen zijn varkens echt super slim. vaker nog slimmer dan een hond.
Ik neem aan dat je gewoon 2 zeugen hebt.
Geef ze buiten de brok niet veel ander voer. de meeste geven ze veel fruit en restjes maar dat is voor een varken echt niet nodig. daar worden ze namelijk heel snel dik van. mocht je toch buiten de brok anders willen geven pas je brokken erop aan. Een varken is echt een alles eter. Als het moet eten ze zelfs hun eigen soortgenoten op.
Hou er wel rekening mee dat ze wel ruimte nodig hebben als je ze echt buiten laat en zet het stevig af. Varkens zijn lomp en lomp sterk en duwen zo alles om!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:33

Ik voer onze varkens 2 maal daags scharrelvarkensbrok en scharrelvarkens muslie (meng gewoon 2 zakken door elkaar) Ik heb gottingers en Kune kunes vandaar de scharrelvarken variant anders worden ze gewoon net zo groot als een vleesvarken.

Daarnaast hooi, gras, takken, fruit en matig brood.

Onze varkens luisteren wel, ieder naar hun eigen naam (tenzij het woord "eten" toevoegd dan krijg je ze allemaal) Wroeten niet extreem veel, en slopen ook niet extreem alleen bij honger en verveling. Ze zijn slim zoals aangegeven, en af en toe moet je hun hersenen even triggeren, eten verstoppen etc.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 13:44

Aardappelschillen zijn niet giftig als je ze kookt hé ;) En ik kook de schillen altijd voor ik ze aan de biggen geef :j

Mijn bedoeling was om mijn varkens te voeden met bras, overschot van tafel dus. Maar gezien de overschot niet groot genoeg is, moet ik ze bijvoeren met meel ook. Maar als ze van tafel krijgen, geef ik ze wel minder meel. Het is dus niet zo dat ze én 4kg meel in totaal én overschot krijgen.

Het plekje waar ze nu wonen is nog klein, omdat mijn varkens dus ook nog klein zijn :) Maar normaal zullen ze binnenkort wel in de gehele kippenren mogen lopen. Hoe groot deze is, daar heb ik geen flauw idee van, maar gok iets van een 15x5 op de kortste zijden en een 18x8 op de langste zijden. (de ren is geen rechthoek dus) Later komt hier ook nog de moestuin bij die iets van een 20x2 is.
En er is ook nog altijd de mogelijkheid tot het toevoegen van een stuk wei, gezien mijn varkens op de boerderij van mijn schoonouders staan :)

Vlees (of muizen) ga ik ze niet voeren, want daar wordt een varken juist maar agressief van :j
Dus ja, ik ben me bewust dat varkens agressief kunnen worden. Indien dat het geval is, dan worden ze geslacht... Erg jammer, maar een varken kan gerust door je been heen bijten, dus zo'n risico wil ik dan niet nemen :P Hun scherpe babytandjes zijn wel geknipt voor ik ze heb gekregen. Ben ook van plan om hun slagtanden door een DA te laten verwijderen onder verdoving :)

En ik woon in België, naar mijn weten is er geen verbod op het gaan wandelen met een varken hier... Er is nog iemand hier die dit al jaren doet met zijn zeugen. Hoe dan ook, ik ben niet van plan om langs het dorp te gaan wandelen, gewoon op het erf van mijn schoonouders :)