Waarom eet mijn kat plastic??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Akhal_Teke

Waarom eet mijn kat plastic??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 21:56

Ik heb thuis 3 Maine Coons. 1 van hen heeft de rare gewoonte (vanaf dat hij bij ons woont eigenlijk al) om aan plastic te "knagen".
Eerst dachten we dat het enkel kauwen was, maar hij bijt er dus echt stukken vanaf en slikt deze door.
Nu moeten we na elk stadbezoek dus erg oppassen dat we geen plastic tassen binnen bereik laten slingeren. Ook na het boodschappen doen moeten meteen alle wc-rollen en andere in-plastic-verpakte-producten worden opgeborgen.
Hij eet ook de hoekjes van snoep-, drop-, m&m-zakken enz. af.

Waarom doet deze kat dit?
Waarom doen de andere katten, die hetzelfde voer krijgen enz., dit niet?

Ik ben erg bang voor verstoppingen en heb al geprobeerd hem over te laten stappen op huid. Wat honden ook krijgen en wat ik enigszins op plastic vind lijken.

Anoniem

Re: Waarom eet mijn kat plastic??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:59

Geen idee waarom ze het doen,ik heb er één die kranten in stukjes scheurt en aan alle boeken aan de hoeken kauwt,hij is nu 5 en woont nog altijd bij zijn moeder,dus hij is in iede rgeval niet te vroeg bij zijn moeder weggehaalt.Sommige katten hebben nu eenmaal vreemd gedrag.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:01

Ik heb wel eens gelezen dat er dierlijke vetten in plastic zit en dat katten daarom er aan likken.
En bij jou kat is dit wat erger dat ze het ook op eet. Mijn katten likken alleen aan plastic tassen.
Je zou kunnen proberen iets er op te smeren zo dat ze het niet meer lekker vinden (zoals sambal ofzo).

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:02

Ik heb ook geen idee. Onze kat eet elastiekjes, gewoon van die manen elastiekjes.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 22:03

riz95 schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat er dierlijke vetten in plastic zit en dat katten daarom er aan likken.
En bij jou kat is dit wat erger dat ze het ook op eet. Mijn katten likken alleen aan plastic tassen.
Je zou kunnen proberen iets er op te smeren zo dat ze het niet meer lekker vinden (zoals sambal ofzo).

Dat zou hij meteen ruiken.
Dan zou ik het aan alles moeten smeren. Met dit probleem kom je er pas achter hoeveel plastic we wel niet gebruiken, het is echt overal!

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:04

Het is inderdaad de dierlijke vetten die ze "lekker" vinden. (even op gezocht)

Afstraffen met de planten spuit?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 22:07

riz95 schreef:
Het is inderdaad de dierlijke vetten die ze "lekker" vinden. (even op gezocht)

Afstraffen met de planten spuit?

Nee dat doen we niet. Dan zou je het ook iedere keer moeten zien, en hij doet het ook als we weg zijn of op bed liggen.
Dit zag ik net dus weer in de computerkamer:
Afbeelding

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:09

Is volgens mij wel een beetje MC kwaal :+ de mijne heeft ook een plastic fetisj :') Hij vreet zo een halve boodschappentas op....

Op het MC forum trouwens heel veel die dit doen!

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:10

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:12

Een van mijn katten doet dat ook. Ik kan geen stukje plastic laten slingeren. Waarom? Geen idee. Maar ik heb het geaccepteerd.

Nb: geen maine coon maar een europees korthaar.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:13

Ze vinden het dierlijk vet in plastic lekker.
Maar het is niet heel goed voor een kat om zo veel plastic te eten denk ik.

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:17

ik denk dat de kat stress heeft. Kauwen is een rustgevende bezigheid. ooit eens bij een andere kat gezien.

heeft de kat veel speeltjes? een idee is misschien een soort doolhof maken van kartonnen dozen en dan ook deze bij tijd te veranderen zodat het interessnat blijft.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:20

the_titan schreef:
ik denk dat de kat stress heeft. Kauwen is een rustgevende bezigheid. ooit eens bij een andere kat gezien.

heeft de kat veel speeltjes? een idee is misschien een soort doolhof maken van kartonnen dozen en dan ook deze bij tijd te veranderen zodat het interessnat blijft.

