Iemand verstand van Goudvissen/Sluierstaarten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sarcasm

Iemand verstand van Goudvissen/Sluierstaarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 15:45

Hallo,

Gisteren heb ik 2 Sluierstaarten gekocht voor in de vissenkom.
Ik heb steentjes gekocht, een plantje en een beeldje voor erin.
Deze heb ik voor het plaatsen in kokend water gehad en schoon gemaakt.
De visjes heb ik zoals geadviseerd werd een half uurtje met het zakje in het water gehad,
beetje water erbij gedaan en toen een beetje water eruit gehaald en daarna in de kom gedaan.

Alles was goed, toen ging ik even weg en kwam daarna thuis en toen lagen beide vissen op hun zijkant.
Een vis leefde nog half en de ander was dood. Naar advies van mijn moeder heb ik de levende vis in een emmer water gedaan (na goed uitspoelen met kokend water) en begon toen weer langzaam actief te worden.
Op Facebook zeiden ze dat dit kwam omdat een kom te klein is voor Sluierstaarten en heb gisteren avond nog bij een kennis een aquarium kunnen ophalen. De vis heb ik daar in gedaan en heeft de nacht goed overleefd.

Daarna ben ik terug naar de Boerenbond gegaan en heb ik een nieuwe vis gekregen.
Ook ben ik een pompje wezen halen voor in het aquarium.
Met deze nieuwe vis heb ik hetzelfde gedaan (eerst rustig aan het water laten wennen).

Nu kom ik net terug en zijn beide vissen dood? ;( :?

Ik snap er niks van, ik heb naar de Boerenbond gebeld en die vertelden me dat het water mogelijk niet goed is.
Hiervoor kan ik een test halen die me ook nog eens € 18,- kost.

Dit lijkt me erg raar want waarom zou het water hier niet goed zijn?

Weet er iemand wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Sarcasm op 31-07-13 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:46

Uhm. Zat er wel iets van een 'luchtpomp' in? Want anders verdrinken je vissen gewoon bij gebrek aan zuurstof in het water.

Bovendien is een vissenkom gewoon dierenmishandeling :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:48

Vjestagirl

Sabinee__ schreef:
Uhm. Zat er wel iets van een 'luchtpomp' in? Want anders verdrinken je vissen gewoon bij gebrek aan zuurstof in het water.

Een luchtpomp is in principe niet nodig als je een goed filter hebt.

Kwal

Heb er geen verstand van, maar bij de Pet's Place doen ze gartis watertesten geloof ik :) Succes!

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 15:49

Sabinee__ schreef:

Daarom zitten ze nu in een aquarium.
De luchtpomp zat er nog niet in maar dit is toch ook niet nodig? Bij een vissenkom heb je toch ook geen luchtpomp nodig?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:49

Vjestagirl schreef:
Een luchtpomp is in principe niet nodig als je een goed filter hebt.

Ja, weet niet hoe het heet. Maar iets meer dan enkel een bak water.
Iets voor water om het te dingessen. Snap je :+ ?
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 31-07-13 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:49

TS schrijft toch dat de vissen inmiddels in een aquarium zitten?

Ik vermoed dat de watersubstantie niet goed is TS, volgens mij hoort een aquarium sowieso een week a twee weken te draaien zonder vissen om een goede watercultuur te creeren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:50

Heb je met schoonmaken van de bakken iets anders dan water gebruikt?
Vissen kunnen namelijk absoluut niet tegen sop of wat voor schoonmaak middel dan ook in hun water.
Wat voor water heb je uiteindelijk in je aquarium gedaan?

Eigenlijk hoor je je aquarium al tijden voor je er vissen in gooit tot leven te wekken door hem in te richten
met steentjes/grint/pomp/filter/plantjes/(thermostaat) en dan pas als het water goed is (duurt tijd denk aan paar wkn) vissen erin doen.
En dan het liefst eerst water laten testen.

(over de kom ga ik het niet hebben, die is nu al exit en vervangen door aquarium, met pomp, filter erbij zou ook heel fijn zijn)

Coconut

Heb je je goed ingelezen voordat je aan sluierstaarten begon? Ze hebben een groot aquarium nodig en zeker geen kom!!! Vergroeiingen komen bij sluierstaarten daardoor vaak voor.

