Katten verhuizen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Katten verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 20:52

Mijn vader is een tijd terug al verhuisd en 1 van zijn katten kon niet mee. Kat is graag buiten en daar is in het nieuwe huis van mijn vader geen mogelijkheid voor. Ik heb deze kat dus overgenomen en verzorg hem dagelijks nog in de oude woning van mijn vader (huis staat te koop). Omdat hij een beetje eenzaam was heb ik vorig jaar een maatje voor hem erbij genomen. Deze katten wonen dus nog in de woning die te koop staat maar kunnen daar dus niet eeuwig blijven. Ze meenemen naar mijn moeder wil ik ook niet omdat de situatie daar ook niet ideaal is voor ze. (hele jonge kinderen, zijn ze niet aan gewend).

Na overleg besloten dat ze bij mijn vriend mogen wonen :D.

Mijn vriend heeft zelf ook 4 katten.

Zijn alle 4 geen moeilijke beestjes. De jongste kat van mij is ook totaal geen moeilijk beestje. Over de oudste maak ik me wel een beetje zorgen, is soms nog al snel gestrest.

Mijn vriend en ik willen de verhuizing op de volgende manier aanpakken:
- Mijn katten krijgen eerst hun eigen plekje (ruime zolderkamer). Met hun eigen krabpaal, mandjes, en dekentjes.
- Wanneer ze daar op hun gemak zijn nemen we ze eens mee naar beneden als de katten van mijn vriend buiten zijn.
- Als dat goed gaat laten we ze beneden kennis maken met de 2 jongste katten van mijn vriend.
- Wanneer dat goed gaat laten we ze kennis maken met de oudste 2 katten van mijn vriend.
- Als ze volledig op hun gemak zijn mogen ze gewoon het hele huis door, luik naar de zolderkamer blijft dan open zodat ze zich wel altijd terug kunnen trekken naar hun eigen plekje.
- Wanneer ze daar geen behoefte meer aan hebben (terug trekken). Komen hun spulletjes gewoon naar beneden.
- Na een week of 4 mogen ze dan ook lekker de tuin in.

Dit leek ons wel een goede aanpak, wat denken jullie? Tips zijn altijd welkom!

colunder

Re: Katten verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:38

Ik zou je katten niet beneden kennis laten maken maar boven, waar ze goed gewend zijn.
IK heb hier de nieuwe katten eerst op mijn slaapkamer laten wennen en toen gewoon de deur open gezet zodat ze op hun eigen tempo op onderzoek konden.
Is altijd goed gegaan(ik heb er nu 7)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:57

tja, ik ben nogal vreemd....los daarvan vang ik al tig jaren katten op, ik laat alles gewoon los...gelijk....of het nu tam is (meestal niet-vang zwervers op via asiel, vn die "onplaatsbaar"zijn ivm schuw + hebben ze altijd ook een medisch probleem)

Gaat altijd goed...maar ik ben nog dominanter dan al mijn katten :D

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 21:10

Bedankt voor de tip colunder! Is inderdaad misschien wel een goede op ze op hun vertrouwde plekje kennis te laten maken met de rest :j.

Haha Mist, respect hoor! :D. Maar dat durf ik toch net niet aan :') . Moest er wel even om lachen hihi. Fijn dat het altijd goed gaat bij jou!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 19:12

Ik schop dit topic weer even omhoog.

Verhuizing is goed gegaan, mijn jongste kat was het zo gewent bij mijn vriend en is na 2 weken voor het eerst naar buiten gegaan. Geen enkel probleem en ze is helemaal op haar gemak.

De oudste had wat meer tijd nodig en is eergister (na 3 weken) voor het eerst naar buiten gegaan, ging prima. Hij bleef in de tuin en kwam na 10 minuutjes terug naar binnen. Gister is hij een uur weg geweest, maar kwam weer netjes terug, prima dus.

Vandaag was hij langere tijd weg. Ben voor de zekerheid maar eens bij zijn oude huis gaan kijken en ja hoor... daar zat meneer...
Gelijk opgehaald en hij is nu weer bij mijn vriend. Helemaal op zijn gemak en luid knorrend op schoot :D.

Maar ik ben toch bang dat hij terug blijft lopen... Iemand tips?

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:16

Meestal word geadviseerd een kat 2 maanden in zijn nieuwe huis te laten.. en daarna naar buiten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:17

buren/bewoners inlichten van het oude huis; zeker geen eten laten geven...jou laten bellen als hij daar zit maar eigenlijk bij voorkeur niet ophalen...hij moet leren dat hij daar niets meer te zoeken heeft.

2 wken is overigens wel heel erg kort.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 19:19

Hij blijft nu sowieso nog een tijdje binnen :).

De buren in de buurt van het oude huis die hem wel lief vinden zal ik even inlichten :D. Is wel een goede.

@Mist, als ik hem niet ga halen denk je dan dat hij vanzelf terug komt? En binnen welke tijd? Hij is niet de jongste meer en wil hem niet te lang buiten laten zitten...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:10

daarom zei ik ook "bij voorkeur" zou er zelf ook veel moeite mee hebben...maar mijn katten zitten in een catproof omheining.

in jouw geval zou ik toch proberen hem wat langer binnen te houden, veel afleiding; spelen met hem !

