Het valt me heel vaak op de mensen huisdieren aanschaffen en onvoldoende op de hoogte zijn van (onverwachte) kosten. Dus misschien helpt een topic als dit een beetje om mensen meer kostenbewust te maken, en daardoor een meer bewuste keuze kunnen maken bij de aanschaf van een huisdier. Want met de standaard kosten van voer etc. ben je er niet.
Misschien leuk als mensen hier een lijstje invullen van extra kosten die ze aan hun dieren hebben gehad, zoals bijvoorbeeld dierenarts kosten.
Omschrijving dier: Poes, nu 13 jaar oud, werd magerder en zeurde constant om eten, werd wat onrustig. Wat: Diverse dierenarts onderzoeken waaronder bloedonderzoek, diagnose: schildkliertumor, medicatie gekregen, daarna opnieuw bloedonderzoek om resultaat medicatie te controleren, medicatie verhoogd, opnieuw bloedonderzoek, resultaat goed. Prijs: Alle onderzoeken en DA-bezoekjes zo'n €200,- en elke 6 weken een potje medicatie van €50,- voor de rest van haar leven Omgeving: Twente
Omschrijving dier: Poes, < 1 jaar (persoonlijk ben ik van mening dat castratie/sterillisatie en chippen bij de aanschafprijs moeten worden meegerekend) Wat: Castratie en chippen Prijs: Castratie € 100,- en Chippen €35,- Omgeving: Twente
Leffroi
Geplaatst: 17-08-13 10:39
Omschrijving dier: Dwergbaardagaam Wat: wondinfectie+schouder uit de kom Prijs: afgerond 15 euro. Helaas is het beestje wel overleden. Antibiotica mocht niet meer baten en even later was zijn schouder ook uit de kom. Verder kosten ze qua eten ruwweg 5/10 euro in de maand en dat geld voor 2 dieren. Omgeving: Groningen
Omschrijving dier: rattenslang Wat: luchtweginfectie Prijs: rond de 50 euro. Is na 1 kuur hersteld. Verder kosten ze qua eten (er van uit gaande dat ze 1 muis per week eten) 4 euro in de maand. Heb 4 slangen. Omgeving: Groningen
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 17-08-13 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Mjetterd
Geplaatst: 17-08-13 10:40
Omschrijving dier: Hond 5,5 jaar. Wat: Voer, speeltje en lekkers. antiworm, antiluis. Prijs: zo ongeveer 60 euro per maand. Omgeving: Zwolle
omschrijving: paard 10 jaar wat: voer, harnachement , medicatie, hoefsmid, dierenartsrekening prijs: 50 in de maand, in totaal 4-5duizend , 1000, 35 iedere paar weken, kolieken : 3-4duizend peesblesure: 700 omgeving: heerenveen
Diablo
Geplaatst: 17-08-13 10:47
Meerdere dieren, maar zal er een uit pikken.
Dier: hond. Wat: Parvo, waaraan hij helaas ook overleden is. Kosten: 1000 euro.
Lara_Silver
Geplaatst: 17-08-13 11:45
Twee katten, één pony; hier onder de totale kosten sinds aankoop:
Kat 1; aankoop mei 2012 Castratie 80,- Ernstig ziek met 8 maanden, dus echo's etc. 120,- Nier en blaasonderzoek 120,- Totaal: 320,-
Kat 2; mei 2012 Castratie 80,-
Beiden: Inentingen 280,- (helaas moesten ze tegen alles geënt worden ook al zijn het appartementkatten, vanwege het pension en de katten daar) Beiden; volgende maand op kattenpension tijdens de vakantie 330,- Totaal katten: 1010,-
Omgeving voor alle drie dieren: Canton Jura, Zwitserland. Hoefsmid, ontworming tel ik niet mee dat zijn normale kosten. (hoefsmid 120,- en ontworming 35,-) Zo zie je maar weer, soms kosten paarden niet het meeste.
Dier: hond Wat: kankergezwel tussen de tenen, operatief laten verwijderen. Kosten: in totaal ca 500 euro
Dier: hond (andere) Wat: vaag hoestje wat later longkanker bleek te zijn. Kosten: incl twee x foto's, ct scan en inslapen, ca 1250 euro
Dier: pony Wat: vage kreupelheden, bleek uiteindelijk peesontsteking + beschadigde banden in het bekken te hebben. Kosten totaal: ca 1600
Dier: pony Wat: ongeluk op de wei, alles kapot in het achterbeen. Kosten: incl inslapen ca 500 euro
CastaMickey
Geplaatst: 17-08-13 12:02
Omschrijving dier: Kat Wat: Aangevallen door hond, 22.00 's avonds spoed naar de dierenarts. Gat in zn staart vlak bij kontje. Prijs: Alles ± 600/700 euro Omgeving: Voortuin
Sjors
Geplaatst: 17-08-13 12:11
Omschrijving dier: Tarzan , kleurdwerg Wat: dierenarts kosten: Castratie & tandproblemen , Prijs:Castratie : 250.- (kwam onsteking bij , moest paar dagen in kliniek!) tanden : 118.- Omgeving: Lingewaard
Omschrijving dier : Jane , dwergkonijn Wat: sterilisatie Prijs : 110.- Omgeving : Lingewaard Voer kosten : minder dan 15.-
Omschrijving dier : Quintes & Jip Wat : mijt plaag : 25.- , ontvlooien 1x per maand :3,90.- Voerkosten : minder dan 5,-
Al met al flink wat geld Maar ik zou ze voor geen goud willen missen
Laatst bijgewerkt door Sjors op 17-08-13 12:33, in het totaal 3 keer bewerkt
Jilletje
Geplaatst: 17-08-13 12:11
Ik vind dit topic een erg goed idee!!! maar het oogt een beetje rommelig. De kosten bijvoorbeeld, er worden veelal eenmalige kosten neergezet. Dit kan beter veranderd worden in een maandelijks gemiddelde, dat zou ik een stuk overzichtelijker vinden.
