Lopen we niet een beetje te hard van stapel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Lopen we niet een beetje te hard van stapel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:45

"Kat loopt mank"
"Hamster niest"
"Hond hoest"
"Cavia heeft vies oog"
Dergelijke topics komen regelmatig voor op bb. En vervolgens wordt er om het hardst geschreeuwd dat TS direct naar de DA moet. Gebeurt dat niet, dan is ts een egoïstisch persoon die geen dieren waard is.
Jongens kom op, zijn we nu niet een klein beetje aan het overdrijven?

itsmi

Re: Lopen we niet een beetje te hard van stapel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:46

tOPic hoort niet bij BB ITP, dus heb getemd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:46

Als mensen dat niet adviseren maar een zelfhulp middeltje omschrijven komen er klachten over bokt-artsen die alles denken te weten... Het is toch nooit goed.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:49

itsmi schreef:
tOPic hoort niet bij BB ITP, dus heb getemd.

Oh, ik zit te slapen, sorry ;)

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:52

Inderdaad Vjesta.
Je kan best om hulp vragen of iemand het ooit eerder heeft gezien wat je diertje heeft. Maar bokt is geen dierenarts en vanaf een computer is niet te zien wat een dier heeft. Dus het advies van bokkers om naar de dierenarts te gaan vind ik niet zo verkeerd...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:56

Waarom overdreven? Als je dier ziek is dan bel je éérst de dierenarts, en dan eventueel vraag je tips op bokt. Toen mijn kat opeens doodsbenauwd was, weigerde te drinken en niet meer at heb ik geen topic geopend, maar een professioneel iemand gecontacteerd, de veterinaire kliniek. En zo hoort het imo. Begrijp me niet verkeerd, ondertussen ook een topic openen voor eventuele ervaringen, daar is niets mis mee, maar dierenarts is belangrijker. En dan komt er ook bij dat als je de dierenarts niet wil betalen, je geen dier moet nemen.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:19

LadyMadonna schreef:
"Kat loopt mank"
"Hamster niest"
"Hond hoest"
"Cavia heeft vies oog"
Dergelijke topics komen regelmatig voor op bb. En vervolgens wordt er om het hardst geschreeuwd dat TS direct naar de DA moet. Gebeurt dat niet, dan is ts een egoïstisch persoon die geen dieren waard is.

Heb jij tijd over om je daar druk over te maken? Leven en laten leven!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:23

Ik vind dat jij zwaar overdrijft. Er wordt vaak om een dierenarts geroepen inderdaad, maar verder dan dat (egoïstisch noemen) gaat het pas als het dier per se medische zorg nodig heeft maar het niet krijgt.

Verder heeft Vjestagirl ook zeker een punt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:38

Ik ben geen dierenarts loper. Het kost klauwen met geld en even met je dier op consult gaan kost gewoon 25 euro voor 3 minuten binnen zijn. Vaak kun je bijvoorbeeld antibiotica ook gewoon halen zonder dat je je dier meeneemt en dus zonder consult. dan betaal je alleen de medicatie.
Stukken goedkoper.
Wonden ed, behandel ik zelf. Das niet anders dan bij mensen. Ook probeer ik altijd wel wat lichamelijk onderzoek te doen als een dier mankt of een ontsteking heeft.
Ook diepe wonden behandel ik zelf. Tenzij ze eventueel gehecht zouden moeten en kunnen worden. Goed schoonhouden, desinfecteren, eventeel afplakken.
Kijk als er echt lichamelijk iets mis is met een dier en ik kan er niks mee, dan moet je uiteraard naar de DA. maar zolang het een oppervlakkig iets is, los ik het zelf op.
Als n dier zich niet lekker voelt en niet wil eten of drinken, dan haal ik een voedzaam poeder bij de DA en los dit op in warm water en zorg dat het beest het binnen krijgt, ook al is het gedwongen, moet toch vocht ed binnen krijgen.
dus dan maar gedwongen.. Meestal knapt een dier na een aantal dagen op. en zo niet, dan is het tijd voor de DA.
Ik vind dat als je dieren hebt dat je ervoor moet zorgen en niet moet zeuren dat de dierenarts zo duur is, maar ik ben absoluut tegen het feit dat mensen naar de DA rennen als een paard 1 keer kucht, of als de kat n keer niest.
Gewoon aankijken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:40

