Kan dit of toch liever niet (katten) ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Kan dit of toch liever niet (katten) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 10:49

Hallo

Al een tijdje zitten we na te denken om twee katten uit het asiel een goed thuis te geven op onze kinderboerderij. Ze zouden dan geaaid kunnen worden door de kinderen (als ze dit niet willen en weglopen ook geen probleem, niet elk dier vind dat leuk) en de muizen hier kunnen wegvangen.

Allemaal leuk en aardig, maar het grote probleem is het treinspoor.
We liggen echt erlangs (als je vanuit de afrastering 5 stappen zet sta je op het spoor). We zijn bang dat de katten onder de trein gaan komen en niet zullen snappen dat ze daarvoor weg moeten rennen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Kort langs het spoor wonen en buitenkatten hebben?

We zijn van plan om dan een kattenren te maken. Dat ze overdag in de ren zitten en 's nachts het luikje open krijgen en vrij rond mogen lopen of toch in de ren blijven (eigen keuze). Ze krijgen dan ook een nachthok en alles natuurlijk.

anneliesdj

Re: Kan dit of toch liever niet (katten) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:53

Ik denk dat het wel kan hoor, een trein maakt nogal wat herrie en dat schrikt wel af. Als ze binnen de afrastering genoeg gelegenheid hebben om te scharrelen zullen ze ook niet zo snel de moeite nemen erover te gaan.
Maar je zou in het asiel specifiek kunnen vragen naar katten die geschikt zijn voor wat je ermee wilt. Wellicht is het een leuk idee een koppeltje oudere katten een fijne plek te geven, die anders weinig kans maken op adoptie?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:53

Wij woonden 20 meter van het spoor af en lieten de katten altijd buiten, is nooit een probleem geweest.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 10:59

We waren zelf ook aan het denken om moeilijk plaatsbare katten een thuis te geven, die wat wilder zijn en dus niet geschikt zijn als 'huiskat' maar wel kunnen wennen om bij ons te blijven en niet weg te lopen. Misschien zal de ren ook enkel voor de eerste dagen dienen om ze te laten wennen en ze daarna gewoon dagelijks de hele dag vrijheid te geven.

Alle dieren die hier wonen kijken niet meer naar de trein om. Alleen de pauw wil nog wel eens laten zien dat hij 'mooier' is dan al die treinen en gaat wel eens op het dak zitten en het lijkt wel of hij de treinen dan uitdaagt haha.
Maar de andere dieren schrikken er zelfs niet meer van, ze kijken niet eens op.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:03

Ze zeggen hier altijd dat katten het spoor niet over durven. Heb het nooit getest maar dat zou dan wat positiefs zijn voor jullie. Wij hebben ook altijd 2 katten die bij hun oude baasje ongewenst zijn en ze vinden het heerlijk beetje in de stal hangen, lekker luieren in het hooi.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:07

gevoelsmatig zou ik een kat nooit bewust bloot willen stellen aan zoiets.......
Laatst bijgewerkt door nafkedemi op 10-09-13 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:07

Katten komen echt niet zomaar het spoor over hoor!! ze worden eerder doodgereden door een auto dan een trein. dat maakt zoveel herrie en is zo groot dat de kat wel weg loopt voor zo'n ding. en de spoorlijn is hoog dus een soort van hekje. een weg is glad en lijkt mij aantrekkelijker om over te steken dan een spoorlijn met nare kiezelstenen. Ook rijden de treinen niet iedere 5 minuten. dat maakt de kans ook kleiner toch!?

Bonjour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:11

Vorig jaar hebben wij een op stal een kat geadopteerd die moeilijk plaatsbaar was omdat hij overal sproeide, hij zat al meer dan een jaar in het asiel en moest daar weg. Wij hebben er wel even over na moeten denken, omdat de stal aan een hele drukke weg grenst. Uiteindelijk toch besloten de kat te adopteren. Hij woont hier nu ruim een jaar op stal en zit eigenlijk meer in de weilanden en het terrein achter de stallen. Ja we hebben hem weleens aan de andere kant van de weg gezien en houden ons hart vast, maarja dat heb ik ook met katten die gewoon in een woonwijk rondlopen..

Dus gewoon doen joh, geef inderdaad een koppeltje katten een huis die moeilijk geplaatst worden!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 11:12

Dat is dus waar wij ook over twijfelen. Als de dieren overreden worden, dan zouden we dat natuurlijk heel erg triest vinden. Aan de andere kant zouden de katten die dus niet echt in een huis kunnen leven hier wel een heerlijk leventje krijgen en een tweede kans.
Maar dan moeten we gewoon zeker weten dat die katten niet op het spoor gaan.

Soms is het spoor wel een gekke bende hoor suuze. In een uur komen er 2 stoptreinen langs en 2 intercity's van één kant, andere kant dus ook. Dus in totaal in een uur 4 stoptreinen en 4 intercity's. Daarnaast nog de goederentreinen tussendoor.

