Asielhondje met verlatingsangst ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Asielhondje met verlatingsangst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 15:21

Ik heb al gezocht of ik een soortgelijk verhaal kon vinden hier op bokt, maar het meeste is toch net even anders. Ik zoek wat tips en adviezen. Het verhaal is :

2 weken geleden hebben wij een 7-jarige Jack Russell geadopteerd uit het dierenasiel. Hiervoor hebben we 15 jaar een Jack gehad, dus ervaring genoeg. Het hondje zou goed alleen kunnen blijven, bij de vorige eigenaars kon hij dat ook.
De vorige eigenaars hadden hem uit huis gedaan omdat de vrouw van het stel ernstig ziek was en zij niet meer voor de hondjes (het was een setje) konden zorgen. De hondjes mochten samen of alleen herplaatst worden. Bij de oude eigenaar was hij gewend om s' nachts en als de mensen weggingen in de bench te zitten.

Wij hebben een bench aangeschaft. Ik ben nu en vorige week vrij en heb echt de tijd om hem te laten wennen. We merkten al snel dat hij , zodra wij gingen slapen of weggingen, begint te janken. 's Nachts gaat het nu goed, hij heeft in de gaten dat wij niet echt "weg" zijn. Maar je raadt het al, als we echt weggaan, gaat hij als een wolfje zitten janken.
Alles mbt tips van gedragstherapeuten en internet (muziek aan, lampje aan, iets met onze geur erbij, hond voelt zich prettig in de bench, gaat er zelf ook in, niet te lang weg zijn, opbouwen, etc etc) hebben we nu al geprobeerd. Hij wordt ook niet onrustig in de bench, maar gaat gewoon op zijn kont zitten en zodra we weg zijn begint hij te janken. Om hem de bench niet alleen te laten associeren met weggaan, doen we hem er ook in als we eten of gewoon gedurende de dag als ik in of bij huis ben gaat gaat allemaal zonder enig probleem. Ook boots ik situaties na dat hij even alleen moet zijn en ik echt wel weer terug kom, bijv de was ophangen en dan moet hij beneden blijven.
Hij krijgt genoeg aandacht, spelen, wandelen, lekker actief.

Ik weet het niet zo goed meer, maar ik wil m niet terugbrengen naar het asiel :( en ik wil ook niet dat onze buurvrouw last van hem heeft (ons huis is nogal gehorig... ). Straks moet ik weer gaan werken en dan moet hij toch even een paar uur alleen kunnen blijven (max 5 uur)

Zou het gewenning zijn, verlatingsangst of iets anders ? Iemand nog meer tips voor ons ?

PS : ik heb inmiddels ook contact met een gedragstherapeut die ons wellicht kan helpen. Via het asiel probeer ik te achterhalen hoe zijn alleen blijf gedrag bij de oude eigenaren was.

Pluttersput

Re: Asielhondje met verlatingsangst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:30

Klinkt precies als die van mij. Een 5 jarig Jack Russell teefje uit het asiel gehaald, alleen was daar niks over bekend. Wel blijkt dat ze nu verlatingsangst heeft, en daar zijn we nu hard aan aan het werken.
Maar geef het even tijd. 2 weken is erg kort om vast te kunnen stellen of ze verlatingsangst hebben of dat het gewenning is. Wij houden zelf een half jaar aan voor dat je weet wat voor vlees je in de kuip hebt :)

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 16:49

Oeh....hoop dat hij niet een half jaar de boel bijelkaar jankt dan....

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:22

Ik volg even.

Wilde net een topic openen over dit onderwerp. Maar kwam bij mijn zoektocht hier terecht.

Ik heb een Malthezer van bijna 6 jaar. Die sinds het laatste jaar verlatingsangst heeft ontwikkeld.
Waardoor het komt weet ik niet. Maar het begint de spuitgaten uit te lopen.