Ik vind het ook niet overdreven. Als het een simpel wondje is dan roept niet heel bokt van ga naar de dierenarts. Maar dat wordt wel geroepen als men denkt dat het dier lijdt en dat vind ik niet meer dan terecht. Een dier dat echt pijn heeft of flink ziek is daar moet gewoon een dierenarts bij komen, dan kun je niet zelf aan gaan zitten klooien.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:46

RoyceMack schreef:
Ik ben geen dierenarts loper. Het kost klauwen met geld en even met je dier op consult gaan kost gewoon 25 euro voor 3 minuten binnen zijn. Vaak kun je bijvoorbeeld antibiotica ook gewoon halen zonder dat je je dier meeneemt en dus zonder consult. dan betaal je alleen de medicatie.
Stukken goedkoper.
Wonden ed, behandel ik zelf. Das niet anders dan bij mensen. Ook probeer ik altijd wel wat lichamelijk onderzoek te doen als een dier mankt of een ontsteking heeft.
Ook diepe wonden behandel ik zelf. Tenzij ze eventueel gehecht zouden moeten en kunnen worden. Goed schoonhouden, desinfecteren, eventeel afplakken.
Kijk als er echt lichamelijk iets mis is met een dier en ik kan er niks mee, dan moet je uiteraard naar de DA. maar zolang het een oppervlakkig iets is, los ik het zelf op.
Als n dier zich niet lekker voelt en niet wil eten of drinken, dan haal ik een voedzaam poeder bij de DA en los dit op in warm water en zorg dat het beest het binnen krijgt, ook al is het gedwongen, moet toch vocht ed binnen krijgen.
dus dan maar gedwongen.. Meestal knapt een dier na een aantal dagen op. en zo niet, dan is het tijd voor de DA.
Ik vind dat als je dieren hebt dat je ervoor moet zorgen en niet moet zeuren dat de dierenarts zo duur is, maar ik ben absoluut tegen het feit dat mensen naar de DA rennen als een paard 1 keer kucht, of als de kat n keer niest.
Gewoon aankijken.

Het ligt er maar aan wat voor dieren je hebt. Bij katten moet je de wonden juist open houden. Bij konijnen moet je bijv. absoluut meteen naar de dierenarts als hij niet eet (anders overlijdt hij) en kan je niet zomaar gaan dwangvoeren.

Vind dat trouwens ook best link hoor, dwangvoeren zonder de reden van het niet eten te weten. Als dat bijvoorbeeld een verstopping is dan doe je niet veel goeds mee en kan dat juist de reden zijn waarom hij later naar de dierenarts moet. Nee als een hond oid na een dag nog steeds niet wilt eten zou ik naar de dierenarts gaan en zeker niet zomaar gaan dwangvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:47

Ik vind het soms wel een beetje overdreven, ik bedoel als jij zelf je teen stoot en en die kneust dan ga je toch ook niet per direct naar de dokter? nee, dus dat doe ik dan niet met mn pony, even paar daagjes aankijken, gaat het dan niet beter dan bel ik de DA, bijna alle keren dat ik wat met mn pony had, keken we het even aan, en dan na een paar dagen was het weg, vaak vind ik bokt wél veel te overdreven!

Kijk je hebt ook topics waarbij er overduidelijk wat ergs aan de hand is, dan vind ik het terecht, maar vaak.......

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:57

Frederieke_ schreef:
Ik vind het soms wel een beetje overdreven, ik bedoel als jij zelf je teen stoot en en die kneust dan ga je toch ook niet per direct naar de dokter? nee, dus dat doe ik dan niet met mn pony, even paar daagjes aankijken, gaat het dan niet beter dan bel ik de DA, bijna alle keren dat ik wat met mn pony had, keken we het even aan, en dan na een paar dagen was het weg, vaak vind ik bokt wél veel te overdreven!

Kijk je hebt ook topics waarbij er overduidelijk wat ergs aan de hand is, dan vind ik het terecht, maar vaak.......

Maar jij weet zelf vaak wel of het ernstig is of niet bij jezelf, je weet wat je voelt en denkt. Maar van een dier weet je het niet, dus daar moet je toch mee uitkijken. Overigens kijk ik het zelf meestal ook een paar dagen aan. Tenzij ik dus het idee heb dat er meer aan de hand is. Als mijn pony slecht loopt belde ik in het verleden wel meteen de dierenarts omdat dat kon duiden op hoefbevangenheid. Hoe eerder je ingrijpt dan hoe beter.

