Zijn wij geschikt voor een hondje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kriistellx

Zijn wij geschikt voor een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 21:52

Hoihoi,

Ik wil al mijn hele leven een hondje. Ik ben nu lekker aan het sparen, en zit elke dag op dierenasiel sites te kijken. Nu vroeg ik mij af of wij geschikt zijn voor een hond. Ik zal even beschrijven hoe ik het in mijn hoofd had qua aandacht voor de hond. Qua kosten zijn er geen problemen.
Ik kan de hond elke ochtend voordat ik naar school ga een kwartier uitlaten. Het ligt aan mijn schoolrooster hoelaat ik thuis ben, maar als ik vroeg thuis ben laat ik hem gelijk (20-30 min) uit, een paar uur later weer (kwartiertje), 's avonds na het eten (kwartiertje) en 's avonds rond 10 uur nog een keer(20 min) Verder kan hij ook nog de tuin in. Als ik thuis ben mag hij mee naar boven als ik bijvoorbeeld mijn huiswerk moet maken. Ik woon alleen met mijn moeder, zij werktn4 dsgen in de week van 09:00 tot 17:30 (dan is ze thuis). Zij zal ook wel even knuffelen of spelen met de hond als ze thuis is.

Ik vroeg me af of deze situatie geschikt zou zijn voor een klein hondje.

Bedankt! :)
Laatst bijgewerkt door kriistellx op 27-08-13 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Re: Zijn wij geschikt voor een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:54

Hoe laat ben je uiterlijk thuis. En hoe zie je het als je over een paar jaar gaat studeren/werken?

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 21:59

Nikka schreef:
Hoe laat ben je uiterlijk thuis. En hoe zie je het als je over een paar jaar gaat studeren/werken?

Mijn laatste uur is tot half 5, maar dat zal maar 1 keer per week zijn. Als ik ga studeren of werken, zouden mijn buren of oma hem willen uit laten :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 06:19

Ik denk niet dat jullie een hondje moeten nemen.
De meeste honden willen toch graag naar de wc tussen half 9 en half 3 (ik noem even wat gemiddelde tijden van school). Daarbij zijn de tijden die je noemt om te wandelen, aan de krappe kant. Hooguit prima voor een klein, rustig hondje, maar de meeste rassen hebben toch echt meer beweging nodig.
Verder vind ik het niet kunnen dat je de buren of je oma op gaat zadelen met jullie hond. Zeker als jij ver weg gaat studeren, zal dit minimaal 5 dagen in de week een aanslag zijn op het leven van mensen die zelf geen hond hebben/willen.

Er zijn genoeg leuke dieren die met minder aandacht toe kunnen, of misschien die wat korter leven..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 06:32

Ik denk dat jullie een hond kunnen nemen. Op de momenten dat je hem uitlaat kun ie bijvoorbeeld een balspel spelen, zo krijgt hij aandacht en kan hij zijn energie kwijtraken. Dat een hond tussen de middag ook uitgelaten dient te worden ben ik het niet mee eens. Die uren kan een gezonde hond prima ophouden. Wel zou ik rekening houden wanneer je gaat studeren dat je buren of oma dan misschien niet meer wil of kan uitlaten en ik zou geen pup aanraden omdat die veel meer tijd en aandacht dient te krijgen imo. Maar een volwassen, gezonde leuke hond moet prima in deze situatie passen denk ik.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 06:43

Ik heb mijn hond altijd mee naar het werk. Tijdens de lunch laat ik hem uit. Maar soms heb ik daar geen tijd voor. Of het regent dan heel hard. Gelukkig houd hij daar ook niet van :D . Dan komt hij er tussendoor niet uit. 'Smorgens loop ik wel 45min tot bijna een uur met hem. Kwestie van de wekker wat eerder zetten. Klinkt nu misschien wat vroeg maar het went hoor een slow start met je hondje.
Verder kun je kijken of er in je omgeving iemand is die het leuk vind om soms met hem te lopen maar geen eigen hond wil.
Er is een site waarop ouderen en hondeneigenaren gematched worden voor dit soort regelingen. Weet alleen niet meer hoe die heet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 06:47

Ik vind de tijd dat de hond alleen is wel te lang. Maar als er iemand geregeld kan worden die hem tussendoor uitlaat, kan het wel.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:01

Een kwartiertje uitlaten is erg kort en hij is i.m.o. ook veel te lang alleen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:12

Wil je een jonge hond of ga je voor een volwassen hond uit het asiel?
Bedenk dat een hele jonge hond vaker er uit zal moeten dan dat jij kan ivm school.
Ook de tijden van het uitlaten vind ik erg kort.
Voor als je straks gaat studeren, kan je dan elke dag een beroep doen op iemand? Wil diegene ook echt elke dag klaar staan? Dat is wel een opgave hoor om elke dag klaar te staan voor een dier van iemand anders!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:23

Eerlijk???......Nee!