Nu zoek ik tips wat ik als baas het beste kan doen om de training te beginnen.
Dhani slaapt al sinds pup bij mij op bed. Loopt mij de hele dag achter de kont aan. Oke nu weet ik dat dit niet goed is. Maar hij had voorheen nooit problemen met alleen zijn. Maar sinds ik met mijn Border collie ook wel alleen op pad ga is hij dit gedrag gaan uitbreiden en is het nu niet meer te hendelen.

Ik heb wel dingen gelezen over het beperken van zijn ruimte. Deuren achter mij sluiten. In de woonkamer laten slapen. Maar wat is nou het beste wat je kan doen? Moet ik hem laten wennen aan een Bench? Of zal dit nu aafrechts gaan werken?
Ik wil het wel in 1 keer goed aanpakken (oke had ik veel eerder moeten doen dat weet ik) en wil dus geen verschillende methodes proberen. Om verwarring te voorkomen. Ik wil daarmee voorlopig nog geen GT inschakelen, en het eerst proberen zelf op te lossen. Aangezien een GT aardig in de kosten kunnen lopen.

Ik wil voor de geinteresseerden wel een PB sturen met overige informatie. Misschien zijn er bokkers die mij net als TS kunnen adviseren.

Alvast bedankt daarvoor. :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:53

Een methode aanhangen is heel lastig, je moet kijken wat bij je hond past. Ik heb hier een dap-verdamper liggen. Bij mijn moeder haar hond werkt het prima, die van mij reageert er totaal niet op. Benen werkt bij die van mij helemaal averechts.
Nou heb ik het voordeel dat die van mij alleen blaft als we thuis komen. Ze raakt dan in een soort trance van opgewondenheid en blaft de hele buurt bij elkaar. Wij proberen het nu met time outs. As ze gaat blaffen gaat ze de gang op. Is ze stil, dan mag ze weer naar binnen. Vergt behoorlijk veel discipline, maar (klopt af) ze blaft al veel minder lang en komt goed uit haar trance.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 18:04

Alle dingen die jij noemt met Dhani is hier anders, hij slaapt alleen beneden zonder problemen, hij is rustig zolang er maar iemand in de buurt is, blijft alleen als ik naar boven ga bijv. Hij is gewend aan de bench. Vanmiddag heb ik juist even geprobeerd m zonder bench alleen te laten. Ben 20 minuten weggeweest en hem eerst nog een lekker speeltje gegeven. Mijn telefoon aangezet om op te nemen hoe hij reageert. Na ca. 8/9 minuten wordt hij onrustig en begint te janken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:08

Heb je iets van een kleed op de bench liggen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:11

Die van mij is inderdaad ook altijd rustig als er iemand bij is. Maar daarna..
Maar ik zou het ook nog even tijd geven. Na een maand werd die van mij ook iets rustiger, en we zitten nu op 3 maanden.. Ik zie verbetering. Het gaat niet snel, maar af en toe merk ik wel degelijk verschil.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:14

een vriendin van ons ging samenwonen in het huis van haar vriend en de hond ging dus mee.
nieuwe plek nieuwe omgeving en begon met piepen, zo dat de buren belde of dat ze niet aub naar huis wilde komen voor de hond.

zij hebben een blafband aangeschaft en maar enkele keren omgehad dat hij aanstond. en daarna omgehad en dat hij uitstond. nu heeft hij het niet meer om hoor, maar het heeft net dat ene zetje gegeven. hond is overigens 6 jaar en ook een jack russel

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:19

Ik heb ook een blafband gekocht. Maar ik zou het nooit meer doen, helemaal niet bij een nerveus hondje.
Die van mij was in pure pure paniek. Liet alles lopen en probeerde mijn moeder te bijten toen ze hem omhad. Ik heb de band teruggestuurd en gingen kijken of er iets verkeerd ingesteld stond, want di was de lichtste stand. We hadden hem nog op een andere hond geprobeerd en ook deze flipte.
Maar ik probeer het niet, nooit meer. Hoe goed de ervaringen ook waren, want op basis daarvan had ik er een gekocht.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:22

Misschien dat jouw hondje nog moet wennen aan z'n nieuwe huis.
Ook al was hij gewend bij z'n vorige baasje dat hij alleen thuis kon zijn.
Bij jullie moet ie weer helemaal opnieuw wennen en alles leren.
En dan heeft ie nog een tijd in het asiel gezeten dus het hondje is nog harstikke onzeker.