Wij bokkers kennen de situatie helemaal niet, we moeten afgaan op het verhaal van de ts (vaak nog een jonger persoon is mijn ervaring). Dan kan het gevaarlijk zijn om advies te geven, omdat jonge kinderen vaak niet goed kunnen inschatten wat er aan de hand is. Dan is het veiliger om hun ouders de da te laten bellen, al is het maar voor telefonisch advies (dat meestal gratis is).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 13:24

byjou1983 schreef:
LadyMadonna schreef:
"Kat loopt mank"
"Hamster niest"
"Hond hoest"
"Cavia heeft vies oog"

Heb jij tijd over om je daar druk over te maken? Leven en laten leven!

Dat geldt dus ook voor jou ;)

Verder is de sfeer die nu direct in dit topic komt precies waar ik op doel.
Voor de kleinste dingetjes wordt geroepen dat men naar de da moet. Doen ze dat niet, zijn ze geen dier waard.
Bijv een kat die mank loopt, kan je ook gewoon een paar dagen aankijken en als het niet betert kan je altijd nog naar de da.
Vanaf een scherm kan je niet zien wat er aan de hand is. En dat kan positief en negatief zijn, dat besef ik me ook.
Alleen de manier waarop men schrijvers zo ongeveer wil verplichten direct naar de da te rennen, stuit mij tegen de borst.

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:43

Ik ben het zo met ts eens. Zo kost iets ook klauwen met geld. Mijn pony had snel last van mok. Moet ik dan ook elke keer naar de da rennen? Schoon en droog houden en dan was het ook zo weer weg.
Der zijn genoeg voorbeelden op bokt te vinden waar met spoed een da bij moet worden geroepen terwijl het een kleinigheid is wat vanzelf weer over moet gaan. En het commentaar wat je krijgt als je da niet belt -O-
Laat mensen een beetje in hun waarde. Ontsmetten doet wonderen en je merkt snel genoeg of het nodig is om een da te bellen...
Ontwetendheid doet ook veel en het is via bokt ook niet in te schatten hoe het beestje erbij staat maar het commentaar.. pff...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:48

Met de laatste 2 berichten eens! Mijn ouders hebben geld om een dier te onderhouden en naar de DA te gaan indien nodig, maar om voor elke slag of stoot de DA te bellen(laten komen) is toch ook zonde van het geld? en dan inderdaad vervolgens uitgemaakt worden dierenmishandelaar en je dier niet waard zijn.... vind ik echt nergens op slaan :n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:00

Ik vind het nog steeds overdreven. Er zullen mss een paar topics zijn waar zo gereageerd word. Maar in de meeste topics klinkt het vrij ernstig en dan willen mensen niet bellen (denk aan hoefbevangeheid, ratje dat een doodstrijd voert en niet uit zijn lijden verlost wordt. Paarden met groen slijm uit hun neus). Ik kom ook regelmatig topics tegen over kleine wondjes waar de ts gewoon advies krijgt hoe ze het beste kan schoonmaken.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:00

BB-ITP > BB

Moderatoropmerking:
Overigens geldt ook hier dat deze discussie prima is om te voeren, maar laten we asjeblieft wel respectvol naar elkaar blijven en niet een ander de grond in boren :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:04

Een dier toont vaak minder snel ziek dan een mens...
Een ziek dier = een zwak dier & dus een dier dat sneller ten prooi valt aan roofdieren.

Tegen de tijd dat je iets opvalt is er meestal al wel iets aan de hand en zul je hulp in moeten roepen.

Veel diereneigenaren weten vaak bitter weinig van het dier dat ze bezitten, dat lees je hier helaas uitzonderlijk vaak. Het inschattingsvermogen van de eigenaar betreffende de ernst van de kwaal acht ik niet erg groot...

Het zou wellicht helpen wanneer dieren-eigenaren een basis cursus zouden volgen om iets meer van hun dier te begrijpen en hoe problemen te herkennen.
Het aantal mensen dat vrolijk rijdt op stokkreupele paarden welke als hamsters in een veilig droog hokje leven is nogal groot hier ;-)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:10

Natuurlijk is het zonde van je geld om de DA te moeten bellen. Daar kan ik ook andere dingen van doen.
Maar helaas heb ik geen rontgen ogen en kan ik bij een dik been bij een paard (of ander dier) niet zien of er iets erger aan de hand is of niet. Ik kan perfect inschatten wanneer ik een DA er bij moet halen en wanneer niet. Maar als mijn paard mankt, wacht ik niet af maar bel ik een DA.
Zelf gaan dokteren vind ik maar gevaarlijk en dan besteed ik liever wat meer aan de DA dan dat je zelf iets erger maakt of je achteraf moet denken van had ik maar...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:19

Ninx schreef:
Een dier toont vaak minder snel ziek dan een mens...
Een ziek dier = een zwak dier & dus een dier dat sneller ten prooi valt aan roofdieren.

