nestje kittens zonder mama

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_M

nestje kittens zonder mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 19:22

Hoi,

Vandaag hebben we op de boerderij een nestje moederloze kittens gevonden.
Ik denk dat ze zo'n 3 weken oud zijn, al is het lastig in te schatten want ze hebben denk ik niesziekte.
Is er iemand die in de buurt woont en toevallig nog een mini flesje heeft liggen? Of ideeen waar ik die nu nog zou kunnen kopen? Anders word het pas morgen ochtend.
Ik dacht dat ik het nog had maar helaas is die fles te groot..

Alvast bedankt voor het mee denken!

KimD

Re: nestje kittens zonder mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:24

Dierenambulance / opvang bellen, dit is niet iets wat je zelf onder handen moet nemen! Deze dieren hebben medische zorgen nodig, en mensen die weten waar ze mee bezig zijn. :j

En als je het toch perse zelf wilt doen, nu nog de DA bellen en even allemaal laten onderzoeken en dergelijks. Weet je trouwens zo zeker dat ze moederloos waren, of hebben jullie ze nu moederloos gemaakt?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:25

De moeder kan aan het jagen geslagen zijn? Vaker kittens zonder moeder gezien die heel lat pas terug kwam. Dus ik zou ze niet weghalen tot je zeker bent dat de moeder echt weg is.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:26

Bij de dierenarts spuitjes en een pot Milcodog halen. Mijn moederloze kittens zijn nu net naar nieuwe huisjes. vergeet niet dat ze niet zelf kunnen poepen en plassen. doir met een lauw watje over hun kontjes te wrijven ontlasten ze. De mijne hebben zelfs een klysma gehad bij de DA. Waar woon je TS?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:27

weet je zeker dat ze moederloos zijn
ouders laten hun dieren vaak in veilige omgeving om zelf te gaan jagen en komen later terug soms zijn ze lang alleen zijn ze goed doorvoed

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 19:34

Ja ze zijn echt moederloos.
Ik heb al eerder jonge kittens groot gebracht en weet wat ik nodig heb, probleem is dat alle da's die ik gebeld heb nu dicht zijn, of het niet hebben liggen, enz.. dus ik hoopdat dat iemand hier nog iets zou hebben / weten..

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:37

kun je niet bij de dienstdoende apotheek een grote spuit halen...beter dan helemaal niks..

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 19:52

Ik heb wel spuitjes liggen, maar vind dat altijd beetje riskant ivm vocht in de longen krijgen.. laat het ze nu van m'n vinger likken. Lukt ook maar is niet echt vlot of precies..

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:55

Kittens zijn ondertussen al 3 week oud, dus aardig zelfstandig en handig als het op drinken aan komt? Dan kan je het best met een spuitje doen, zolang je dit maar heel geleidelijk en langzaam doen. En morgen gewoon de DA even bellen voor een afspraak. (Van de melk eventueel een heel dun papje maken met brinta)
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 27-08-13 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:55

ook geen kleine kinderen in de buurt met poppenflesjes...

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 20:19

Leffroi schreef:
Kittens zijn ondertussen al 3 week oud, dus aardig zelfstandig en handig als het op drinken aan komt? Dan kan je het best met een spuitje doen, zolang je dit maar heel geleidelijk en langzaam doen. En morgen gewoon de DA even bellen voor een afspraak. (Van de melk eventueel een heel dun papje maken met brinta)

Denk dat ik het zo maar probeer idd.

Alle 3 liggen ze heerlijk te slapen nu, net beetje gedronken allemaal geplast en 2 gepoept.
Maak me wel zorgen over het grijsje, die poept nog niet en zijn oogjes zitten helemaal dicht, zo ontstoken zijn ze. Heb ze net schoongemaakt en er kwam uiteindelijk allemaal pus uit..

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:06

Stimuleer je hem wel om te plassen en te poepen dan?

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 21:59

Ja dat doe k idd.

Ik vroeg me nog af, hebben ze 's nachts nog voedingen nodig? Kan me van andere keren niet meer herinneren tot welke leeftijd dat nodig was. Wil ze niet voor niets wakker maken, de slaapkopjes <3

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:02

Ik gok dat het met 3 weken best een klein nachtje zonder voeding kan. Precies durf ik dat ook niet te zeggen. Vaak beginnen ze dan wel al een beetje brok/ of vlees mee te eten (helemaal als je ze met de hand opvoedt) dus ja. Is voor mij ook alweer een heeeeele lange tijd geleden. Maar dan bijv. Om 10 uur de laatste voeding (of iig voordat jij op bed gaat) en dan zo rond 5 of 6 uur de 1e weer. Zeker als je al begint met wat vlees.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 23:17

Ze hebben nu net hun laatste voeding op, maar ze wilde niet veel.. en het creme/grijze meisje heeft een beetje over gegeven dus ik hoop dat ze het verdragen..
Ze krijgen nu net mini tandjes dus kunnen ze vlees wel al hebben met hun maagjes?? Ze zijn hooguit 3 weken, jonger kan ook. Zal wel ff een foto uploaden van ze..

