Na 2 dagen al het huis uit... Kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

Na 2 dagen al het huis uit... Kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 08:33

Hoi allemaal, ik heb een vraagje.

Wij zijn net verhuisd en hadden de katten aangeleerd om aan een touw te zitten buiten met een tuigje om. Nu vonden ze het toch allemaal wel spannend en vooral de jongste kon er niet aan wennen dus hebben we de tuigjes af gedaan. De tuin heeft rondom een schutting. Alles ging super goed en we hielden ze goed in de gaten.

De jongste zal niks doen, die is groot en statig maar een echte huiskat dus die vind het wel prima.
Maar die andere is een echte avonturier -O- gisteravond even niet opgelet en daar was ze weg. Wij zoeke n in het huis niks... Rammelen met de voerbak en daar kwam ze aan zetten aan de andere kant van de schutting. Eenmaal zelfstandig weer thuis flink beloond, en even later ging ze weer. :')

Ze is niet te houden, het zijn maar kleine stukes want ze is telkens met een half uur weer even thuis, maar ik vind het doodeng.

Iedereen zegt toch een maand binnen houden?
Zal ze weglopen!
Vanochtend was ze ook weer aan het stuiteren dus toch maar naar buiten aan het touw wat geen succes was.. Los gemaakt en daar ging ze lopend over de schutting. Inmiddels ook weer lekker thuis *\o/*

Wie kan mij geruststellen of heeft het ook meegemaakt.

Vasthouden wil ze echt niet ze loopt zichzelf letterlijk in de knoop..... -O-

P.s dit is echt haar eerste tuin ervaring in haar 2 jarige leventje, de straat regels kent ze nog niet..

Imala

Re: Na 2 dagen al het huis uit... Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:35

Die komt wel terug hoor ;)
Ze is toch al een keer thuis gekomen?
Zodra ze weten waar ze hun eten krijgen dan is het goed.

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:37

Ik denk zelf dat het binnenhouden alleen voor katten geld die al op een andere plek buiten zijn geweest. Nu weten ze de weg niet op de oude plek dus lijkt mij dat ze daar niet heen kunnen. Nu ben ik zelf geen voorstander van je katten uit de tuin te laten gaan, maar dat is een andere discussie...

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:45

Ik ving een kat op van 8, die zijn hele leven buiten rond had gestruind en af en toe binnen kwam om te eten. Nou in mijn kleine hokkie geprobeerd om hem binnen te houden.
Na een week werden we allebij gillend gek van elkaar en heb ik de deur open gezet op hoop van zegen.
Meneer vertrok met een sprint naar buiten en kwam na een uurtje binnen want hij had honger.

Vroeger hadden wij een ouwe kat die dagelijks medicatie nodig had.
We gingen verhuizen en eerste dag dat de kat over was liet iemand de deur open staan.
Nieuw huis, nieuwe stad. We hielden ons hart vast, helemaal toen hij de nacht niet thuis kwam.
Volgende ochtend zat hij voor de deur te wachten op eten.

Katten zijn slimmer als dat je denkt.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:52

Begrijp ik goed dat de katten niet binnenkomen? Is het nu de vraag tussen buiten met of buiten zonder tuigje? Want ik zou ze wel echt een tijdje binnen houden, zeker een week, al is het dan nu even stress, beestjes hebben gewoon even tijd nodig om te leren dat dit nu hun huis is. Die stress overleven ze. Als hij nou niet meer terugkomt, vergeef je het jezelf niet..

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 08:55

Ingek hey zijn echte huiskatten. We zijn verhuisd van een apartement met balkon waar ze altijd op liepen naar een huisje met een tuin. Dus kunnen ze eindelijk echt naar buiten. Maar zo snel al de hort op, dat vind ik zo gern prettig idee

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:57

Tja, of ze altijd weer terug zal komen dat kan niemand je beloven....

Laat je je katten buiten de tuin dan is het altijd maar afwachten wat ze allemaal tegenkomen op straat, er kan vanalles gebeuren waardoor ze niet meer thuis (kunnen) komen :(:)

Is een net over de tuin geen optie? Dan weet je zeker dat je je katten niet kwijt zal raken, ga jij zelf geen onzekerheid tegemoet als ze eens niet thuiskomen en de buren hebben geen last van jouw huisdieren ;)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:01

Inderdaad, je tuin kat-proof maken. Je kunt met gaas een opstaande rand maken aan je schutting. Kippengaas is niet zo duur en erna kun je het zo weer verwijderen.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:03

Ik herken het gevoel. Wij hadden eerst een bandje bij de kat om en een lijntje rondom de schutting gespannen. Zodra ie daarbij in de buurt kwam kreeg ie een geluidje te horen en als ie doorliep een schokje. Wij dachten na 2 jaar dit niet meer nodig te hebben maar hij liep dus iedere keer weg, maar kwam gelukkig wel iedere keer keurig naar huis.
Maar wat word ik daar onrustig van..... ik ben oh zo bang, dat ze 'm aanrijden. Ik ben niet bang dat ie niet terug komt. Hij is nl. razend op z'n eten en hij heeft ook een bandje met z'n naam en tel.nr. om, dus dat zit wel goed.

