de meest ideale kattenbak?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

de meest ideale kattenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 20:08

Wat vinden jullie de meest ideale kattenbak?
Ik heb meerdere katten en de Litter Robot lijkt me wel wat, alleen die is megaduur 349, maar dan hoef je ook bijna niets meer te doen en de bak is altijd schoon.
Nu heb ik ook een niet elektrische variant gezien met een hendel en dat lijkt me ookwel wat, scheelt ook aannemelijk 89 euro de Hagen Catit SmartSift kattenbak
De Peewee lijkt mooi, maar ik wil niet verplicht zijn hun kattegrit te moeten kopen.
Heb nu gewone grote kattenbakken met kap maar zonder deurtje (anders durven ze er niet in :') )
Wat vinden jullie de ideale bak en waarom?

Duhelo

Re: de meest ideale kattenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:25

wij hebben deze, het gekleurde stuk boven het deurtje kan je omhoog klappen zodat je niet iedere keer alles los moet maken.
Die draaibare bakken vind ik maar niks, ooit al eens met zon uv-lamp in zon bak geschenen? de urinesporen hangen overal rond (logisch, want het ding draait). bij Katten die erg kieskeurig zijn voor de plasplekken heb je de kans dat ze er niet meer willen in gaan ...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:27

Wij hebben gewoon van die simpele plastiken met deksel en deurtje(eigenlijk hebben we te weinig bakken voor het aantal katten, maar we kunnen ze nergens anders nog kwijt), twee grote(hebben één hele grote kat die er anders niet inpast xd) en een kleinere.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 20:52

@duhelo: bakken die ik beschrijf zijn niet van die draaibakken, dat zie ik ivm mn rug al niet zitten, dan is scheppen makkelijker naar mn idee.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:54

Buiten en de tuin :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:57

Het verbaasd mij dat katten op de Litter Robot gaan. Wat een klein deurtje zit daarin! Ik geef de voorkeur aan die simpele grote plastic bakken met grote deur aan de voorkant en hoge kap. Die zijn makkelijk schoon te maken en leeg te scheppen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 21:52

NoreenJulia schreef:

ik heb raskatten die niet buiten komen, vind het ook niet echt sociaal naar je buren toe

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 21:53

Thats_Me schreef:
Het verbaasd mij dat katten op de Litter Robot gaan. Wat een klein deurtje zit daarin! Ik geef de voorkeur aan die simpele grote plastic bakken met grote deur aan de voorkant en hoge kap. Die zijn makkelijk schoon te maken en leeg te scheppen.

kennis heeft zo'n litter robot en haar katten vinden het grappig dat die robot gaat bewegen, gaat er steeds in en uit :') , daarom haalt ze snachts de stekker eruit, anders hoor je hem steeds :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:13

Miepie77 schreef:
@duhelo: bakken die ik beschrijf zijn niet van die draaibakken, dat zie ik ivm mn rug al niet zitten, dan is scheppen makkelijker naar mn idee.

toch wel, die litter robot draait zichzelf rond, waardoor de vulling door een zeefje valt, viezigheid in vuilbakje en proper zand terug in de bak.
Die tweede met het hendeltje draait ook zijn bak rond waardoor de vulling de gehele bak rond doorgaat.
Dus effectief wél draaibakken :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:17

Elektrische kattenbak ? Daar kan ik me dus echt echt geen voorstelling bij maken . Van google word ik ook niet veel wijzer , maar ik begrijp dat ze het grit zelf verschonen :?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:18

Sjors schreef:
Elektrische kattenbak ? Daar kan ik me dus echt echt geen voorstelling bij maken . Van google word ik ook niet veel wijzer , maar ik begrijp dat ze het grit zelf verschonen :?

google
tik in: Litter Robot
eerste hit :
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... GilMHyoH9A

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 22:28

Duhelo schreef:
toch wel, die litter robot draait zichzelf rond, waardoor de vulling door een zeefje valt, viezigheid in vuilbakje en proper zand terug in de bak.
Die tweede met het hendeltje draait ook zijn bak rond waardoor de vulling de gehele bak rond doorgaat.
Dus effectief wél draaibakken :)

Oke zo bekeken, ik dacht aan die bakken die je fysiek moet omdraaien.
Maar die kan je ook schoonmaken van binnen toch, misschien wat minder vaak, maar zou niet weten waarom helemaal niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:34

Of je ze fysiek draait of dat ze een roterend systeem hebben wat met n motortje werkt: veel katten zullen er niet meer op gaan.

Het best werkt een niet overdekte bak ergens in een rustig hoekje. Of eigenlijk: 2 bakken, veel katten willen graag een bak om te poepen en een bak om te piesen. Als stelregel moet je ook altijd 1 bak meer hebben dan dat je katten hebt (2 katten= 3 bakken. 5 katten = 6 bakken).

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 22:34

Sjors schreef:

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:28

Ik heb een bak van curver en vindt die erg prettig werken, schoonmaken is een eitje, er zit een la ahw waarin je de vulling stopt. Bij de uitloop is een rooster waardoor ze haar pootjes weer schoonmaakt.
Deurtje is ook echt dicht ipv op een kiertje. En niet eens zo heel duur.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 09:01

Vjestagirl schreef:
Of je ze fysiek draait of dat ze een roterend systeem hebben wat met n motortje werkt: veel katten zullen er niet meer op gaan.

