2 weken geleden hebben wij een 7-jarige Jack Russell geadopteerd uit het dierenasiel. Hiervoor hebben we 15 jaar een Jack gehad, dus ervaring genoeg. Het hondje zou goed alleen kunnen blijven, bij de vorige eigenaars kon hij dat ook.
De vorige eigenaars hadden hem uit huis gedaan omdat de vrouw van het stel ernstig ziek was en zij niet meer voor de hondjes (het was een setje) konden zorgen. De hondjes mochten samen of alleen herplaatst worden. Bij de oude eigenaar was hij gewend om s' nachts en als de mensen weggingen in de bench te zitten.
Wij hebben een bench aangeschaft. Ik ben nu en vorige week vrij en heb echt de tijd om hem te laten wennen. We merkten al snel dat hij , zodra wij gingen slapen of weggingen, begint te janken. 's Nachts gaat het nu goed, hij heeft in de gaten dat wij niet echt "weg" zijn. Maar je raadt het al, als we echt weggaan, gaat hij als een wolfje zitten janken.
Alles mbt tips van gedragstherapeuten en internet (muziek aan, lampje aan, iets met onze geur erbij, hond voelt zich prettig in de bench, gaat er zelf ook in, niet te lang weg zijn, opbouwen, etc etc) hebben we nu al geprobeerd. Hij wordt ook niet onrustig in de bench, maar gaat gewoon op zijn kont zitten en zodra we weg zijn begint hij te janken. Om hem de bench niet alleen te laten associeren met weggaan, doen we hem er ook in als we eten of gewoon gedurende de dag als ik in of bij huis ben gaat gaat allemaal zonder enig probleem. Ook boots ik situaties na dat hij even alleen moet zijn en ik echt wel weer terug kom, bijv de was ophangen en dan moet hij beneden blijven.
Hij krijgt genoeg aandacht, spelen, wandelen, lekker actief.
Ik weet het niet zo goed meer, maar ik wil m niet terugbrengen naar het asiel
en ik wil ook niet dat onze buurvrouw last van hem heeft (ons huis is nogal gehorig... ). Straks moet ik weer gaan werken en dan moet hij toch even een paar uur alleen kunnen blijven (max 5 uur)Zou het gewenning zijn, verlatingsangst of iets anders ? Iemand nog meer tips voor ons ?
PS : ik heb inmiddels ook contact met een gedragstherapeut die ons wellicht kan helpen. Via het asiel probeer ik te achterhalen hoe zijn alleen blijf gedrag bij de oude eigenaren was.