Hond word gek van de jeuk.. Door furminator?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cocochanel

Hond word gek van de jeuk.. Door furminator?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 14:19

Hallo,

Ik plaats dit topic voor vrienden van mij die ten einde raad zijn met hun blonde labrador ..

Hun labrador verhaard nogal erg ( hele plukken vliegen in de ronte als je haar maar even aait) ongeveer een jaar geleden werd geadviseerd om de hond met de furminator te gaan kammen .
Er werd geadviseerd een uur te kammen .. Verharen werd even een stuk minder ..
Maar de hond begon na enige tijd heel erg te krabben , nu zelfs zo erg dat er hele open plekken op haar rug komen..
Toen werd er weer gezegd dat ze haar niet meer met de furminator moesten kammen want de jeuk zou daardoor komen.. Dus ermee gestopt maar de jeuk gaat niet weg ..
Afentoe zo erg dat de hond er zelfs aan gaat piepen..
Ondertussen van voer veranderd, ze krijgt nu prince omdat daar veel olie in zou zitten..maar helaas dat hielp ook niet ..
Van de dierenarts hebben ze een spray gekregen , ( even geen idee welke) dit leek goed te helpen, maar helaas ook maar een maand ..na de derde keer sprayen werkte het al niet meer..

Van iedereen krijgen ze een ander advies en zelf hebben ze geen idee wat ze nu moeten doen, zelf hebben ze het idee dat het is begonnen na het kammen met de furminator maar zeker weten doen ze het niet ..
Iemand zei dat het ook een gras allergie kan zijn, nu heeft mijn eigen hond toevallig een pollenallergie
En zit dan helemaal onder de rode plekjes op zijn buik en oksels maar geen idee of dit 'standaard' bij deze allergie hoort ?
Het gaat om een 7 jarige labrador..

Iemand dit weleens meegemaakt met hun eigen hond of een soort gelijk iets na gebruik van de furminator ?
Ze weten echt niet meet wat te doen dus hopelijk is er iemand die het herkend!

Ps het kan zijn dat ik een detail ben vergeten of niet helemaal juist heb maar zie deze mensen straks en kan dan nog even navragen of heel dit verhaal klop en ik niks vergeten ben ;)

xSCWx

Re: Hond word gek van de jeuk.. Door furminator?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:28

Van binnenuit beginnen... Eliminatie dieet gaan volgen.

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:32

Die van ons heeft een vlooienallergie en krabt/bijt zijn rug na één beet van zo'n beestje al kapot.. Is daar al eens naar gekeken?
De pipetjes van frontline hielpen ook niet, dus toen die van de dierenarts en binnen 3 dagen was de jeuk over en hadden wij onze vrolijke hond terug.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:32

Mijn idee , een labje die veel verhaard , zit letterlijk niet goed in zijn vel.
Gevoelige huid , furminator erover en je maakt het erger en erger.
Zet hem eens op nrv , of kvv en begin met elimineren
Een keer wassen met een medicinale shampoo tegen de jeuk , en dan voorlopig helemaal niks doen aan die haren en huid.
Wondjes moeten uiteraard wel gewoon verzorgt worden .
Eerst moet die hele huid weer tot rust komen.
De spay zal wel cortisonen bevatten. Dat kan heel goed helpen , maar niet als je het continu doorgebruikt.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:36

xSCWx schreef:
Van binnenuit beginnen... Eliminatie dieet gaan volgen.

Inderdaad. Het blijkt dat veel honden niet tegen granen kunnen die in zo ongeveer alle brokken verwerkt zitten.
Je zou eens kunnen kijken naar orijen brok, taste of the wild, etc.

Of naar kvv zonder granen.

