[BB] Zijn mijn guppies mannetjes of vrouwtjes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eva0106

[BB] Zijn mijn guppies mannetjes of vrouwtjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:03

Hallo allemaal,
wij hebben al een hele poos guppies. Mijn broertje had er een paar op zijn kamer in een kom en ik in die van mij.
Na een poos bleven er bij ons allebei nog 1 gup over. Deze hebben wij toen de goudvissen weg gingen met zijn 2en in het grotere aquarium gedaan.

Hierin zit: * gewoon kraanwater
* zuurstofplantje
* schuilmogelijkheid
* waterzuiveringspomp

Het aquarium is in de lengte 2 keer jouw hele hand
En hij is in de breedte 1,5 keer jouw hele hand

Wij wisten nooit of dit mannetjes of vrouwtjes zijn of een mannetje en een vrouwtje.
Ze zijn wel vaak bij elkaar en zwemmen niet vaak alleen, ook zijn ze best wel actief. Ze staan in de woonkamer en daar is de kamertemperatuur nu erg warm door het warme weer: 27 graden.

Nu heb ik een paar foto's van ze gemaakt en vroeg ik me af of jullie weten of dit mannetjes of vrouwtjes zijn of een mannetje en een vrouwtje , alvast heel erg bedankt. Foto's op verzoek kunnen natuurlijk van ze gemaakt worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nogmaals: alvast heel erg bedankt!
Groetjes Eva.

Goudlokje1

Re: [BB] Zijn mijn guppies mannetjes of vrouwtjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:04

Dat zijn mannetjes, vrouwtjes zijn altijd iets groter en saaier van kleur, mannetjes blijven kleiner maar hebben zo'n mooie wapperstaart.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:08

Idd wat tessaaaah zegt. Het zijn mannetjes.

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:08

Weet je het zeker? De blauwe is veel breder en groter en heeft een hele mooie staart. De oranje is daaaintegen , die heeft een kleine staart en de blauwe heeft zegmaar een bult onder zijn mond tot zijn buik, de oranje heeft dit niet en is helemaal plat.

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:08

Iniedergeval bedankt voor jullie reacties!

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:09

Het zijn allebei mannetjes, je ziet namelijk wel dat de staarten groter zijn. Check maar op google, vergelijking man en vrouw ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:11

Mannetjes hebben ook een "pennetje" onder hun buik.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:12

De rugvin is ook een goede indicatie ;) Beide hebben een lange rugvin= mannetjes :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:13

Allebij duidelijk mannen :) mijn tip.. Doe er geen vrouwen bij want je hebt er volgende maand 100.. Ze kweken nog erger dan muizen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:14

Het zijn wel verschillende soorten gupjes denk ik... Maar beide zijn mannen.
Ze gaan volgens mij ook vechten als je er vrouwen bij doet.

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:15

Tessaaaah schreef:
Het zijn allebei mannetjes, je ziet namelijk wel dat de staarten groter zijn. Check maar op google, vergelijking man en vrouw ;)

ik zie het nu, bedankt. Stel dat we er ooit mee willen kweken hoeveel vrouwtjes zouden er dan bij moeten ? Of gaan ze dan idd vechten zoals Ayasha dit zegt ?

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:15

Bedankt allemaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:16

Als je ze een harem geeft (min. 3 vrouwtjes per man) hebben ze misschien genoeg bezigheid om elkaar met rust te laten en kunnen de vrouwtjes ook af en toe pauze nemen. (anders jaagt de man het vrouwtje letterlijk de dood in omdat hij steeds wil bevruchten).

Guppen best niet combineren met kempvissen of kleine haaitjes. (ook de "roodvinhaai" wat eigenlijk geen haaitje is maar goed) want kempvissen bijten in hun vinnen (jaloezie) en haaitjes jagen ze ook op/bijten ze ook en vissen met lange vinnen (haaitjes en kempvissen is ook een no go) zijn niet snel genoeg om haaitjes te ontzwemmen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-08-13 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:19

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:21

Ayasha schreef:
Als je ze een harem geeft (min. 3 vrouwtjes per man) hebben ze misschien genoeg bezigheid om elkaar met rust te laten en kunnen de vrouwtjes ook af en toe pauze nemen. (anders jaagt de man het vrouwtje letterlijk de dood in omdat hij steeds wil bevruchten).

