Puppy zindelijk maken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TheNovelist

Puppy zindelijk maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 20:58

Wie weet hoe je een puppy zindelijk kan maken?
Een kennis van ons zegt dat je om het uur ff naar buiten moet, en als hij dan heeft geplast of gepoept, hem belonen! En in de nacht kranten in zijn bench doen en in die ochtend weer naar buiten. Of is dit niet goed?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:03

Sowieso zodra het dier gegeten en geslapen heeft (goed voor het ritme). Verder leer je vanzelf de tekenen herkennen wanneer het beestje iets moet. Dan niet 'even wachten' maar gewoon direct riem pakken en zo snel (maar normaal) mogelijk naar buiten. Idd goed belonen (heel vrolijk) als hij iets gedaan heeft.

'S nachts sliep de onze na de 1e nacht gewoon door, dus daar geen ervaring mee. De 1e nacht heeft hij me door zijn gefriemel wakker gemaakt en begon een beetje te janken, dus ben direct (om 3 uur 's nachts xD) met hem naar buiten gegaan en daar heeft hij een heel mooi plasje gedaan. Daarna nooit meer 's nachts vernomen.

TheNovelist

Re: Puppy zindelijk maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 21:06

Maar moet ik wel kranten neerleggen? Want dan denk hij vanzelf: " he dit is niet lekker "
Zo deed die hond van die kennis. Hopelijk heb ik niet erg veel problemen daarmee. Ik heb ook een jat. Ff kijken hoe het zit tussen hun 2

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:10

het is vooral ogen in je achterhoofd hebben :+
als je pup wakker word, hup naar buiten, als ie gespeeld heeft, hup naar buiten, als ie gegeten heeft, hup naar buiten :+
en verder echt opletten zodat je zijn/haar signalen leert herkennen en op tijd kan reageren.
en natuurlijk : belonen, belonen, belonen.
ik geef dan ook buiten op de beoogde piesplaats enige aanmoediging "plassen" op een gezellige toonhoogte en zodra ze het doen "goed zo, braaf"
hier is dat tot nu toe eigenlijk met twee weken bekeken.
kranten etc in de bench eigenlijk nooit gedaan :n en de ongelukjes waren eigenlijk altijd minimaal en te wijten aan het niet herkennen van de signalen

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:11

Als hij dat gewend is van de fokker, dan heeft dat wel nut. Neemt niet alleen een hoop vocht op, maar kan weer meehelpen in het zindelijk maken. Steeds een stukje dichter bij de deur leggen (hoewel ik dat nooit gedaan heb). Plasjes worden grondig schoongemaakt zodat er geen uitnodigende geur achter blijft en poepjes net zo. Als hij iets doet, gewoon negeren, hij moet het immers nog leren.

En als je denkt, hij moet, ook gewoon gaan. Vaak kunnen ze het nog niet zo goed ophouden, of moeten ze dat nog leren. Verwacht ook niet dat hij binnen no-time zindelijk is. Bij onze hond heeft het een paar dagen of een week geduurd, maar bij een kennis van ons heeft het bijna een maand geduurd. Komt vanzelf wel, als je dus maar consequent bent.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:12

Precies wat Sonja zegt :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:13

Na elk slaapje, momentje spelen, eten en drinken naar buiten en daar belonen als ie zijn behoeftes doet. Verder 's nachts 1 of 2x de wekker zetten en de hond uitlaten. lag er al een plasje, dan de volgende nacht de wekker eerder :)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:52

Wat Sonja zegt.

En wat ik van een fokker geleerd heb is dat de sluitspier van een hond het tot 8 maanden nog niet voor elkaar krijgt om het echt op te houden. De periodes tussen het plassen worden langer, maar als ze koeten, dan moeten ze... Dus goed blijven kijken.

Over iets meer dan twee weken hier ook weer een pup. Naast het bed, 's nachts opstaan en vaak naar buiten... Beter paar keer te vaak dan te weinig. Hopelijk mooi weer en veel buiten kunnen zitten...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:01

Wij hebben het ongeveer hetzelfde gedaan inderdaad alleen met toevoeging van heel veel snoepjes naast de stembeloning, onze hond was met anderhalve dag al overdag zindelijk en liep zelf naar de deur. Wij hebben in het begin wel met een grote bench gewerkt waar een plek was om te liggen en een krant om de behoefte op te doen. Dat werkte opzich ook, hoewel ze het duidelijk fijner vond om gewoon naar buiten te mogen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:05

Inderdaad na het eten/spelen/slapen naar buiten. Kranten in de bench leggen zou ik niet doen, gewoon 's nachts eruit gaan. Nooit straffen als de hond een ongelukje heeft. Als je de hond ziet plassen binnen, optillen op het gras buiten zetten (desnoods in tuin als je geen gras voor de voordeur hebt) en al laat de pup dan nog maar een druppeltje vallen belonen.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:33

Maar wij hebben ook een kat. Kan het zijn dat als de kat de hond ziet, een ander huisje gaat zoeken? Of is dat niet zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:22

Katten hier zijn ook nog niet weggelopen.

