na dik 9 jaar compleet ratloos ...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hiphorse

na dik 9 jaar compleet ratloos ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 10:58

ik heb dik 9 jaar ratten gehad en nu had ik besloten er mee te stoppen, vindt het gewoon helemaal niks dat ze zo snel dood gaan je raakt er toch gehecht aan ...

waarom ik 9 jaar geleden gekozen heb voor ratten is voor mijzelf ook een vraag, heb echt geen idee hoe ik op het idee kwam om ratten te gaan houden.

het begon in 2004 met speedy (11 juli 2004-29 maart 2007) en twister (11 juli 2004 - 13 feb. 2007), 2 mooie en erg lieve dames
twister:
Afbeelding

speedy:
Afbeelding

toen ze er allebei niet meer waren heb ik het een paar maanden zonder ratten kunnen doen, daarna weer 2 ratjes gekocht
dit keer knabbel (15 juli 2007 - 4 mei 2009) en babbel (15 juli 2007 - 22 feb. 2008) ook weer 2 dames, hellaas moest ik babbel al redelijk snel laten inslapen door een tumor op der hoofd...
knabbel:
Afbeelding

baby babbel <3 :
Afbeelding

omdat milka alleen achter bleef had ik de zelfde dag na het inslapen van babbel weer 2 dames opgehaalt : milka (29 dec. 2007- 31 mei 2010) en twix (29 dec 2007 - 11 jan 2010)

milka: http://i43.tinypic.com/97jjpd.jpg

twix: http://i42.tinypic.com/10r31uq.jpg

toen milka alleen kwam te zitten ben ik weer snel 2 nieuwe ratjes gaan halen, pearl (17 nov 2009- 10 okt 2011) en diamond (17 nov 2009 - 9 dec 2010)
pearl: http://i43.tinypic.com/1zphdvq.jpg
diamond: http://i40.tinypic.com/23iie81.jpg
hellaas is diamond gepakt door de hond en is in mijn handen gestorven...

op een gegeven moment kwam ik izzy (13 april 2010- 13 maart 2012) tegen, en ik was verliefd heb haar mee naar huis genomen en voor gestelt
aan pearl en milka :)
http://i39.tinypic.com/id6tlj.jpg

en het zelfde als wat ik met izzy had gebeurde ook met Bijou (12 juli 2010 - 28 aug 2012) , een vresselijk eigenwijs ratje
alleen de introductie verliep iets moeilijker omdat izzy nogal bazig was en bijou niet in de groep wou hebben, gelukkig is uiteindelijk alles goed gekomen :)
Afbeelding

toen ik in een dierenwinkel stage liep waar ze ook ratten verkochten vond ik weer 2 ratjes die me erg aanspraken
de 1e die ik meenam was petite (13 mei 2011- 5 sept 2013), een eigenwijs kreng die niet bang was en graag mij beet als ik volgens haar wat fout deed
http://i44.tinypic.com/fwrbxu.jpg

hellaas was izzy weer vervelend aan het doen met de introductie...
dus besloot ik dat het misschien een idee was om nog 2 ratjes te halen zodat er 3 tegelijk geintroduceert werden en izzy dan minder moeilijk zou doen
dit keer had ik een echte ratten fokker opgezocht (tot nu toe kwamen alle ratjes uit de dieren winkel)
pff wat een keus had ik na 2 uur daar gezeten te hebben had ik momo (2 april 2011- 21 april 2013) en summer (15 maart 2011 - 23 nov 2012) gekozen
momo: http://i39.tinypic.com/2r5b9j9.jpg
summer: http://i40.tinypic.com/2hrepl0.jpg

ondertussen liep ik nog steeds stage in de dierenwinkel, en gaf elke dag aandacht aan een ratje die nog daar alleen zat... ze was eerst erg bang maar door alle aandacht werden we echte maatjes, ik werd eigenlijk haar speelmaatje (ze speelde met mn hand :) ) uiteindelijk kwam er een gezin die haar wel wou maar na een verkooppraatje wouden ze haar toch niet (was voor 1 van de kinderen bedoelt maar die wou liever een hamster) tijdens het verkooppraatje had ik het ratje vast en die voelde zich zo op haar gemak dat ze rustig in mijn handen ging slapen <3 nou toen wist ik het wel, ze ging met mij mee naar huis!
ze kreeg de naam samsam, ze was het leukste en beste ratje wat ik ooit heb gehad! zelfs toen ik haar moest laten inslapen renden ze naar mij toen en bleef aan mij vasthouden tot ze inslaap viel ..
samsam (13 mei 2011 - 18 dec 2012)
als klein drolletje <3
Afbeelding

