Slechte eter en veelvraat...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Slechte eter en veelvraat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 11:58

Wij hebben sinds kort een pup in huis. Ontzettend leuk, maar er is 1 ding waar ik zorgen over heb.

Onze eerste hond is een slechte eter. Al sinds pup af aan, is helemaal door de mangel gehaald maar er is geen reden te vinden. Ze heeft daarom de hele dag haar bak met voer staan en kanmeten als ze zelf trek krijgt. We hebben al geprobeerd om haar haar bak 10 minuten aan te bieden en weer weg te halen, maar dit maakt geen verschil. Gevolg is dat ze daardoor bijna dagelijks gal stond te spugen. Nu gebeurt dat nog wel eens, maar zeg 1x per maand. "Mensenseten" eet ze beter, maar nog niet denderend en pas na 5x proberen. Nu gooien we wel eens yoghurt oid bij het voer zodat ze dat iig binnen krijgt. Het is niet zo dat ze nu brokken slecht eet zodat ze menseneten krijgt overigens, het is gewoon altijd slecht. Gewicht is wel goed, ze is erg slank maar niet te mager.

Ook nieuwe koekjes moeten een keer of 5 aangeboden worden voor ze het op gaat eten.We hebben al diverse voersoorten geprobeerd, andere brokken, kvv, maakt allemaal geen verschil.
Enige momenten waarop ze goed at was als er een andere hond in de buurt was, bijvoorbeeld als we bij iemand op bezoek waren.
Eigenlijk zijn we er om die reden blind vanuit gegaan dat het met de pup los zou lopen en dat ze nu beter zou gaan eten, maar helaas.. Madam eet nog steeds rampzalig, laat haar eten vrijwel altijd staan. Het probleem nu is dat onze pup een veelvraat is die haar bak er zonder problemen achteraan opvreet.

Op dit moment geen probleem, de kleine slaapt veel, dan leg ik hem in de bench en zet haar bak neer. Zodra de kleine wakker wordt gaat haar bak weg zodat die kleine haar brokken niet op kan eten.mook 's nachts slaapt de kleine in zijn kenneltje waardoor zij dan kan eten.

Dit gaat natuurlijk niet zo blijven. De kleine gaat steeds minder slapen en uiteindelijk gaat de bench er uit.
Is er iemand met suggesties hoe ik er dan voor kan zorgen dat de teef ook voldoende blijft eten zonder dat die kleine haar bak leeg eet? Iemand ervaring hiermee?
Laatst bijgewerkt door secricible op 19-08-13 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

suus_pepper

Re: Slechte eter en veelvraat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:01

Bij ons is het juist net andersom, de oude hond is een veelvraat en de pup was dat niet.
Wij hebben de oude hond meteen geleerd wat haar bak is en we corrigeren haar als ze bij de verkeerde bak staat. Ze heeft nooit meer uit de andere bak gegeten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 12:02

We zijn die pup dat ook aan het leren idd, maar ik weet niet hoe dat gaat als ik er niet ben straks. Kans is groot dat die kleinste dan nog haar brokken wegwerkt en ik totaal geen zicht meer heb op wat zij eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:10

Wij zaten ook met onze handen in het haar bij onze Luna het hele eerste jaar.
Ze at niets.

Ik heb letterlijk álle merken en soorten brok, nat voer en kvv geprobeerd die in Nederland te krijgen zijn.
Soms at ze 1 dag redelijk. En daarna weer niet meer.

Uiteindelijk zijn we overgestapt op Barf.
Waardoor ze iedere dag goede kwaliteit vers vlees krijgt, en iedere dag weer wat anders.