Ik ben de eerste nachten er bij gaan slapen. Dus als Blaz piepte, ik gelijk met hem naar buiten kon gaan. En tot nu toe heeft hij nog niks in de bench gedaan.

En het eten geven wij ook in de bench. Meestal gaat hij dan uurtje slapen. En dan wandelen we 10 minuutjes. En doe ik zoek en denk spelletjes. En mag hij nog even in de tuin spelen. En dan gaat hij weer slapen.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 07:02

Ooh ja dat is wel een goed idee :) eerst erbij slapen.
Maar hij kan ook piepen om aandacht. Of is dat nog niet gebeurd?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:08

Na het slapen, spelen en eten naar buiten moeten ze over het algemeen wel wat doen, neem iets mee wat ze erg lekker vinden om te belonen en heel uitbundig doen als ze buiten wat doen, op een gegeven moment zie je wel dat ze moeten, ze hebben dan een ander loopje zeg maar.
Straffen heeft geen zin, ze moeten het echt leren en daar gaat even wat tijd in zitten.
Dat piepen is niet raar, je haalt de pup weg bij alles wat bekend en eigen was voor de pup, ineens zijn de moeder en de broertjes en zusjes er niet meer en is die alleen.... De pup moet er vertrouwen in krijgen dat die niet alleen is en dat moet je opbouwen.
Als de pup 's nachts in een bench zit zal die deze niet snel vervuilen, tenzij de ruimte te groot is, een krant is een leuk maar waarom in 2 etappes zindelijk maken? Dus eerst via de krant en dan alsnog naar buiten? Je moet er gewoon 's nachts uit als de pup begint te piepen, dat verschil hoor je snel genoeg tussen een piep van ik moet wat doen of ik voel me alleen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:38

DozenPower schreef:
Ooh ja dat is wel een goed idee :) eerst erbij slapen.
Maar hij kan ook piepen om aandacht. Of is dat nog niet gebeurd?

Een pup/een baby dus, huilt omdat hij bij zijn broertjes zusjes en moeder weg gerukt word en in een compleet vreemd huis gezet word.. Helaas zijn er mensen die nogsteeds niet snappen dat dat een hele grote verandering is voor zo n kleine. Dus gewoon er bij slapen en steeds een stukje verder

Zindelijkheid heb je al veel tips over

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 08:26

dus ik moet na het eten\drinken, spelen en slapen met hem een stukje naar buiten gaan?
En ik slaap de eerste nachten beneden of de hond boven, en als hij dan piept, dan moet ik naar buiten gaan.
Want precies achter onze tuin is er een wal met gras, want we wonen aan de Linge. daar kan je hem ook wel heel goed uitlaten :) en lekker zwemmen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:53

Pup mag niet te veel bewegen. 5 minuten per maand er bij. En zwemmen is gevaarlijk de eerste paar weken. Ze moeten eerst alle inentings hebben gehad. En volgens mij dan nog minimaal 10 dagen wachten.

Als Blaz begon te piepen. Dan stond ik op met mijn slaperige hoofd. Pakte Blaz uit de bench. Zette hem buiten neer. En dan was het kwartier wachten. Want meneer wou eerst spelen. Dus als hij eindelijk zijn plasje heeft gedaan, dan was het belonen. En dan weer binnen en in de bench doen.

En als hij dan piepte, negeerde ik het. Want 's nachts krijgt hij gewoon geen aandacht.

En na het eten lekker laten slapen. Meestal slapen ze ongeveer een uurtje. Dan 10 minuutjes uit laten. Meestal poepen ze dan ook. Daarna even lekker spelen en laten drinken. Misschien wat zoek of denk spelletjes met hem doen. En dan lekker de bench weer in,.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:12

Katten wennen er wel aan. Bij ons was het in het begin ook een hel voor de katten (vonden ze zelf xD) maar nu zijn ze zo goed als allemaal de beste vriendjes met hem :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:13

Ik heb nooit gewacht tot het piepen. Zette zelf een wekker 's nachts of werd al wakker van de pup die bewoog, dan ging ik naar buiten. Kwam bij mij in de eerste 2 weken dus neer op 12u laatste wandeling, half 4 naar buiten en om half 8 weer opstaan. En dan overdag een dutje doen met de puppy ;)

Het is maar net wat je zelf ook wilt. Ik wou de pup niet leren dat hij moet piepen als hij naar buiten wilt, anderen vinden dit juist fijn.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:17

love_western schreef:
Pup mag niet te veel bewegen. 5 minuten per maand er bij. En zwemmen is gevaarlijk de eerste paar weken. Ze moeten eerst alle inentings hebben gehad. En volgens mij dan nog minimaal 10 dagen wachten.