Steeds een kwartiertje uit laten is niet veel, voor de lange dagen dat het beestje alleen zit. Je zult het net treffen dat het hondje uit verveling gaat slopen of blaffen. Dan wordt de lust een last voor jou, maar vooral voor je buren.

Ik werk zelf 26 uur. Honden zijn hier om de week 3, 5 dag alleen, de andere week werkt mijn vriend vanuit huis. Honden zijn hier dagelijks in de tuin 1000m2 en worden minimaal 30 minuten per ronde 'los' uit gelaten zodat de energie er uit kan.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:26

Een kleine oudere rustige hond(bijv. maltezer) zou in mijn ogen prima kunnen.
Wel moet hij goed alleen kunnen zijn overdag, als je er een uit het asiel zal halen, zal je daar op moeten letten.

S'morgens een 15 min. uit vind ik voldoende. Als je later op de dag ruimte maakt om een grotere wandeling te maken.

Mijn herders gaan smorgens ook 15 min. uit, voordat ik naar mijn werk ga.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:37

ik denk dat het opzich wel kan als er iemand is die hem tussendoor uitlaat. Wij hebben een kleine hond, die minder lang uitgelaten hoeft te worden dan bijvoorbeeld een hypere bordercollie, dus dat is dan misschien een optie.

Wij laten onze hond 's morgens kort uit, 's middags loopt mijn moeder half uur tot 3 kwartier met hem, 's middags weer 20 minuutjes ong en 's avonds rond 10 uur. Wij hebben een hond die het opzich wel lekker vind om lang te lopen, maar het is geen must voor hem. In zn mand liggen de hele dag vind hij ook prima.

Dus ik denk dat het wel kan, als je idd een oude rustige hond uitzoekt, die het ook niet erg vind om de hele dag in zn mand te liggen, bij wijze van spreke

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:44

Wij willen aan de ene kant ook graag een hond, maar werken allebei. Vorige week oppashondjes gehad (2) die gewend zijn lang alleen te zijn.... Dus van 8 tot 6... Stiekem ben ik hier heel erg op tegen, maarja, de oppas had op het laatste moment afgezegd dus we hielpen. Het scheelt ook dat deze hondjes met z'n 2e waren..

's ochtends een lange wandeling, als ik thuis kwam van mijn werk meteen weer, dan 's avonds spelen, nog een keer uit en voor het slapen gaan nog een keer wandelen..

Het is dus wel mogelijk, hangt eraf wat voor hond je wilt...

(Het meest belachelijke, het is goedkoper om een paard volpension te hebben dan 4x per week een hondenuitlaatservice.. :'))

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:53

Ik denk dat je je verkijkt op het uitlaten. Je zal vast en zeker heel wat meer tijd hebben en een kwartier is geen maximale tijd om een hond uit te kunnen laten, eerder het minimale. Dat zal vast goed zitten?

Je bent aan het kijken bij asiels, dus ik gok dat je een volwassen hond aan het zoeken bent? In jouw geval zou ik daar wel gewoon voor kiezen! Qua tijden dat hij alleen zit.. Een volwassen hond kan gerust een tijdje alleen zitten, anders had zowat niemand een hond kunnen hebben, wij ook niet. Zolang je het met het uitlaten maar goed regelt. Onze hond zit ook wel es een paar uurtjes alleen. Geloof maar niet dat die ons mist, als ik af en toe zie hoe hij op de bank ligt te meuren! Als je thuis komt, idd gewoon direct ff een rondje wandelen. Ze kunnen hun spul best ophouden, zolang je dit maar niet elke dag maar weer hebt, want dan zie ik het nut van het hebben van een hond niet.

En verder, loopt het allemaal wel los. Kies niet voor een sterke, actieve ras, die veel energie heeft. Een grote hond kan prima, kijk dan naar een ras die niet zo actief is. En kies voor een wat ouder dier, dat gaat je alvast heel wat kopzorgen besparen, hihi.

