Gevonden dieren zomaar houden???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Gevonden dieren zomaar houden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 08:49

Naar aanleiding van twee andere topics en hoe laconiek er gereageerd werd van de kant van de topicstarters, vraag ik me serieus af waarom mensen een gevonden dier niet even aan willen geven bij amivedi, asiel, dierenarts, noem maar op..

Ik zou het besterven als een van mijn dieren onverhoopt weg zou lopen.. En al helemaal als ik m niet terug zou krijgen.. Omdat iemand mijn kat of hond zou vinden en m houdt onder het mom van: het is vakantietijd, hij zal wel gedumpt zijn.. Of: het zit hier toch vol met zwerfdieren.. Het zal wel een zwerver zijn..

Ben ik nu werkelijk zo raar dat ik dit soort praktijken veracht?

ivy_power89

Re: Gevonden dieren zomaar houden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:52

Ik snap helemaal wat je bedoeld want ik zat mij net ook groen en geel te ergeren aan een topic en hoe er gereageerd werd....

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 08:54

Daarom heb ik maar niet gereageerd.. :o
Kijk, zeker zal er een kans in zitten dat t een zwervertje is.. Maar gezie. T katje toch al een paar weken oud is en al handtam, betwijfel ik dat..

Hoe moeilijk is t dan om een diertje even aan te geven?

Als er dan niemand zich meldt, kun je t diertje toch alsnog houden?
Ik snap het werkelijk niet..
Ik zou in alle staten zijn als ik erachter kwam dat iemand mijn weggelopen dier zomaar gehouden had..

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:56

Ik lees net ook met verwondering het topic waar je het over hebt.
Toch eerst even kijken of er een eigenaar naar het arme diertje op zoek is! Vooral bij een jong dier, die is misschien per ongeluk buiten terecht gekomen ( dit kan de beste overkomen!) en kan zelf natuurlijk never nooit niet zn eigen huisje terugvinden.
Wat zul je je als baasje ongerust maken! En iemand anders neemt jou diertje in huis en denkt zo die zal wel uit de auto gezet zijn hij mag hier blijven.
Even wat moeite doen hoor als je een diertje gevonden hebt wat niet van jou is.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:58

Je zal het diertje maar net hebben en hij moet nog gechipt worden......

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:58

Gosh, nog steeds niet laten controleren bij de DA of is het nu weer een ander topic?
Ik vind het egoistisch, asociaal en totaal gespeend van elk medeleven en mededogen met een mogelijk baasje wat misschien wel wanhopig aan het zoeken is naar zijn dier. Als je die stap niet wilt nemen, laat het beest dan gewoon lopen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 08:59

Er lopen er ondertussen twee.. Een over een "gedumpt" dier.. En ene over een"zwerfdier"...

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:59

Ik vind het ontzettend egoistisch.

Ik heb vorig jaar ook een konijn gevonden. Ik heb echt alles gedaan om zijn eigenaar te vinden.
Aangemeld bij Amivedi, dierenarts en plaatselijke asiel. Uiteindelijk is zijn eigenaar niet gevonden en heb ik hem gehouden. Maar heb er wel alles aan gedaan. Zou het vreselijk vinden als er ergens iemand in tranen zit omdat zijn of haar dier is weggelopen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:00

Even los gezien van de 2 topics, wat als een dier geen bandje om heeft en niet gechipt is? De eigenaar zal toch ook moeten zorgen dat een dier een dier wat gevonden wordt geregistreerd staat?

ook kun je het wel aangeven bij een instantie maar loopt daar vaak van alles langs elkaar af

Vorige week nog meegemaakt dat aanmelden bij instanties ook geen bal uitmaakt.

Een mevrouw belt mij op dat haar chi pup van paar weken oud weg is en of mijn bezorger ( was toevallig ook net een krantje bezorgd ) iets gezien had. Toen ze na het boodschappen doen terug thuis kwam bleek haar voordeur open te staan en ze wist nu niet of ingebroken was of dat de pup weggelopen.
Ze had de politie al gebeld om dit door te geven. Hun zeiden al dat pup waarschijnlijk gestolen was.

Gelukkig had iemand het op facebook gezet, toen ik de bezorger namelijk belde om te vragen of hij iets gezien had wist hij wel waar de pup bleek te zijn en dit was ook bij de politie bekend.
Gelukkig kon ik mevrouw weer terugbellen en heeft ze haar pup op kunnen halen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Helemaal mee eens. Ik ken ook beide topics en mensen vinden het blijkbaar tegenwoordig heel normaal om zich een dier van een ander zomaar toe te eigenen.
Aan de andere kant loop je dat risico wanneer je je kat los op straat laat lopen.