Als Blaz begon te piepen. Dan stond ik op met mijn slaperige hoofd. Pakte Blaz uit de bench. Zette hem buiten neer. En dan was het kwartier wachten. Want meneer wou eerst spelen. Dus als hij eindelijk zijn plasje heeft gedaan, dan was het belonen. En dan weer binnen en in de bench doen.

En als hij dan piepte, negeerde ik het. Want 's nachts krijgt hij gewoon geen aandacht.

Goeie tips! +:)+

Maak er inderdaad geen feestje van wanneer je je pup 's nachts uit de bench moet halen om te laten plassen/poepen.

Probeer ongelukjes zo veel mogelijk voor te zijn. Zie je je pup ergens plassen, pakt hem/haar dan op met de staart tussen de poten (zit zorgt voor een plasrem) en zet hem buiten. Ontdek je ergens in de kamer een plasje, geef er dan geen aandacht aan en ruim het het liefst nog op wanneer de pup uit het zicht is.

Hebben jullie een gladde vloer en een kleed wat jullie lief is, ruim dat kleed dan even tijdelijk op totdat de pup zindelijk is. Geheid dat de pup anders de ongelukjes op het kleed doet. Dat spettert namelijk niet als je er op plast :P

En verder:
Geef een pup ook zijn verplichte rust pauzes. Pups kunnen overprikkeld raken waardoor ze in feite alleen nog maar drukker en baldadiger worden. Eigenlijk zijn ze dan gewoon toe aan slaap. Dus hopla in de mand en bench.

Wordt niet boos als je pup iets niet van je snapt. De pup zit in een leerproces en moet alleen nog leren. Lijkt de pup je niet te begrijpen, kijk dan eerst naar jezelf. "ben ik wel duidelijk, heb ik hem de oefening goed aangeleerd, ga ik te snel" enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:23

Gladde vloer is juist gevaarlijk bij pups. We hebben 3 verschillende kleuren vloerkleden bij ons in huis liggen, zodat pup niet te veel glijd.

Blaz sliep al naar een paar nachten door. Dus piepte elke keer op andere moment. En is sowieso een draaikont van zichzelf. Dan ligt hij gewoon, dan op zijn zij. Dan op zijn rug. Dan aan de linkerkant van de bench enzovoorts ( lijkt op het baasje O:) )

Blaz word van normaal spelen niet snel moe. Maar 10 minuutjes denk of zoek spelletjes. En dan merk ik al aan zijn gedrag dat hij moe word. Maar labjes gaan altijd door. Dus dan doe ik hem in de bench. En binnen 2 minuten ligt hij in dromenland.

Maar hij was in 1 week zindelijk en kende ook snel commando zit. Deze week gaan we voor af/lig en zoek ( en daar zit automatisch blijf bij )

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:26

Alle goeie tips zijn al gegeven :j

Maar wat absoluut een no is, is straffen als hij een ongelukje binnen heeft gehad. Je ziet nog wel eens eigenaren de pup met hun neus in het plasje duwen :n :n
Hier door gaat de pup zich alleen maar onzeker voelen en durft hierdoor zijn/haar behoeftes niet eens meer te doen.

Negeren is het beste wat je kan doen op zo'n moment, en inderdaad heel uitbundig belonen als ze het buiten hebben gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:29

Als Blaz een plasje binnen deed, dan zeiden wij nee. Tilde hem op en zette hem buiten neer. Zodat we uit zijn zicht alles konden schoonmaken.

Er is ook een topic over puppy's:
Milligan @ [HK] Toekomstige puppy eigenaren

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 07:53

Dankje :) we hebben de puppy uitgekozen :) over een week kunnen we hem ophalen :)
Onze nieuwe labrador puppy : Diesel!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:52

katten kunnen je nog wel een week lang heel boos aan kijken alsof ze zeggen
"waar haal je het lef van daan om zo een gedrocht in MIJN huis los te laten"
en daarna worden ze dikke vriendjes... de katten begroeten bij mijn ouders eerst de hond, dan mijn ouders pas.