Ik heb een Welsh Springer Spanielreu van inmiddels 3,5. U wellicht niet geheel onbekend
En al sinds dat ie een half jaar ofzo was hebben wij het hier thuis over een hondje erbij. Toekomstmuziek hoor, maar dat is leuk voor 'm, dachten wij. Ken heel wat mensen met twee honden en dan met name twee Welshjes, en die zeggen veelal hetzelfde: Doen! Want die interactie tussen de honden is zo leuk! Ol en zn zusje zijn echt een beetje samen opgegroeid. Zij is regelmatig hier en Ol is regelmatig dáár, en zeker toen ze nog klein waren gingen we ook regelmatig met z'n allen op pad. Toen Ol 15 maanden was is z'n zusje twee weken lang komen logeren, en dat was serieus feest tot en met. Ook als we Tink wel eens meenamen op wandeling begreep ik precies wat die mensen bedoelden met leuke interactie. Waar de een was, was de ander, rennen samen, zwemmen samen, beetje bekvechten maar uiteindelijk wel op een hoopje in slaap vallen
Echt jut en jul samen! Dit bevestigde alles wat mensen tegen ons zeiden, een tweede hond is LEUK!Maar nu is Ol inmiddels 3,5 en naar mijn idee heeft ie gewoon weinig behoefte aan andere honden. Hij is, als we wandelen, meer bezig met mij, met de bal en met snuffelen, en een andere hond wordt wel besnuffeld maar het gebeurt maar heel zelden dat een ontmoeting tot speelgedrag leidt. Laatst zat ik in de tuin bij een bevriende fokster en dat was wel grappig, twee jonkies van 7 en 14 maanden die Ol helemaal fantastisch vonden en dát vond Ol dan ook wel weer leuk. Maar momenteel heb ik Ol z'n zus en z'n moeder voor 2 weken in huis en behalve dan dat ik vermoed dat Tink loops wordt omdat Ol steeds dr oren en doos wil wassen
gebeurt er bijzonder weinig tussen de drie sproethoofden. Ze interacteren echt totaal NIET. Gister op het strand gingen ze wel gezellig met z'n allen achter de wubba aan en was het wel een klein beetje ouderwets "ik heb de wubba en jij lekker nieehieet pak me dann!!!" maar eigenlijk gaat Ol vooral lekker z'n eigen gang. Hou me te goede, ik vind het reuzegezellig hoor, al die sproeten in huis, dat drentelt zo gezellig met z'n drieën om m'n benen heen enzo
En het gaat ook helemaal goed, er valt echt geen onvertogen woord en ze lijken me allemaal best wel content maar ik heb een beetje het gevoel dat het van Ol allemaal niet persé hoeft.. Dat ie er niet persé gelúkkiger van wordt, zeg maar. Voor de mensen met meer dan 1 hond: Wat waren jullie beweegredenen om een tweede (of derde etc) hond er bij te nemen en hoe gaat dat bij jullie thuis? Is er echt interactie onderling of zijn het meer einzelgängers-samen? En is je eerste hond er ook echt gelukkiger van geworden? Zou het nog verschil maken of je er een volwassen exemplaar bij zet of een puppy? Ben gewoon even benieuwd

ze hoeven nooit alleen thuis te blijven want hebben dan altijd elkaar, ze hoeven niet alleen te spelen of perse met mij te spelen want ze spelen ook met elkaar. als we er op uit gaan snuffelen ze met elkaar aan de zelfde grassprietjes. zij spreken de zelfde taal en dat alles maakt het voor hun NOG een stukje leuker.