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:57

Eerlijkgezegd zou ik het niet doen... Zelf hebben wij ook zo'n klein hondje (kruising Malteser). Mijn moeder werkt thuis dus die laat haar uit en om de dag gaan we 's avonds naar het strand. Ook zo'n klein hondje vindt het leuk om bezig te zijn, gezelschap te hebben. De meeste kunnen best een lange tijd alleen zijn en kort worden uitgelaten. Maar of het hondje zelf dat nou écht leuk vind? Bij jullie zou het kunnen maar dan zou ik ook een uitlaatservice nemen voor een paar dagen (zoals hierboven staat is dat inderdaad ontzettend duur).

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:05

Mijn mening:

Op de eerste plaats wil ik je een compliment geven dat je hier zo serieus over nadenkt. Dat zouden meer mensen moeten doet voor ze een dier aanschaffen. +:)+

Ik zeg alleen helaas ook nee. Zo lang alleen is gewoon niet leuk. En ze zullen het best ophouden maar dat wil niet zeggen dat ze niet hoeven. Daarbij gaat het hier niet om maar een jaar maar is je hele toekomst als student nog onzeker. Honden horen gewoon niet een hele dag alleen te zitten, of je nu studeert of werkt. Ik begrijp je verlangen. Ik wilde ook altijd niets liever dan een hond maar werkte ook en ben er om die reden nooit aan begonnen. Nu kan ik niet meer werken en heb ik wel een hondje. Jouw tijd komt ook vast nog wel. :(:)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:12

Ik zou het ook niet doen. De dag dat je zo laat thuis ben is veel te laat... De hond zit dan te lang binnen.
Zou je oma 'm die dag dan ook niet een keer uit kunnen laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:17

Hier zit de hond ook 1 dag alleen tot half 5. Maar volgend jaar komt er een hond bij. En is de bedoeling, dat ze overdag ook gewoon buiten kunnen. Is nu nog niet vertrouwd, ben bang dat onze achtertuin dan word verbouwd _O-

Maar nu komt mijn zusje op de maandag wel langs om 3 uur. Om een kwartiertje uit te laten. En vrijdagmiddag is ze om 12 uur vrij. En dan past ze de hele middag ook op. Of neemt ze hem naar haar eigen huis.

En de hond lijdt er niet onder. Krijgt op de maandag zodra we thuis zijn genoeg aandacht. En als we weg zijn dan slaapt hij alleen maar. En laatst heeft hij de hele dag samen met mij op bed liggen slapen. Was niet al te fit. Hoopte dat hij mij naar een paar uur zou wakker maken, maar is gezellig tegen mij aan komen liggen. En hele dag niks gehoord. Tot paps om half 5 hem maar eens naar beneden heeft gebracht.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:25

Ik zeg ook NEE, waarom zou je een hond aanschaffen als die zowat de hele dag alleen is.
Die hond doe je daar geen plezier mee.
dan kun je beter een kat nemen, die kan veel beter alleen zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:31

Ik denk dat je sowieso geen jonge, energieke hond moet nemen, als ik lees wat je ermee wilt doen.
Dat is voor een hoop honden al veel te weinig om hun energie kwijt te kunnen.

Dan zou je een ouder hondje moeten nemen, of een ras wat weinig beweging nodig heeft.
Ik heb ook een klein hondje maar in zijn jonge jaren had hij veel meer nodig aan beweging dan wat jij wilt aanbieden.
Verder vind ik dat de hond wel veel alleen zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:44

En hoe denken jullie er over als hondje maar 1 dag alleen thuis is? Helaas is dat zo bij ons het geval. Maar er komt om 3 uur wel iemand langs.

Alleen buiten laten durven we nog. De hele achtertuin word dan verbouwd. En ben bang dat hij word meegenomen, omdat hij er nog zeer schattig uit ziet. Of ik moet de buurvrouwen vragen het in de gaten te houden. Al hoewel, dat doen ze al denk ik.

Maar zodra wij er 's avonds weer zijn, zorgen we er wel goed voor dat hij zijn energie kwijt kan. Doormiddel van kwartiertje lopen. En wat denk en zoek werk.

Andere dagen is hij hooguit 4 a 5 uur alleen thuis. Vind ik zelf prima kunnen. Voordat ik weggaat word hij uitgelaten. En na het uitlaten slaapt hij meestal toch die paar uur. Tenminste in de weekenden.

