Ik zit met het volgende. Sinds anderhalf jaar hebben we een hond, een hele lieve Shelty.
Knuffelig beestje, wil altijd op je schoot en houdt van aandacht.
Nu is hij nooit naar de hondenschool geweest ( hij was eerst van mijn oma maar wij hebben hem overgekocht ).
Sinds hij hier is heb ik me er wel mee beziggehouden en als ik zijn aandacht heb is zitten, pootje geven een makkie. Lig, blijf is iets moeilijker
Maar nu komt het vervelende. Hij is ZO dominant tegenover de paarden. De hond loopt hier altijd vrij rond en meestal maak ik hem vast aan de lijn als ik bezig ben met de paarden, dit is gewoon noodzakelijk want anders barst de hel los bij dat beestje.
Als ik een paard uit stal neem naar de wei wil brengen of omgekeerd, over de gang naar de poetsplaats wil hangt mijn hond aan de staarten, bijt in de poten, loopt eronder door en springt er tegen aan. Niet alleen gevaarlijk voor die hond maar ook voor de paarden. Hij wil echt wel doorbijten heb ik gemerkt... En sommige paarden zijn het zo zat dat ze gewoonweg beginnen te trappen.
1tje durft zelfs de stal niet meer uit als ze ziet dat de hond nog los loopt...
Het valt me ook op dat de hond bij bepaalde stallen tegen de deur springt en bij andere weinig/niet. Hetzelfde met rijden.
Ik bind hem dan vast om een geruzie te voorkomen. Als ik mijn ene paardje rijdt dan blaft hij de eerste 2 min even en legt zich daarna rustig neer.
Bij het andere paardje blijft hij blaffen tot ze terug op stal staat... Niet enkel blaffen maar echt aanvallen, trekken aan zijn halsbandje,... Hij hangt zichzelf er bijna in op zo hard blijft hij trekken en blaffen! Heel vervelend want je wil geen gekef aan je hoofd als je aan het rijden bent.
OP zulke momenten is hij door het dolle heen en luistert totaal niet meer! Als ik hem vastbindt en langs hem sta en streng zit zeg, wat hij op rustige momenten wel doet, negeert hij dan gewoonweg.
Voor dat onderdoor lopen,... is de oplossing vastbinden voor je de paarden eruit haalt.
Maar het is gewoon vervelend! Ik wil dat hij zich gewoon gedeisd houdt zodat ik hem los kan maken.
Weet iemand waarom hij dit verdrag vertoont? Wat het is?
En hoe kan ik het proberen te verhelpen?
Alvast bedankt!!
ik zou met hem gaan trainen. Hoe, dat is even een lastige omdat iedere hond anders is. Ik zou denk ik gaan werken met aandacht. Laten zien dat er ándere leukere dingen zijn. Je zou eens kunnen kijken naar counter conditionering. Ik las daar laatst wat over en ik heb dit onbewust al eens toegepast bij mijn hond en het werkt goed.
.