en als volwassen rat
Afbeelding

op school hadden we een fokproject en ik had al bedacht dat ik daar een ratje van wou, alleen ik wist niet dat het er 2 zouden worden
dit werden stompert (ze is met een stompje geboren) 9 feb 2012 - 17 feb 2013
Afbeelding

en hamster 25 feb 2012 - 5 sept 2013
Afbeelding

en nu ben ik dus ratloos...
toch blijft de verleiding om weer ratjes te nemen, maar ja dan heb je weer dat je soms al binnen anderhalf jaar weer afscheid moet nemen ...

respect dat je alles hebt gelezen en linkjes hebt aangeklik :)

kimmie261

Re: na dik 9 jaar compleet ratloos ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:19

wat ene knappe ratten had je,en vroeger had ik ook ratten en ben inderdaad door de reden die jij noemt ermee gestopt,ratten zijn zo lief en leuk,en je hecht je er zo aan,en ze gaan zo snel dood ( en ook vaak aan vreselijke vormen van kanker),dat ik gestopt ben met ze te houden..

tot ik jaren geleden op een reptielenbeurs liep en daar 2 dames zaten te wachten tot ze gekocht zouden worden voor op te voeren,deze heb ik meegenomen,echt tam werden ze niet ( echt heel bang),maar ze werden bijna 4 jaar oud ( en dat voor voerratten..)

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:19

Wat een prachtige ratten.
Ik begrijp jouw dilemma, ik ben ook gestopt met het houden van ratten door dezelfde reden.
Ik houd nu Gerbils, woestijnratjes, die worden net even wat ouder en zijn ook erg leuk :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:25

Ik herken je dillema!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:27

Wat een leuke ratjes heb je gehad! Het grote nadeel blijft dat ze niet oud worden en behoorlijk wat medische ellende kunnen krijgen... Ik herken het! Ik heb zelf al 15 jaar ratjes en ook regelmatig overwogen om te stoppen, soms is de balans gewoon even weg. Maar ik kan het niet, ik kan me geen leven zonder ratjes meer voorstellen. Heel cliché, maar als je geen plezier en liefde van en voor ze zou hebben zou het verdriet er ook niet zijn, het is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik houd me daar maar aan vast als ik het weer even moeilijk vindt, maar ik kan me ook goed voorstellen dat (even) stoppen met ratjes om jezelf te beschermen ook prettig kan zijn. :j

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:41

Kan dat goed begrijpen, ik had dat 2 jaar terug , toen mijn mannetjes een dag na elkaar overleden, daar stond die kooi dan helemaal leeg.... na een week had ik besloten weer een koppeltje mannen te nemen en die zijn dit jaar dus overleden, maar ik heb alweer 2 nieuwe :D

Het is ook altijd weer naar om te zien hoe een vriendje slechter wordt en overlijdt , maar om dan weer een nieuwe uit te zoeken <3

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:48

Ik herken het ook, ratten gaan veel te snel dood en dan vaak nog aan hele nare vormen van kanker. Dat is echt het grote nadeel van ze, terwijl het zulke vreselijk lieve dieren zijn, wat het vroege afscheid nog erger maakt.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:11

Ook ik herken het. Ik ben een paar jaar geleden ook een jaar gestopt met ratten houden om die reden. Maar het begon na een tijdje toch weer te kriebelen dus ik heb hier al weer een tijdje drie rondlopen.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:15

Ja ik heb het ook.... Ik heb 10 jaar lang ratten gehad. Met de een had ik meer een band als met de ander.... Vooral mijn 2e rat Kuifje en mijn 6e en 7e rat Hammie (No Tail) zij was geboren zonder staart en Dumbo mijn dumbo ratje waren echte maatjes. Ze gingen echt overal mee naar toe. Mijn rat Kuifje gooide ook altijd mijn school etui leeg en ging erin slapen.
Als ik nu de ratjes bij de dierenspeciaalzaak waar ik ook 10 jaar heb gewerkt nog zie dan moet ik me inhouden ze niet mee te nemen. Maar ik heb besloten geen ratten meer te nemen omdat ik ze niet meer de aandacht kan geven die ze verdienen. Ik heb nu 2 paarden om voor te zorgen en daardoor ben ik weinig thuis. Waarschijnlijk ooit nog in de toekomst!