Aan de andere kant denk ik ook... wie weet hoelang sommige katten al in het asiel zitten? Zou het niet fijn zijn voor ze om eruit te komen.... ook al is er dan een klein klein risico....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:36

Ik zou er niet zo bang voor zijn, denk dat het gevaar met een drukke weg veel groter is.
Maar je hebt toch stallen genoeg lijkt me? Dan heb je zo'n kattenren niet nodig en kun je ze gewoon een paar dagen in de schuur opsluiten. Als je wat oudere katten neemt die niet meer zo nodig op ontdekkingstocht hoeven hebben ze uitdaging genoeg in een hooischuur waar regelmatig kinderen rondlopen.
En wat oudere katten worden heel moeilijk geplaatst, zeker als het een koppel is.

Bonjour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:37

Dat was uiteindelijk wat bij ons de doorslag gaf. Storm moest nu eenmaal weg uit het asiel zat daar al zo lang. Dus wij hadden zoiets van laten we hem in ieder geval een kans geven op een mooi leven en mocht het fout gaan dan heeft hij alsnog kunnen genieten!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:50

Laptopmuis schreef:
Alle dieren die hier wonen kijken niet meer naar de trein om. Alleen de pauw wil nog wel eens laten zien dat hij 'mooier' is dan al die treinen en gaat wel eens op het dak zitten en het lijkt wel of hij de treinen dan uitdaagt haha.

_O-

Als je er echt bezorgd om bent, maak je toch een afrastering? En je moet wel echt een oerstomme kat hebben wil die blijven zitten als er een trein aan komt gedenderd := . Een beetje machinist die zo'n kat ziet zitten zal ook nog wel een keer toeteren...
Misschien een keer dicht bij het spoor gaan staan (zo dicht als je kan) met de kat, kijken hoe hij reageert. Als je hem ziet schrikken/probeert weg te komen, dan zal hij er heus niet voor blijven zitten.
En mocht het fout gaan.. Tja, dan heb je de katten nog een mooie laatste tijd bezorgd, en eerlijk: als ze overreden worden door een trein zijn ze toch in één klap dood. Merken ze dan niets meer van :)

Succes ermee in elk geval, en tof dat je het wilt doen!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 11:56

Tjah dat is waar.
Er staat een afrastering omheen hoor haha. Maar een pauw die kan nogal... tjah hoog springen. Maar hij gaat niet over de draad heen. Loopt hier nu al 2 jaar rond, gaat enkel op het dak zitten met zijn staart in de lucht. Natuurlijk ook een gek gezicht als je in de trein zit en je ziet een pauw op het dak met zijn mooie staart. Misschien wil die wel reclame maken voor ons :-).

Ik denk dat ik het gewoon nogmaals ga voorstellen op de vergadering,... zou dan wel iets van volgend jaar worden... na de winter in iedergeval. Maar een asiel is nooit leeg, dus komt zeker goed.
Denk dat we dan ook gewoon een beschrijving zoals hier naar het asiel sturen en dat zij geschikte katten uitzoeken.
Het mogen natuurlijk geen bijters zijn, maar ze hoeven niet tam te zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:58

Soms komen katten een beetje los als ze in een veilige omgeving leven :j
Asiel is voor sommigen nogal stressvol (lang niet alle trouwens, sommigen vinden het wel prima, dertig mandjes om uit te kiezen _O- )

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:17

Ik vind het een goed idee en zou het gewoon proberen. Net wat je zelf zegt, sommigen zitten er al heel lang en en kan je een mooi leven bieden. Kans is klein dat er wat gebeurd maar mocht er wat gebeuren, heeft kat toch nog kunnen genieten.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:23

Heb je geen foto van het verblijf? Want ik kan me niet helemaal inbeelden hoe het nu precies in elkaar zit. Ze kunnen niet helemaal los, zonder dat ze van het terrein af kunnen toch?

Ik denk op zich dat een trein genoeg herrie maakt om af te schrikken.. Wel top dat je 2 katjes een fijn thuis wil geven! :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:29

Je hebt ook nog van die sensors die ze bij vijvers zetten. Die sproeit de kat dan nat. Mocht je dus wat avontuurlijke katten hebben en vindt je ze toch wel dichtbij komen kun je ook een paar van die dingen neerzetten. Zullen ze zien dat de andere kant toch echt leuker is ;)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:34

Katten schieten meestal weg bij hard geluid, of iets dat heel snel op ze af komen, ik denk dus niet dat dit een probleem zal leveren.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:36

Voordeel bij het spoor is dat de rails al lang voordat de trein eraan komt gaan zoemen. En dat horen katten uiteraard veel beter dan wij. Volgens mij was dat de reden waarom je niet zo snel een kat bij het spoor ziet. Het metaal-op-metaal schijnt een vreselijk geluid te zijn voor de gevoelige oortjes. Dit is mij ooit verteld. Maar 100% zeker weten doe ik dat niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:27

kinderen de katten laten aaien en wilde katten nemen dat gaat nooit beiden lukken...