Een groot aquarium, goed filter en voldoende zuurstofplanten zijn erg belangrijk. Verder ook het aquarium twee weken laten draaien zonder vissen ivm de bacterie huishouding.
Laatst bijgewerkt door Coconut op 31-07-13 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Sarcasm schreef:
Sabinee__ schreef:

Daarom zitten ze nu in een aquarium.
De luchtpomp zat er nog niet in maar dit is toch ook niet nodig? Bij een vissenkom heb je toch ook geen luchtpomp nodig?

Hoe groot is het aquarium?
Luchtpomp is idd niet nodig, maar een goed sterk filter wel.

Sjolvir

Re: Iemand verstand van Goudvissen/Sluierstaarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:51

Alleen het zo ongeveer acuut dood gaan, doet toch vermoeden dat er iets anders mis is dan een filter of luchtpompje.
Want gewoon kraanwater vers in bak zou een sluiterstaart toch nog net wel een aan moeten kunnen zonder meteen belly up te gaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:53

Sjolvir schreef:
Alleen het zo ongeveer acuut dood gaan, doet toch vermoeden dat er iets anders mis is dan een filter of luchtpompje.
Want gewoon kraanwater vers in bak zou een sluiterstaart toch nog net wel een aan moeten kunnen zonder meteen belly up te gaan.

Te weinig zuurstof, teveel stof uit de steentjes (die trouwens ook absoluut niet diervriendelijk zijn)... Veel meer dan dat kan ik bij een 'harde' vis als een goudvis niet zo bedenken.

Jasia

Wat voor plantje heb je voor erin?

Ze verkopen bij de dierenwinkel plantjes voor voeding, plantjes voor de sier en zuurstofplanten. Misschien kun je daar naar kijken?

Wat Jans zegt zou ook een mogelijkheid zijn. Bij ons grote aquarium moesten we eerst ook langzaam opbouwen met een bodem + voeding, planten erin, een tijd wachten/laten staan en toen steeds wat visjes erin.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik bij mijn goudvissen + sluierstaarten ze gewoon gelijk in mijn nieuwe aquarium heb gedaan. Nooit een probleem gehad. (jawel, toen één van de vissen besloot eruit te springen, maar da's wat anders _O- )

zoni65

ik had het zelfde probleem dat kwam toen omdat sluierstaart vissen niet te veel lucht mogen hebben als ze in zoon zakje zitten een lange tijd gaan ze lucht happen
daardoor kunnen ze dood gaan omdat ze van binnen ontploffen ik heb later nog het zelfde gehad door verkeerd voer had gewoon vlokken die drijven maar moest zinkende korrel voer zijn zodat ze niet gaan lucht happen dat heeft het bij mij opgelost

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 15:56

Vjestagirl schreef:

Super handig topic! Ga hem zeker lezen.
Aquarium is maar 20*30 maar ik dacht dat dit voor twee Sluierstaarten voldoende was.
Naar het lezen van je OP in het topic dus blijkbaar niet.

Ik ben vandaag naar de winkel geweest voor een luchtpomp, hier hebben ze me niks verteld over een filter.
Maar hoe kunnen vissen in een kom dan overleven, deze hebben toch ook geen pomp en filter?

Ik zit er aan te denken nu mijn aquarium maar 2 weken aan te zetten en dan Guppy's te gaan houden..

Bedankt voor al jullie reacties, en steentjes niet diervriendelijk? Wat zouden jullie dan adviseren gewoon zand/grind?

Edit: Ik heb 2 zuustofplantjes erin.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:57

Vjestagirl schreef:
Sjolvir schreef:

Te weinig zuurstof, teveel stof uit de steentjes (die trouwens ook absoluut niet diervriendelijk zijn)... Veel meer dan dat kan ik bij een 'harde' vis als een goudvis niet zo bedenken.

Daarom juist, goudvis zo snel dood krijgen is best lastig, vandaar mijn vraag of er nog iets anders dan water was gebruikt
voor het schoonmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:59

Het kan natuurlijk ook dat de vissen al wat onder leden hadden, meegenomen vanuit de BB?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:00

Sarcasm schreef:
Vjestagirl schreef:

Super handig topic! Ga hem zeker lezen.
Aquarium is maar 20*30 maar ik dacht dat dit voor twee Sluierstaarten voldoende was.
Naar het lezen van je OP in het topic dus blijkbaar niet.