Omdat het topic op BB staat mischien ook een idee om de paarden even buiten wegen te laten.
SaartjeNina
Geplaatst: 17-08-13 12:12
Dier : kat Wat : aangereden en bekken gebroken Kosten: 1000 euro
Jaime_
Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-13 12:13
Ik doelde ook vooral op andere dieren dan paarden, en voornamelijk op kosten anders dan standaard voer enzo
Toess
Geplaatst: 17-08-13 12:14
Omschrijving dier: Hond Wat: Beenmergontsteking en even later een longontsteking Prijs: Ruim 700,- ( in het begin dagelijks bezoekjes aan de DA omdat de medicatie niet aan sloeg, opgenomen geweest dus infuus e.d. omdat het levens bedreigend was).
Gemiddeld maandelijks is een beetje moeilijk te bedenken..
Met 3 katten waren we qua voer 50 euro per 2 maanden kwijt.. 5 kilo voer per maand dus.. Dat zou neerkomen op 8,33 per kat per maand.. Maar voor een kat alleen ben je dan weer veel meer kwijt.
Dier: kip Wat: luchtweginfectie Prijs: 25 euro (spoedtarief+AB) Gemiddelde kosten: 5 euro per maand
SaiLady
Geplaatst: 17-08-13 12:32
Omschrijving dier: Poes, Britse Korthaar, nu 10 jaar.
Wat: Heeft eens last gehad van een bacterie (geen idee meer welke), maar was erg specifiek en zeldzaam. Om erachter te komen bijna 1000,- verder voor onderzoeken, medicijnen, speciaal voer etc. Zoals het als kwam, verdween het ook weer.
Prijs: Bijna 1000,-
Omgeving: Destijds Zoetermeer.
Gemiddeld maandelijks: Veel mensen denken dat een kat niks kost omdat het een klein dier is. Verder komen de gebruikelijke jaarlijkse entingskosten er nog bij en natuurlijk voer, kattengrit e.d. Mijn kat kost mij gemiddeld 50,- per maand. Verder heb ik altijd iets achter de hand voor als de kat ziek wordt en naar de dierenarts moet.
Sprintje
Geplaatst: 17-08-13 12:34
Omschrijving dier: 3 paarden + 1 shet aan huis; 15 kippen; 5 katten; 1 hond Wat: gemiddelde maandelijkse kosten over de afgelopen paar jaar, inclusief reguliere DA kosten, Hoefsmid; mestafvoer, hooi, stro, dieetvoer voor 2 katten en medicijnen hun leven lang; de kapper voor de langharige kat; speeltjes, mandjes etc. etc. (Exclusief kosten onderhoud aan stallen, weiland etc.) Prijs: gemiddeld 500,- in de maand (incl dus reservering voor "normale" DA kosten; bij extreem hoge rekeningen / veel pech moet er vrees ik nog wat bij (lees rekeningen boven de 1000,-) Omgeving: Gelderland
*edit* verhouding paarden en andere dieren is denk ik grofweg voor de paarden 300,- euro en voor de andere dieren 200,- euro per maand.
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 17-08-13 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Omschrijving dier: Konijn, ram, ongecastreerd, 7 jaar. Wat: Gebits problemen, om de 8 a 10 weken op controle (Kosten van controle verschilt, rond de 20 euro per keer) Heeft o.a. een abces gehad. Meerdere malen geopereerd aan het gebit. Prijs: Ik denk minimaal +500 euro aan DA kosten totaal.
Over de hond maar niet te beginnen.. geen idee wat daar de DA kosten etc. van zijn.
Pippaa
Geplaatst: 17-08-13 13:09
Omschrijving dier: 2 fretten (2 jaar) Wat: Een fret had een keer een stuk bot uit het voer vast in haar kaak zitten Prijs: €16,-. Voer kost €35,- voor anderhalve maand voor 2 fretten. Omgeving: Apeldoorn
Omschrijving dier: Herdershond (9 jaar) Wat: Atopie (allergisch voor huisstofmijt, teken, vlooien en meer) Prijs: Meerdere onderzoeken, consulten, medicatie en shampoo inmiddels zeker €750 (als het niet meer is, verdeelt over 2 jaar). Speciaal voer €71 per 4 weken. Omgeving: Apeldoorn
Over onze Roemeense straathond zal ik niet schrijven, die heeft al zoveel gekost. Dat kwam doordat hij in Roemenië verkeerd was geopereerd en er allemaal complicaties optraden, dus het heeft niet met mogelijke kosten in NL te maken.
Omdat dit topic op BB staat en het ook ts' insteek was andere dieren als paarden te bespreken zou ik jullie willen vragen de kosten van de paarden uit dit topic te laten. Daar mag uiteraard op één van de paardenfora een topic over geopend worden.
Florale
Geplaatst: 17-08-13 13:23
Hier meerdere dieren Sinds een half jaar een hond,kosten tot nu toe Aanschaf 50 euro Dierenartskosten. 350 euro(controle, vlooienmiddel,oorontsteking,bleek na een narcose een middenoorontsteking te zijn.biopt voor een goedaardige tumor,antibiotica) Aantal keren getrimd, eerste twee maal gratis gedaan door de trimster ivm de achtergrond. Nu een trimbeurt gehad,35 euro. En verleden week laten enten voor weil en kennelhoest. En over twee weken beginnen aan de hondencursus kosten 50 Euro. Daarnaast zit ze nu éindelijk aan de brokjes met af en toe een kvv dagje,ongeveer 25 euro per maand Klein hondje dus eet niet gek veel.