vraag: Extra Kracht Kat voor oude poes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

vraag: Extra Kracht Kat voor oude poes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 09:33

Dag bokkertjes en meer specifiek de kattenkenners

Ik kreeg van een vriendin info over "Extra Kracht kat", zou een tube zijn met vitaminen en taurine en nog wat belangrijke mineralen?
Heb het opgezocht op internet en lees daar niets over dat het voor oude katten ook kan.

De poes in kwestie is 19 jaar en 4 maanden (ja specifiek want ben er toch wel trots op dat ze deze leeftijd heeft)
Zou ik het haar kunnen geven om haar te helpen?
Sinds kort eet ze namelijk minder en ik weet dat zolang poes nog eet en drinkt alles nog wel ok is, vandaar mijn vraag. :D

Indien het de moeite is dan haal ik het vanmiddag al bij de apotheek (hopelijk hebben ze dat dan wel) dan kan ik voor een beetje een boost zorgen zodat het oude dametje het een beetje makkelijker krijgt.

danku

Mist

Re: vraag: Extra Kracht Kat voor oude poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:20

dit ken ik niet maar vroeger heb ik eens een (opvang) nest gehad wat kattenziekte had (en het heeft overleefd - lang verhaal) die hebben weken op dat soort spul geleefd, zat in een tube was een soort astronautenvoer. Likte het zo uit de tube op....naam schiet me niet te binnen helaas.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:23

je kunt ook inderdaasd a/d van hills of recovery van royal canin geven is ook een soort astronauten voeding die vaak heel gemakkelijk gegeten wordt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:45

Heeft ze niet misschien gewoon last van haar tanden waardoor ze de brok slechter eet?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:04

Is prima spul, maar een senior voer zou voldoende moeten zijn. Minder eten bij oude katten is altijd alarmerend, dit kan een teken van ziekte zijn. Zou zonde zijn als ze de 20 niet haalt toch?

Tanden kunnen hier inderdaad een oorzaak van zijn! Maar ook de nieren.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 10:22

Ze krijgt geen brokjes meer (al een lange tijd niet meer)
enkel van die zakjes van bvb felix, Sheba en ook Gourmet (de kleine blikjes) Wiskas vind ze niet zo denderend :)

Vanochtend at ze toch flink dus misschien was het eventjes een dipje?
Haar tanden zijn voor haar leeftijd nog bewonderenswaardig goed zegt de DA (als ik vergelijk met de 12 jaar oude kat die ik opvang, zijn tanden zien er vele malen slechter uit)

we geven haar dat nat voer naar believen en drinken en plassen doet ze ook nog erg goed dus nieren werken naar behoren?
wanneer weet ik of de nieren het laten afweten? minder plassen, meer plassen? dan kan ik dat ook in de gaten houden.

Heb gisteren een tube Extra Kracht Kat gehaald maar dus nog niet nodig gehad, oef.

Ik weet dat het bij die oudjes ineens snel kan gaan dus ik hou haar in de gaten als een havik :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:21

Vind het heel fijn om te lezen dat je zo met je "oudje"begaan bent...dat zouden meer mensen moeten doen!
Ik vang al jaren oude/zwakke/zieke zwervers op, en heb dus al aardig wat nierpatiënten in huis gehad.
dus even over het "nieren" gedeelte van je vraag;

Nieren zuiveren het bloed van afvalstoffen, als ze niet goed werken komen er teveel afvalstoffen in het bloed en die veroorzaken de klachten (dat kan gaan van frequent overgeven, veel plassen en drinken, niet of onregelmatig willen eten...tot spiertrillingen en/of neurologische (vaak aangezien als epileptische) aanvallen.

- nierpatiënten zijn misselijk, waardoor ze vaak niet goed eten, wat ook weer misselijkheid veroorzaakt, clue is om die cirkel te doorbreken, de misselijkheid komt door de teveel aan afvalstoffen die dan in het bloed terecht komen, dit veroorzaakt ook de bekende "amoniak geur" vaak eerst uit de mond, daarna ruikt de hele kat ernaar...dat is het laatste stadium en mijn ervaring is dat ze dan niet meer te redden zijn. Die geur is echt een lijkenlucht, als je die ooit geroken hebt zal je dat nooit vergeten. Maar we gaan voorlopig er nog niet van uit dat dit aan de hand is !!!!

Nierkatten zullen veel drinken (dat is ook goed voor ze ! dan spoelen ze zelf de nieren zonder dat ze aan een infuus moeten) en veel plassen. Om ze te helpen veel te drinken kun je een kattenfonteintje aanschaffen, katten drinken vaak het liefst stromend water.