Verder gewoon doen. Werk zelf namelijk al vele jaren in een asiel en het is een behoorlijk probleem wat je moet doen met katten die verwilderd zijn en dus niet plaatsbaar zijn maar ook niet terug kunnen daar waar ze gevonden zijn. Deze katten worden geholpen en blijven dan in de opvang totdat er plaats is. Voor de dieren afschuwelijk die willen de vrijheid en daarnaast voor de opvang veel onnodige kosten en het is ook zeer moeilijk qua verzorging. In de ruimte tussen de plaatsbare katten kan je ze niet zetten wegens dat ze als ze in het nauw gedreven zijn (wat buiten niet gebeurd) gerust durven te slaan of bijten en daarnaast kunnen daar maar een beperkt aantal katten in en dan hebben de plaatsbare katten uiteraard de voorkeur!

Dus dat houd in dat ze in de opvang zo goed als mogelijk verzorgdt worden maar vaak in quarantaine hokken (1 bij 1 meter) opgesloten zitten. Dat dus bij een (ver)wilderde kat. De meeste opvangen geven ze gratis weg en maken dat ze in elk geval al geholpen zijn ook.

Als je het een kat zou kunnen vragen denk ik dat ze liever los op een (kinder)boerderij leven waar ook voor ze gezorgd wordt en waar ze kunnen doen wat ze willen dan in een opvang in een hokje opgesloten te zitten. Ondanks dat ze doodgereden kunnen worden door een auto/tractor/trein.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:40

Gewoon doen!! En 'wilde' katten hoeven niet wild te zijn hoor, maar als je vanuit een veilige huis situatie wordt 'gedumpt' in het asiel zou ik ook wild worden. Onze rode kater was een keer weggelopen, hij is een echte huiskat dus hij kende buiten niet. Beest was helemaal wild, gevangen door de dierenambulance met een vangstok en handschoenen, zo agressief was hij. In het asiel ook geen land mee te bezeilen zeiden ze zo agressief was hij. Toch maar met moeite gecontroleerd op een chip, waardoor we na 2 dagen in spanning te hebben gezeten en het ergste vreesde werden gebeld of we onze kat kwijt waren? Hem gelijk opgehaald, zodra hij ons zag werd het weer de lieve rode huiskater, super lief en kopjes aan het geven. Het asiel personeel wou hem in de vervoersbox doen, waarna hij weer agressief en wild werd, bij ons ging hij er zo in. Dus sja... Een wilde kat kan in een veilige liefdevolle omgeving best een lieverd worden. Inderdaad neem oudere katten die al een tijdje 'zitten' wat zullen ze je dankbaar zijn!! En die hebben ook niet meer zoveel zin er echt op uit te gaan. Spoeikatten bijvoorbeeld, wedden dat ze niet sproeien als ze lekker los mogen lopen? Ik zou het risico ook gewoon nemen hoor, liever een kort gelukkig leven dan een lang ellendig leven toch?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:01

Er zitten meer dan genoeg katten in het asiel, dus je kunt gerust vragen om een kat die aaibaar is. Tam genoeg om voor een aai te komen en zich alles laten doen zijn 2 dingen, je kunt bezoekers er ook op wijzen dat katten niet opgetild mogen worden.
Wat oudere katten die alles van de wereld al gezien hebben en liever op een warm plekje voor zich uit zitten te kijken en geaaid worden, lijkt me ideaal bij jullie.

Desnoods neem je een tammere voor bezoekers en een wild boerderijkatje om de muizen te bestrijden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 07:36

Denk dat de kattenren niets wordt, maar gewoon dan ergens in een schuurtje wennen en dan inrichten zodat ze er ook kunnen slapen, eten, enzovoort.

Met tam bedoel ik dat ze niet de kinderen moeten krabben of aanvallen zoals je dat wel eens ziet.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:06

Wat anneliesdj zegt.
Ik denk dat het ook wel kan. Leuk dat je katten nog een tweede huisje wil geven.

Over pauwen; onze overburen hebben een pauw. Die valt glanzende auto's aan, daar ziet hij zijn spiegelbeeld in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:15

Gewoon doen, heerlijk toch voor die beesten met slechte kansen, als ze daar terecht kunnen :+:

Het moet wel een hele domme kat zijn wil die niet in de gaten hebben dat er een trein aankomt :P
Met gonzende rails, al vanuit de verte geluid enzo _O-

Laat ze gewoon even wennen ergens waar ze de trein kunnen zien zodat ze daar alvast van onder de indruk zijn, dan kijken ze heus wel uit als ze eenmaal buiten lopen en is de kans groot dat ze niet eens daar naartoe willen omdat dat enge herrieding daar steeds langskomt :=