Brievenbus

Lijkt me dat als je een dier vind het sowieso opgeeft als gevonden bij een instantie.. >;) Of het nu om een lief klein katje gaat dat handtam is of een (in jouw ogen) 'wilde' kat... Of hond.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:02

Persoonlijk zou ik ook het dier aangeven bij amivedi en eventueel naar de dierenarts voor chip herkenning.
Egoïstisch als je het dier houd en niet rond vraagt of iemand zijn/ haar dier kwijt is.

Als je een dier bij het asiel wil afgeven, mag je eigenlijk alleen doorgeven waar je de 'zwerver' hebt gevonden/ gezien. Anders mag je zelf voor de kosten van afgifte opdraaien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:06

Lynn_Nikita schreef:
Even los gezien van de 2 topics, wat als een dier geen bandje om heeft en niet gechipt is? De eigenaar zal toch ook moeten zorgen dat een dier een dier wat gevonden wordt geregistreerd staat?

ook kun je het wel aangeven bij een instantie maar loopt daar vaak van alles langs elkaar af

Proberen kan altijd, ik heb afgelopen jaar al zes aanlopende honden gehad, die gewoon over de grote weg liepen. Niemand die die dieren even ving :roll:
Alle keren de politie gebeld, een keer is de hond naar het asiel gegaan omdat de eigenaars de telefoon niet opnamen dus die zijn hun hond neem ik aan later weer bij het asiel op gaan halen, een keer hadden wij de eigenaar eerder gevonden omdat ik op een boerderij ergens achterin de velden iemand hoorde roepen maar alle keren waren de honden gewoon gechipt. En alle eigenaren dolgelukkig dat ze hun lieveling weer hadden, een vrouwtje barstte zelfs gewoon in tranen uit.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:10

Ik vind het ook zwaar asociaal om direct zelf maar te beslissen dat een dier vast wel gedumpt is want...
En als dat nu eens niet zo is zoals jouw logica het voorstelt? Als er wel ergens iemand helemaal verdrietig is omdat hij per ongeluk is weggelopen? Het is zooooo'n kleine moeite om even een chip te laten controleren en een zoekertje op amivedi en eventueel andere plaatsten te zetten.

Maar voor kleine huisdieren schijnt het normaal te zijn om zomaar zelf te beslissen dat jij hem wel mag overnemen. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen "dezemorgen een losgebroken vreemd paard bij de wei gezien. Hij ziet er wat mager uit dus volgens mij is hij gedumpt, ik ga hem lekker zelf houden."

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:11

Cayenne schreef:
Helemaal mee eens. Ik ken ook beide topics en mensen vinden het blijkbaar tegenwoordig heel normaal om zich een dier van een ander zomaar toe te eigenen.
Aan de andere kant loop je dat risico wanneer je je kat los op straat laat lopen.

dit ligt hier in zuid frankrijk toch iets anders....als je hier een dier vind is het voor 98% zeker gedumpt.
Ik doe wel altijd moeite om ,als er een telefoonnummer op de halsband staat te bellen.Dat zijn meestal verdwaalde jachthonden.
Of even langs de da om te kijken of de hond ge-chipped is.Zo nee,houd ik het of naar het asiel.
Ligt er aan of de hond zich gedraagt tussen mijn 6 andere honden ;)
Ook allemaal gevonden of uit het asiel.

Maar ik denk dat dumpen wel voorkomt in Nederland maar hier in Frankrijk vaker. ;(

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:11

Helemaal mee eens!
Het idee dat er een kind misschien hartstikke verdrietig is omdat hij/zij zijn huisdier kwijt zou zijn, dan geef je het diertje toch aan als gevonden.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:12

Ik ben het met je eens. Een gevonden dier kan je niet zomaar houden nee. In het vorige topic(neem aan dat je het topic bedoelt over de kitten) denkt de TS dat de kat is gedumpt. Voor hetzelfde geldt zou het diertje weg zijn gelopen. Dan heb je geen recht voor het houden vind ik.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:13

Erg jammer dat er gelijk van uit word gegaan dat het diertje 'gedumpt' is.
Als je zelf zo graag een kitten wilt, koop er dan zelf eentje?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:14

Ik moet wel zeggen, laatst vonden de kinderen van mijn werk in een afgelegen bosje 5 kittens! Overduidelijk van hetzelfde nestje. Helaas gebeurt dat jaarlijks op die plek.
De kittens zijn meegenomen en hebben nu een mooi plekje op mijn werk.
Deze kittens zijn in mijn ogen overduidelijk gedumpt en zijn volgens mij ook niet aangegeven.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:14