Inmiddels loopt ie al weer een paar maanden 'los' en hij is echt zó happy. Ik ben er inmiddels redelijk aan gewend maar vind het nog steeds niks als ie niet thuis is als ik moet gaan werken of ga slapen....

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:07

zou z eniet snel los laten kat heeft 4 weken nodig om de geur van zn huis te blijven herkennen. je zal neit de eerste zijn die ze binnen no time kwijt is en ook niet de laatste. zelf heb ik een staaldraad gespannen met een lijn aan katrolletje kunnen ze toch rond lopen en de lijn rolt automatisch op door dat de lijn naar boven loopt zitten ze er ook minder in vast gaat prima. ben ze niet kwijt en ze mogen naar buiten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:10

Mijn ene kat was ook na 2 dagen al buiten na de verhuizing.
Ik liet hem maar gaan omdat hij tegen de ramen opsprong om naar buiten te kunnen (buitenkat).
En het is altijd goed gegaan.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:13

mijn katten waren na de verhuizing ook met 3 dagen buiten, geen enkel probleem. Zolang de kat rustig door de omgeving loopt en zijn geur afzet (in tegenstelling tot wegspurten uit angst), komen ze gerust terug hoor.
Wij namen vroeger de katten zelfs mee op vakantie met de caravan, elke keer een ander stekkie en ze liepen gewoon los en kwamen keurig thuis slapen en eten :+

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:29

Tsja, ik heb geleerd katten binnen te houden als je net bent verhuisd, voor zeker 3 weken.
Toen wij eens waren verhuisd, heeft mijn moeder de katten ook na een dagje of 3 weer naar buiten gelaten. Één van de katten is toen jarenlang teruggelopen naar het oude huis. Op een gegeven moment heeft hij daar 3 weken gezeten en wilden de mensen in ons oude huis de kat wel hebben :+ Gelukkig hadden ze 'm amper gevoerd, omdat ze zelf ook een lange tijd op vakantie waren toen. Kat in de fietstas en thuis een grote berg met eten gegeven. Vanaf toen bleef hij in ons nieuwe huis.

Hoop voor je dat je kat snel terug is :(:)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:39

Ik ken ook het gevoel, maar probeer nu maar vertrouwen op de kat dat hij altijd.terug komt. Ik heb een dakkat en ben wel eens bang dat hij omlaag valt ( is inmiddels ook gebeurt en is goed gegaan) hij gaat bij mijn ouders ook naar buiten en bij ons vakantiehuisje ook. Daar loopt hij ook bij een drukke weg terwijl hij aan de achterkant 1.5 Ha grond heeft. Ik vind het wel wat spannend. Maar mocht hij dood gereden worden dan heeft hij wel een fijn leven gehad. En lekker kunnen struinen. Ik hoop natuurlijk dat het wel goed zal gaan. Ik heb geprobeerd hem aan een tuigje en hondenpen vast te maken. Maar hij kruipt uit alle tuigjes helaas.

Mijn kat gaat soms ook mee in het park eten daar moet hij wel echt vast in zijn tuigje. Maar dan blijft hij aan zijn lijn ook wel bij mij.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:49

Als ze eenmaal gehecht aan je zijn willen ze ook graag bij je blijven is mijn ervaring. We hebben meerdere katten gehad.
Omdat we altijd op een flat hadden gewoond kenden ze 'buiten niet' maar pogingen om naar buiten te komen waren er altijd ;-). Tot we verhuisden naar de bosrand. Wij ook geprobeerd om de katten echt een week binnen te houden maar na paar dagen presteerde er eentje toch weg te glippen... 3 dagen weg geweest, ik al heel verdrietig maar toen was hij blijkbaar uitgehongerd en stond hij weer aan de deur te bleren ;-). Hij had het bos wel grondig verkend waarschijnlijk. Daarna zijn ze nooit meer weg gebleven zo lang gelukkig.
We zijn van bosrand naar hoeve met buren verhuisd en hier liepen de katten al snel buiten maar hier blijven ze heel dicht bij huis of in de megaschuur. Ze moeten toch al het nieuwe ontdekken.
Wat je nog zou kunnen doen is om een stroomdraadje rondom te spannen of een bandje omdoen met een 'onzichtbare omheining' dus als ze proberen naar de schutting te gaan, ze een stroomstootje krijgen bij de 'grens'.
Om een kat binnen te houden die buiten heeft geproefd is enorm moeilijk is mijn ervaring en van diverse mensen die ik ken met katten en een tuin hebben.
succes ermee!

