Sjolvir schreef:Vind het in ieder geval top dat je je oma zo uit de brand helpt.
Ken ook zo'n maffe kat. (hij is al paar jaren niet meer, maar overleden vanwege ouderdom, niet vanwege etterigheid)
Wou bijna niemand op passen in vakanties, kon poeslief zijn en andere keer moest je hem echt van je af jagen met water
(of grof geweld, wel zo dat poesje lief heel bleef) want die pakte je ook echt en kwam ook gewoon terug.
Tegen andere katten en dieren geen probleem.
(heeft mij ook 1 x gepakt toen ik oppaste, zag hem nergens dus ging zijn bakje met eten vullen, amai!
Kwam ie van achteren ergens weg, kleine ettertje. Maar goed dat ik daar ook met 30 graden met spijkerbroek naar binnen ging.)
Is nooit overgegaan bij die kat.. Maar baasjes wisten er wel een weg mee.
Zou wel oppassen met je pup. En de kat in ieder geval netjes introduceren aan je eigen katten.
Dat is bij Kyra ook het geval. Die pakt je ook terug als je haar straft. Viel altijd mee. Maar word nu dus ook erger. En ik snap ook wel dat mijn oma steeds meer de angst krijgt om haar een keer goed aan te pakken. Wat ik en mijn vader dus wel durven.
Kat komt de komende dagen alleen op 2de verdieping. Aangezien ik zelf ook 3 dagen weg ben. En graag haar gedrag wil zien als ze de andere katten ontmoet.
Met de pup kijken wij zeker uit. Is gelukkig al een stevige beer.
YamaDeva schreef:Klinkt allemaal goed hoor. Wat ik me nog afvroeg: Kon poes bij je oma naar buiten? 1,5 jarigen kunnen best veel energie hebben namelijk.
Succes in ieder geval, ik denk (en hoop) dat het wel goedkomt.
Zowel met oma en je knuffelkat, als met jou/je huishouden en Kyra.
Nee, komt niet buiten. Oma woont in een flat. Maar hier komen de katten ook niet buiten. Aangezien wij aan een drukke weg wonen. En wij liever niet het risico lopen. Wel zijn wij van plan om volgend jaar de hele achtertuin kat-proof te maken. Zodat de katten gewoon naar buiten kunnen.
Dus ik hoop zelf dat Kyra zich een beetje gedraagt. Zodat ze volgend jaar in de achtertuin kan.
idinn schreef:Fijne oplossing dat je van kat ruilt. Om direct een dier te laten in slapen vind ik ook erg extreem. Zoiets is echt niet altijd een medisch probleem, sommige katten hebben gewoon zo'n karakter. Hopelijk gaat het bij jou beter! Kan me voorstellen dat je oma misschien niet veel energie heeft om met de kat te spelen? En dat gaat met sommige karakters van katten dan gewoon mis. Hier zit er ook zo eentje. Aaien is prima, maar altijd oppassen dat die je niet aanvalt als hij het zat is. Soms is dat na 2x aaien (al komt die zelf naar je toe) en sporadisch ploft die op schoot voor een kwartiertje. Maar is hij het aaien zat, moet je vooral niet er naast blijven zitten. En als ik niet veel met speeltjes in de weer ben om hem te vermaken kan hij ook vreemd uit de bocht komen. Dan zit ik vb. aan mijn bureau te leren of tv te kijken en vliegt hij vanaf de andere kamer plots op mij af om mijn armen aan te vallen. Dan moet ik hem ook echt van mij af "slaan/duwen/gooien" meerdere keren voor hij weer bedenkt ergens te gaan slapen. Gaat al wel beter nu hij 3 jaar is en wat luier aan het worden, maar dat zou met een ouder persoon echt geen optie zijn inderdaad.
Klopt, ze heeft niet altijd veel energie om er mee te spelen. Maar Kyra valt dus ook echt uit het niets aan. Vandaag liep oma gewoon langs haar. Ze begon te blazen en viel haar tot 2 x aan toe aan. Net als jou kat dus.
Hevonen schreef:Goede oplossing!
Behalve de al genoemde oorzaken ken ik er nog een. Een vriendin van mij had twee katten die ineens vanuit het niets (waren allebei al ruim 6 jaar oud, nooit problemen mee geweest, lieve knuffels) haar, haar man en kinderen aanvielen. Ze begreep er uiteraard niets van. De DA kon niets vinden, ze waren gewoon goed in orde.
Ze gaf ze altijd Felix blikvoer naast droge brokjes. Ik las ergens dat ze de receptuur van het blikvoer hadden veranderd (nu nòg lekkerder oid). Ze is toen overgestapt op ander voer en de agressie van de katten was meteen over.
Het kan dus ook nog aan het voer liggen.
Dat kan ook nog. Wijzelf voeren andere brok als mijn oma. We zullen zien.
Gigixponys schreef:Hmmm, goede oplossing, maar wat ga je doen als Kyra bij jou ook niet bijdraait? En je haar inderdaad laat inslapen.. Ga jij dan terug je eigen kat in huis nemen? Of ga je een nieuwe kopen ofzo..
Ik ken ook zo een kat, maar die vind het ook al niet zo leuk om geaaid te worden enz. Als je er mee leert omgaan vallen ze meestal nog best mee hoor!
Nee, eigen kat blijft dan gewoon bij mijn oma. Heb zelf nog 3 andere katten. En vind het fijn als mijn oma niet helemaal alleen is in huis. En ik kom vaak zat op visite.
Wel is de afspraak zo als mijn oma er niet meer voor kan zorgen. Dat Olijf weer naar mij toe komt. Maar dit was ook afgesproken met Kyra. Die zou dan ook naar toe komen. Omdat ik de enigste ben die haar leuk vind.
Maar iedereen bedankt voor de reacties. Mijn moeder vertelde vanavond wel dat Kyra geholpen is met uit het vlies halen, toen ze geboren werd. Dus misschien idd een kronkel. Maar als het hier beter gaat, dan mag ze gewoon blijven. Ze word dus over paar weken of jaar weer terug gedaan naar mijn oma. En mijn kat blijft dus zolang bij mijn oma tot ze er niet meer voor zorgen kan. Maar dat gebeurd hopelijk de komende jaren niet.
Met de pup gaan we zeker oppassen. Het is gelukkig geen klein en onzeker beestje. Maar een lekkere beer die aardig neigt naar de dominante kant. En zeer enthousiast. En hij en Kyra kennen elkaar al. Daarnaast is Blaz alleen los als iemand beneden is. Anders word ons woonkamer verbouwd.
Over een uurtje gaan we de katten ruilen. Vind het best wel lastig aan de ene kant. Meer omdat Olijf altijd bij mij op bed ligt. Maar ik kan niet met de gedachte slapen, dat mijn oma weer aangevallen word. Mensje is al 72. En Olijf zal een zeer goed leven bij haar krijgen. En oma weet dat haar kat op en goede plek zit.
En zoals ik al eerder zei, volgend jaar word de tuin kat proof gemaakt. Zodat ze allemaal naar buiten kunnen. Dus als Kyra daar gelukkiger is, dan mag ze van mij in de tuin leven. En zelf bepalen als ze binnen komt of in de schuur gaat liggen.
Maar tips zijn altijd welkom