konijn werd gek!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gigixponys

konijn werd gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 18:11

Heej bokkers, ik heb een vraag.

Ik heb 2 konijnen, Napoleon (3 jaar oud) en Wokkels (1 jaar oud). Napoleon is de mama van Wokkels.
Al vanaf het begin dat ik Napoleon heb, komt het konijn van mijn nicht (Nijntje) 1x per jaar langs (soms meer). Na een paar keer hadden we toen ondekt dat Nijntje een jongen was en hebben we ze kindjes laten krijgen. Daarna is hij nog steeds gekomen en hij had echt door dat het zijn kindjes waren. Maar nu het probleem, Wokkels is inmiddels ook geslachtsrijp. Nijntje kwam dus van de week weer langs en nu ging het niet zo goed.. Napoleon liep heel de tijd achter Wokkels aan en die mocht niet bij Nijntje in de buurt komen. Na een tijdje was Napoleon zo hard aan het rennen acher Wokkels, dat ik ertussen gekomen ben. Napoleon werd helemaal gek en heeft mij een aantal keren aangevallen (voor de duidelijkheid, dat doet ze anders nooit!). Als ik haar tegenhield en aaide was ze terug rustig maar vanaf dat ik ze effe trug liet doen, liep ze weer achter Wokkels aan enz.. .

Mijn vraag is nu dus, hoe kan ik dit voorkomen? Want ik wil wel dat Nijntje nog gewoon langs komt. En dat Wokkels niet bang hoeft te zijn.

Nimfee

Re: konijn werd gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:57

Dit gedrag is heel normaal. Je kunt konijnen niet zo maar bij elkaar zetten en weer uit elkaar halen. Bij elkaar houden = definitief bij elkaar houden, anders gaan konijnen inderdaad vechten. Helaas, maaar Nijntje kan niet meer 'gewoon' langs komen... Dit levert trouwens ook heel veel stress op voor ze.

Wellicht een idee om de konijnen beide een maatje te geven? Het zijn immers groepsdieren ;) Ook konijnen moet je op een goede manier koppelen, anders blijven ze ruzie houden.

Simone_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:00

Ik denk dat het slimmer is Nijntje in een apart hok te zetten.
Door maar ieder jaar te blijven fokken krijg je steeds meer kleintjes en er zitten al genoeg konijnen in de asielen.
Meer konijnen hoeven er dus echt niet bij.
Laatst bijgewerkt door Simone_97 op 14-08-13 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosalie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:03

Nimfee schreef:
Dit gedrag is heel normaal. Je kunt konijnen niet zo maar bij elkaar zetten en weer uit elkaar halen. Bij elkaar houden = definitief bij elkaar houden, anders gaan konijnen inderdaad vechten. Helaas, maaar Nijntje kan niet meer 'gewoon' langs komen... Dit levert trouwens ook heel veel stress op voor ze.

Wellicht een idee om de konijnen beide een maatje te geven? Het zijn immers groepsdieren ;) Ook konijnen moet je op een goede manier koppelen, anders blijven ze ruzie houden.

Hoe zou je ze dan op een goeie manier koppelen?? Onze konijnen hebben namelijk ook ruzie ;)

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 19:05

Napoleon en Wokkels zitten altijd samen.. dan hebben ze elkaar toch al?

Zou het dan wel kunnen werken als wanneer Nijntje langskomt ik alleen Napoleon in de ren zet? Want vroeger lukte dit wel altijd, ook al was het maar voor een namiddag.

Als Nijntje langskomt zit hij niet bij hun in de ren maar ernaast, ik mag niet meer als 2 konijnen van mijn ouders, en ik fok alleen als ik de zekerheid heb om de meeste te kunnen houden en de rest naar een goede thuis te laten gaan (ik zou mijn konijnen NOOIT in het asiel stoppen!).

Simone_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:11

Ik bedoelde ook Nijntje.

