Zwerf?kat.. wat zijn de stappen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Zwerf?kat.. wat zijn de stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 16:10

Omdat hier ook veel kattenliefhebbers zitten, stel ik deze vraag. Ik vermoed dat wij een zwerfkat rond hebben lopen. Dier struint hier nu 2-3 weken rond (sinds een paar dagen specifiek voor onze deur), miauwt ontzettend, zeurt om eten en zat zelf in de stromende regen van van de week voor onze deur te miauwen. Ik heb overlegd met de buren en ook zij denken dat het een zwerfkat is. Kat is overigens duidelijk gewend aan mensen en heeft manieren. Hij drentelt achter me aan door het huis, je kan hem oppakken, kroelt dolgraag en springt niet op tafel/aanrecht.

Kat is wel angstig en schichtig. Zo vloog hij over de schutting heen toen er ineens een 'onbekende' binnen kwam lopen.

En het ergste, de kat heeft een wond op zijn lijf zitten (een rond gat bij zijn heup... aparte wond... buurvrouw dacht aan schotwond en ook dat is bij mij al door mijn hoofd geschoten. Het lijkt er echt op). Ik heb het idee dat het bij zijn achterlijf niet helemaal goed zit. Hij klimt liever dan dat hij springt bijvoorbeeld. En ik heb het idee dat de wond/plek niet veranderd. Zo was de wond eergisteren smerig en heb ik het schoongemaakt met een doek (kat neemt niet de rust om het goed schoon te maken. Dit zit constant om zich heen te kijken). Dus ik vraag me af of de wond verzorgd wordt. Al kan je natuurlijk aan sommige wonden ook weer niks doen en moet het genezen.

Enfin. Of het een zwerver is weten we natuurlijk niet. Graatmager is hij niet, maar ook niet goed/wel doorvoed en hij klimt in je broek omhoog als hij maar denkt dat je eten voor hem hebt. En als je iets geeft, schrokt hij het in 2sec naar binnen. Op amivedi wordt hij niet gemeld. De buurvrouw ziet hem vaak lopen aan de overkant, dus ik loop morgen even die kant op en bel daar aan of ze weten van wie de kat is.

Als dat niet het geval is, wil ik laten controleren of hij een chip heeft en zet ik hem op amivedi. Ook zou ik hem graag meenemen naar de dierenarts om hem naar de wond te laten kijken. Maar waar moet ik zijn? Dierenasiel? Dierenambulance? Gewoon naar de dierenarts? Ik vind het niet erg om er wat geld aan uit te geven, maar natuurlijk ook niet teveel. Het is immers (nog) niet mijn kat. Ik zie het ook niet zitten om de kat gelijk op te laten halen Stel dat de eigeanaren op vakantie zijn en pas over 2 weken terug komen en dat de kat dan ineens weg is, omdat hij ontsnapt is bij de oppas.

Overigens hebben wij thuis altijd katten gehad, dus ik ben geen nono wat betreft katten. Maar zwerfkatten daarentegen is een ander verhaal. En mijn poezenhart is ook niet tegen dat zielige en klagelijke gemiauw bestand. En als die donkere ogen je dan aankijken als ze op schoot kruipt en geaaid wordt. Gisteren heeft hij de hele avond bij ons gelegen op een stoel met handdoeken. Eindelijk kon ze rustig slapen en zichzelf goed wasssen.

Maar dus, wat is de juiste volgorde van stappen?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:36

De dierenambulance bellen, waarbij je duidelijk zegt dat het om een zwerfkat gaat.
Die brengen het beestje naar het asiel. Vaak hebben ze daar genoeg medische kennis om de kat zelf te verzorgen of de da in te schakelen. Ook checken ze op een chip.
Als het diertje na de wettelijke bewaartermijn (2 weken) nog niet is opgehaald, zou jij 'm eventueel kunnen overnemen. Dan betaal je alleen de kosten voor een kat en niet de medische kosten die er eventueel bijkomen.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:24