Guppen best niet combineren met kempvissen of kleine haaitjes. (ook de "roodvinhaai" wat eigenlijk geen haaitje is maar goed) want kempvissen bijten in hun vinnen (jaloezie) en haaitjes jagen ze ook op/bijten ze ook en vissen met lange vinnen (haaitjes en kempvissen is ook een no go) zijn niet snel genoeg om haaitjes te ontzwemmen.

Ik heb geen idee wat haaitjes en kempvissen zijn haha maar bedankt

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:21

Blanket schreef:
Sommige vrouwtjes kunnen weldegelijk zeer gekleurd en 'sierlijk' zijn. Het geslacht is het makkelijkst te onderscheiden aan de hand van het zogenoemde 'gonopodium'. :)

http://www.fishforum.com/userpix/2862_male1female_1.jpg

Bedankt, ik heb gekeken en het zijn inderdaad 2 mannetjes

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:21

Ik denk eigenlijk dat de donkere een vrouwtje is, en de oranje een mannetje.. Ik had soms ook vrouwtjes die echt mooie kleurtjes en lange staarten hadden. Ik kon ze dan onderscheiden door inderdaad het pennetje onder de buik, of wanneer de vrouwtjes weer eens zwanger waren :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:25

eva0106 schreef:
Ayasha schreef:

Ik heb geen idee wat haaitjes en kempvissen zijn haha maar bedankt

haaitjes zijn hele knappe leuke visjes en hoewel het niet in de omschrijvingen staat, zilverhaaitjes en de vuurstaart gaan samen werken na een tijdje en dan houd je geen vis meer over. :+ (voluit vuurstaat labeo, hele mooie vis trouwens).
Maar ik had wel meer vissen die gedrag vertoonden at nergens in de omschrijvingen stond dus :')

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:28

Pluttersput schreef:
Ik denk eigenlijk dat de donkere een vrouwtje is, en de oranje een mannetje.. Ik had soms ook vrouwtjes die echt mooie kleurtjes en lange staarten hadden. Ik kon ze dan onderscheiden door inderdaad het pennetje onder de buik, of wanneer de vrouwtjes weer eens zwanger waren :')

Hier even een wat duidelijkere foto van de blauwe gup, nu ga ik weer twijfelen hahaa

Afbeelding

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:28

aaaa guppies *smelt* altijd gehad vroeger zo leuk maarja mannetje en vrouwtje bij elkaar is gelijk een bak vol :D dit zijn inderdaad mannetjes vond ik altijd veel mooier!

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:29

Citaat:
haaitjes zijn hele knappe leuke visjes en hoewel het niet in de omschrijvingen staat, zilverhaaitjes en de vuurstaart gaan samen werken na een tijdje en dan houd je geen vis meer over. :+ (voluit vuurstaat labeo, hele mooie vis trouwens).
Maar ik had wel meer vissen die gedrag vertoonden at nergens in de omschrijvingen stond dus :')

Hhahaah, dat heb je soms eh . :')
Als er vrouwtjes bijkomen zijn dit uiteraard gewoon guppies uit de dierenwinkel . :') :j

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:30

dito schreef:
aaaa guppies *smelt* altijd gehad vroeger zo leuk maarja mannetje en vrouwtje bij elkaar is gelijk een bak vol :D dit zijn inderdaad mannetjes vond ik altijd veel mooier!

Jaaa dat is we; het nadeel dat je meteen een bak vol hebt, maar het is zo leuk om een keer mee te maken vind ik haha.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:31

Ik denk eerder dat de oranje een vrouwtje zou kunnen zijn...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:31

Leuke guppen, duidelijk mannetjes! Alleen zou ik wel een groter aquarium kopen ;-)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:36

Dat zijn 200% zeker weten mannetjes. Je hebt ze in verschillende kweekvormen, daarom zien ze er verschillend uit (de donkere heeft bijv. een langere rugvin). Je kan mannetjes en vrouwtjes heel makkelijk van elkaar onderscheiden, mannetjes hebben namelijk een zogenaamd gonopodium (geslachtsorgaan):
Afbeelding

Vrouwtjes hebben op die plaats een gewoon vinnetje zitten:
Afbeelding

Als je er vrouwtjes bij wilt, ALTIJD meer vrouwtjes dan mannetjes nemen. Een harem werkt het best. Vechten onderling valt wel mee is mijn ervaring, zolang ze maar de ruimte hebben en zich evt. kunnen verschuilen.