Het is het slimste om Nijntje gewoon helemaal apart te zetten.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 19:13

Simone_97 schreef:
Ik bedoelde ook Nijntje.

Het is het slimste om Nijntje gewoon helemaal apart te zetten.

Nijntje zit ook apart. Die is van mijn nicht, niet van mij. En komt dus soms op bezoek en ook dan zit die apart maar kunnen ze wel aan elkaar snuffelen enz.

Simone_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:18

Oke ik dacht dat je in het begin bericht beschreef dat ze altijd met zn allen bij elkaar zaten.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 19:19

Simone_97 schreef:
Oke ik dacht dat je in het begin bericht beschreef dat ze altijd met zn allen bij elkaar zaten.

Nee, stel je voor dan had ik nu al 100 konijnen denk ik! Dacht al wel dat je het verkeerd gelezen had ;)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:49

Konijnen hebben een eigen territorium.
Dus als Nijntje komt, beschermen ze hun gebied. Konijnen kennen geen familiebanden, dus dat dat de papa is... dat zijn ze allang weer vergeten.

Dus als Nijntje komt, uit elkaar houden en ver weg van elkaar houden. Want zo krijg je enkel ruzie.. dadelijk kan jou koppel niet meer samen.. dat wil je toch ook niet?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:52

spaghettie schreef:
Nimfee schreef:

Hoe zou je ze dan op een goeie manier koppelen?? Onze konijnen hebben namelijk ook ruzie ;)

Konijnen op neutraal terrein zetten en laten kennismaken. Terrein niet al te groot of te klein. Evt. doosje in het midden. Je laat ze op dit terrein tot het goed verloopt (meestal een dag/twee dagen dacht ik) en het huidige hok maak je compleet geurvrij.
Ik gebruik een andere manier van koppelen, wat ik wat lastig vindt om uit te leggen. Maar bovenstaand is meest gebruikte manier van koppelen. Op bunnybunch kun je meer informatie vinden over koppelen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:13

Je moet konijnen nooit even zomaar bij elkaar zetten en dan weer apart.
Laat ze samen of laat ze apart maar ga niet zo doen, dat levert alleen maar stress op.

En konijnen kennen geen familiebanden....

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:38

spaghettie schreef:
Nimfee schreef:

Wat zijn het? Vrouwtjes? Mannetjes? Gecastreerd mannetje en vrouwtje?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:37

Man en Man samen gaat eigenlijk nooit goed. Vrouw en vrouw samen trouwens ook vaak niet. Beste combi is een gecastreerde man met een (geholpen) voedster en zelfs dat gaat niet altijd goed.

Nu het ene konijn ook geslachtsrijp is krijg je inderdaad strijd! Kan zeer gevaarlijk worden dus echt gescheiden houden.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 09:17

Mijn konijnen zijn niet vijhandig tegenover Nijntje als die er is, dus beschermen van territorium is het denk ik niet. Ze zijn vijhandig tegenover elkaar, Napoleon tegenover Wokkels. Volgens mij is dit dus gewoon ruzie om wie het mannetje krijgt. Toen Wokkels er nog niet was, waren er nooit problemen en nooit stress.
Ik zou dan natuurlijk alleen Napoleon in de ren kunnen zetten als Nijntje er is, maar ze verhuizen per bakje. En Nijntje kom altijd in augustus, dierenarts is in juli (ook per bakje) en dan is Napoleon altijd achterdochtig. Die wil dan alleen komen als Wokkels al weg is, want die heeft er geen problemen mee. Wokkels zit ook niet graag alleen..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:21

Gewoon niet meer samen zetten punt.

Een koppel moet je niet verstoren

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:09

Ik snap er helemaal niets meer van.
Wat is Wokkels? Een mannetje of een vrouwtje?
Napoleon is een dame... en Nijntje? Is die gecastreerd?

Ik zou de konijnen gewoon niet meer bij elkaar laten. Dadelijk ontsnapt er één en zit je met een nest.