Edit: en inderdaad, nu één keer wassen met medicinale shampoo tegen de jeuk, en dan even niets meer aan die vacht/huid gaan doen.
Laatst bijgewerkt door NoName126 op 15-08-13 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:36

De hond van mijn vriendin heeft ook hele erge jeuk gehad. Hij kreeg ook allemaal wondjes en piepte soms. Ze hebben veel geprobeerd nu heeft hij geen jeuk meer! Ik weet alleen niet meer wat werkte...
Misschien kan je mijn vriendin mailen. Ze heet op bokt conny_love.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:37

Nu ik deze reactie hierboven lees weet ik het weer, het lag geloof ik aan het voer ofzo. Nu krijg hij alleen vers vlees ofzo (te goor voor worden)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:38

Het lijkt mij sterk dat het door de furminator komt. Tenzij ze ook nog elke keer een uur borstelen terwijl de hond niet meer (zoveel) uithaard. Ik heb mijn hond namelijk de 1e keer een kwartier geborsteld (labrador) en ik heb gigantisch veel haar er uit gehaald. Zowat een 2e hond. Daarna was het verharen zo goed als direct over. Zou ik hem nog weer een keer zo lang borstelen, dan kan het zijn dat je te veel aan de haartjes trekt en dat gaat dan irriteren. Dat moet herstellen en dát jeukt. Maar, dat lijkt me niet het geval.

Prince is kwalitatief gezien niet 1 van de betere brokken. Er zit waarschijnlijk veel granen in waar de hond slecht op kan reageren (allergische reactie). Het teveel aan eiwitten wordt in de huid opgeslagen en dat kan gigantisch gaan jeuken. Vaak krabben ze zichzelf helemaal kapot. Wellicht is het een optie om eerst met ander voer te beginnen, voer met zo min mogelijk granen (ideaal is kvv of barf). Maar ga eerst even navragen bij een (goede) dierenwinkel over een goede kwaliteit brok. Orijen bijv. is een goed merk, maar wel verschrikkelijk duur.

Is de hond recentelijk ook ontvlooid?

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:41

Mijjn hond staat op rauw vlees voeding, labrador retriever maar blijft ook altijd veel jeuk houden. Verhaart op dit moment ook vreselijk.
Hoewel ik hem ook dagelijks borstel en er veel uithaal, is het mij ooit afgeraden om een labrador retriever veel te borstelen omdat dit de ondervacht teveel zou verstoren (?). Dus misschien werkt het borstelen inderdaad wel averechts.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:46

Bizar! Mijn hond heeft precies hetzelfde! Heel toevallig heb ik hem ook flink met de furminator onder handen genomen omdat hij ook verhaart als een gek, verder ook gezond, geen vlooien (pas nog vlooien middel en wormen kuur gehad). De dierenarts weet ook niet wat het is..z'n hele rug zit onder de kleine wondjes omdat hij zichzelf openbijt.
Qua voer geef ik smuldier rauw vlees maar omdat ik eerst vermoedde dat het daardoor kwam ben ik op rodi vlees overgestapt.
Ik doe nu ook blokjes schapenvet met knoflook door z'n voer wat ook tegen een droge huid zou helpen volgens de dierenwinkel. Wordt er hopeloos van..

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:47

crow schreef:
Mijjn hond staat op rauw vlees voeding, labrador retriever maar blijft ook altijd veel jeuk houden. Verhaart op dit moment ook vreselijk.
Hoewel ik hem ook dagelijks borstel en er veel uithaal, is het mij ooit afgeraden om een labrador retriever veel te borstelen omdat dit de ondervacht teveel zou verstoren (?). Dus misschien werkt het borstelen inderdaad wel averechts.

Teveel borstelen is idd ook niet goed. Je stimuleert de huid hiermee teveel en zo blijf je bezig. Mij is toen aangeraden om de furminator 1 keer in de 2 weken te gebruiken, maar dat vind ik erg veel, want hij haart gewoon niet/nauwelijks meer uit. Gewoon 1 of 2 keer een goede borstelbeurt als ze uitharen moet genoeg zijn, zeker bij een labrador :D

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:58

Ik volg ook. Mijn hond is een 6jarige labrador en heeft ook vreselijke jeuk. Dierenarts heeft het altijd beschreven als pollenallergie, krijg hij in het voorjaar een prik voor en dan ging het weer goed voor dat jaar. Maar nu blijft de jeuk, hij bijt zijn liezen helemaal open..