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 17:14

bedankt voor de lieve reactie's :)

het blijft echt heel erg verleidelijk om weer met 2 ratjes thuis te komen, maar ik moet me inhouden elke keer weer dat verdriet als ze weer ingeslapen moeten worden :n
nee doe het gewoon niet meer, misschien als ze ratten op de 1 of andere manier ouder worden maar dat zal vast nooit gebeuren

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:28

ik herken het ook precies.. ik kocht er ook eerst 2 en als dan een overleed/ingeslapen werd nam ik 2 of 3 nieuwe erbij.

leuke ratjes had je erbij! ik mis ze aan een kant wel, zo slim sommigen konden de kooi zelf open krijgen.

Ze konden gewoon los in de woonkamer als ik thuis was. met de kooi gewoon open als ik riep kwamen ze na de kooi.

na de laastste heb ik alle kooien enzo na een opvang gebracht zodat ik niet in de verleiding kwam nieuwe te kopen.

na een jaar nam ik 2 katten eentje is vernoemd na mijn eerste ratje..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:57

Hier ook herkenbaar hoor :j .

Altijd veel knagers gehad (konijnen, cavia's en hamsters) en het is nooit leuk als ze dood gaan natuurlijk.

Sinds ruim 2 jaar hebben we ratten en ik moet zeggen dat je je daar toch wel véél meer aan hecht
dan aan andere knagers :j . Ze zijn in de omgang ook totaal anders dan andere knagers,
het is gewoon niet te vergelijken :n .

Helaas heeft 1 van onze ratten een tumor en heeft niet lang meer te gaan ;( . De andere wordt ook al
een oude dame.

Kan me er best iets bij voorstellen dat je dat niet wil hoor.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:00

Ik griezel van ratten, maar als je er mee begint krijg je idd met elk dier een soort band mee..
Moeilijke beslissing, maar die beestjes gaan inderdaad niet zo heel lang mee...

Ik heb nu 2 cavia's ( beide 3.5 ) maar als deze dood gaan weet ik ook nog niet of ik nieuwe wil, deze zijn zo ontzettend lief en ik weet niet of ik ooit nog zulke vind als deze!

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:00

Dan worden jouw ratten helemaal niet oud zeg... Mijn ratten zijn allemaal ouder dan 5 geworden. Maar wáárom zijn ze zo jong dood gegaan dan?

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 18:24

@ tessaaah kan beter aan jou vragen hoe je ze zo oud hebt gekregen?

de meeste zijn alleemaal ingeslapen door tumoren (1 keer laten opereeren maar dat gaf zo veel ellende en stress voor de rat dat ik inslapen een betere oplossing vond)
er zijn er 2 door ouderdom dood gegaan
diamond dus door de hond
en stompert is de oorzaak niet bekend ..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:28

Iris92 schreef:
Ik griezel van ratten, maar als je er mee begint krijg je idd met elk dier een soort band mee..

Mijn ervaring is dat de band met ratten groter is dan met andere knagers. Bij ratten komt de liefde écht van 2 kanten namelijk.
Ze zijn zeer sociaal en zien mensen ook echt als hun vrienden en tot hun sociale groep behorend, en dan bedoel ik niet alleen omdat ze van ons eten krijgen.
Cavia's en konijnen vinden ons hooguit aardig en leveranciers van allerlei lekkers, maar je hoort er als mens gewoon niet bij hun sociale groep.

Ik snap dat ze misschien wat eng overkomen in het begin, maar kennismaken met ratten is echt de moeite waard hoor :j .

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:06

Tessaaaah schreef:
Dan worden jouw ratten helemaal niet oud zeg... Mijn ratten zijn allemaal ouder dan 5 geworden. Maar wáárom zijn ze zo jong dood gegaan dan?

daar heeft bijna iedereen wel pech meel door de vele inteelt, de mijne hadden of een tumor of longproblemen waardoor er een spuitje werd gegeven opden duur, en eentje lag dood in de kooi met 2 jaar oud.