Een goede kliniek kan nierwaardes binnen 10 minuten checken, kosten ongeveer 25euro. De waardes die daar uit komen...sommige DA's zijn manisch depressief en gaan je gelijk aanraden een kat met te hoge waardes in te laten slapen. Ik heb verschillende succesverhalen waarbij dat niet nodig bleek, zelfs bij katten wiens waardes niet meer meetbaar waren- er is een engels gezegde "treat the cat, not the numbers" en dat is een goede om te onthouden- ik heb nog nooit een kat puur op de cijfers laten inslapen. De katten waar ik het nu over heb hebben allemaal nog 3-4 jaar in goede gezondheid geleefd, de oudste was overigens ook 19 (woog nog 1.2kg toen ze bij mij kwam >operatie tanden> uiteindelijk op 22 ingeslapen vanwege herseninfarct). Wel hadden ze allen een verband met rotte tanden/kiezen. Dat is iets waar je erg alert op moet zijn.

Eerste tekenen zijn (maar niet noodzakelijk allemaal aanwezig!) vermageren, overgeven, veel drinken, veel plassen. (vermageren kan ook te maken hebben met de schildklier- dit kun je via bloedonderzoek laten checken)

Nierdieet; als de kat het wil eten, alles ok. Maar het schijnt minder smakelijk te zijn, blijf altijd onthouden dat eten op zich veeeeeeel belangrijker is dan WAT ze eten! Ook heb je tegenwoordig een middel "Renalzin" wat je over gewoon voer kunt doen om dit geschikt te maken voor nierpatiënten. Eten is heel belangrijk, al is het dat je hem tonijn uit blik geeft...niet echt goed, maar veel beter dan niet eten.

Daarnaast heb je natuurlijk nog de medicatie, benafor, fortekor, etc. die de bloeddruk aanpassen zodat de nieren beter hun werk kunnen doen. Daarbij is tegenwoordig zelfs EPO te krijgen voor katten (zelf nooit gebruikt)
Ter ondersteuning kun je ook dagelijks wat Lactulose toedienen, dit bind de afvalstoffen in het bloed en kan ook veel verlichting geven (bij elke apotheek verkrijgbaar voor een paar euro)

Antibiotica is nuttig als er toch problemen zijn met de tanden, zeker bij een oude kat is het afwegen of een operatie nuttig is (ik heb het altijd wel gedaan) maar ook prednison of beter dexamethasone kan veel verlichting geven, beter dan metacam of meloxicam, de nsaid's welke weer door de nieren moeten worden afgebroken.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 13:30

@Mist:
wauw bedankt voor je uitgebreide uitleg. Als ik twijfel dan neem ik je antwoord er wel elke keer bij. Ik ga die Lactulose ook halen dan heb ik dat bij de hand net zoals die extra kracht kat.

De afgelopen dagen is poeslief toch vrolijk, actief genoeg voor een oudje ze heeft zelfs de wiskas temptations snoepjes van de tafel gekegeld en allemaal opgesnoept :') de bandiet, gelukkig waren het er niet veel maar zo blijkt dat ze harde dingen nog wel kan eten :j

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:19

sommige artsen zijn manisch depressief?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:46

Zwerfkei schreef:

Ja, die gaan gelijk uit van het slechtste en adviseren vaak euthanasie bij slechte waardes, de eigenaar...vaak overdonderd is al snel geneigd het advies op te volgen. Ik heb het nu natuurlijk over de gewone 1e lijns da's

maar toevallig is het ook zo dat dierenartsen en huisartsen veel vaker zelfmoord plegen dan de rest vd bevolking, dat is al jaren bekend :D http://medischcontact.artsennet.nl/arch ... e-dood.htm sorry off topic :+

@TS als je bij wilt lezen over katten en nieren is dit een hele leerzame site waar ik heel veel aan gehad heb (wel in het engels) http://www.felinecrf.org/just_diagnosed.htm

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:33

Mist schreef:
Zwerfkei schreef:

Ja, die gaan gelijk uit van het slechtste en adviseren vaak euthanasie bij slechte waardes, de eigenaar...vaak overdonderd is al snel geneigd het advies op te volgen. Ik heb het nu natuurlijk over de gewone 1e lijns da's

maar toevallig is het ook zo dat dierenartsen en huisartsen veel vaker zelfmoord plegen dan de rest vd bevolking, dat is al jaren bekend :D http://medischcontact.artsennet.nl/arch ... e-dood.htm sorry off topic :+

@TS als je bij wilt lezen over katten en nieren is dit een hele leerzame site waar ik heel veel aan gehad heb (wel in het engels) http://www.felinecrf.org/just_diagnosed.htm

wat is manisch depressief?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 10:34

@zwerfkei: eventjes googlen op "manisch depressief" dan kom je al veel te weten ;)

Mist, het is niet gezegd dat ze nierproblemen heeft maar ik blijf het allemaal goed in het oog houden.