Ik ben vandaag naar de winkel geweest voor een luchtpomp, hier hebben ze me niks verteld over een filter.
Maar hoe kunnen vissen in een kom dan overleven, deze hebben toch ook geen pomp en filter?

Ik zit er aan te denken nu mijn aquarium maar 2 weken aan te zetten en dan Guppy's te gaan houden..

Bedankt voor al jullie reacties, en steentjes niet diervriendelijk? Wat zouden jullie dan adviseren gewoon zand/grind?

Vissen in een kom hebben een waardeloos leven, worden vaak vergiftigd door hun eigen uitwerpselen, krijgen iedere keer een temperatuurklap als de bak wordt schoongemaakt en overlijden dan ook vaak heel erg vroeg. Een goudvis kan 30 à 40 worden, en mensen die roepen 'mijn vis is wel 2 geworden' moeten zich schamen. Dat zeg je van je paard ook niet.

Voor goudvissen wordt idd zand geadviseerd, ze nemen een hap zand in hun mond, filteren dit om de eetbare delen eruit te halen en spugen het zand dan weer uit. Dat heet grondelen en is hun natuurlijk gedrag.

Guppen zijn ook leuk, hebben wel een verwarming nodig en ook een filter. Overigens is je aquarium ook te klein voor guppen. Sterker nog, je aquarium is eigenlijk, heel cru, te klein om diervriendelijk vissen in te kunnen houden. Je zou kunnen kijken voor wat kleine garnaaltjes oid.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 16:00

Sjolvir schreef:
Daarom juist, goudvis zo snel dood krijgen is best lastig, vandaar mijn vraag of er nog iets anders dan water was gebruikt
voor het schoonmaken.

Sorry ik was vergeten te reageren op je vraag, nee ik heb alles met kokend water gedaan.
Dit adviseerden ze ook bij de Boerenbond om te doen.

En ja, alle drie de vissen komen van de Boerenbond.

Het raarste vind ik nog dat een vis de nacht heeft overleefd en dat er niets aan de hand was.
Komt er een vis bij zijn ze allebei dood.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 16:02

Vjestagirl schreef:
Vissen in een kom hebben een waardeloos leven, worden vaak vergiftigd door hun eigen uitwerpselen, krijgen iedere keer een temperatuurklap als de bak wordt schoongemaakt en overlijden dan ook vaak heel erg vroeg. Een goudvis kan 30 à 40 worden, en mensen die roepen 'mijn vis is wel 2 geworden' moeten zich schamen. Dat zeg je van je paard ook niet.

Voor goudvissen wordt idd zand geadviseerd, ze nemen een hap zand in hun mond, filteren dit om de eetbare delen eruit te halen en spugen het zand dan weer uit. Dat heet grondelen en is hun natuurlijk gedrag.

Guppen zijn ook leuk, hebben wel een verwarming nodig en ook een filter. Overigens is je aquarium ook te klein voor guppen. Sterker nog, je aquarium is eigenlijk, heel cru, te klein om diervriendelijk vissen in te kunnen houden. Je zou kunnen kijken voor wat kleine garnaaltjes oid.

Dan moet ik toch eens goed na gaan denken wat ik hier nu mee wil doen, want niet diervriendelijk zijn is het laatste wat ik wil zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:13

Ik zou sowieso je geld terug gaan halen bij de boerenbond. En als je dan graag vissen wilt eerst een aquariumcultuur aanleggen en dan opnieuw vissen halen. Duurt een paar weekjes, maar ik geloof wel dat je vissen dan blijven leven! :D

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:20

TS, in jou formaat aquarium kan je garnaaltjes houden, ik heb een vergelijkbaar maat aquarium (iets groter nog) en daar heb ik ook garnalen in. Wel echt min. 4 weken in gaan draaien dan.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 20:39

Geld terug halen ga ik zeker proberen morgen.
Wat is het verschil tussen een pomp en filter? Of is dit hetzelfde.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:42

wij hebben ook een sluierstaart, en daar moet je speciaal voer voor hebben aangezien ze anders lucht in hun buik pompen en dan gaan drijven, de mijne is toevallig gisteren ook overleden, maar die heeft het lang gedaan! Het is een kwestie van speciaal voer voor Sluierstaarten en niet teveel voeren echt maar 2/3 korreltjes per dag!! tenminste zo hebben we dat bij de mijne gedaan en die heeft het lang volgehouden!