Het best werkt een niet overdekte bak ergens in een rustig hoekje. Of eigenlijk: 2 bakken, veel katten willen graag een bak om te poepen en een bak om te piesen. Als stelregel moet je ook altijd 1 bak meer hebben dan dat je katten hebt (2 katten= 3 bakken. 5 katten = 6 bakken).

fysiek zelf moet draaien staan stil als de kat erin zit, dus zou niet weten waarom ze daar niet op zouden willen, die elektrische wachten 7 minuten nadat de kat eruit is dus ook die doen niets als de kat erin zit

Ik heb nu 5 bakken op 8 katten, mn poezedames delen, mn kater heeft een bak alleen, gaat prima, zolang je maar zorgt dat ze schoon zijn. Op een Litter Robot kan je 5 katten laten gaan, dus dat scheelt me een hoop ruimte en werk, alleen zijn ze zo verschrikkelijk duur in aanschaf.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:04

Miepie77 schreef:
Vjestagirl schreef:

fysiek zelf moet draaien staan stil als de kat erin zit, dus zou niet weten waarom ze daar niet op zouden willen, die elektrische wachten 7 minuten nadat de kat eruit is dus ook die doen niets als de kat erin zit

Ik heb nu 5 bakken op 8 katten, mn poezedames delen, mn kater heeft een bak alleen, gaat prima, zolang je maar zorgt dat ze schoon zijn. Op een Litter Robot kan je 5 katten laten gaan, dus dat scheelt me een hoop ruimte en werk, alleen zijn ze zo verschrikkelijk duur in aanschaf.

ik heb het net al uitgelegd: , het gaat er niet om dat de bakken zouden draaien als ze erin zitten, want dat doen ze niet.
Wel dat door het draaien de vulling (en dus de uitwerpselen en urine) helemaal rondgaan in de bak, en hun sporen achterlaten (schijn maar eens met een uv lamp in zo een bak). Katten zijn vrij kieskeurig, veel katten gaan niet meer op een dergelijke bak.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:11

In de tijd dat ik nog katten fokte, had ik ook 5 bakken staan. En alhoewel ik jou redenatie heel goed kan begrijpen, zou bij mij de angst leven, dat er een kat niet op die bak zou gaan. De rang en pikorde die niet altijd duidelijk is, kan ervoor zorgen dat als kat nr 1 op de bak is geweest en haar (voor ons onruikbare) geur heeft achtergelaten op de ingang of ergens binnenin en kat nr 2 er niet meer in durft. De locatie van de bakken en het soort korrels wat je gebruikt zijn bepalend.( Sommige katten wilde alleen plassen op houtkorrels, zo kreeg ik plas- en poepbakken)
Catsan (witte korrels) waren lichter van gewicht en zorgde ervoor dat kattenbak verschonen minder zwaar was. En ja, ik had veelal ook bakken zonder klep ervoor. Wél de grootste maat. De ene kat die ik nu nog over heb, komt gewoon de in afgescheiden tuin en hij heeft evenals de vorige katten, nooit een poging ondernomen over de rechtopstaande schuttingdelen van 1.80 te klimmen. (Hij is nu 10)
P.S 1 kattenbak staat er wel nog steeds.
Laatst bijgewerkt door Ersina op 22-07-13 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:16

De litter kwitter :+
Nooit meer kattengrit scheppen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:16

Je kat zou maar een keer aan de dunne zijn met die litter robot, gatver, kun je dat hele ding uit elkaar halen om schoon te maken! Lijk me niks.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:26

Ik heb zelf een extralarge bak, dit omdat ik 3 katten heb en hij word wel elke dag geschept, maar toch fijner gevoel dan zo klein bakje...

Omdat mijn moeder wegens gezondheidproblemen niet altijd de bak kan tillen doe ik hem ook wel eens. Wat ik ook als tip kan mee geven is een soort plank met wieltjes en rem systeem, zo hoef je ivm je rug niet te tillen en kunnen de katten er gewoon in en uit en jij kan makkelijk de bak verplaatsen om schoon te maken.

De Hagen Catit SmartSift heb ik vaker van gehoord, alleen moet je ook regelmatig dan de binnenkant schoonmaken omdat alles op dat soort rooster kan blijven "plakken" maar vond die ook een goed idee en zeker een kansmaker voor hier...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:27

De meest ideale kattenbak is de tuin van de achterburen. :D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 11:29

@rommulus : hahaha net een wcpot :P

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:32

rommulus schreef:
De litter kwitter :+
Nooit meer kattengrit scheppen.
[ Video ]

Is het niet lastig om een kat dat aan te leren?

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:33

Miepie77 schreef:
NoreenJulia schreef:

ik heb raskatten die niet buiten komen, vind het ook niet echt sociaal naar je buren toe

idd buiten in de tuin..al dan niet eigen of tuin vd buren ;)