Nu is ze te dik. _O-
En heeft ze van onze 3 honden steeds als eerste d'r eten op.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 12:12

Barf is hier een beetje een probleem, omdat ik geen buiten heb en ik geen kuikens over mijn parketvloer wil,laten slingeren. Als we straks verhuisd zijn is dat absoluut iets om te proberen, maar hier is het praktisch gewoon niet erg haalbaar...
Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat als ze geen kvv at ze vast ook geen barf wilde, maar er is dus wel hoop :) smuldier at ze idd 2 dagen en toen was het weer klaar. Zo frustrerend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:13

Gewoon in de voerbakjes, met een placemat er onder?
Doen we hier ook... Nooit problemen met kuikens die over de vloer gesleept worden ofzo ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 12:22

Haal je het vlees dan van de botten af? Of hoe moet ik dat zien? Neem aan dat ze hun poten er dan toch wel bij willem gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:24

Nee, ze krijgen inderdaad zowel 't vlees als de botten.
Maar ze likken de pootjes hier zorgvuldig schoon voordat ze verder gaan met hun dagelijkse bezigheden. Want als de pootjes zo lekker naar vlees ruiken, laten ze die niet ongelikt rondlopen, hihi.

Al zorg ik er wel voor dat de porties niet zo gigantisch zijn dat ze echt met hun poten móeten scheuren hoor. Het meeste krijgen ze prima via de bek al afgebeten/doorgebeten, zonder extra hulp van de poten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 12:27

Maw ze zetten hun pootjes in de bak?
Ik heb hier twee grote honden zitten, die straks beide ook een bak op eigen hoogte krijgen. Onze oudste haalt nu al brokje voor brokje uit de bak om dan op de grond op te eten (zelfs als ik de bak op de grond zet ;)). Kvv wordt ook eerst op de grond gelegd en dan alleen aan gelikt dus dat vond ik door de hele kamer heen. Ik vrees dus dat barf echt een ongelooflijke gore zooi gaat worden met het hele huis onder de ieuw. Die kleinste, dat zal hap slik weg zijn denk ik :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:28

Ik zou het niet in het voer zoeken maar toch echt in het ritueel. Uiteraard kan voer wel verschil maken, maar het is meestal niet het probleem.
Van de hele dag voer laten staan en vaak iets nieuws aanbieden gaan ze alleen maar slechter eten.
Ik hanteer ook geen tijdsregels, honden denken niet in tijd.

Wat vaak wel eens wilt helpen is het eten (kies voor iets wat een beetje sterk ruikt, vandaar dat vlees de voorkeur heeft) op een stoel/krukje bij de tafel neer te zetten terwijl jullie eten, gewoon op een bord. Als jullie allemaal klaar zijn gooi je er nog 1 aardappel oid bij die over is, schuif je de stoel naar achteren en loop je weg. De hond mag dus niet eten terwijl jullie eten.

Vaak is de reden dat het ritueel onnatuurlijk is voor de hond. Hij komt van een nestje puppies af, waar hij moet vechten voor z'n eten. Komt dan thuis en krijgt het zo toegeschoven terwijl jullie er niks van op hebben. Dan MOET er wel iets mis zijn met dat eten. (Want anders zou je het toch niet zomaar weggeven?) Als jullie eerst gegeten hebben en de hond krijgt wat er over is, is het voor de hond aanvaardbaarder dat hij het eten krijgt. Jullie zitten immers al vol.
Gezien je zei dat de hond wel op bezoek bij andere honden at denk ik dat dit bij jullie ook het probleem is. Vaak zie je ook een vicieuze cirkel in het probleem. Ritueel klopt niet, dus hond eet slecht. Hond eet slecht, dus baasje wilt dat de hond eet. Baasje wilt dat de hond eet, dus klopt het ritueel alleen maar minder. (Want eten is een privilege, geen plicht)

Ik BARF hier ook, als het regent krijgt de hond het dus ook binnen en die haalt het netjes uit de voerbak om het op z'n kleed op te eten. Ook hier geen bloedsporen door het huis ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 12:33