Hij heeft tijd nodig en probeer het langzaam op te bouwen.
Lastig is het wel, jullie hebben al best veel geprobeerd.
Tips heb ik ook niet echt daarom, hopelijk gaat het snel beter! :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 30-07-13 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:25

Ik denk dat dit gewoon iets is wat tijd kost.
Hoe gedraag jij je als je 'echt weggaat'? Ik zou me proberen te gedragen zoals je doet als je gaat slapen, want dan is hij wel stil.
Ik heb destijds voor onze hond bij een babywinkel een knuffel met een 'hartslag' gekocht (er zit iets in de knuffel wat tikt). Hielp erg goed.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:27

Als ik het goed begrijp is de jack 7 jaar samen geweest met een andere hond?
Ja dan vind ik het niet zo raar dat hij nu verlatingsangst heeft.
Waarschijnlijk was er in het andere gezin, naast de andere hond ook altijd een mens thuis(Zieke vrouw denk ik?). Maar waren de mensen er niet, dan was altijd de andere hond er nog.

Nu is hij alleen bij jullie, als jullie weg gaan. Dan is er niemand meer. Geen roedel, geen maatje...niets.

Mijn reutje blafte ook altijd een paar keer als ik weg ging. Keer of 5/6 en dan was hij stil.
Toen ik verhuisde en deze buren wel gingen klagen ben ik hier mee bezig gegaan.

Hond in de bench, tv aan laten wat te knagen er in. Tegen de tijd dat hij het op heeft, heeft hij helemaal niet in de gaten dat ik weg ben. Probleem opgelost.

Als je met de bench wil werken:
De bench MOET een fijne plek zijn. Fijn en veilig. Hij moet er op zijn gemak zijn. NOOIT een strafplek.
Voer hem in de bench, geef hem speeltjes in de bench, kauwstokjes. En een fijn kussen. En de bench moet zijn enige slaapplek zijn.
Dus geen andere mand, niet op de bank/stoel tot het probleem is opgelost.
Niet elke keer de deur dicht doen, maar ook open laten staan.
De bench moet de normaalste zaak van de wereld worden, zijn eigen vertrouwde fijne plekje waar hij vrijwillig in gaat liggen.

Wat het probleem van de 2 honden betreft.
Hoe lang heeft het geduurd voordat je de border collie alleen mee ging nemen?

Ik heb ook 2 honden.
De pup is er bijgekomen toen mijn reu 4 jaar was.
Vanaf dag 1 heb ik ze zowel samen, als afzonderlijk van elkaar meegenomen. Een paar keer in de week.
De ene hond gaat mee, de ander krijgt wat lekkers.
Vanaf dag 1 is dit goed gegaan, nooit problemen mee gehad.
Ze zijn gehecht aan elkaar, maar niet zo erg dat ze niet meer zonder elkaar kunnen.

O ja, ze slapen allebei bij mij op bed. Onder de dekens zelfs haha

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:31

Hond in de bench, tv aan laten wat te knagen er in. Tegen de tijd dat hij het op heeft, heeft hij helemaal niet in de gaten dat ik weg ben. Probleem opgelost.

De bench MOET een fijne plek zijn. Fijn en veilig. Hij moet er op zijn gemak zijn. NOOIT een strafplek.
Voer hem in de bench, geef hem speeltjes in de bench, kauwstokjes.

nooit!! voer in de bench geven als je er niet bij bent!
Menig hond is gestikt in een stuk bot/kauwstok etc.
En misschien ook menig hond niet, maar het zal net jouw hond zijn die het wel is.
Ik vergeet nooit het verhaal van een medecursist in mijn hondencursus, die kwam niet meer... hond was gestikt in iets wat hij in de bench had gekregen -O-