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:55

Toen wij verhuisden hebben we de katten ook 1 maand binnen gehouden. Na die maand mochten ze weer naar buiten, de ene kat bleef gewoon in de buurt maar de andere liep steeds terug naar het oude huis. Wij hebben hem daar vaak moeten halen & we hadden een aardige buurman bij het oude huis die de kat steeds terug kwam brengen. Na een half jaar bleef de kat eindelijk in de buurt.

Katten komen vaak wel gewoon terug ! Hij wil gewoon de buurt even verkennen denk ik !

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:01

Mijn brits korthaar is altijd binnen de tuin gebleven. Ze is gewoon te dommig om buiten te lopen. Niet snel genoeg enzo. Ze komt de schutting al niet over, dat zegt al genoeg :')

Ze was wel dól op de tuin, dus soms mocht ze in de tuin blijven als ik er niet was. Dan ging de schuurdeur op een kier.

Totdat ik eens 's avonds thuis kwam en ze weg was... De tuindeur was niet op slot dus ik ben er tot op vandaan van overtuigd dat er iemand in de tuin is geweest en haar naar buiten heeft gejaagd.

Ze was nog NOOIT buiten de tuin geweest en ik hield mijn hart vast. Ze wist vast niet hoe terug te komen! Ik was echt in blinde paniek. Iedereen maar roepen 'die komt wel terug' en ik was overtuigd 'ze weet helemaal niet waar ze heen moet!' -O-

De tuindeur open gelaten 's nachts, slaapkamerraam wagenwijd open gehouden, slecht geslapen. En om 3.00 uur 's nachts... jahoor! Een miauwtje bij de achterdeur! Ze was er weer!

Sindsdien mag ze van mij onder toezicht in het steegje achter de tuinen, zodat ze toch de omgeving wat kent. Mocht er weer zoiets mis gaan dan weet ik in ieder geval zéker dat ze de weg een beetje weet... (maar ik laat haar nooit meer een hele dag in de achtertuin alleen!)

Nouja, moraal van het verhaal, het moet wel HEEL gek gaan weet een kat niet meer thuis te komen.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 13:09

Gelumkig jullie stellen me gerust. Ik heb ze tot nu toe altijd binnen gehad omdat het niet anders kon, maar nu we gaan verhuizen wil ik ook graag dat hun de ruimte krijgen het zijn tenminste jagers. Maar dat ze al zo snel gaat dat doet toch een beetje pijn haha! Tis toch je beestje he.

Ze gaat ook niet weg met angst, ze is echt uit op avontuur. Er zit hier ook een duif die laag over vliegt sinds dag 1, en ik heb er een weddenschap op staan dat die duif de winter niet haalt.. maar dat is ook de natuur.

Maaruh terugkomen is tot nu toe geen probleem. Mevrouw kwam net thuis.... en ik zal zo een foto plaatsen. Eendenkroos is net zo groen als het gras is ze achter gekomen. Maar je word er wel nat van. Snel onder de douche waar ze van genoot want ze had het aardig koud denk ik. Zat helemaal te rillen.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 13:12

Meet gijs (nat) en guus
Afbeelding

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:22

Wij hebben onze kat uit het asiel gehaald. Ze was altijd buiten geweest. Na 4 dagen werden we knettergek van elkaar. Zij zat aldoor voor de keukendeur te mauwen. Na 4 dagen een luikje geplaatst. De eerste dag is ze in de tuin gebleven en de dagen erna in de buurt. Als je haar riep was ze er gelijk. Sinds toen gaat ze overal heen. (kan het hofje niet uit, dus niet de straat op).
Sowieso kennen ze jullie, weten waar het eten vandaan komt, dan zijn ze al vrij snel tevreden en zullen ze terug komen. Lekker naar buiten laten.

Haha ze hebben plezier gehad zo te zien.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:26

hahahahaha!! Jaaaaaaa dat eendenkroos is een echt sucker! *undercoversloot <<) * Daar is onze hond vroeger ook eens achter gekomen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:35

Onze kat heeft wel eerst 5 weken binnen gezeten voor ze naar buiten mocht. Onze buren hebben de kat gewoon roomboter onder de pootjes gedaan. Kat likt daarmee de geur van het huis op, weet je zeker dat die het huis weer kan vinden :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:43

huh die had ik nog nooit gehoord, roomboter onder de pootjes.... Grappig, zo leer je nog eens wat.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:47

Wel zorgen dat de kat niet eerst door het hele huis gaat banjeren :=

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:50

Tja sorry hoor, maar wat ik dan weer niet snap is dat je je kat gelijk na een verhuizing zonder tuigje buiten laat en als ie dan weg is ga je er over nadenken. :?