Het beste kun je de dierenambulance bellen. Zij lezen de chip uit en brengen de kat indien nodig naar een dierenarts en daarna na het asiel. Als hij wat bang is gaat hij naar een pleeg gezin anders blijft hij en word hij geplaatst.
Een schotwond is volgens mij perfect rond (vaak met hagel of een luchtbuks).
Zit er een kogeltje in moet hij geopereerd worden voor om en na bij de 180 euro dan moeten daar nog medicijnen overheen a 50 euro en er gaat natuurlijk voer etc. in. Dan moet ze daarna nog op bench rust. Waarschijnlijk heeft het vlooien en wormen (heb je het een heb je het ander ook). Dat moet je dus ook nog behandelen a 25 euro. En ze moet waarschijnlijk nog een chip en entingen en castratie a weer 200 euro.
Edit: als hij naar het asiel gaat kun je hem reserveren en weer terug nemen. Dan zijn alle kosten gemaakt en betaal je ongeveer 85 euro. Dat is de normale prijs voor een asiel kat. Maar dat duurt dus wel minimaal 2 week. i.v.m. een huidige eigenaar.

dierenfan

Re: Zwerf?kat.. wat zijn de stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:38

omdat hij duidelijk gewond is en je geen baas weet en die wond wel behandeld zou moeten worden si het de kat vangen en de dierenambu bellen en duidelijk erbij vermelden dat de kat er plotseling loopt en gewond is. Dat hij wel aanhankelijk is maar duidelijk de weg kwijt is en dat hij hulp nodig heeft. Het kan ook zijn dat hij per ongeluk onder de motorkap van een auto meegereden is.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:45

mijn kat gaat ook met iedereen mee.
mauwt ook overal tegen en ik hoorde mensen al vertellen dat ze een zwerfkat was.
maar ze is gewoon van mij en dus iets te tam.
ze loopt altijd mee als ik e honden uit ga laten en vanzelf vertel ik ieder die ik tegen kom dat ze van mij is.
Mensen vertelden me dat ze al vangkooien aan het regelen waren......pppffff
ze is ook niet dik maar ook niet mager, gewoon precies goed.

ik weet wel dat als ik haar kwijt zou zijn, ik eerst naar het asiel zou bellen of ze daar gebracht is.
volgens mij regelt de dierenambu dat.
die komen de kt dan halen en dan word ze verzorgt in het asiel.
ik denk dat dat de eerste stap moet zijn.

succes daar met alles

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:30

dierenambulance mag niet zomaar een kat meenemen tenzij de kat gevond is. Als die van quartel niks heeft hoef je neit bang zijn dat hij meegenomen wordt. Wij hadden ook een zwerfkat hier en dierenambulance gebeld omdat hij er heel slecht uit zag, ze zeiden dat ze het niet mee mochten nemen omdat ze dan aangeklaagd kunnen worden voor diefstal tenzij ze dus gevond zijn.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:40

@ wemkelover: dan weet ik een bizar verhaal over een geval waarin de dierenambulance wel degelijk een kat mee had genomen die niet gewond was.
Mijn tante heeft een oude kat (jaar of 15) die altijd rond hun huis loopt. Ze wonen heel landelijk, grote lap grond rond hun huis etc. Hij komt nooit ver van hun huis. Buren echter hebben de kat zien lopen en dachten dat het een zwerfkat was. Ze hebben de dierenambulance gebeld en die is de kat op gaan halen. Een dag later hoorde mijn tante dat (ze waren de kat kwijt, omdat die natuurlijk meegenomen was) hun kat in het asiel zat. Ze moest 130,- betalen om haar kat weer op te kunnen halen :=

Dus TS eerst inderdaad maar even in de buurt rondvragen en misschien even een melding maken op Amivedi. Als daar niemand op reageert/het blijkt geen kat uit de buurt te zijn, dan zou ik inderdaad de dierenambulance bellen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:43

Bij ons op de Dierenambu werkt het als volgt:

Als eerste gaan we kijken of de kat gechipt is.
Is dit niet het geval dan gaat de kat mee (ik neem even TS's kat) naar de dierenarts die hem behandeld.
Afhankelijk van de ernst blijft kat bij de DA, gaat (daarna) naar een opvang of krijgt een bandje om en word weer uitgezet op de vind plaats en in het beste geval meld een eigenaar zich.
Als na 2 weken niemand heeft gereageerd op het bandje dan mogen wij de kat in een opvang plaatsen. Waarschijnijk komen ze daar op de website als vondeling en mogen ze na 2 weken geplaatst worden.
Onze dierenmambulance (en ik denk andere ook) nemen nooit zomaar katten mee.
Dat is nl diefstal.