Ze houdt enorm veel van de Extra Kracht Kat, ze eet bijna mijn vinger op als ik het aanbied (hoef het niet op haar pootje of zo te smeren zodat ze het oplikt, ze is heel erg makkelijk)
Ik vind haar ook al opgeknapt, ze lijkt me stabieler (minder wiebelig) en ze eet flink dus hoera :D

Binnenkort nieuwe tube halen, of zou ik "kuurtjes" geven? Denk niet dat het kwaad kan om vanaf nu elke dag die krachtkat te geven, toch?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:05

Dit vond ik over extra kracht kat:
Extra Kracht Kat is een calorierijke, smakelijke pasta die tekorten gedoseerd aanvult. Het verbetert de eetlust en verschaft uw kat de nodige vitaminen, spoorelementen, eiwitten en elektrolyten waardoor ze terug in topconditie komt.
Wanneer de kat in een slechte conditie verkeert, herstelt van een aandoening of operatie, gaat dit dikwijls gepaard met een verminderde eetlust en een tekort aan belangrijke voedingsstoffen. Extra Kracht Kat zorgt voor een snellere gewichtstoename en een verhoging van de vitaliteit.

Het ziet er dus naar uit dat het niet voor dagelijks gebruik is. Het vult namelijk tekorten aan en zorgt ervoor dat de kat sneller aankomt. Dat zou dus betekenen dat als je het dagelijks gebruikt de kat binnen no-time veel te dik is en overschotten aan vitamines heeft.
Of je kat moet dagelijks tekorten binnen krijgen en elke dag afvallen, maar dan zou ik eerder naar je voer kijken dan dagelijks supplement geven. (Zoals ook bij elk supplement aangegeven staat: het vervangt geen goede, gevarieerde voeding)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 11:51

@sassol:
Ik was eerder aan het denken dat vermits het om een zeer oude kat gaat (19+) ze zowiezo misschien niet alles uit haar voeding kan halen?
Nu eet ze weer goed, maar dat was daarvoor niet zo (niet super slecht maar het moest beter)
Vandaar dat ik het me afvroeg of het kwaad zou kunnen om haar blijvend te ondersteunen met die krachtkat.
Binnen no-time te dik? dan zal het bij haar een mirakel moeten gebeuren, ze is nooit dik geweest. Het is altijd al een fijne kleine kat geweest. Door haar leeftijd nu is ze nog "fragieler" zal ik maar zeggen :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:17

De extra kracht kat is naar mijn idee echt meer om een boost te geven en niet als dagelijks supplement.
Dan zou ik toch kijken naar andere supplementen die meer op de oude kat gericht zijn.

Ook kan verminderde eetlust duiden op tand/nierproblemen, niet iets wat je wilt verbloemen met een suppelement.
Evenveel eten maar afvallen kan weer duiden op hart/schildklier/alvleesklier/darm/leverproblemen.
Je kunt uiteraard best een supplement geven die de kat goed doen zoals zalmolie, zeealgen, taurine etc. maar de extra kracht kat zou ik dus niet dagelijks geven.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:31

Wirobelgje schreef:
@zwerfkei: eventjes googlen op "manisch depressief" dan kom je al veel te weten ;)

Mist, het is niet gezegd dat ze nierproblemen heeft maar ik blijf het allemaal goed in het oog houden.

Ze houdt enorm veel van de Extra Kracht Kat, ze eet bijna mijn vinger op als ik het aanbied (hoef het niet op haar pootje of zo te smeren zodat ze het oplikt, ze is heel erg makkelijk)
Ik vind haar ook al opgeknapt, ze lijkt me stabieler (minder wiebelig) en ze eet flink dus hoera :D

Binnenkort nieuwe tube halen, of zou ik "kuurtjes" geven? Denk niet dat het kwaad kan om vanaf nu elke dag die krachtkat te geven, toch?

Ik weet wat manisch depressief is maar kan het met geen mogelijkheid koppelen aan dierenartsen die katten in laten slapen ?!?!?!?!?!?!?! Heb er mn best gedaan, maar denk dat diegene niet weet wat het is..

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 09:53

@Zwerfkei: Ah op die manier :) begreep het niet zo ;) dacht echt dat je niet wist wat Manisch depressief betekende, sorry

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:09

Ts waar haal je dat spul?

