Ervaring vuurwerkcursus hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Ervaring vuurwerkcursus hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 09:18

Hallo allemaal,

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met een vuurwerkcursus voor honden.
Mijn hond is nu twee jaar oud en sowieso vrij angstig aangelegd. Ze komt uit het buitenland, maar ik heb haar al sinds pup.
We komen van erg ver, ze was eerst voor ALLES bang. We negeren hier haar angst en nemen haar overal mee naar toe.
Over het algemeen is ze nog wel afwachtend, maar bang niet meer. Het is een vrolijke, speelse, aanhankelijke hond.
Het enige wat haar nog wel bang maakt zijn erg harde geluiden. Onweer, vuurwerk, op onbekende plekken een harde klap op tafel, hard schreeuwende en ruziënde stemmen.
Onweer en vuurwerk zijn hierbij de vervelendst voor haar.
Ik ben met mijn hond natuurlijk op puppycursus geweest en daarna nog twee gehoorzaamheidscursussen. Op de hondenschool werd mij aangeraden om vuurwerkcursus te gaan doen met haar.
Ik twijfel een beetje, omdat het me aan de ene kant erg nuttig lijkt, maar aan de andere kant sta je daar natuurlijk met allemaal bange honden bij elkaar. Dat lijkt me juist een bevestiging voor de hond, dat de rest ook bang is?
Wie heeft ervaring en kan me er iets over vertellen?

love_Soraya

Re: Ervaring vuurwerkcursus hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:48

Ik heb in twee jaar tijd bij martin gaus hondenschool vuurwerk training gedaan, zat bij de puppycursus aan het eind van de les tegen het eind van het jaar en ook bij de vervolg lessen..Moet wel zeggen dat er eigenlijk geen 1 hond echt bang was hoor want dan ging de muziek gewoon weer zachter tot het niveau dat alle honden nog konden spelen met de baas.

Ook heb ik een vuurwerk cd voor hem aangeschaft zodat ik op verschillende plekken kan oefenen, thuis onder het spelen of slapen even aanzetten, in de auto als we naar het bos rijden dat soort dingen.
Is een vuurwerk cd niks voor jou? Zitten dus ook knallen op van een geweer, toeter van auto, motors die hard rijden,stofzuiger, lopen kraanwater ect.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 18:15

Ik had de tip van de cd ook al gekregen inderdaad, een goeie! Thnx

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:40

Ik heb er geen ervaring mee, maar zou het zelf niet doen. Dit zijn toch van die dingen waarvan ik vind dat je dat individueel aan moet pakken. Bij een groep heb je toch nooit de tijd om op 1 hond te richten en als het erger wordt zit je helemaal met je handen in het haar.

Dingen die je kunt proberen om te oefenen: lekker, sterk ruikend vlees in boterhamzakje doen, opblazen en dan kapot klappen. Er is dan een pang, maar tegelijkertijd valt er wel lekkers.
Het kastdeurtje waar je het eten van de hond uit pakt altijd even dichtslaan.
Veel klappen als je blij bent.

Eigenlijk alles dus waar je een hard geluid bij kan maken combineren met leuke dingen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 07:56

Dat houdt mij ook tegen Sassol, om het te doen.
Wat jij uitlegt, doen wij hier al in die twee jaar. Hiermee dus veel angst weggekregen, maar het vuurwerk en onweer blijft een issue. OOk omdat het niet zo vaak voorkomt denk ik.
Ik ga sowieso zo'n dvd of cd aanschaffen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:07

De CD werkt hier niet. Hoe hard ik die ook zet, ze vindt het niet eng en doet gewoon haar eigen ding. Maar bij het eerste echte vuurwerk kruipt ze onder de kerstboom tot de allerlaatste knal.

Ik zou naar een vuurwerkshow gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:14

Ik zou idd een vuurwerk-cd ( of beter nog, een dvd in het donker bekijken) en dan afspelen met een dvd speler waar een losse basluidspreker bij zit, en de bas hoog zetten. Dan voelt je hond het ook trillen, en dat is juist wat ze vaak zo eng vinden, samen met de flitsen in het donker.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:18

Ik heb daar ervaring mee, evenals met de cd en zelf trainen met rotjes in eigen tuin. Alles zonder enig resultaat. HELAAS, want wat een hel voor die beesten (en baasjes) dan in de maand december.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 09:46

8nnemiek schreef:
Ik zou idd een vuurwerk-cd ( of beter nog, een dvd in het donker bekijken) en dan afspelen met een dvd speler waar een losse basluidspreker bij zit, en de bas hoog zetten. Dan voelt je hond het ook trillen, en dat is juist wat ze vaak zo eng vinden, samen met de flitsen in het donker.

