Lijst hoeveel zout in kattenbrokjes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Lijst hoeveel zout in kattenbrokjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 12:56

Beste bokkers,

Ik vraag mij af of er een lijst bestaat waarin van elk merk kattenbrokjes (dus droogvoer) aangegeven staat hoeveel zout er in zit. Met google kwam ik er niet uit, behalve posts van mensen zelf maar zie liever een officiele lijst zeg maar. Ik hoop namelijk dat het maar een tijdelijke bevlieging is van katlief maar hij heeft nu, dat wij weten, 2x buiten de bak geplast terwijl de bak schoon is. Dit doe ik namelijk elke dag. Nu lees ik overal dat dit te maken kán hebben met blaasgruis, maar dit is nog niet vastgesteld en voor de DA vind ik het nog wat vroeg na pas 2x betrappen. Als hij het vaker doet wil ik m wel naar een DA brengen. Op dit moment krijgt hij Whiskas - indoor.

Nessa

Re: Lijst hoeveel zout in kattenbrokjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:03

staat dat niet op de zak?

Als je overigens gruis vermoed kun je prima een plasje naar de DA brengen.
Hoef je de kat niet persé voor mee te nemen. Bij ons doen ze dat wel in ieder geval.

Ik kan je iig vertellen dat whiskas niet bijster goed kwalitatief voer is en dat daar waarschijnlijk wél veel zout in zit.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 13:07

Daarom stelde ik de vraag ook. Zoiets zei mijn moeder ook al. Oh wist niet dat het zonder kat ook kon.. Is ook nog een optie.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:10

ik kijk op de zak (op internet) en vind zo snel al aan zouten:

kaliumjodide, natrium tripolyfosfaat, mangaan-(II)-sulfaat-monohydraat

Zou wel even je DA bellen voordat je dat zonder kat doet. Weet niet of elke DA dat goed vind natuurlijk :+

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:13

Alles is beter dan whiskas. Hier zit heel veel zout en weinig vlees in.
Kijk eens naar merken zoals prins. :-)
Ik heb helaas geen lijst maar voor mijn beroep wel veel bezig met diervoeding en de bijbehorende problemen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 13:16

Uiteraard. Ik wil t sowieso eerst even aankijken omdat de laatste keer een paar weken terug was en de tweede deze week. Vind het nog wat vroeg om evt een conclusie te kunnen trekken. Als hij t vaker doet gaan we direct aan de slag. Wilde wel alvast informatie inwinnen over zout in brokjes zodat we evt over kunnen stappen naar andere brokjes. Als de lijst niet bestaat ga ik ook maar eens googlen naar een goede optie. Die als t even kan ook niet te duur is. Bestaat dat niet...zit er niks anders op dan een duurder merk uiteraard.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:24

Schrijf een duurdere brok niet direct af om de prijs. Maar reken eens voor jezelf uit hoeveel het per dag kost om Whiskas te voeren en doe datzelfde eens bij andere merken.
Van kwalitatief goed voer hoef je vaak minder te voeren en dan kan het dus nog wel eens voordeliger uitvallen dan je denkt ;)

Is Whiskas zit eigenlijk weinig goeds :n véél granen (poepen ze zo weer uit) en weinig voedingsstoffen en véél zout en kleur/geurstoffen.

Op Zooplus kan je vaak echt goed voer zonder granen ook in de aanbieding aanschaffen of in bulk (2 zakken voor een lagere prijs) Zo voer ik bijvoorbeeld Taste of the Wild. 2 zakken hebben mij 70 euro gekost, maar ben nu 3 maanden verder en zie nu pas de bodem van de eerste zak.

Investeren in goed voer is in het beste belang van je kat. Ze blijven gezonden, ontwikkelen minder problemen (zoals blaasgruis) en hun poep is minder en stinkt ook een stuk minder :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:27

Keet schreef:
Schrijf een duurdere brok niet direct af om de prijs. Maar reken eens voor jezelf uit hoeveel het per dag kost om Whiskas te voeren en doe datzelfde eens bij andere merken.
Van kwalitatief goed voer hoef je vaak minder te voeren en dan kan het dus nog wel eens voordeliger uitvallen dan je denkt ;)

Is Whiskas zit eigenlijk weinig goeds :n véél granen (poepen ze zo weer uit) en weinig voedingsstoffen en véél zout en kleur/geurstoffen.