Mijn mannetje is nu 18 en eet moeilijk. Hij krijgt de kleine blikjes gourmet want iets anders eet hij niet, hij heeft een lichte nierafwijking, is klein en mager.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 10:16

@lieveli: die Extra Kracht Kat haal je bij de apotheek, hier in België kost het iets van een 10 euro
Klinkt als mijn kat (behalve nierafwijking want dat weet ik dus niet, denk het niet) :)

Ons ouwetje at vroeger ook enkel Gourmet, die kleine blikjes, maar nu eet ze ook wel zakjes felix en met momenten Sheba. Versele Laga kan er ook wel eens in maar enkel die met Game (Wild)

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:29

Wirobelgje schreef:
@Zwerfkei: Ah op die manier :) begreep het niet zo ;) dacht echt dat je niet wist wat Manisch depressief betekende, sorry

Maaktnie uit ;)

Het is nogal vervelend om zon opmerking te lezen als je weet wat het WEL is! Een beetje pijnlijk en zo NIET WAAR!!

Dus ik wilde uit haar mond wel eens horen wat het verband er nou tussen was... 8)7

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:16

@zwerfkei; als ik jou gekwetst heb met mijn opmerking, dan bied ik daar mijn excuses voor aan!

Los daarvan, weet ik heel goed wat het is aangezien mijn eigen zus dit heeft, en als resultaat (met alternatieve therapie incl "verdrongen herinneringen") ik haar al 20 jaar niet gezien heb. Inmiddels heeft ze ook een andere achternaam wat ook e.e.a. te weeg heeft gebracht om het maar zachtjes uit te drukken- en zeker voor mijn ouders. Daarnaast heb ik een neef en een nicht die dit ook hebben + daarbij straatvrees, niet meer in staat om te werken of te functioneren in de maatschappij- echt vreselijk!.... als je meer wil weten pb je maar.

Daarnaast, als mijn berichten of van elke andere bokker je niet bevallen, dan zitten er 2 knoppen op bokt, de een is PB, en de ander is om te temmen. Maar als je iets aan mijn persoontje stoort dan hoef je niet een topic daarmee te "vervuilen" dat vind ik niet fair naar de TS toe :)

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:45

Mist schreef:
@zwerfkei; als ik jou gekwetst heb met mijn opmerking, dan bied ik daar mijn excuses voor aan!

Los daarvan, weet ik heel goed wat het is aangezien mijn eigen zus dit heeft, en als resultaat (met alternatieve therapie incl "verdrongen herinneringen") ik haar al 20 jaar niet gezien heb. Inmiddels heeft ze ook een andere achternaam wat ook e.e.a. te weeg heeft gebracht om het maar zachtjes uit te drukken- en zeker voor mijn ouders. Daarnaast heb ik een neef en een nicht die dit ook hebben + daarbij straatvrees, niet meer in staat om te werken of te functioneren in de maatschappij- echt vreselijk!.... als je meer wil weten pb je maar.

Daarnaast, als mijn berichten of van elke andere bokker je niet bevallen, dan zitten er 2 knoppen op bokt, de een is PB, en de ander is om te temmen. Maar als je iets aan mijn persoontje stoort dan hoef je niet een topic daarmee te "vervuilen" dat vind ik niet fair naar de TS toe :)

Ik hoef niks over je zus of familie te weten, dank je, heb er genoeg kennis over. Maar waar komt toch die stelling vandaan over die manisch depressieve dierenarts? Ik kan het echt niet rijmen joh... Hoe erg ik ook mijn best doe als manisch depressievelling...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 11:31

@zwerfkei: zou je via PB verder willen gaan over de uitspraak "manisch depressieve" a.u.b.?
Mist heeft zich geëxcuseerd en al geopperd dat je off-topic gaat.

Kleine update:
Poeslief eet erg goed dankzij de ExtraKrachtKat. Bijkomen zie ik zo direct nog niet maar verwacht dat eigenlijk ook niet heel erg.
Ik heb ook besloten om als deze tube op/leeg is ik wel al een andere haal maar nog eventjes ga wachten met doorgeven. Zolang ze blijft dooreten zal ze die krachtkat niet nodig hebben.
Desnoods kan ik het om de dag of zo geven, opties genoeg :)

@Lieveli: heb je het kunnen halen voor jouw kat? Eet hij terug wat beter?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:43

Zwerfkei daarmee wordt bedoelt dat da's het veel te negatief zien als de nieren verslechteren en daarom direct willen stoppen ipv behandelen.

Chronisch negatief beoordelen van de situaties.

Nu ontopic: ts fijn dat je zo met je oudje bezig bent, wellicht zou je kunnen kijken naar echte oudere producten om te kunnen ondersteunen!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 11:59

@Smurffie: Welke producten bedoel je precies, kan je mij hier een idee over geven?

Dat de KrachtKat niet echt voorzien is voor de oudere katten weet ik, er staat namelijk op vermeld dat het eigenlijk is voor dieren die uit operatie komen of heel erg ziek geweest zijn.