Weerstand kat verhogen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Weerstand kat verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 11:48

Onze kat Lotje, een europese korthaar van 15, heeft al jaren last van chronische niesziekte.
Ze krijgt hiervoor regelmatig een ab-kuurtje van de DA, waarna ze weer enige tijd opknapt.
Na een tijd komt het niesen weer langzaamaan terug tot ze weer een volgende kuur krijgt.
Naast deze kuurtjes zijn er al foto's genomen, is ze onder het mes geweest en heeft ze eens een prik gekregen met steroiden.

We hebben ab in meerdere pilvormen gekregen, maar dit was geen succes.
Nu geven we haar ab in een vloeibare vorm (mijn vader trekt dubbele tuinhandschoenen aan, gaat boven haar zitten en neemt haar in de houdgreep, mn moeder spuit het dan in haar bekje :') )

We weten dat het bij onze kat vooral komt door een gebrek aan witte bloedlichaampjes / en een verlaagde weerstand. Hiervoor zou ze bloedtransfusies kunnen krijgen, maar omdat dat nogal een helse onderneming is met onze kat (alles zou onder verdoving moeten anders overleef je het zelf niet :') ) en de prijs ervan ook niet heel aantrekkelijk is willen we hier (nog?) niet aan beginnen.

Nou is mijn vraag: weet iemand andere manieren om de weerstand van onze kat te verhogen? Zodra het weer kouder wordt komt ze weer meer binnen te zitten, en gaat ze dus alles onder snotteren.. We moeten dan wel aan de ab, maar stellen dit natuurlijk het liefst zo lang mogelijk uit!

Mist

Re: Weerstand kat verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:26

ik heb heel goede ervaringen met L-Lysine bij opvangkittens, zelfs de hardnekkigste exemplaren genazen ervan.
Weet je zeker dat er niets anders speelt ? is ze wel eens getest op aids/leukemie ?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 13:35

Ja is ze allemaal al op getest :j 'gelukkig' is dat het niet. Ze is ook al onder het mes geweest zodat ze konden zien of er niks vast zat, maar dat was dus ook niet zo (dit was in t dierenziekenhuis in Gent)..

Maar zou je me wat meer over l-lysine kunnen vertellen? Zijn dit druppels? En hoe heb je dit besteld? Ik zag wel wat op internet staan, maar kwam niet heel betrouwbaar over. ;)

Ps: mooi huis heb je tk staan!

van_duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:46

Als ik bij 1 van mijn katten waterige ogen zie (begin van gesnotter), doe ik puur Laryngo door het water.
Besteld bij agradi. Werkt erg goed, na 2 a 3 dagen is het gesnotter weer over en het hele spul weer gezond.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 14:01

Bedankt van_duur! Les alleen op de site dat t wordt geadviseerd om t in combinatie met PUUR weerstand te geven? Dit is alleen voor katten en honden..

Edit: oh nee zie net dat dat niet vloeibaar is, dus dat gaat niet werken..

van_duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:06

ik gebruik alleen de Laryngo en dat bevalt uitstekend. Ben het gaan gebruiken nadat 1 van de katten ernstige niesziekte had gehad en daar vatbaar voor bleef.
Ik werk in een dierenpension en kom dus met van alles in contact en wil mijn eigen katten en die van onze klanten graag gezond houden. Dat lukt tot nog toe behoorlijk goed.
Ik geef het ook alleen als ik het nodig vind. Je zou natuurlijk kunnen beginnen met Puur Weerstand en evt. Laryngo erbij, mocht het nodig zijn.
Lijkt mij in ieder geval een stuk gezonder voor je kat én je portemonnee.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 14:13

Haha ja vandaar ook dat ik even wil peilen wat bokkers allemaal gebruiken ;) alleen het moet dus vloeibaar zijn zodat we het met een spuitje kunnen geven, anders krijgt mevrouw het never nooit niet binnen haha ;)

van_duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:33

Zijn druppels, dus dat moet geen probleem zijn.
Die muts van mij, krijg je ook bijna geen medicijnen naar binnen.
Door het drinkwater heen, neemt ze het netjes op.
Zal dus ook wel geen raar luchtje aan zitten, anders deed ze dat vast niet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:25

Uiteraard zijn er voedingssupplementen die je kan gebruiken. Maar die vervangen geen goede voeding. Daar zou ik dus het eerst naar kijken, krijgt de kat wel de juiste vitaminen/mineralen binnen en weinig/geen stoffen die de kat niet nodig heeft?

Welk merk voer eet de kat?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 16:21

Lijkt me dat tekorten toch wel uit de vele bloedonderzoeken gehaald moeten zijn toch? Maar het voer wisselt nog al eens, momenteel krijgt ze 's ochtends wat kattenmelk, s' avonds van dat vlees uit een blik (weet ff niet welk merk) en wanneer ze wilt kan ze brokjes krijgen. > dit merk wisselt vaak, 's zomers gewoon van felix, 's winters indoor cat van royal canin (of iig de indoor variant)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:29

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 16:48

Ha heb nou als 3x L-Lysine binnen gekregen, toch maar eens proberen dan :j
Bedankt voor de link Leonoor! Ik ga het gelijk bestellen!

Hoe heb je dat gedaan met een kuurtje of iets? Hoe lang en hoe veel heb je gegeven?
Er staat 1/4 schep per dag, maar voor hoe lang? Of maakt dat niet uit?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:51

Gaf het zelf tot de klachten over waren, maar ken meerdere mensen met een grotere groep katten (vaak catteries) die het permanent geven.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:22

Ik heb het besteld dus we gaan van de week ermee beginnen. Ben echt heel benieuwd of het haar wat kan helpen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:59

Nou ben benieuwd, laat je het weten? (Haal ik het ook meteen in huis mocht de kat een keer ziek worden)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 21:20

Zal ik doen! het komt wss morgen al binnen (lekker snel, ideaal!)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:33

Ik ga dit even volgen.