Maar zelfs als je op een plek zou wonen waar 9 van de 10 dieren die komen echte dumperts zijn dan nog is het maar een kleine moeite om even een opsporing te doen. Want die 1 van de 10 keren dat een magere kitten wél een doodongeruste eigenaar heeft zou het vreselijk zijn dat deze zijn kitten nooit meer terugziet omdat iemand voor zichzelf heeft uitgemaakt dat die kitten wel bij die "negen van de tien keren" behoort.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:16

Bij mij is maanden terug een kip aan komen lopen.. Nou had ik op dat moment al 4 kippen en de aangelopen kip bleef maar voor het verblijf ijsberen. Na 1,5 dag heb ik dr over de omheining heen gewipt. wel een briefje op gehangen in de buurt, maar na 3 weken verwijderd en nu woont ze maar bij ons..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:16

Ik heb het vroeger als kind meegemaakt...

Onze kat was "ineens" een paar weken weg.
Uiteindelijk vonden we na een tip van iemand uit de buurt waar hij was: een compleet ander gezin had 'm in huis genomen en "gehouden".

Mijn ouders zijn daar toen naartoe gegaan en kregen nogal een brutale mond van die mensen, toen ze vroegen of ze hun kat weer mee terug konden nemen.
Het antwoord was 'nee'... Want hun dochtertje was inmiddels zo gehecht geraakt aan de kat.

Ja duh.... En ik en mijn zusje zouden de kat zeker niet missen ofzo _O-
Vreselijk, hoe egoïstisch sommige mensen kunnen zijn.

M'n ouders hebben de kat ook na hun "nee" gewoon onder de arm mee naar huis genomen. Als het niet redelijk kan, dan maar op een andere manier.

Ik en m'n zusje weer helemaal blij dat onze kat weer terug was.

Moet je na gaan... Ik was 6 ofzo... Weet dat nog als de dag van gisteren!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:17

Helemaal mee eens!

Het erge vind ik ook gewoon dat er niet eens gecheckt wordt of er uberhaupt een chip is. Kijk als je als eigenaar je kat niet chipt en geen bandje om doet, hij loopt weg en iemand vind hem maar kunnen jou niet vinden ivm chip enz is het een beetje je eigen schuld ook al vind ik dat zo'n dier iig kan aanmelden op de amevedi site en eventueel naar het asiel kan brengen.

Ook vind ik het raar dat veel mensen beweren dat omdat het om een gewonen HTK kat gaat het wel een zwerver zal zijn. Het grote meerendeel van de katten is HTK maar geen zwerver. Ik heb hier drie ordinaire HTK lopen die alle drie gchipt en geregistreerd zijn maar als niemand ze laat checken op chip of aanmeld zal ik ze nooit terug vinden mochten ze een keer weglopen.

En dat terwijl ik er alles aan zou doen om ze terug te vinden en ze absoluut een baasje hebben.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:18

Ja ik voel mij aangesproken :Y) ik heb de kitten niet meer, die is als alles goed is of bij zijn eigenaar of bij zijn nieuwe eigenaars, sorry maar wat is daar egoïstisch aan? heb ik het katje gehouden? nee! Ik heb hem ook op amivedi gezet en het rond gevraagd in de buurt. :j

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:18

Femke schreef:
Ik heb het vroeger als kind meegemaakt...

Onze kat was "ineens" een paar weken weg.
Uiteindelijk vonden we na een tip van iemand uit de buurt waar hij was: een compleet ander gezin had 'm in huis genomen en "gehouden".

Mijn ouders zijn daar toen naartoe gegaan en kregen nogal een brutale mond van die mensen, toen ze vroegen of ze hun kat weer mee terug konden nemen.
Het antwoord was 'nee'... Want hun dochtertje was inmiddels zo gehecht geraakt aan de kat.

Ja duh.... En ik en mijn zusje zouden de kat zeker niet missen ofzo _O-
Vreselijk, hoe egoïstisch sommige mensen kunnen zijn.

M'n ouders hebben de kat ook na hun "nee" gewoon onder de arm mee naar huis genomen. Als het niet redelijk kan, dan maar op een andere manier.

Ik en m'n zusje weer helemaal blij dat onze kat weer terug was.

Moet je na gaan... Ik was 6 ofzo... Weet dat nog als de dag van gisteren!

Haha := Lekker dan van die mensen! -O-
Was die niet gechipt dan?