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:35

Mijn hond had in het begin ook moeite met alleen zijn. Ik ben de eerste weken 's nachts beneden gaan slapen, ze had op dat moment gewoon iemand nodig en dat was ik. Maarja, na twee weken moest iedereen toch naar school of werken, dus moest ze toch alleen. De eerste dag heeft ze flink gejankt, tweede dag ook nog wat, daarna was ze gewoon stil. Ik vind twee weken nog erg kort om al te kunnen zien of je hond verlatingsangst heeft of niet, mijn hond had ook even de tijd nodig om aan het huis te wennen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:38

zou het niet komen omdat hij gewend is met een andere hond te zijn?Oplossing...kijk in het asiel of zijn vriendje er nog zit :+

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:42

Def schreef:

En misschien ook menig hond niet, maar het zal net jouw hond zijn die het wel is.
Ik vergeet nooit het verhaal van een medecursist in mijn hondencursus, die kwam niet meer... hond was gestikt in iets wat hij in de bench had gekregen -O-

Ja en er zijn ook ontzettend veel honden gestikt in varkensoren. Stoken verticaal in de strot.

En zo zijn er nog veeeel meer dingen waaraan honden zijn overleden die voorkomen hadden kunnen worden.

En waar we allemaal toch lekker mee door gaan, en laten we honden lekker met hun stokken rond rennen.

In een bench kan een hond niet rondrennen met zijn stokje, de kans dat hij in zijn strot vliegt is aanzienlijk klein.

En ik ken geen enkele hond die gestikt is in een kauwstokje, wel in een varkensoor en stok.
En ken heeeeeel veel honden.
Laatst bijgewerkt door Kitty1985 op 30-07-13 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:43

Dat zou ik dan weer niet zo snel doen, althans, dat lijkt mij dan te veel veranderingen voor een hond en voor TS zelf. Ineens twee onbekende honden in huis, die je dan nog allebei moet leren kennen en de honden elkaar ook nog eens, nee dat zou denk ik veel stress opleveren. Dénk ik hoor. Ik dacht eigenlijk ook dat een hond erbij de verlatingangst niet wegneemt, maar dat kan ik mis hebben (?).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:48

Nimfee schreef:
Dat zou ik dan weer niet zo snel doen, althans, dat lijkt mij dan te veel veranderingen voor een hond en voor TS zelf. Ineens twee onbekende honden in huis, die je dan nog allebei moet leren kennen en de honden elkaar ook nog eens, nee dat zou denk ik veel stress opleveren. Dénk ik hoor. Ik dacht eigenlijk ook dat een hond erbij de verlatingangst niet wegneemt, maar dat kan ik mis hebben (?).

deze hond is opgegroeit met een andere hond staat in de OP.Lijkt mij dat dat de oorsprong van het probleem is.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:52

Kitty1985 schreef:
Def schreef:

Ja en er zijn ook ontzettend veel honden gestikt in varkensoren. Stoken verticaal in de strot.

En zo zijn er nog veeeel meer dingen waaraan honden zijn overleden die voorkomen hadden kunnen worden.

En waar we allemaal toch lekker mee door gaan, en laten we honden lekker met hun stokken rond rennen.

In een bench kan een hond niet rondrennen met zijn stokje, de kans dat hij in zijn strot vliegt is aanzienlijk klein.

En ik ken geen enkele hond die gestikt is in een kauwstokje, wel in een varkensoor en stok.
En ken heeeeeel veel honden.

