Kat met zwelling op oogbol...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Kat met zwelling op oogbol...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 09:33

Hoi iedereen !

Bij mijn vriend thuis lopen er enkele jonge katjes rond in huis. Eentje daarvan is Tinkelbel, een kleine lapjeskattin. Oorspronkelijk was het een wild kattenjong, maar ik heb het gevangen en nu is het een tam kleintje. Maar er is iets mis met haar oogje helaas... In het begin was het gewoon gesloten en etterde het, dus verzorgd met oogdruppels 3x daags. Haar oogje beterde en ze kon het alweer openen, maar het was nog steeds troebel en nog niet 100% gezond. Ze liep al bijna een maand rond met dat oogje, maar het was dus wel aan de betere hand.
Echter staat er sinds vrijdag een zwelling op de oogbol :(
De ouders van mijn vriend stellen een bezoek aan de dierenarts echter steeds uit... "Ik zal er gewoon oogzalf in doen" of "Ik heb dit al veel meegemaakt, het trekt wel weg" zegt zijn moeder. Ik zie het er dus niet in dat ze naar de DA zullen gaan met Tink of het zal zijn als het te laat is. Maar het is een katje van bij mijn vriend thuis, ik kan het beestje dus maar moeilijk 'kat-nappen' en ermee naar de DA rijden als zijn ouders dat niet willen...
Ik zit dus een beetje in een lastig parket...
Een DA-bezoek en een mogelijke operatie kan ikzelf niet betalen, maar Tink haar oog ziet er toch niet goed uit. Voor de rest is het katje echter wel speels en actief. Om jullie een beeld te geven van hoe het eruit ziet, post ik in link een foto. Het is namelijk nogal wansmakelijk...

*KLIK*

Nu vroeg ik mij af of iemand van jullie hier al ervaring mee heeft gehad ?? Trekt dit echt weg met behulp van oogzalf of -druppels of zal het oogje eruit moeten worden gehaald ??
Wat kan ik zeggen om mijn schoonouders te overtuigen ?? (mijn schoonmoeder is boerin en denk het vaak beter te weten. Ze is nogal standvastig als ze een gedacht heeft. Zij is ervan overtuigd dat het 'niet erg' is en elke keer als ik zeg dat het oog er zal moeten worden uitgehaald ontkracht ze mijn argument steeds...)

Alvast ontzettend bedankt voor de hulp !

ps: Wel graag beleefd blijven ! Ik vraag hier jullie raad over het oogje, wat jullie mening hiervan is. Dat er een DA moet komen besef ik ook wel. Ik ben geen dierenbeul, ik zit in met dit katje en wil dat er een DA naar kijkt. Maar dit is niet mijn kat en de ouders van mijn vriend willen er geen DA bijhalen. Ik probeer hen ervan te overtuigen dat het wel nodig is. Ik ga het echter zelf niet gaan oplossen als de eigenaars het zelf niet willen.
Laatst bijgewerkt door xLIESSSx op 31-08-13 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:38

Waarom zou dat oog eruit moeten?
Lijkt mij gewoon fiks ontstoken.

Tigress

Re: Kat met zwelling op oogbol...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:42

Inderdaad, overtuigen dat de DA erbij nodig is is sowiso erg belangrijk ;)
Dit ziet er niet uit als iets wat met een smeerseltje of huisproductje op te lossen is. De dierenarts zal in geval van ontsteking antibiotica meegeven. Oog eruit is laatste redmiddel, dat zal niet zomaar gedaan worden :)

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:43

Het oog is flink ontstoken. Maak je het oog ook schoon met uitgekookt water voor je de zalf in het oogje doet? Anders blijft de ontsteking namelijk.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 09:43

Er zit echt een zwelling op de oogbol. Tink kan haar oog niet normaal sluiten omdat er een stuk oog uitpuilt... Of dit eruit moet worden gehaald weet ik niet, daarom vraag ik hier ook meningen of ervaringen :)
Maar een oogbol met een geelgrijze uitpuiling in en naast de iris, kan dat nog genezen dan ?? :?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 09:45

3bengels schreef:
Het oog is flink ontstoken. Maak je het oog ook schoon met uitgekookt water voor je de zalf in het oogje doet? Anders blijft de ontsteking namelijk.

Het oogje wordt gespoeld met fysiologisch water (ofzo) en nadien wordt er zal in gedaan. Tenminste, zo doe ik het :) Maar ik denk dat mijn schoonmoeder het niet regelmatig genoeg hethaalt... Het katje loopt namelijk al een maand rond met een ontstoken oogje, het was al lichtjes aan de betere hand (tot vrijdag dan) maar een maand is toch erg lang voor een ontsteking op het oog lijkt mij...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:49

xLIESSSx schreef:
Er zit echt een zwelling op de oogbol. Tink kan haar oog niet normaal sluiten omdat er een stuk oog uitpuilt... Of dit eruit moet worden gehaald weet ik niet, daarom vraag ik hier ook meningen of ervaringen :)
Maar een oogbol met een geelgrijze uitpuiling in en naast de iris, kan dat nog genezen dan ?? :?