Mijn hond krijgt carnibest en ik moet zeggen dat hij sinds hij dat voer krijgt er veel beter uit ziet, minder is gaan verharen, beter glanst, vrolijiker is.. Maar de jeuk is er niet minder van geworden. Wij proberen hem nu een tijdje uit het lange gras te houden, dit lijkt te helpen!! *\o/* Het bijten is gestopt en hij kriebelt alleen nog iets onder zijn buik, na een week. Dus ik hoop dat dit het is!!!

De dierenarts herkende de hooikoorts aan de rode huid op zijn neus, bij de ogen en bij de zwemvliesjes tussen zijn tenen. Mijn hond heeft dan ook geen jeuk op zijn rug, alleen buik, poten, liezen, onderkant nek en kop..

edit: mijn hond is niet opvallend aan het verharen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:29

Mijn vorige hond kreeg ook enorme jeuk van de furminator en dat ding gelijk verbannen uit huis.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:31

Hier de labrador regelmatig gekamd met furminator maar geen enkel probleem. Vind een uur dan wel veel ste lang dat ding is best scherp.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:37

hier 2 labradors, die ik in het seizoen borstel met de furminator. Maar dat doe ik echt maar een paar minuten per keer. een uur lijkt me wel heeeeeeeeel erg lang. Ik poets mijn paarden ook maar een paar minuten.

Maar de labradors hebben nog nooit last gehad van jeuk of de furminator.

TS inderdaad zoeken in het voer of de omgeving. Mijn vorige hond was allergisch voor stro mijt. Als hij mee op stal was geweest, ging hij altijd rollen in de schone stallen als er net op gestrooid was. En altijd jeuk daarna. Sinds we overgegaan waren op vlas in plaats van stro, heeft hij nooit meer last van jeuk gehad.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:42

janouk schreef:
hier 2 labradors, die ik in het seizoen borstel met de furminator. Maar dat doe ik echt maar een paar minuten per keer. een uur lijkt me wel heeeeeeeeel erg lang. Ik poets mijn paarden ook maar een paar minuten.

Maar de labradors hebben nog nooit last gehad van jeuk of de furminator.

TS inderdaad zoeken in het voer of de omgeving. Mijn vorige hond was allergisch voor stro mijt. Als hij mee op stal was geweest, ging hij altijd rollen in de schone stallen als er net op gestrooid was. En altijd jeuk daarna. Sinds we overgegaan waren op vlas in plaats van stro, heeft hij nooit meer last van jeuk gehad.

Ik doe het meestal een half uur per keer..met een paar minuten heb ik er nog niet een fractie uit..
Maar ik heb dan ook een erg harige hond. Bij de trimmer staan ze ook niet een paar minuten lijkt me.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:48

DayDream21 schreef:
Nu ik deze reactie hierboven lees weet ik het weer, het lag geloof ik aan het voer ofzo. Nu krijg hij alleen vers vlees ofzo (te goor voor worden)

Dat is inderdaad belangrijk... Of iets goor is of niet. 8)7 Als het helpt doe je het toch gewoon?!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 16:15

Dankjewel voor alle snelle reacties !
Ik heb het topic doorgestuurd naar de eigenaars zodat ze kunnen meelezen..
Er zijn er dus meer die niet goed tegen een furminator kunnen .. Waarschijnlijk per hond misschien verschillend.. Al zou je dan denken dat na verloop van tijd de jeuk weg zou gaan als je hem niet meer gebruikt ?
Een uur kammen is idd heel lang maar dit was natuurlijk op advies ..
Ze zijn er ook al mee gestopt !
Een paar Minuten zou voor haar ook te kort zijn geweest maar waarschijnlijk een uur weer te lang ..

Ander voer ( om allergieën uit te sluiten) heb ik ook geadviseerd !
En dan idd vers vlees of hypo allergeen brokken ( volgens mij heten ze zo van de Da toch)
om een allergie uit te sluiten..

Ze heeft een kleine tijd geleden idd even vlooien gehad , een andere hond had ze ook en heeft een paar honden 'aangestoken' kan gebeuren natuurlijk..je neemt die beestjes natuurlijk zelf ook mee en vanuit daar springen ze weer op je eigen hond .. Maar dat ze nu vlooien heeft is uitgesloten , en de jeuk begon ervoor al ...

