Schildpad gevonden op straat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Schildpad gevonden op straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 11:05

Mijn zus facebook'ed me net. Er kwam iemand bij hun aan de deur met een schildpad. Deze liep midden op de straat... En of die van hun was? Nou, nee... Maar mijn zus heeft de schildpad wel aangenomen en zit zich nu te bedenken wat te doen.

Het beestje is geen geel- of roodwang schildpad, dat was meteen al duidelijk... Maar andere soorten schildpadden zijn toch niet legaal? Tenminste, voor zover ik weet mag alleen de geelwang nog geïmporteerd worden.. Dus wat dit dan voor soort is. Hij (of zij :+ ) heeft een puntneus.

Beetje wazige foto's. Slechte telefoonkwaliteit.

Ik heb het idee dat hij als schildpad zijnde te dik is, dus hij zal vast wel ergens een baasje hebben, maar goed, ben geen schildpadkenner :o

Afbeelding

Afbeelding

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:07

Dat is een landschildpad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:07

dit is volgens mij een landschilpad.Stukje tomaat of sla is hij dol op!
Hoe kun je nu zien of hij te dik is?Er zit een schild omheen :+

Sneeuwmaan

Re: Schildpad gevonden op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:09

Gokje, Griekse landschildpad?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:09

Gezellig zo'n landschildpad. Maar die heeft wel van alles nodig.

Sommige mensen hebben ze bv ook los achter het huis lopen dus kans dat deze is ontsnapt.

Ik zou hem aanmelden bij de DA in de buurt en de Amivedi. Of je belt de dierenambulance en laat hem ophalen.
Gezien je zelf er geen verstand van hebt zou ik voor de laatste optie gaan. Dieren hebben wel speciale zorg nodig en ruimte namelijk.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:13

inderdaad een landschildpad...denk dat ie ontsnapt is !
hang een briefje aan de poort o.i.d. met "ben je iets kwijt, misschien kan ik je helpen" niet neer zetten wat natuurlijk anders kan iedereen aanbellen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 11:25

We weten in ieder geval nu welke het is :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vierteenlandschildpad

@geerke: Omdat zijn schild zo bobbelig is en ik dacht ooit eens ergens te lezen dat dit kon komen door teveel eten ergo, dat ze dus te dik zijn. Maar blijkbaar hoort het een beetje bij de soort. Zoals ik al zei, geen schildpadkenner ;)

Mijn zus meld hem nu aan bij amevidi.. Maar ik heb liever dat ze de dierenambulance belt om hem op te halen, dus probeer haar nu te overtuigen dat dit het beste is.

Trouwens, een landschildpad, voor het verkopen en kopen ervan, daar heb je een vergunning voor nodig, lees ik?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:28

ontsnapt ??
hij was ze te snel af zeker :')

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:29

Bel ook even naar dierenartsen in de buurt.
Er zullen vast niet zoveel landschildpadden in de buurt zitten.
Grote kans dat de dierenarts wel weet van wie dat ie is.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:29

Je was toch niet van plan het beest te gaan verkopen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:31

Of in de soep?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:31

Landschildpadden kan je heel makkelijk kopen hoor. Worden er genoeg van aangeboden op marktplaats, op beurzen en dierenwinkels.
Hopelijk kan de dierenambulance hem ophalen, is er geen schildpaddenopvang in de buurt?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:32

Tiffany schreef:
Je was toch niet van plan het beest te gaan verkopen?

Nee ze bedoelt of de vorige eigenaar hem niet illegaal heeft gehad :P

Maar ik zou hem ook inderdaad gewoon melden :j . Kan zijn dat hij ontsnapt is, kan ook zijn dat met opzet is uitgezet. Er was hier laatst in het nieuws dat een reptielenopvang geen plaats meer had door de grote hoeveelheid schildpadden die mensen kwamen brengen..zo leuk en klein als ze gekocht worden maar zoals je zelf ziet, die dieren worden aardig uit de kluiten gewassen. En dan is er plots plaatsgebrek en moet men er zo snel mogelijk vanaf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:32

spicegirl schreef:
ontsnapt ??
hij was ze te snel af zeker :')

_O-Of hij verstopte zich :')

Wel bijzonder Eline!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:33

Wacht maar een beetje af, dikke kans dat iemand hem mist.
Zulke dieren worden héél oud. Dus misschien is die schildpad die jullie gevonden hebben al voor 30 jaar iemands huisdier ofzo.
Wees maar zeker dat ze dan gemist worden ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:34

of hij dacht gewoon heel hard 'ik ben een boomblad ik ben een boomblad ik ben een boomblad'

tja... dan vind je hem niet natuurlijk :+

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:44

ElineS schreef:
We weten in ieder geval nu welke het is :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vierteenlandschildpad

@geerke: Omdat zijn schild zo bobbelig is en ik dacht ooit eens ergens te lezen dat dit kon komen door teveel eten ergo, dat ze dus te dik zijn. Maar blijkbaar hoort het een beetje bij de soort. Zoals ik al zei, geen schildpadkenner ;)

Mijn zus meld hem nu aan bij amevidi.. Maar ik heb liever dat ze de dierenambulance belt om hem op te halen, dus probeer haar nu te overtuigen dat dit het beste is.