Dat is niet het oog zelf hoor, maar de weefsels er rond die ontstoken zijn. (oa. 3 de ooglid)

Als het mijn eigen kat zou zijn zou ik hier inderdaad mee naar een DA gaan. (Zal ook wel pijn doen)
Al was het maar voor een andere zalf ofzo. Want degene die je nu gebruikt zal niet goed genoeg werken, als het al zolang aansleept.
Maar zulke dingen zie ik ook wel eens bij de wilde katten en daarbij komt het evengoed vanzelf ook wel weer goed.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 09:53

Dat de weefsels er rond ontstoken zijn is waar. Het 3de ooglid ed ziet inderdaad rood. Ik hoop inderdaad dat het enkel die weefsels zijn, want het lijkt er toch echt op of er een uitpuiling in het oog zelf zit :?
Maar stel dat het wel echt de oogbol is, wat kan daar dan mee gebeuren als het onbehandeld blijft ??

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:54

Ik heb ogen die er veel erger uitzagen zien herstellen.
Alleen daarvoor moet wel goede oogzakf met antibiotica gebruikt moeten worden samen met een zalf die het oog verzorgd en deze moeten om en om, elke 2 uur ingebracht worden.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:01

Luckystory schreef:
xLIESSSx schreef:

Dat is niet het oog zelf hoor, maar de weefsels er rond die ontstoken zijn. (oa. 3 de ooglid)

Ik ben absoluut geen dierenarts hoor, maar naast dat de weefsels op en rond het oog ontstoken/geïrriteerd zijn vermoed ik dat er ook een ontsteking in het oog zit waardoor het hoornvlies nu op een bepaalde plek wat uitpuilt, zeker als je zegt dat het grijs/gelig is, doet me vermoeden dat het pussig is maar het nog niet 'opengebarsten' is. Het zou ook kunnen dat het hoornvlies zelf beschadigd is op die plek en daar nu een ontsteking heeft gevormd.
Ik snap dat je een beetje er tussenin zit, misschien kun je met ze tot een compromis komen waarbij ze het geld voor de dierenarts voorschieten en jij het aan hun afbetaald?
Want ik vrees dat dit katje zijn oog gaat verliezen danwel het zicht in dit oog en als de infectie nog meer/verder naar binnenslaat... tja
Een maand al bezig en waarbij het nu verslechterd vind ik zeker wel reden om extra aan te dringen op een dierenartsbezoek
(zelf had ik er ook al gestaan maar dat terzijde natuurlijk)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:04

Ik zie (voor zover ik het kan zien op die foto) niets wat erop wijst dat die oogbol zelf vanbinnen ontstoken is hoor. Bij een ontsteking in het oog wordt oa. die pupil troebel/wit. En dat is hier niet. Het oogje zelf lijkt mij helder.
En dat die ontstoken weefsels zich zo rond/over het oog leggen, heb ik echt al vaker gezien. ;)

Ik zou het zelf ook nog geen ramp vinden.
Inderdaad zalven met een goede ab-zalf.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 10:11

Ik heb nog wat meer foto's genomen om het wat duidelijker te tonen.
Tink zelf staat er wat belabbert op, want ik had haar nekvel vast :)

*KLIK*

*KLIK*

*KLIK*

Zoals je op de laatste foto kan zien is het een uitstulping.
Ik heb daarnet zelfs gezien dat het aan de zijkant erg rood ziet (het lijkt wel te bloeden, maar het zijn vast de adertjes in het oog) En ik ben er ook eens met mijn vinger naartoe gegaan en ze sloot haar oog niet. Lijkt mij dus dat ze er niet door kan zien. De bol is overigens groter geworden in vergelijking met vrijdag denk ik...

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 10:16

Luckystory schreef:
Ik zie (voor zover ik het kan zien op die foto) niets wat erop wijst dat die oogbol zelf vanbinnen ontstoken is hoor. Bij een ontsteking in het oog wordt oa. die pupil troebel/wit. En dat is hier niet. Het oogje zelf lijkt mij helder.
En dat die ontstoken weefsels zich zo rond/over het oog leggen, heb ik echt al vaker gezien. ;)

Ik zou het zelf ook nog geen ramp vinden.
Inderdaad zalven met een goede ab-zalf.

Het oogje zelf heeft een blauwachtige waas eroverheen. Dit zie je nu niet meer met alle vliezen die ervoor zitten en ontstoken zijn, maar daarvoor zag je dat wel duidelijk. Haar ene oogje was mooi helder bruin-geel, het andere was mat en had een blauw/witte waas eroverheen.
En hier lopen nu 2 katjes met een ontstoken oog. Tink en Koe. Maar bij koe zijn het echt enkel de vliezen die bloedrood zien. Haar oog zelf zie je nog en is mooi helder van kleur. Enkel de vliezen zitten opgezwollen. Maar bij Tink is het echt wel anders...
Mijn schoonmoeder is nu oogzalf gaan halen bij de apotheek om in het oogje te doen. Ik hoop da er dan snel verbetering te zien is, want ik zou niet willen dat het oogje openknapt of iets dergelijk :\

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:17

Mijn rode kater heb ik met soort gelijk oog gevonden. Bleek niesziekte. Nu chronisch door dat ik hem te laat gevonden heb en daardoor te laat deskundige hulp voor hem kon inschakelen.