Heb ooit een kat "gekregen" van het asiel die daar al divere keren ontsnapt was en terug liep naar zijn oude huis op 1.5km afstand. Zijn oude baasje waren dood en hij is 3 keer opgehaald bij zijn oude thuis. Toen hij eenmaal bij mij was is hij nooit meer weggelopen.
Niets bijzonders daarvoor gedaan, maar wel 2mnd binnen gehouden

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 21:30

Sowieso nog even binnen houden dus :j.

Spelen vind hij niet leuk :'). Kroelen wel, doet hij al een hele avond. Dan weer bij mijn vriend, dan weer bij mij. Hij lijkt wel heel blij om terug te zijn.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 16:35

Meneer is ondertussen 2 x ontsnapt en terug gelopen. Eerste keer per ongeluk door de deur. Tweede keer was vandaag, schuifje om het kattenluik op slot te doen heeft hij er afgesloopt en hoppa, terug gelopen.

Kattenluik is weer gemaakt en hij is weer terug. (wel opgehaald). Hij mag nu af en toe buiten onder toezicht, zodra hij de schutting opspringt pakken we hem er af en zetten hem terug in de tuin.

Verder blijft hij gewoon binnen voorlopig.

Heb bedacht om hem over een aantal weken aan een tuigje mee naar buiten te nemen, rondje door de buurt te lopen. En dan terug de tuin in. Zodat hij weet dat hij rond kan lopen, maar ook waar hij terug moet komen.

Goed idee?

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:39

DE gouden tip:
Boter onder zijn pootjes smeren...
Dat is echt waar :))

Doordat hij zijn pootjes dan grondig gaat wassen is de kans groot dat de geuren van het oude huis weggewassen worden, zo loopt hij met schone pootjes door het nieuwe huis en pakt die geur goed op....
Hierdoor zou hij niet meer geneigd zijn naar het oude huis te lopen!

Mensen zullen me gek vinden, maar heeft bij onze katten altijd super gewerkt...

En baadt het niet, schaadt het niet ;)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 16:42

Die tip houd ik zeker in mijn achterhoofd hoe gek hij ook mag klinken!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 15:42

Nou.. pootjes ingesmeerd met boter, hij is nu aan het wassen :D.
Hopen dat het werkt.

Plan is om hem morgen vroeg buiten te laten, en echt eens tot 's avonds af te wachten, tot de tijd dat hij blikvoer krijgt. Kijken of hij vanzelf terug komt.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:50

Top! Hoop dat het met jouw kat net zo goed werkt als met de mijne :))

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 16:00

Ik ook, het is in ieder geval het proberen waard :D.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:05

Waarom zo eigenwijs en je katten niet 6 weken echt 24 uur binnen houden? Wat nou als hij nog een keer ontsnapt? En onder de auto komt?

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:12

als alle andere katten wel naar buiten mogen en die ene niet is het echt heel moeilijk om hem tegen te houden hoor.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:14

blackpromise schreef:
als alle andere katten wel naar buiten mogen en die ene niet is het echt heel moeilijk om hem tegen te houden hoor.

Dat snap ik, maar daar moeten dan toch keuzes in gemaakt worden.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 16:24

Is inderdaad lastig zo, de rest plast uit frustratie af en toe binnen (ook al staat er een schone kattenbak), doen ze nooit niet.

Daarbij is de kat waar het om gaat graag buiten.

Verder is hij gewent aan verkeer en voorzichtig daarmee, zekerheid heb je helaas nooit.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:28

Kijk, het is eigenlijk al niet echt fijn dat al je katten naar buiten laat zodat ze andermans tuinen kunnen vervuilen en overlast veroorzaken. Maar dat is jouw keuze en dat is een andere discussie.

Ik kan mij voorstellen dat de nieuwe bewoners van het oude huis er straks niet blij mee zijn als jouw kat elke dag opnieuw weer voor de deur staat omdat hij steeds de kans krijgt om terug te lopen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 16:32

De katten van mijn vriend lopen al jaren buiten, is hier een buurt met veel katten en nooit geen klachten gehoord. Verder is er gewoon een kattenbak buiten waar ze hun behoeftes doen dus tuinen vervuilen zal wel mee vallen.

Nieuwe bewoners zijn er nog niet maar gaan er wel ooit komen dus wil graag VOOR die tijd dit probleem oplossen.

Mocht hij echt vol blijven houden kan mijn vriend altijd nog de tuin kat-proof maken maar dat is nu nog niet aan de orde. Hij wil het graag eerst zo proberen en dat snap ik.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:34

Jouw vriend heeft 4 katten en hoeveel kattenbakken? Even om de situatie helder te maken. Want wij hebben 3 katten met 2 kattenbakken, ( terwijl de regel is, altijd een kattenbak meer dan je katten hebt ) en die moet ik elke dag 2 x schoonmaken om ze zuiver te houden.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 16:35

Er is buiten een grote grindbak gemaakt. Daar maken ze met zijn allen gebruik van :).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:37

En dan denk jij echt dat ze andere tuinen niet vervuilen? Ik denk dat jij je daar aardig in vergist. Maar goed, zoals ik al zei, jullie keuze, andere discussie.

Ik denk toch echt dat de beste oplossing is om de kat eens zes tot acht weken binnen te houden. Nu slaagt hij er steeds weer in om naar zijn oude huis te lopen, en hoe meer succes hij heeft, hoe hardnekkiger hij wordt.