Hier ook een kat met vermoedelijk chronische niesziekte. Ik geef sinds twee weken echinae-druppels en merk dat hij zo niet benauwd wordt. Hij heeft nog wel wat snotjes en traanoogjes. Het is een gigantische stresskip en aangezien een operatie de volgende stap is (momenteel ook geen geld voor), wil ik de alternatieven ook uitproberen.
Als L-lysine goed werkt, ben ik ook bereid dat er bij te halen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 19:34

We hebben besloten eerst te starten met de ab kuur, omdat het nu echt te erg wordt.. Iedereen is thuis weer aan het werk en dan blijft ze liever binnen,als mn moeder thuis komt moet ze eerst een half uur al het snot wegpoetsen.. Daarna (of tussen twee kuurtjes door) starten we met de lycine ;)

Dus de update laat nog ff op zich wachten ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:12

in het asiel verhogen wij de weerstand van de katten door om de dag een mengsel geven van L-lysine, chorella, zink, magnesium, levertraan, nog 1 maar naam kwijt. Dit is wel een bepaalde dosis die ze krijgen uitgerekend met een voedinsdeskundige.

Nu verhoog ik het bij mijn konijnen met: http://lifesupplementen.nl/producten/Du ... xer-9.html misschien ook een idee? Dit spul ruikt wel en ik doe het door het drinkwater en hun drinken het gewoon op. Geen idee of jou kat dat ook wil doen. Kwaad kan het zeer zeker niet.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 21:26

We zijn nu (na de ab kuur) begonnen met de Lycine.. Ze wil het alleen liever niet en drinkt het ook vaker niet dan wel. We willen haaf eventjes niet dwingen met een spuitje, dus doen het door de kattenmelk. Als ze het laat staan drinkt onze andere kat het wel gewoon op :+

Ze leek overigens de afgelopen dagen weer vrij heftig te niesen, alsof het er echt uit moet.. We twijfelen nou een beetje of dit miss een reactie op de Lycine is, of dat het nu al direct weer slechter met dr gaat..
Ook oogt ze vrij mager, ondanks dat ze goed eet..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:12

Saintelette schreef:
Lijkt me dat tekorten toch wel uit de vele bloedonderzoeken gehaald moeten zijn toch? Maar het voer wisselt nog al eens, momenteel krijgt ze 's ochtends wat kattenmelk, s' avonds van dat vlees uit een blik (weet ff niet welk merk) en wanneer ze wilt kan ze brokjes krijgen. > dit merk wisselt vaak, 's zomers gewoon van felix, 's winters indoor cat van royal canin (of iig de indoor variant)

Zie nu dat ik hier helemaal niet meer op gereageerd heb.
Uiteraard zouden tekorten wel opvallen, het ging er ook niet zozeer om dat de kat tekorten heeft. Wel dat de kat alle beetjes kan gebruiken en in ieder geval geen onnodige/schadelijke stoffen binnen zou moeten krijgen.
Vlees uit blik en felix zijn nou niet de beste voersoorten. Royal canin zijn de meningen over verdeelt, maar die voegen in ieder geval wel vitaminen/mineralen toe. Mijn eigen voorkeur zou uit gaan naar vers vlees of anders graanvrije brok.
Katten zijn carnivoren, dus hun lichaam is gebouwd op het verteren van vlees en vis, niet op plantaardige producten. Daarmee belast je het systeem dus met iets waar ze niks aan hebben. (Je ziet het verschil in de kattenbak terug ;) )
Bij een kat met chronische niesziekte, zou ik het lichaam daar niet mee 'lastig vallen' maar alleen energie laten stoppen in het verteren van stoffen waar ze ook daadwerkelijk wat aan hebben.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:59

Wat is nog een voorbeeld van een graanvrije voersoort? (of andere betere voersoorten) Merk?
Ik ga zelf niet over het voer, dus ik weet niet hoe mn moeder hier over denkt ;) Maar ik kan het dr natuurlijk voorleggen. Ze doet het alleen normaal wel goed op het voer dat ze krijgt, alleen wordt ze nu wat magerder..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:04

Een edelsteen aan het bandje werkt ook erg goed, een Aquamarijn.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 17:05

En waar moet die edelsteen dan hangen? Om de kat?? (dat gaat iig niet werken, kat sloopt dat er gelijk af := )
Ik heb zelf vroeger ook een steen om gehad, maar sorry, ik geloof er niet zo in ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:10

Graanvrije brokken zijn online te bestellen, een goede site hiervoor is zooplus.nl. Via zooplus.de kun je vaak goedkoper bestellen. (Doe ik vaak, (onder)zoek het product op de nederlandse site om het op de duitse site te bestellen.
Merken (die ik zelf ook zou geven ware het niet dat ik rauw vlees voer) zijn Orijen of Taste of the Wild.

Nog meer merken (die ik persoonlijk niet zou geven wegens het toch wel hoge gehalte aardappel, maar verder prima brok en een vooruitgang mijns inziens op Felix of Royal Canin):
Applaws
Acana (zelfde producent als Orijen, goedkopere lijn vanwege toevoeging aardappel)
Sanabelle No Grain
Porta 21 Grain Free
Granatapet
(en anderen)

Princess & Happy Cat zijn ook graanvrije brok, maar zou ik vermijden wegens redelijk hoog gehalte zout.