Dat jij zo'n hond niet kent zegt niet dat het niet kan gebeuren.
Ik waarschuw er gewoon voor dat ik dat dus wel heb meegemaakt.
Dat de kans aanzienlijk klein is zou mij geen donder kunnen schelen, ik wil het niet op mijn geweten hebben.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:55

PinkyPie schreef:
Ik heb al gezocht of ik een soortgelijk verhaal kon vinden hier op bokt, maar het meeste is toch net even anders. Ik zoek wat tips en adviezen. Het verhaal is :

2 weken geleden hebben wij een 7-jarige Jack Russell geadopteerd uit het dierenasiel. Hiervoor hebben we 15 jaar een Jack gehad, dus ervaring genoeg. Het hondje zou goed alleen kunnen blijven, bij de vorige eigenaars kon hij dat ook.
De vorige eigenaars hadden hem uit huis gedaan omdat de vrouw van het stel ernstig ziek was en zij niet meer voor de hondjes (het was een setje) konden zorgen. De hondjes mochten samen of alleen herplaatst worden. Bij de oude eigenaar was hij gewend om s' nachts en als de mensen weggingen in de bench te zitten.

Wij hebben een bench aangeschaft. Ik ben nu en vorige week vrij en heb echt de tijd om hem te laten wennen. We merkten al snel dat hij , zodra wij gingen slapen of weggingen, begint te janken. 's Nachts gaat het nu goed, hij heeft in de gaten dat wij niet echt "weg" zijn. Maar je raadt het al, als we echt weggaan, gaat hij als een wolfje zitten janken.
Alles mbt tips van gedragstherapeuten en internet (muziek aan, lampje aan, iets met onze geur erbij, hond voelt zich prettig in de bench, gaat er zelf ook in, niet te lang weg zijn, opbouwen, etc etc) hebben we nu al geprobeerd. Hij wordt ook niet onrustig in de bench, maar gaat gewoon op zijn kont zitten en zodra we weg zijn begint hij te janken. Om hem de bench niet alleen te laten associeren met weggaan, doen we hem er ook in als we eten of gewoon gedurende de dag als ik in of bij huis ben gaat gaat allemaal zonder enig probleem. Ook boots ik situaties na dat hij even alleen moet zijn en ik echt wel weer terug kom, bijv de was ophangen en dan moet hij beneden blijven.
Hij krijgt genoeg aandacht, spelen, wandelen, lekker actief.

Ik weet het niet zo goed meer, maar ik wil m niet terugbrengen naar het asiel :( en ik wil ook niet dat onze buurvrouw last van hem heeft (ons huis is nogal gehorig... ). Straks moet ik weer gaan werken en dan moet hij toch even een paar uur alleen kunnen blijven (max 5 uur)

Zou het gewenning zijn, verlatingsangst of iets anders ? Iemand nog meer tips voor ons ?

PS : ik heb inmiddels ook contact met een gedragstherapeut die ons wellicht kan helpen. Via het asiel probeer ik te achterhalen hoe zijn alleen blijf gedrag bij de oude eigenaren was.

Ik denk dat daar je antwoord zit. Grote kans dat hij z'n maatje mist en niet alleen 'alleen' kan zijn.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:57

Hoe lang heb je de hond 2 weken dan heb je nog lang niet genoeg tijd gehad om het verlaten te trainen dat gaat wel langer duren dan 2 weken. Daarnaast is de hond nu echt alleen voorheen waren ze samen ik vind het niet zo gek dat de hond aangeeft dat ie zich alleen voelt alleen moet je er wel tijd in steken!

Die van mij was net zo erg maar dat heeft ook maanden geduurd voor ze echt alleen kon zijn, het blijft toch een kwestie van opbouwen steeds iets langer weg en pas binnen komen als de hond stil is en dat iedere dag herhalen :j

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:00

Probeer eens zoon knuffel met hartslag , dat hielp bij onze hond heel erg goed !

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:04

geerke schreef:
Nimfee schreef:

deze hond is opgegroeit met een andere hond staat in de OP.Lijkt mij dat dat de oorsprong van het probleem is.

Hoeft niet per se. Mijn hond was ook samen met een andere hond voordat ze hier naar toe kwam.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:06

Ook mijn eerste ingeving was dat hij nooit echt alleen geweest is maar altijd met die andere hond..
Misschien kan je dat eens navragen bij het asiel?
ook is het belangrijk na te denken bij de manier waarop je weg gaat, als jij je heel apart gaat gedragen weet die hond gelijk van ohjee er is iets aan de hand of er gaat iets gebeuren.