Op Zooplus kan je vaak echt goed voer zonder granen ook in de aanbieding aanschaffen of in bulk (2 zakken voor een lagere prijs) Zo voer ik bijvoorbeeld Taste of the Wild. 2 zakken hebben mij 70 euro gekost, maar ben nu 3 maanden verder en zie nu pas de bodem van de eerste zak.

Investeren in goed voer is in het beste belang van je kat. Ze blijven gezonden, ontwikkelen minder problemen (zoals blaasgruis) en hun poep is minder en stinkt ook een stuk minder :)

Herkenbaar. Ik voer met 4 katten royal canin 10 kilo, daar doe ik 2,5 maand mee. 3 volwassen katten en 1 kitten.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 13:58

Op internet wil ik geen voer aanschaffen, wil echt lijfelijk in de winkel staan om het te halen. Dus of supermarkt of ranzijn tuin&dier. Daar haal ik ook altijd zijn grind voor in de kattenbak en tot op heden ook zijn droogvoer. Ik probeerde het een beetje uit te zoeken via de site van zooplus, goeie site trouwens, maar ik word nu al gek van de ingredienten. Waar ik al uit ben is dat whiskas veel minder stoffen heeft dat royal canin bijv. Maar zout word daar omschreven als natrium toch? Dan lijkt er meer zout in RC dan whiskas te zitten.. Dus ik kijk scheel, of ik word gek.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:29

De echte goede voeders, graan vrije, zijn helaas nog niet bij de supermarkt of ranzijn te koop :) vandaar mijn verwijzing naar Zooplus. Er zijn wel dierenwinkels die Acana/Orijen verkopen, maar dat zijn er nog niet bijzonder veel.
Taste of the Wild, Orijen, Acana, Sanabelle No Grain, Applaws, Porta 21 Feline Finest Sensible GrainFree, CatloversGold. Dit zijn graanvrije en goede merken. Hoog vleesaandeel (kat is een vleeseter, geen graneneter) de ingredienten zullen per merk wel wat verschillen, de prijs ook :) maar het is voor je kat echt stukken beter :j

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:32

Waarom is per internet bestellen geen optie ts? Ik heb goed ervaringen met Zooplus. Wij bestellen ons voer er ook. Brokken van Orijen en natvoer van Animonda Carny in dit geval, aangezien daar veel vlees in zit. Tot nu toe geen klachten!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:33

In Friskies zit veel minder zout dan in Whiskas :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:38

Friskies is net zo goed bende..

Gewoon een fatsoenlijke zak voer kopen, hoeft wat mij betreft niet eens Acana ofzo te zijn al koop je maar een zak Royal Canin.
Alles beter als whiskas in ieder geval.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:39

waarom ga je niet over op vers vlees? veel beter voor je kat zonder alles extra toevoegingen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:42

Ik heb ook wel eens brokken bestelt bij zooplus, ook andere artikelen. Zowel via de nederlandse als de duitse site (via duitsland scheelt vaak in de kosten). Goede ervaringen mee.

Mijn kat heeft struviet blaasgruis gehad. Ben me toen dus gaan verdiepen in voeding en ben zelf naar graanvrije KVV overgestapt. Het hangt er dus wel vanaf of je kat oxalaat- of struvietgruis heeft.
Acana heb ik betere ervaringen mee (zowel kat als hond) dan Taste of the Wild. Verder geen brokken geprobeerd, mijn dieren eten oha vlees, koop ze dus alleen in de aanbieding.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:42

Oh dat van Friskies wist ik niet. Enkele jaren terug hield mijn DA me dat als beste alternatief voor, in plaats van de peperdure brokjes uit de DA praktijk.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:42