Ze is overigens bijna nooit in de stallen ( bij de paarden) al horen de stallen wel bij hun huis maar is een appart gedeelte.. en hoop niet dat het daarvan komt want ik heb graag de paarden op stro :p

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:55

Marise01 schreef:
De dierenarts herkende de hooikoorts aan de rode huid op zijn neus, bij de ogen en bij de zwemvliesjes tussen zijn tenen. Mijn hond heeft dan ook geen jeuk op zijn rug, alleen buik, poten, liezen, onderkant nek en kop..

edit: mijn hond is niet opvallend aan het verharen.

Dit klinkt eerder als atopie, mogelijk met een gerelateerde voedselallergie... Híer zou een eliminatiedieet volledig op zijn plaats zijn! Zeker als de hond er nu al elk jaar een prik voor krijgt.

@ TS: vreemd zeg! Al is een uur borstelen met de furminator ook wel erg lang... Hond heeft nooit eerder ergens last van gehad? Hoe oud is ze?

Het is trouwens wel écht de tijd voor kriebels nu (lang leve de allergieën), dus niet gek dat veel 'verborgen' allergiehondjes tijdens deze maanden meer klachten hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:42

een uur borstelen? Dan is de hond wel kaal toch? Hier een rottie x lab die ik in een kwartier uit borstel met de furminator 1x per maand. De rest laat ik zijn vacht doen en hij heeft een zeer dikke, dichte dubbele vacht die 1x per maand is nodig om de ondervacht eruit te krijgen en te maken dat het niet gaat klitten. Verder zwemt hij zomer en winter en doe ik hem ongeveer 4x per jaar wassen met een hondenshampoo zodat zijn vacht niet vettig wordt. Zodra zijn vacht vettig is gaat hij er last van krijgen namelijk. Elke keer na het zwemmen of wassen droog ik hem flink af met een handdoek. NIet perce om hem droog te krijgen maar wel omdat de losse haren er dan al deels uit komen. Als ik hem borstel dan is dat altijd een dag na het wassen of zwemmen. Dan is het haar goed droog en los en hoef ik dus ook niet veel moeite te doen.

Fleurlovexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:21

Misschien heeft hij wel een allergie voor iets , ons hondje had een vlooienalergie en beet zichzelf helemaal open ..

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:33

In hypo allergeen brokken zit ook graan. Is dus ook rotzooi.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:25

Voor ze eruit zijn wat ze met het voer e.d. willen gaan doen kan ik je Lupoderm huid&vacht kuur aanbevelen. Je ziet binnen 5 dagen al verschil, is een olie en te bestellen via zooplus.nl.

Verder raad ik ook een eliminatiedieet aan. Vermijd daarbij sowieso kip, rund, lam en granen. Als het even kan ook geit, eend en schaap. Konijn is een goede.
De hypoallergene brok van de DA richt zich puur op dierlijke eiwitten, maar zit dus wel vol met graan. Laat menig Lab daar nou niet tegen kunnen...

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:31

hoelang zijn ze nu gestopt met het gebruik van de furminator?
Onze hond kon hier ook héel slecht tegen, kreeg er hele rode uitslag van, en erg veel jeuk.
dit waarschijnlijk deels ivm verkeerd gebruik (te hard kammen).

toen wij stopten met het gebruik van de furminator heeft het zeker 2 maanden geduurd voor
zijn huid/vacht weer helemaal normaal was.
Dit had geloof ik ook deels te maken met de hele ondervacht die door de furminator eigenlijk werd
'uitgerukt'. het opnieuw aangroeien van het haar jeukt namelijk ook verschrikkelijk!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:04

Jeuk door een furminator kan ik me wel iets bij voorstellen... Zeker met kortharen breek je een hoop korte haren dicht op de huid af, dat kan gaan irriteren en jeuken... Maar als na stoppen met die borstel na een tijd de ..jeuk blijft zou ik verder
Gaan zoeken en dan kom ik bij jeukklachten al snel bij voedings gevoeligheid of allergie uit en dan is eliminatie dieet idd een goed idee