Beste is dan toch de dierenambulance bellen.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:48

Mijn moeder had een gewonde zwerfkat gevonden op straat. Ze heeft hem naar een dierenkliniek gebracht die samenwerkt met een asiel. Hij had geen chip en er was na 2 weken geen eigenaar.
Mijn moeder heeft hem opgehaald en ik heb nog nooit zo'n leuke, lieve kat gehad!
Wat het beste is, tja... Dierenambulacen of dierenasiel lijkt me

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:56

Het meeste weet je zelf al zo te horen. En natuurlijk kun je zelf ook een foto maken en op Amivedi zetten en bij het asiel bij jou in de buurt aanmelden. Als je de kat kunt benaderen kun je misschien ook gewoon zelf even met hem naar de dierenarts en gelijk laten checken of hij een chip heeft. Dierenambulance heb je dan eigenlijk niet nodig. Met zo'n wond moet ie ook niet te lang blijven lopen.

Superlief van je dat je je om dat beestje bekommert! (ben zelf ook zo hoor).

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 22:01

Benaderen is geen probleem haha. Kat ligt tussen ons in op de bank te knorren!

Cowgirl, kan je als vinder ook op de hoogte blijven van wat er met de kat gebeurt mocht hij naar de dierenarts moeten bv?

Ik ga er idd haast achter zetten. Wond lijkt wat te etteren. Morgen struin ik hier de buurt af en plaats m op Amivedi en daarna bel ik de dierenambulance :j.

Hij is nu met z'n gele ogen mijn vriend aan het overhalen te mogen blijven. T is zo'n schatje!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:01

wemkelover schreef:
dierenambulance mag niet zomaar een kat meenemen tenzij de kat gevond is. Als die van quartel niks heeft hoef je neit bang zijn dat hij meegenomen wordt. Wij hadden ook een zwerfkat hier en dierenambulance gebeld omdat hij er heel slecht uit zag, ze zeiden dat ze het niet mee mochten nemen omdat ze dan aangeklaagd kunnen worden voor diefstal tenzij ze dus gevond zijn.

Nou, dat zal dan per regio verschillen, want bij mij in de omgeving worden katten echt wel meegenomen hoor. Uiteraard hangt dat wel van de situatie af. Het is voor katten ook belangrijk dat ze gechipt zijn. Voor mijn paard vind ik het (in mijn geval) onzin, voor mijn katten vind ik het een noodzaak.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:11

zap schreef:
Benaderen is geen probleem haha. Kat ligt tussen ons in op de bank te knorren!

Hij is nu met z'n gele ogen mijn vriend aan het overhalen te mogen blijven. T is zo'n schatje!

Lijkt er dus op dat hij zijn nieuwe thuis heeft gevonden..... :Y) Als je hem eventueel zelf willen houden, dan zou ik z.s.m. naar de dierenarts gaan, wond laten behandelen en laten checken op chip. Daarna poeslief op amivedi plaatsen + dierenasiel. Als na een aantal weken (moet ik even navragen, vriend rijdt op dierenambu) niemand zich meldt, dan mogen jij en je vriend je officieel de nieuwe baasjes noemen van ........ (vul naam in 8-) ).

Dierenambulance is allemaal vrijwilligerswerk. Dus als het niet nodig is..... Bij ons houden ze alleen bij uitzondering mensen op de hoogte. Het is anders echt geen doen meer (meerdere vrijwilligers en veel dieren).

Als je niet zeker weet of je hem wel of niet kan/wil houden dan kun je wel je gegevens aan het asiel doorgeven, als eventueel geinteresseerde.