Ik ga niet over naar kvv ivm het werk en geld dat het kost. Plus om een andere vraag te beantwoorden: ik heb t al eerder gezegd, ik koop gewoon liever lijfelijk dan van achter de pc. Ik wil daarbij ook niet te duur in voer gaan gezien ik maar student ben..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:44

Er zijn nog zat alternatieven imo zonder RC te hoeven voeren hoor.
Maar Whiskas is wel de grootste bende die je uit kan kiezen!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:46

Naast de genoemde alternatieve zoals Acana en Taste of the Wild, is KVV juist goedkoper dan brokken. Iedereen denkt altijd dat KVV of Barf duur is dan wel duurder is dan brok, maar dat is juist onzin. Het is juist goedkoper dan brok.

Daarnaast geven mensen vaak het argument dat ze het vinden stinken of vies vinden, maar KVV is vaak een rol waarvan je steeds een stukje afsnijdt om te geven. Dus niets vies dan wel stinken.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:47

Had whiskas eigenlijk ook alleen gekozen omdat het zo'n bekend merk is en redelijk goedkoop en vrijwel overal verkrijgbaar.. Had me niet ingelezen in de zouthoeveelheid bijv..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:49

Wat dacht je van al die granen die in de meeste brokken zitten. Kijk ook eens naar het vleespercentage, aangezien in de meeste brokken (uitzonderingen zijn al genoemd) zit slechts 4% vlees. En dit terwijl een kat van nature een vleeseter.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:51

Douraque schreef:
Wat dacht je van al die granen die in de meeste brokken zitten. Kijk ook eens naar het vleespercentage, aangezien in de meeste brokken (uitzonderingen zijn al genoemd) zit slechts 4% vlees. En dit terwijl een kat van nature een vleeseter.

Ja erg he? Kreeg dieetvoeding mee van de DA. Lichtverteerbaar en zoooooooo goed. Dus vraag haar wat erin zit. Ja, zit 4% zalm in zegt ze :j (ging nu even om natvoer) dat gaat dus om 4% van de droge stof. Van natvoer is ongeveer 95% vocht, blijft dan dus 5% droge stof over en daarvan is dan 4% "iets van" Zalm of iets dergelijks :\ Zo treurig :\

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:52

Klopt. Was ik ook al tegengekomen. Hij krijgt overigens ook niet alleen droogvoer maar ook natvoer, dat is dan toch het vlees dan? Dit krijgt hij 2x per dag. Hij verdeelt zelf hoe snel het op gaat en eet het niet in 1x..

Edit: oh...dus in natvoer zit ook heel weinig vlees? Wat vreemd eigenlijk.. Dat ook maar eens bestuderen dan ;)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:54

Nee, ook natvoer bestaat slechts uit 4% vlees en voor de rest troep/vocht dat een kat totaal niet nodig heeft. Dus een kat op natvoer krijgt maar 4% vlees binnen en voor de rest echt geen vlees

Daarom zeggen wij KVV aangezien dat staat voor Kompleet Vers Voer en dus echt vlees is. En dit hoeft niet duurder te zijn dan enig ander brok, kijk maar eens naar Smuldier in de supermarkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:56

Tja, als je goedkoop wilt geraak je gewoon niet aan de -in mijn ogen- goede merken brok. En zout is echt niet het enige wat blaasgruis in de hand werkt. Ik ben ook student, toch krijgt mijn hond (25kg) ongemalen vlees en mijn kat (4,5kg) KVV van een duur merk omdat hij dus blaasgruis gehad heeft.
Snap echt niet dat er op het voer van een kat bezuinigd moet worden, wat eet zo'n beest nou helemaal? 60-70gram brok per dag? Dan doet hij ongeveer een maand over 2 kilo voer. Dus zelfs al zou je duur voer van 5 euro de kilo halen, dan ben je 10 euro per maand kwijt ipv bijv. 5 euro voor het goedkopere merk?

En tja, een goed merk kattenbrok uit de dierenwinkel kan ik je gewoon niet geven. Die is er in mijn ogen namelijk niet want het hoofdbestanddeel is van al die brokken: graan.