Ik vermoed dat het hier echt om het geluid en de flitsen gaat. Mijn hond is altijd al bangig geweest voor harde geluiden.
Mywishmax: wat kl*te dat die van jou nog steeds bang is. Is ze ook bang met onweer? Dat oud en nieuw is 1x in het jaar dat is nog wel te doen, maar onweer komt toch wat vaker voor.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 09:47

Bedankt voor de tips allemaal!
w.b.t. de vuurwerkshow... dat is ook niet iedere week natuurlijk. Zo went ze er nog niet aan. Dat is weer een avondje doodsangst en zonder herhaling op korte termijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:10

Vuurwerkcd reageert de mijne ook niet op.

Wat je zou kunnen proberen is om van die knalerwten te kopen (bij de fopwinkel te halen). Die klinken echt als vuurwerkknallen, dus zo zou je het vuurwerk kunnen oefenen.
Onweer vond mijn hond nooit eng, op het gedonder na dan als we buiten wandelen. Dan kijkt hij altijd achterom zo van: is dit geen tijd om naar huis te gaan?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 11:49

Sassol schreef:
Vuurwerkcd reageert de mijne ook niet op.

Wat je zou kunnen proberen is om van die knalerwten te kopen (bij de fopwinkel te halen). Die klinken echt als vuurwerkknallen, dus zo zou je het vuurwerk kunnen oefenen.

Oh ja, thnx!

Onweer vond mijn hond nooit eng, op het gedonder na dan als we buiten wandelen. Dan kijkt hij altijd achterom zo van: is dit geen tijd om naar huis te gaan?

Dat valt inderdaad mee, hier is echt paniek en hijgen van spanning/opwinding.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:14

Als het onweert valt het mee, tot het hier boven hangt. Maar vuurwerk duurt hier toch wel van november tot eind januari en dan dus een stressende hond, of ze nu alleen knallen hoort, of ook flitsen ziet, het maakt niet uit. Ik heb haar afgelopen keer bach rescue gegeven en met een andere hond in huis gezet die niet bang was.

Hier hadden we trouwens ook een enorme bas bij de cd, maar ze snapte toch dat het nep was denk ik? :+

Wbt vuurwerkshow, je zou eigenlijk moeten kijken wanneer er 1 is en dan met een begeleider afspreken? Of uitkijken naar een goede cursus waar ze echte knallen gebruiken? (hoeft geen vuurwerk te zijn, maar wel iets dat knalt zoals Sassol aangeeft?) Onze hond was weer niet bang voor pistoolschoten en alle andere dingen, echt puur vuurwerk.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 12:37

Als er hier trouwens vuurwerk of onweer op tv is, slaapt de hond ook gewoon door :D
Slim he, die beesten haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:47

Yep. :D

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:55

1 van mijn hondjes is vanuit een trauma (bekogeld met rotjes) bang voor vuurwerk en onweer.

Heb al heel veel geprobeerd, maar helaas nog zonder effect.

Ik heb ook een cursus gedaan.
De cursus werd voor het eerst gegeven en niet zo'n succes.

De cursus werd gegeven in een binnenbak. En alle enge dingen kwamen vanuit 1 hoek. Waardoor de honden alleen in die hoek bang waren, maar zodra ze er langs waren was het weer klaar.
Bij ons in de groep zat een witte herder die wel meer problemen had dan alleen zijn angst voor vuurwerk, de instructeur vond dat een stuk interessanter dan de bange bibberende hondjes en behalve een "goed gedaan" hoorde we vrij weinig van hem.

Thuis ook flink geoefend met trektouwtjes en rotjes en met cd. En dat ging allemaal goed.

Zolang hij in beweging is, is hij ook niet vreselijk bang en is het staartje nog gewoon omhoog, tijdens het lopen kan hij zich namelijk niet 100% focussen op zijn angsten.
Maar zodra we in huis zijn neemt de angst de overhand, en is hij weer lastig terug op aarde te krijgen.

Ook veel verschillende verdovende middelen geprobeerd, maar zonder effect helaas.

Tegenwoordig als ik weet dat er onweer aan komt, of zodra ze beginnen met vuurwerk. Krijgt hij een flinke bak eten met daarover heen een flinke scheut advocaat.
Daar gaat hij lekker van slapen, en zo komt hij de lichte onweersbuien of het beetje vuurwerk wel door.