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:16

Thats_Me schreef:
Man en Man samen gaat eigenlijk nooit goed. Vrouw en vrouw samen trouwens ook vaak niet. Beste combi is een gecastreerde man met een (geholpen) voedster en zelfs dat gaat niet altijd goed.

Nu het ene konijn ook geslachtsrijp is krijg je inderdaad strijd! Kan zeer gevaarlijk worden dus echt gescheiden houden.

bij ons ging man en man ook wel goed hoor ^^ 1kleinere en 1 groter konijn, en de grotere reed altijd op de andere.. stelletje homo's := :')

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:26

Dat heet rangorde bepaling en als ze dat constant doen is er iets niet goed...
Het lijkt misschien grappig, maar dat is het voor het konijn zeker niet

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:30

Zorg dat je konijnen en vast maatje hebben. Elke keer konijnen bij elkaar zetten en uit elkaar trekken geeft stress.

Chelinka: Dan ging het dus niet goed! Dan zijn ze dus constant dominantie aan het bepalen. Dat geeft onrust en stress...

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:43

Moonfight schreef:
Zorg dat je konijnen en vast maatje hebben. Elke keer konijnen bij elkaar zetten en uit elkaar trekken geeft stress.

Chelinka: Dan ging het dus niet goed! Dan zijn ze dus constant dominantie aan het bepalen. Dat geeft onrust en stress...

ik was 10 jaar ofzo, vond het wel grappig toen :) heb ze al lang niet meer hoor

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:52

Chelinka schreef:
Moonfight schreef:

ik was 10 jaar ofzo, vond het wel grappig toen :) heb ze al lang niet meer hoor

Nee, maar het is wel vervelend natuurlijk dat je andere mensen aanzet om het zelfde te doen ;)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:06

Gigixponys schreef:
Mijn konijnen zijn niet vijhandig tegenover Nijntje als die er is, dus beschermen van territorium is het denk ik niet. Ze zijn vijhandig tegenover elkaar, Napoleon tegenover Wokkels. Volgens mij is dit dus gewoon ruzie om wie het mannetje krijgt. Toen Wokkels er nog niet was, waren er nooit problemen en nooit stress.
Ik zou dan natuurlijk alleen Napoleon in de ren kunnen zetten als Nijntje er is, maar ze verhuizen per bakje. En Nijntje kom altijd in augustus, dierenarts is in juli (ook per bakje) en dan is Napoleon altijd achterdochtig. Die wil dan alleen komen als Wokkels al weg is, want die heeft er geen problemen mee. Wokkels zit ook niet graag alleen..

Ik snap je heel goed maar het kan zo zijn dat je konijnen nu op een punt zijn beland dat ze gewoon niet meer samen kunnen. Is wokkels ook een voedster? Uit je verhaal op te maken wel. Dan kan het zijn dat ze gewoon ruzie aan het krijgen zijn omdat het niet meer samen gaat. Twee dames gaat veel vaker fout.

Rosalie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:59

Hoe zou je ze dan op een goeie manier koppelen?? Onze konijnen hebben namelijk ook ruzie ;)[/quote]

Wat zijn het? Vrouwtjes? Mannetjes? Gecastreerd mannetje en vrouwtje?[/quote]

Een gecastreerd mannetje en twee vrouwtjes, maar één vrouwtje wordt er niet bij geaccepteerd

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 12:35

Wokkels is inderdaad een vrouwtje. Nijntje is niet gecastreerd. Als Nijntje er is blijven we heel de tijd bij de konijnen, ontsnappen zou ten 1ste al niet gaan en als het toch zou gebeuren kunnen we er meteen tussen komen..

Vroeger had ik ook 2 mannetjes samen en dat gaf ook nooit problemen, ligt denk ik ook aan het karakter..

Mijn konijnen maken wel vaker ruzie, ja. Maar soms liggen ze dan weer heel de dag naast elkaar enz.. Dan vind ik niet dat ik ze uit elkaar moet zetten..