Helaas ook al geprobeerd sassol :( ze eet soms op het moment dat ik ga koken, waarschijnlijk door de lekkere geurtjes, maar ook lang niet altijd. Ook het geven van het voer nadat wij hebben gegeten maakt geen verschil.
De eerste 1,5 -2 jaar heb ik stug 1 soort voer gegeven met diverse methodes van rituelen er omheen maar mocht niks baten helaas. Ieder ritueel minimaal z4 maanden volgehouden of totdat ze zo beroerd was dat ze niet eens de straat meer door kwam zonder alles onder te kotsen. Ook een paar weken maagbeschermers gegeven, maar dat ging zo tegen mijn gevoel in dat ik gestopt ben.
Het ras staat er overigens om bekend zeer kieskeurig te zijn, maar blijkbaar heeft de pup die les gemist voor hij geboren werd :o tijdregels zijn er hier ook niet trouwens, ik voer die kleine wanneer ik er aan denk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:43

En welk ras is het als ik vragen mag?

Een methode waar ik zelf geen fan van ben, maar bij sommige honden goed werkt: belonen tijdens het eten. "Oh wat een lekker brokje, hmmmm... wat goed van jou dat jij eet zeg, grote meid/kerel!" Soms stoppen ze dan wel met eten door de beloning, maar gaan ze ook weer verder omdat de baas er wel blij van wordt.
Dit werkt vaak goed bij baasgerichte slechte eters. (Duitse Herders, Border Collies e.d.)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:49

misschien een idee om een keer wat jus te bewaren van het eten en hier ene klein beetje van door het voer te doen 1 a 2 mespunten voor de geur en het idee.

bij een kennis van mij werkte dit kei goed hun pup gaf de voorkeur aan mensen" eten".

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:50

Die van mij is ook erg kieskeurig.
Ik voer 's morgens brokjes (Hill's) en 's avonds kvv (Barfmenu van Tinlo, en dan lust madam alleen het rundvlees en de groentemix en de kip) en ik meng er meestal wat van onze etensrestjes doorheen, en altijd een scheut zonnebloemolie. Dat gaat nu meestal goed, maar o wee als er een visgeur aan zit, of er iets anders doorheen zit.. Ik voer ook altijd als wij gegeten hebben, en als ik merk dat ze niet opstaat voor d'r voer dan gaan we eerst een stuk wandelen. Zelf heb je ook meer honger als je gesport hebt, en wilde honden vangen natuurlijk eerst hun prooi en dan gaan ze eten en slapen, dus heel natuurlijk.
Verder is het vroeger vaak voorgekomen dat ze dan nog steeds niet wilde eten, en toen zette ik haar met het bakje in de bench totdat het leeg was. Niet als straf ofzo, maar dan is er minder afleiding.
De fokkers hebben mij aangeraden om sardientjes of een ander sterk geurende vis door het voer te roeren.. bij haar werkt het niet omdat ze vis echt vies vindt, maar voor jou misschien een idee?
Verder inderdaad met kwark mengen.. of geitenmelk.. of brinta.. maar wat ik ook wel eens doe is een klein blikje cesar van de action, of een beetje leverworst er doorheen mengen. Dat is hier altijd een succes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:56

Als het een hond is die van speuren houdt, misschien het eten ergens buiten (op wandeling dus) verstoppen en dan laten speuren?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:24

Los van de grote die je beter wilt leren eten, kan je de kleine toch leren van de bak af te blijven?

Hier hebben we drie honden waarvan ook één pupje en twee katten, al hun etensbakken staan in de keuken netjes op een rij en de pup eet gewoon uit haar eigen bakje. De andere bakjes staan ook de hele dag gevuld ter beschikking voor de honden en katten.

Ik zou dus trainen met de kleine dat hij weet wat zijn bakje is, en ook enkel daar uit eet. Nera (onze pup) eet ook altijd heel vlug haar eten naar binnen dus zit de helft van de dag met een leeg bakje terwijl de rest met een volle bak zit, maar ze blijft er wel vanaf. Hebben we haar vrij snel geleerd door haar altijd consequent voor haar eigen bak te zetten als ze naar de andere bakken wilde gaan, en een simpel 'nee' als ze toch stiekem een brokje uit de andere bak wou meepikken, en dan natuurlijk weer op haar eigen bakje gewezen.

edit: nog even een foto toegevoegd om het duidelijker te maken :P http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZOHVUMBW-D.jpg