Ze liggen wel super lief te spinnen steeds :j

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:45

nouksjens schreef:
Ze hebben nu net hun laatste voeding op, maar ze wilde niet veel.. en het creme/grijze meisje heeft een beetje over gegeven dus ik hoop dat ze het verdragen..
Ze krijgen nu net mini tandjes dus kunnen ze vlees wel al hebben met hun maagjes?? Ze zijn hooguit 3 weken, jonger kan ook. Zal wel ff een foto uploaden van ze..

Vlees is op dit moment echt minimaal. Mengen met het melk, zodat eigenlijk alleen de smaak er een beetje aan zit. Dit langzaamaan opbouwen :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:48

Leffroi schreef:
nouksjens schreef:

Vlees is op dit moment echt minimaal. Mengen met het melk, zodat eigenlijk alleen de smaak er een beetje aan zit. Dit langzaamaan opbouwen :)

Daar moet je ook mee oppassen. Heb gemerkt dat mijn kittens (gastgezin kittenopvang) vaak gaan overgeven als je melk en vlees (carnibest in mijn geval) gaat mixen. Wij mixen dus geen vlees met melk meer maar voeren het apart. Eventueel wat water over het vlees.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 09:35

Afbeelding

Ze zijn tussen 2 en 3 weken oud. Heb ze de hele nacht niet gehoord en vanmorgen melk en een flesje gehaald, ze hebben allemaal 5 ml gedronken ongeveer. Ging nog niet van harte..
De grijze heeft nogsteeds geen ontlasting gehad en de creme is erg klein en drinkt amper.
De gemeleerde lijkt het het best te doen, maar die is ook het minste ziek en heeft haar oogjes gewoon open.

Bedankt voor jullie hulp en advies tot nu toe!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:38

Aangezien de ene nog geen ontlasting heeft gehad en de creme kleurige amper drinkt, zou ik het toch over laten aan mensen van bijvoorbeeld de dierenambulance.. Zou zonde zijn als een van deze schatjes het niet overleefd.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:40

Je moet ook geen vers vlees voeren wat dat betreft. Maar om ze voor te bereiden kan je best een blokje blikvlees er doorheen prakken, mss alleen het gelei. Of naast de standaard melk, wat melk met brinta en wat blikvlees geven. Zo wennen ze al wat aan vaster voedsel. Gewoon een wat dunner papje maken, zodat ze het nog wel steeds op kunnen slikken, maar toch wat vezels binnen krijgen. Al onze kittens zijn er groot mee geworden en zelf nog nooit problemen mee gehad ;)

Maar ts, als ze zo blijven, vooral diegene die nog geen ontlasting heeft gehad, zou ik wel even naar de DA gaan. Het is namelijk ontzettend belastend, omdat ze wel steeds wat binnen krijgen. Daarnaast geef je aan dat ze sowieso wat ziekig zijn, dus ik zou even een controle laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:41

Sterkte, ik heb het ook gedaan( 2 weken oud toen ik haar kreeg ). Met niesziekte werd het elk uur drinken geven om haar er doorheen te krijgen ( met theelepeltje, te ziek om flesje te geven ). Ze is inmiddels zes, dus het kan goedkomen :)

Met die zieke kittens ga ik er dan ook snachts elke twee uur uit om er maar voor te zorgen dat ze iets binnen krijgen.
En overdag elk uur.
( ik had zwangerschapsverlof, had anders niet geweten hoe ik het voor elkaar moest krijgen )

De andere kittens die niet bij mij waren hebben het allemaal niet overleefd. Die waren in het asiel en kregen 5x per dag melk, meer tijd was er niet.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:43

ik weet niet of je een hond heb, wij hebben ook ooit een 2 a 3 weken oud katje opgevangen
en we hebben de ontlasting op gang gekregen door de hond over de buik van het katje te
laten likken

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:44

nouksjens schreef:
Ja ze zijn echt moederloos.
Ik heb al eerder jonge kittens groot gebracht en weet wat ik nodig heb, probleem is dat alle da's die ik gebeld heb nu dicht zijn, of het niet hebben liggen, enz.. dus ik hoopdat dat iemand hier nog iets zou hebben / weten..

Hoe weet je dat zo zeker?

Ik neem aan dat je wel weet dat de ontlasting niet vanzelf komt, maar ik noem het toch maar even...

wat een mooie kittens wel, vooral die creme <3

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:47

ik weet niet of je nu al een flesje hebt wij hebben namelijk nog de spuit van de kitten die we toen hebben grootgebracht, anders wil ik die wel opsturen, k kan hem niet brengen woon op 1 uur van Baarn

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:48

nouksjens schreef:
Hoi,

Vandaag hebben we op de boerderij een nestje moederloze kittens gevonden.
Ik denk dat ze zo'n 3 weken oud zijn, al is het lastig in te schatten want ze hebben denk ik niesziekte.
Is er iemand die in de buurt woont en toevallig nog een mini flesje heeft liggen? Of ideeen waar ik die nu nog zou kunnen kopen? Anders word het pas morgen ochtend.
Ik dacht dat ik het nog had maar helaas is die fles te groot..

Alvast bedankt voor het mee denken!

De dierenarts hebben ze vaak ook flesjes en voer... het beste kan je de dierenambulance bellen... ik woon in de buurt dus heb wel het nr voor je....PB anders even.. dan weet ik of je het nr wilt.