Succes!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 08:12

Het is toch echt wat ze zelf tegen mij gezegd hebben. Daar kan ik ook niks aan doen.
Deze kat was echt wel zwerver want we hadde nagevraagd, gezocht, hij stonk had dikke bulten/klitten. Was mager, was ook een ongecastareerde kater. Had geen chip. ze wouden hem niet mee nemen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 19:38

Kat heeft een baasje, maar andere mensen willen hem op komen halen. Het is een heel gek verhaal! De kat is met de verkeerde eigenaar meegegeven in het dierenpension. Eenmaal thuis uit het mandje is de kat weggelopen. En nu staan de eigenaren van het pension op de stoep om de kat mee te nemen. Ik wil de kat aan de eigenaren overhandigen, maar dat willen zij niet. Zij hebben de eigenaren overigens ook nog niet gebeld.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:59

zap schreef:
Kat heeft een baasje, maar andere mensen willen hem op komen halen. Het is een heel gek verhaal! De kat is met de verkeerde eigenaar meegegeven in het dierenpension. Eenmaal thuis uit het mandje is de kat weggelopen. En nu staan de eigenaren van het pension op de stoep om de kat mee te nemen. Ik wil de kat aan de eigenaren overhandigen, maar dat willen zij niet. Zij hebben de eigenaren overigens ook nog niet gebeld.

Dan zou ik de eigenaren zelf contact met je op laten nemen. Iedereen kan wel wat zeggen. Kan best kloppen allemaal maar ik zelf zou me er niet lekker bij voelen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 20:25

Hij stond net weer voor de deur. Hij dreigde met de politie enzo. Ik ben even helenaal ontdaan, omdat de man zo lelijk deed.
Het verhaal kan kloppen, klopt ook denk ik, maar hij gaat alleen naar de eigenaren.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:32

Volgens mij kan jij nu de politie bellen, aangezien jij je bedreigd voelde door hem?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 20:35

Ja heel erg. Het was vanaf nu onze verantwoording en wij willen het oplossen en jullie niet. Echt niet normaal.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:43

was het een vakantie pension?die willen dan zeker dat de eigenaren de kat bij hen komt halen ,zodat ze de kosten voor het oppassen nog kunnen krijgen misschien?wel vaag.ik zou het dier ook alleen aan de eigenaren meegeven.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:52

Haha nou word ie mooi. Sowieso krijg je met dreigen meestal alleen maar het tegenovergestelde effect van wat je wilt. Maar goed, hier kan jij inderdaad mooi de politie mee bellen vanwege bedreiging. Ik vind het nogal logisch dat jij alleen met de echte eigenaar dit wil afhandelen, ze zouden de kat van mij ook niet meekrijgen ook al was het een draak van een kat.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:08

zap schreef:

Heel vaag, zou hem niet meegeven als ze niet kunnen aantonen dat ze de eigenaren zijn..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 22:12

Ja het was een vakantiepension. Kunnen zo mooi hun fout goedmaken: we hebben jullie kat gevonden.

We hebben 30 min gediscussieerd en alle verantwoording werd op ons afgeschoven (het is jullie schuld als er iets gebeurt). Ik ben zojuist teruggebeld door draak pension en hij heeft de eigenaren gesproken. Hij heeft het hele verhaal vertelt aan ze en heeft uitdrukkelijk gezegd dat wij de kat absoluut niet mee wilde geven. En ik denk dat hij het flink aangedikt heeft, want ik kreeg een heel voorzichtig smsje van de eigenaar. Ik heb gelijk terug gereageerd en we hebben heen en weer geappt en foto's over en weer gestuurd! Het is hun kat! Ze komen hem dinsdagavond ophalen (zijn nu op vakantie in België) en dinsdagsavond terug. Ze waren helemaal blij gelukkig!

En het mooiste, de eigenaar wilde absoluut niet dat de kat werd meegegeven aan het dierenhotel! Ben blij dat we volhielden ondanks het gezeur. Wij vertroetelen de kat nog even lekker en dan dinsdagavond mag hij naar huis.

Kat loopt al vanaf de winter te zwerven trouwens!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:15

Nou ik denk dat ze gewoon bang zijn voor slechte recensies wanneer de eigenaren er achter komen dat hun kat niet meer in het pension zit. Geen reden om zo onbeschoft te doen natuurlijk.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:22

Wat heb je dat goed opgelost!!! Geweldig! Nu lekker nog een paar dagen genieten. Het zou zomaar kunnen dat je de kat nog wel eens kunt gaan opzoeken. Hij heeft de juiste voordeur gekozen. :j

Wat een eikel is die kerel van het pension. Die wilde natuurlijk lekker alles onder de mat schuiven, nu bekend is dat ze nog niet thuis waren.

Goed gedaan! +:)+