Tegen de tijd dat je iets opvalt is er meestal al wel iets aan de hand en zul je hulp in moeten roepen.

Veel diereneigenaren weten vaak bitter weinig van het dier dat ze bezitten, dat lees je hier helaas uitzonderlijk vaak. Het inschattingsvermogen van de eigenaar betreffende de ernst van de kwaal acht ik niet erg groot...

Het zou wellicht helpen wanneer dieren-eigenaren een basis cursus zouden volgen om iets meer van hun dier te begrijpen en hoe problemen te herkennen.
Het aantal mensen dat vrolijk rijdt op stokkreupele paarden welke als hamsters in een veilig droog hokje leven is nogal groot hier ;-)

Eens. De medische kennis van veel diereneigenaren laat te wensen over. Beter een keer teveel naar de DA, dan te weinig.

Laatst nog hele lieve mensen gesproken, die gebeten waren door hun hele lieve hond, bij het uitdraaien van een teek. Ze hadden nog wel zo voorzichtig gedraaid met de pincet }:) maar ze kregen hem er niet uit. Dan toch maar naar de DA.
De DA heeft ze heel rustig uitgelegd, dat hond maar liefst 8 van deze teken had: ............tepels. ~~}>

In al hun liefde voor de hond hadden ze met hun gebrek aan kennis de hond behoorlijk pijn gedaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:24

Oh nee, Janouk... _O-

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:25

Lanphis schreef:
Ik ben het zo met ts eens. Zo kost iets ook klauwen met geld. Mijn pony had snel last van mok. Moet ik dan ook elke keer naar de da rennen? Schoon en droog houden en dan was het ook zo weer weg.
Der zijn genoeg voorbeelden op bokt te vinden waar met spoed een da bij moet worden geroepen terwijl het een kleinigheid is wat vanzelf weer over moet gaan. En het commentaar wat je krijgt als je da niet belt -O-
Laat mensen een beetje in hun waarde. Ontsmetten doet wonderen en je merkt snel genoeg of het nodig is om een da te bellen...
Ontwetendheid doet ook veel en het is via bokt ook niet in te schatten hoe het beestje erbij staat maar het commentaar.. pff...

Jij WEET dat het mok is en hoe te (be)handelen.

Maar wat als een paardenleek ineens een hele enge uitslag ziet in de kootholte van zijn pony. Pony kreupelt en hee, het wordt alleen maar erger en enger en wat nu!
Dan lijkt het me toch logisch om even de DA te laten komen.

Is toch geen vergelijk om in dit topic te roepen dat je weet wat iets is en dat je dan niet naar de DA gaat. Lijkt me niet meer dan logisch...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:50

De reden dat ik vaak DA aanraadt is omdat mensen zich dusdanig zorgen maken zonder te handelen. Kijk, opent iemand een topic over dat de hond wat traag is die dag zeg ik niet meteen dat hij naar de DA moet.
Maar ik vrij veel topics waarbij dieren dus al langer met klachten lopen maar er niet naar de DA gegaan wordt. Tja, als je zelf niks doet, het gaat niet over moet je naar de DA! En inderdaad dus ook als de hond een aantal dagen hoest.

Als mijn hond een wond heeft verzorg ik die ook zelf. Kost meer tijd, maar vindt het resultaat uiteindelijk ook beter plus dat de hond mij ook dankbaar is dat ie niet naar de DA hoeft en ook nog eens gaat nieten/hechten.
Maar komt iemand op bokt met een topic dat zijn hond een wond heeft en wat ie nou moet doen? Dan zeg ik: ga naar de DA. De topicstarter weet namelijk niet hoe te handelen.

En in dat geval raad ik liever een keer teveel dan te weinig de DA aan.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:10

LadyMadonna schreef:
Bijv een kat die mank loopt, kan je ook gewoon een paar dagen aankijken en als het niet betert kan je altijd nog naar de da.
.

Ik heb eens een kat gehad die 's avonds mankend kwam aangelopen. Een ietsiepietsie maar, het viel nauwelijks op. Ik zocht er niets ernstigs achter, heb nog overal gevoeld en mocht overal aankomen. Volgende dag was de kat dood. Het manken kwam van een zwelling die aan het ontstaan was in het ruggenmerg na een tik van een auto. (Automobilist heeft misschien ook gedacht: kat rent weg, dus het zal meevallen).