Als ik naar mijn kat kijk is er echt geen sprake van stress. Hij knaagt op een paar dingen: zijn brokjes, kattengras en.... Plastic. Verder de rust zelve, behalve tijdens het nachtelijk speelkwartier ( wat zo gaat beginnen als ik de lichten uit doe).

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 22:20

riz95 schreef:
Misschien is dit iets?
http://www.piepvandaag.nl/waarom-eet-je-kat-plastic/

Als ik dit zo lees zou ik wel even langs een da om te informeren.

Interessant stukje!
Het ligt iig niet aan angst, hij is de baas over(vader van) de andere 2 Coons en vecht nooit met ze. Ze kunnen het alle drie supergoed met elkaar vinden.
Ook hebben ze door het huis verschillende krabpalen en -tonnen en kunnen ze (als wij er zijn) in de buitenren of los in de tuin. Er zijn volop speeltjes.
Hij is nog niet zo lang geleden op gebitcontrole geweest, dus dat zal het ook niet zijn. Dan blijft er dus een darmprobleem over?

Afbeelding

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:28

Wat een stel boeven maar hier heb ik er ook een die he liefst aan dun plastic likt en het ook wel eens opeet als ik niet oplet
De ander is gek van cola en cola vanille gaat ze helemaal los op en erwten soep tomaat trouwens ook gaat ze in de lege kom liggen rollen

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:31

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 22:31

Ik vond net dit in de kattenbak:
Afbeelding

Het komt er dus wel steeds weer uit gelukkig.
Vaak zien we het ook pas wanneer we weer eens een gekleurde keutel vinden. Maar dan is het dus al te laat, ik kan mij niet voorstellen dat hij daar geen buikpijn van krijgt.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:32

mijn 2 katers doen het ook, de een omdat hij t gekraak gewoon leuk vind en erg speels is, de ander geen idee waarom. gelukkig blijft hij zo van boodschappentassen af maar alles van verpakking maakt hij open. super leuk altijd, chips/koekjes open, spagetti op de grond als je t wilt pakkenl, broodzakken open enz :P zit denk ik niks anders op dan inderdaad opletten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 06:45

Persoonlijk zou ik hiermee toch even langs de dierenarts gaan. Echt gezond lijkt 't me namelijk niet. Je hebt ook katten die bv wol eten.
En hij deed dit niet voor hij bij jullie woonde? Kan zijn dat er iets in 't begin is geweest (als 't niks medisch is) wat 't getriggerd heeft (stress van de verhuizing?) en dat 'ie 't nu uit gewoonte blijft doen.

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 06:56

Mijn kat eet lint. Gewoon van dat lint dat je om een cadeautje doet, ook dat gele plastic lint van een vuilniszak! >;)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 06:56

Mijn kat doet dit ook maar gaat nog een stap verder. Hij eet alles wat niet eetbaar is ( kleren,touwtjes,snoeren, slippers,plastic speelgoed kindjes),pica gedrag wordt dit genoemd en komt eigenlijk vooral bij honden voor. Na 7 jaar nog steeds geen oplossing gevonden ook de DA niet, behalve zorgen dat er niks blijft liggen! Wij zijn 2x bij de DA beland omdat er iets bleef "hangen".

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:19

Mijn kat knaagt ook aan plastic, niet zo erg als die van jou.

Maar die doet het bv als er een zak snoep op tafel ligt, of een pak koekjes.
Tassen zijn wel veilig.

Bbauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:23

Mijn twee katers ( Maine coon en europees korthaar ) doen dat ook beide!

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:42

TS: Ik denk dat een bezoekje aan de da een goed idee is. Zo te horen zal hij zich niet vervelen en angst merk je toch wel aan je kat.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:53

Ik denk dat het gewoon komt door de weekmakers, hier worden vaak vetten voor gebruikt.