Maar als het echt los gaat helpt niets meer helaas

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 12:58

Wat sneu voor de hond Kitty1985 dat ie daar zo'n trauma aan over heeft gehouden. Logisch ook.
Er was eergisteren weer onweer snachts en ben toen gaan spelen met een speeltje met haar. Dat ging goed. Inderdaad afgeleid en in beweging. Maar goed, op een gegeven moment wil je ook weer slapen he, volgende dag vroeg op voor werk. Dus als ik ermee ophoud, begint de angst weer opnieuw helaas.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:04

Def schreef:
Wat sneu voor de hond Kitty1985 dat ie daar zo'n trauma aan over heeft gehouden. Logisch ook.
Er was eergisteren weer onweer snachts en ben toen gaan spelen met een speeltje met haar. Dat ging goed. Inderdaad afgeleid en in beweging. Maar goed, op een gegeven moment wil je ook weer slapen he, volgende dag vroeg op voor werk. Dus als ik ermee ophoud, begint de angst weer opnieuw helaas.

Pff nou die bui van maandag inderdaad, ging hier ook helemaal los.

Ben in het begin wezen rondjes lopen, en dat ging best goed. Maar toen de bui recht boven ons zat toch maar heel gauw naar huis gegaan.

Arm dier was helemaal de weg kwijt. Wist niet meer wat hij moest. Zo sneu, en krijg hem heel moeilijk terug op aarde. Kunstjes proberen te doen, maar lukte wat lastig.
Maar die bui was ook wel echt heel erg, en zo krijgen we ze gelukkig niet al te vaak.

Toen de bui weg was en het een uur zou duren voor de volgende kwam, heb ik mijn slaapkamer onweerproof proberen te maken.
Raam dicht, isodeken ervoor gehangen(heb geen gordijnen). Licht op, dvd van Harry Potter snoeihard aan.
Hond een sjaal op zijn kop gebonden zodat hij minder zou horen.
En het heeft aardig gewerkt, maar de bui was dan ook niet extreem gelukkig

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:06

Een van mn honden is panisch van vuurwerk en onweer, maar voor die vuurwerk cd is die niet bang. Ik denk wil het nut hebben dat je die vuurwerkcursus moet doen als ze nog jong zijn, anders zit de angst er gewoon in. Mn andere 2 honden zijn compleet niet bang, dus aanstekelijk hoeft het ook niet te zijn.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 13:07

Nou ja ik wil eigenlijk niet al te andere dingen dan normaal doen, omdat ik haar dan bevestig in dat het inderdaad allemaal erg eng en bijzonder is. Helaas ontkom je er niet helemaal aan, omdat de hond zo angstig en paniekerig is, dat ze echt de weg kwijt is. Door te spelen heeft ze dan weer de aandacht op aarde inderdaad. Maar dit kan ook heel snel weer terug naar paniek gaan, als je stopt met spelen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:08

als het echt in je hond zit helpt alleen vasthouden/aan de lijn rond de vuurwerktijd en tijdig kalmerende middelen (homeopatisch of via de dierenarts) gaan toedienen

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:11

Miepie77 schreef:
als het echt in je hond zit helpt alleen vasthouden/aan de lijn rond de vuurwerktijd en tijdig kalmerende middelen (homeopatisch of via de dierenarts) gaan toedienen

De dagen dat het hier hevig is met vuurwek gaat die van mij aan de flexi even rap de tuin in en dan weer snel naar binnen.
Mijn tuin is omheind, maar neem het zekere voor het onzekere en hij gaat lekker aan de lijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:19

Je zou ook nog een Body Wrap kunnen proberen als je weet dat het 's nachts gaat onweren. Een paar uur van tevoren aandoen.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:20

Sassol schreef:
Je zou ook nog een Body Wrap kunnen proberen als je weet dat het 's nachts gaat onweren. Een paar uur van tevoren aandoen.

Je bedoelt een thundershirt?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 13:21

Wij zijn eigenlijk altijd op vakantie met oud en nieuw. Niet om de reden dat de hond bang is, maar omdat wij dan alle twee vrij zijn vaak. Wij nemen de hond dan mee en gaan eigenlijk altijd naar gebieden in de natuur waar heel weinig wordt geknald. Vorig jaar waren we toevallig thuis en toen merkte ik dus pas dat ze daar zo bang voor was.

Wat is dat? Een bodywrap of thundershirt?