Trouwens, een landschildpad, voor het verkopen en kopen ervan, daar heb je een vergunning voor nodig, lees ik?

Hij zou gechipt moeten en een certificaat moeten hebben. Je mag ze niet hebben zonder vergunning

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:45

Schildpadden kunnen verbazingwekkend hard lopen. Ik heb wel eens met een vriendin en haar schilpadden op een grasveldje gestaan. Landschildpadden ook. Ieder een touwtje om het schild zodat je ze makkelijk kon vinden, maar op het moment dat het touwtje los ging (en dat was regelmatig) en je het niet direct door had, mocht je de schildpad wel direct van de andere kant van het grasveld af vissen, mocht je erachteraan rennen.

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:24

Mijn vader heeft vanaf zijn 6e een Griekse landschildpad en heeft hem nu al 48 jaar!
Onze Stoffel loopt zomers altijd tussen de konijnen op het achterplaatsje in onze tuin.
Tijdens onze vakantie werd hij verzorgt door mijn opa, maar Stoffel vond dat niet zo'n strak plan en is ontsnapt..
Gelukkig vond iemand hem 100 meter verderop, maar hij is wel de Dorpsstraat over gestoken :=

Stoffel is opgehaald door de Dierenambulance en hier heeft mijn vader hem dus later opgehaald nadat hij ze gebeld had, hij had het woord schildpad nog niet uitgesproken of ze wisten wat hij zocht :')
Een aanpassing aan ons hekje en een bloemetje voor de vindster :D Stoffel rent hier nu weer vrolijk door de tuin.. Gelukkig!

Kortom! Ik denk dat de dierenambulance wel iets is wat mensen het eerst bellen :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:26

Was het onze maar, wij zijn onze 9 jarige zaagrug kwijt geraakt, hij is uit z'n badje ontsnapt in de achtertuin :(
Onze andere schildpad is gelukkig wel nog hier.

Maar helaas, het is de onze niet.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:30

Beste eline. Mijn hart sloeg over bij het lezen van de titel. Sinds woensdag is mijn oma haar griekse landschildpad kwijt. Maar helaas teleurstelling. Ik zie dat je in assen woont. Mijn oma woont in poeldijk (zuid holland). Wij hebben eigendom papieren. Compleet met foto van de onderkant van het schild. Weet niet of dat een vergunning is. Zal het eens vragen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:30

Ja, schildpadden zijn èchte ontsnappingskunstenaars!
Ik hoop dat TS snel het baasje vindt... Even over dat "dik" zijn, de schildpad op de foto is niet dik,
eerder mager, zoals ik het kan zien. Ook vind ik de bek er te lang uitzien... die zou moeten worden bijgewerkt. Misschien kan de foto van de schildpad bij een reptielen/schildpaddenforum worden ge-upload of zo... voor tips, en mocht de eigenaar zo snel niet gevonden kunnen worden weten zij misschien wel raad... Mijn ouders hadden vroeger zulke landschildpadden.
Oh ja, misschien wil de dierenarts gratis de chip nakijken, mocht die er zijn.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:32

Hoi, dit is inderdaad de vierteenlandschildpad, ik heb ze zelf gehad (5 stuks).
Kan me voorstellen dat de eigenaar zijn schildpad heel graag terug wil hebben!!

Wellicht kan je even contact opnemen met de Nederlandse Schildpaddenvereniging?
Veel landschildpadden / eigenaren staan geregistreerd (in het stamboek), en misschien hebben zij een idee hoe de eigenaar kan worden achterhaald (zal wel iemand uit de buurt zijn denk ik).

Op deze pagina vind je contactinfo:
http://www.trionyx.nl/index.php?option= ... Itemid=190

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:31

Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat iemand zomaar een landschildpad op straat zet.
Zoals eerder vermeld in dit topic worden er best veel landschildpadden aangeboden maar je kan er nog een goede prijs voor krijgen!
Daarbij zijn ze best gewild, dus ik denk niet dat mocht iemand zijn schildpad zat zijn hem/haar op straat zou zetten.

Wij hebben vroeger ook een schildpad gehad, die had mijn moeder bij een dierenwinkel gekocht.
Maar die werd groter.. en groter.. en groter... toen hadden we er geen ruimte meer voor.
De man van mijn kleuterjuf werkte bij Artis en heeft Olijfje toen mee naar Artis genomen en wat bleek? Het was een reuzen schildpad!
Als het goed is scharrelt Olijfje nog steeds rond in Artis. (in het reptielenhok dan)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 16:10

Goed nieuws, hij is terug bij zijn baasje :) Mensen die in de straat woonden en die al aan het zoeken waren.