Ik zou ze wel proberen over te halen om naar de DA te gaan. Bij mij was 1 consult genoeg om vast te stellen. Toen de juiste oogdruppels en ab kuur gekregen. Oog doet t nog. Kostte destijds voor die behandeling zon 70 euro. (Na tijd nog veeeeel meer doordat hij chronisch is) dus laat optijd uitsluiten dat het geen niesziekte is maar een "eenvoudige" oogontsteking.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:17

Deze foto's zijn duidelijker, als ik dit zie zou ik zeggen dat het hoornvlies geknapt is en de iris nu uitpuilt.
Niet goed dus en daar moet een dierenarts zeker naar kijken.
Bij het opvangpoesje dat dit had hebben ze het oogje verwijderd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:22

Ik moet netjes blijven tov je schoonouders maar dat moesten niet mijn schoonouders zijn. Dit zal het diertje erg pijnlijk vinden en het oog gaat uitdrogen doordat ze niet kan sluiten. Ik vind het knap poedersuiker dat ze geen da willen. Print de foto's uit, leg de situatie aan een da voor en vraag wat je er aan kunt doen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 10:23

Het oogje is echt veel slechter geworden als gisteren ook... De foto in de openingspost is van gisteren, de andere foto's zijn van zonet :\ In de openinspost zie je de zwelling op het oog inderdaad niet zo goed, maar dat was omdat ze gisteren ook nog niet zo duidelijk aanwezig was... Wordt echt steeds erger ipv beter :\

Schoonmoeder is nu om zalf, maar ik heb er nog steeds mijn twijfels bij of het gaan helpen... Maar ik voel mezelf er ook zo ongemakkelijk bij om steeds te adviseren om naar de DA te gaan (echt wel zagen), om dan toch weer afgewimpelt te worden met iets als "Ik ga vandaag zalf gaan halen" of iets dergelijks omdat ze denkdan dat het op te lossen is zonder een DA...

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:25

Zalf van de apotheek? Dat moet ze bij de DA halen. Daar schrijven ze je ws Cavasan oogzalf voor van slechts 4 euro per tube! (Voor infecties van het oog bij kat hond en konijn). Katten kunnen heel overgevoelig reageren op middeltjes die voor de mens goed zijn. Soms met de dood tot gevolg.

Eerst weten wat het is en dan pas smeren!

Ik weet dat jij er zelf weinig aan kunt doen, maar ik hoop echt dat ze de DA raadpleegt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:25

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:27

T.s ik snap jouw goede bedoelingen, ik zou het ook niet kunnen aanzien!

Kan je vriend hier iets in betekenen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:28

Als ze om zalf gaat kan ze net zo goed de kat gelijk meenemen.

Ik denk dat het oog verloren is en beestje heeft zeker weten pijn. Neem deze foto's anders mee naar de dierenarts.
Zelf denk ik dat het verwijderd moet worden en volgens mij is dat niet zo'n hele dure ingreep.

Zo niet breng dat beestje dan maar bij mij, laat ik het wel doen. Heb er eigenlijk geen geld voor maar ben het nu meer dan zat alleen maar dit soort topic te lezen zonder dat mensen(niet jij TS) er iets aan doen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 10:29

Ik hoop echt dat het een ontsteking is op de vliezen rond het oog en niet op de oogbol zelf... Maar als het er zo uitziet, lijkt een DA bezoekje om het zeker te zijn niet uit den boze :\
Helaas schijn ik hier bij mijn vriend thuis de enige te zijn die er zo over denkt...

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:31

Ik vind dat je zeer duidelijke foto's hebt gemaakt en ik vind het oogje er niet tof uitzien.

Ik ken jullie dierenarts niet maar is het anders een idee om er langs te gaan en de foto's aan de balie te laten zien??
Mogelijk kunnen zij dan advies geven en zo je schoonmoeder overtuigen. Lastig zoiets.
Sterkte en succes met de kleine.

insun

Deze kat heeft een herpesvirus infectie op z'n oog en tengevolge daarvan een cornea oedeem en symblefaron. Google maar eens en laat je schoonouders dit maar eens lezen en de afbeeldingen erbij bekijken.
Meteen naar de dierenarts. Dit is uiterst pijnlijk en zeer besmettelijk.
Als de druppels die jullie al geven behalve antibiotica een cortison bevatten, meteen stoppen.
Het oog van deze kat is waarschijnlijk al onherstelbaar beschadigd, het oog van de andere kat kun je nog redden.
Succes!

Shirley

Het lijkt mij toch ook wel een bezoekje aan de dierenarts waard.
Ziet er echt niet prettig uit :n

Maar zo te lezen, is het je schoonmoeder om de rekening te doen ?
Kun je niet voorstellen om zelf met het diertje naar de DA te gaan en de kosten op je te nemen ?

Ik zou het niet kunnen aanzien in elk geval, zou zelfs met een dier zonder eigenaar hiermee nog even langsgaan :o