Maar volgend jaar komt er dus ook een herder bij. Dus zijn ze sowieso samen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:56

kriistellx schreef:
Hoihoi,
Qua kosten zijn er geen problemen.
Ik kan de hond elke ochtend voordat ik naar school ga een kwartier uitlaten. Het ligt aan mijn schoolrooster hoelaat ik thuis ben, maar als ik vroeg thuis ben laat ik hem gelijk (20-30 min) uit, een paar uur later weer (kwartiertje), 's avonds na het eten (kwartiertje) en 's avonds rond 10 uur nog een keer(20 min) Verder kan hij ook nog de tuin in. Als ik thuis ben mag hij mee naar boven als ik bijvoorbeeld mijn huiswerk moet maken. Ik woon alleen met mijn moeder, zij werktn4 dsgen in de week van 09:00 tot 17:30 (dan is ze thuis). Zij zal ook wel even knuffelen of spelen met de hond als ze thuis is.

Ik vroeg me af of deze situatie geschikt zou zijn voor een klein hondje.

De hond wordt dus zo'n 70 minuten uitgelaten per dag, verdeelt over kleine stukjes. Dat vind ik dus echt te weinig. Een wandeling van een uur is echt geen uitzondering, ook niet voor kleine hondjes. Wat betreft uitlaten zou ik dan eerder:
Voor je naar school gaat: 45min.
Als je terugkomt van school: 1u
's avonds voor je gaat slapen: 30min.
Zo hoef je maar 3x naar buiten, wat voor een volwassen hond prima is. Je loopt dan 2x zo lang als het schema wat je nu hebt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:58

love_western schreef:
En hoe denken jullie er over als hondje maar 1 dag alleen thuis is? Helaas is dat zo bij ons het geval. Maar er komt om 3 uur wel iemand langs.

Wat is een hele dag? Als er om 15u iemand langs komt en de hond is vanaf 7u alleen, zit hij dan toch 8u alleen. Daarna gaat die persoon weg en zit de hond weer x aantal uur alleen. Dan zou ik het best lang vinden en eerder op zoek gaan naar dagopvang bijv. (Als je een makkelijke, kleine hond hebt zijn er zat adresjes die de hond voor weinig een dachtje opvangen in huiselijke sfeer)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:13

Heel goed dat je hier over nadenkt. Kijk goed naar een ras welke aansluit bij het leefpatroon wat je wilt bieden. Onze hond (engelse Bulldog) maak je bijvoorbeeld écht niet blij met uren wandelen, die is liever een kwartier explosief bezig. Maar een jachthond, labrador etc ja die moet je wel meer beweging en werk bieden. Meer energieke honden hebben meestal meer beweging nodig. Met een puppy mag je trouwens niet eens uren wandelen, dat is slecht voor de gewrichten.

Voor onze hond zou een patroon als jij omschrijft prima zijn. Enige wat ik wel zou kijken is of er een mogelijkheid is om een ruime ren buiten te maken met hondenhok zodat hij wel lekker kan bewegen als jullie niet thuis zijn. En sluit je hond niet op in een kleine bench voor zoveel uren (wat veel mensen doen als ze niet thuis zijn). Wellicht kan je ook nog kijken naar mogelijkheden van uitlaat services in de buurt.

Ik ben het met veel mensen eens dat het niet ideaal is, maar ik denk wel dat het kan, zolang je een hond uitzoekt die past in de situatie die jullie kunnen bieden.

PS de enkele keer dat onze hond een hele dag thuis zit moet ik hem wakker maken als ik thuis kom :D Die heeft daar écht geen last van en ligt gewoon lekker de hele dag te snurken :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:24

Sassol schreef:
love_western schreef:

Wat is een hele dag? Als er om 15u iemand langs komt en de hond is vanaf 7u alleen, zit hij dan toch 8u alleen. Daarna gaat die persoon weg en zit de hond weer x aantal uur alleen. Dan zou ik het best lang vinden en eerder op zoek gaan naar dagopvang bijv. (Als je een makkelijke, kleine hond hebt zijn er zat adresjes die de hond voor weinig een dachtje opvangen in huiselijke sfeer)

Hij zit vanaf kwart voor 9 alleen. En zusje kennende gaat ze er een kwartier mee lopen en daarna nog kwartier a half uurtje voorzichtig spelen. En om half 5 is mijn vader er weer.

Meestal als hij 's ochtends zijn brok heeft gehad en uur later wat heeft gelopen en gespeeld, dan slaapt hij de hele ochtend. Dus denk zelf niet dat hij er veel van mee krijgt.

Daarnaast is het geen makkelijke kleine hond. Maar hij lijdt er niet onder. Merkt niet aan zijn gedrag dat te veel energie heeft. Daarnaast kan hij over een poosje ook gewoon naar buiten overdag. We hebben een overkapping. Dus kan altijd droog zitten. En een schuur waar hij dan in kan met verwarming. En over een jaar komt er dus een herder.