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 17:11

@sassol: een akita. En die aziaten schijnen allemaal zeikerds te zijn, iedereen die ik hoor.. Shibas, akitas, allemaal moeilijk blijkbaar... Belonen heeft daardoor ook geen zin, want ze is helaas niet baasgericht. En speuren hebben we geprobeerd met sterk ruikende kip, maar ze doet er eigenlijk geen moeite voor. Pas als ik het onderhand aanwijs weet ze het te vinden. :n

@Haffylover: jus hebben we geprobeerd, dat likt ze er af. Als ik het wat langer laat staan zodat het intrektis het resultaat wisselend, zoals bij alles eigenlijk.

@8nnemiek: yoghurt hebben we er vaak doorheen gedaan, maar eigenlijk zoals alles met wisselend resultaat. Sardientjes oid nog nooit geprobeerd, dus dat gaan we proberen..

@Solleke_noah: dat zijn we absoluut aan het proberen en gaat redelijk nu. Op dezelfde manier als jij nu doet idd. Waar ik bang voor ben is dat die kleine dan zodra ik de deur dichttrek alsnog die brokken opeet. Daar kan ik geen controle op uitoefenen en dan weet ik niet of die grote goed gegeten heeft of niet...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:23

Ja, da's wel een lastig moment inderdaad, nu is er hier momenteel altijd iemand thuis (vakantie) dus vandaar dat we dat nu goed in de gaten kunnen houden. Hoe lang ben je achter elkaar weg? Want als dat niet de hele dag is, kan je misschien voor die momenten het voer gewoon wegzetten?

edit: vriendin van me heeft een Shiba en zoals je zegt, ook een hele moeilijke eter van tijd tot tijd! Misschien dat dat vers vlees voeren haar wel enthousiast maakt? Als je daar de mogelijkheid voor hebt natuurlijk :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 17:57

Op dit moment nooit langer dan 3 uurtjes, dus oozich te overzien. Maar zoals gezegd: op dit moment geen probleem omdat we er altijd bij zijn en zo niet hij in de bench slaapt. Problemen verwacht ik pas over een half jaar.
Toch eens barf overwegen...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:56

Misschien moet je hem dan naar berenvlees laten zoeken :') Nee grapje, maar even een ander zijspoor: wordt de hond mentaal uitgedaagd?

Denk er bij barf aan dat niet alle honden van alle smaken houden en dat dat ook groeit met de tijd. Mijn hond lustte in het begin ook niet alles, maar dat trok vanzelf bij. Konijn is hier toch echt favoriet (zowel bij kat als hond) en alles wat wild is dat eten we niet (ruikt te rijp). Dus hij eet wel tamme eend maar geen wilde eend.
Er zijn ook juist weer honden die wel heel erg van wild houden en de andere smaken niet te pruimen vinden. Even uitproberen dus.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 08:16

Ik denk dat ik zijn brokken maar in berenvlees stop ja, lol...

Misschien toch nog een keer kvv proberen. Barf wil ik echt als allerlaatste middel zien, omdat ik gewoon zeker weer dat het door het huis gaat en ik daar toch tegenop zie. Ik kan wel weer een paar keer een paar worsten halen om kvv te herintroduceren...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:10

Je mag hier wel wat komen halen om te proberen, zowel qua barf al kvv?

Werkt het niet dat de pup erbij is? Tessa kan ook zeiken, maar sinds Tay er is eet ze weer heel goed, ze is veel te bang dat hij het opeet...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:13

Nee dus, dat had ik dus wel verwacht.
Waar woon je?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:24

Hmm, ook niet als je het hem wel op laat eten als zij niet eet? (moet het wel kunnen qua voer natuurlijk)

Ik stuur je even een PB ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:25

Wat voer je voor een brokken?

Sinds ik mijn hondje koudgeperste brokjes geef ipv krokante brokjes is het hele probleem van vaak niet willen eten opgelost..Ik voer ook vlees maar wil ook brokjes geven voor als ik wat minder tijd heb..