5 jaar heb je geluk gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:11

Tessaaaah schreef:

Ik zou het graag willen geloven, maar ratten die ouder worden dan 3,5 (en dat zijn uitzonderingen) heb ik nog nooit meegemaakt en ik heb het ook nog nooit gehoord van anderen (die ik betrouwbaar acht tenminste :D ). En ik heb toch aardig wat ratten gehad en ken heel veel rattenmensen...

2-3 jaar is gemiddeld, helaas.

Overigens zijn tumoren vaak goed te opereren, luchtweg-en hartproblemen kunnen met de juiste behandeling ook heel lang vrij probleemloos goed gaan, dus dat zijn dingen die echt niet direct een doodvonnis hoeven te betekenen. :n

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 18:52

@ redpassion
ik weet dat tumoren en luchtweg probleemen (hartproblemen heb ik volgens mij nooit gehad) niet een dood vonnis hoeven te zijn, hellaas had ik vaak pech met tumoren dat ze niet te verwijderen waren... longontsteking heb ik ook steeds probeeren te verhelpen (met hulp van de dierenarts natuurlijk) hellaas maate het vaak niks uit mede doordat het ratje al wat ouder was en al wat zwakker...

heb altijd geprobeert mijn ratten de goede zorg en zo fijn mogelijk leven te geven, dus ook zo min mogelijk te laten lijden ookal doet het mij dan verdriet

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:05

Heel herkenbaar inderdaad. 2 a 3 is idd de normale levensverwachting. Ik heb nu al een aantal jaar geen ratten meer, ook omdat het me zoveel verdriet deed dat ik zo snel alweer afscheid van ze moest nemen. Bij mij duurt het met dieren (mensen ook trouwens) toch al gauw een jaar voor ik echt aan ze gehecht ben. Heb de laatste keer gezworen me niet meer zo aan deze ratten te hechten maar helaas. Veel verdriet van gehad en toen was ik er eigenlijk voorlopig wel klaar mee. Mis het wel, maar het verdriet weerhoudt me er toch van weer opnieuw aan een groepje te beginnen.

:(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:59

hiphorse schreef:
@ redpassion
ik weet dat tumoren en luchtweg probleemen (hartproblemen heb ik volgens mij nooit gehad) niet een dood vonnis hoeven te zijn, hellaas had ik vaak pech met tumoren dat ze niet te verwijderen waren... longontsteking heb ik ook steeds probeeren te verhelpen (met hulp van de dierenarts natuurlijk) hellaas maate het vaak niks uit mede doordat het ratje al wat ouder was en al wat zwakker...

heb altijd geprobeert mijn ratten de goede zorg en zo fijn mogelijk leven te geven, dus ook zo min mogelijk te laten lijden ookal doet het mij dan verdriet

Ik bedoelde jou ook niet hoor, niemand specifiek trouwens. :) Ik zag het gewoon een paar keer voorbijkomen en wilde het even melden, mochten mensen het niet weten (want er zijn helaas ook nog veel dierenartsen die het niet (goed) weten).

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:57

Mijn vorige rat is 5.5 jaar oud geworden. Weet niet beter dan dat ze rond die koers doodvallen. En nee, niet omdat ik ze laat creperen, ze worden allemaal gezond oud. Enige wat ik niet meer neem is een damesratje, doe mij maar een stel mannen!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:27

Heel herkenbaar wat hier geschreven wordt. Ik heb ook meerdere ratjes gehad, maar begin er ook niet meer aan omdat ze niet erg oud worden, gezondheidsproblemen krijgen e.d.

Ik heb nu 4 katten en dat gaat ook niet samen. Nu heb ik 4 konijnen erbij, dat gaat gelukkig prima met de katten, zijn toch wat groter en allemaal vrij brutaal. Heel leuk hoor mijn konijnen, maar de band met een ratje is inderdaad toch anders, ratjes zijn écht baasgericht.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:30

Heel herkenbaar maar ik zou niet zonder mijn diertjes kunnen
mijn advies als het tijd is neem weer een nieuwe dierenpartner haha

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:24

Wat een lieve ratjes! Ik wil zelf later ook graag ratjes, alleen als ik ze binnen 2 jaar kan verliezen, komt er veel twijfel bij mij naar boven. Ik hecht me heel snel aan dieren.