te warm voor mn hond, tips gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Damber

te warm voor mn hond, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 22:43

Wat is t toch schitterend weer. Terwijl wij mensen genieten, hebben de dieren last van de hitte.

Ik heb een kruising jack russel van 5 jaar en een mechelse herder van 11.

Vooral het oudje heeft last van de hitte. Waar doe ik goed aan? Wij hebben een koelende vloer, dit zorgt ervoor dat het huis nu lekker koel is. Beide honden liggen dan ook graag binnen. Met uitlaten is het verschil in temperatuur echter zo groot, dat het oudje loopt te kwijlen . Het lijkt net of ze niet zo goed kan koelen. Van de week zwalkte ze achter me aan. Die dag heb ik een emmer water over haar heen gegooid. Om haar weer bij de mensen te krijgen.

Met deze temperaturen krijgen ze buiten een natte, koude theedoek in hun nek tijdens het wandelen. Spons Ik hun oksels af. .. maak ik kleine rondjes buiten (niet langer dan 10 minuten) en loop ik zo veel mogelijk in de schaduw. Toch heeft vooral het oudje het slecht. Heeft iemand tips?

Neej

Re: te warm voor mn hond, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:45

Vervelend dat ze er zo'n last van heeft! Je bent denk ik al een heel eind op weg door kleine rondjes te maken (sowieso omdat de straat ook echt loeiheet is met die zon, deed vandaag even de test met m'n eigen blote voetjes en dat deed mij besluiten enkel een rondje gras te doen) en vooral in de schaduw te lopen. Vooral ook in de vroege ochtend en late avond lopen, houd ze maar lekker binnen op het heetst van de dag. Een hond houdt zichzelf op temperatuur met z'n voetjes, dus ik denk dat voetjes koelen ook wel een goed idee is. Er zijn koelhalsbanden en zelfs koeljassen te koop, Dursydog heeft ze onder andere in het assortiment. Voor heel warme dagen heb ik zo'n halsband voor Ol en volgens mij werkt het wel, wellicht is zo'n jas een idee voor je oudje?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:46

gewoon op de dag binnenhouden en pas in de avond als het koeler is naar buiten, om 5 of 6 uur opstaan en stukje wandelen ga desnoods daarna weer naar bed, mijd gewoon de temp. tussen 7 en 21 uur

kort stukje inderdaad ff plassen en poepen, van het niet wandelen met dit weer krijgen ze nix van integendeel, de warmte is al energie verbruik van alle wandelingen bij elkaar

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:48

Onze berner senner heeft er ook last van, en nu die ouder wordt (8)wordt ie nu al 2 zomers kaal geschoren, super fijn voor hem! Zn vacht komt ook weer mooi terug in de winter!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:49

Zo min mogelijk activiteit en ze verder maar hun plekje laten zoeken. Een laag badje op zetten, sommige honden vinden het fijn om erin te gaan staan.

Verder heb je speciale coolingsproducten (sjaaltjes, coolmatten), maar dat geeft hetzelfde effect als koude doeken.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 23:02

Kussentjes koelen is idd een goede!

Jasje heb ik gehad. .. maar ze blijft en herder :P Was binnen een dag kapot. XD

Ik loop elke ochtend om half 7 buiten. Het oudje moet alleen wel vaker plassen. Kan dus niet tot 5 uur wachten

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 23:05

Ik loop inderdaad kleine stukjes. Heb ook aan t bos zitten denken.. maar dan moeten we in de auto. Ook geen succes. De kleine is geplukt en geschoren. Dat gaat bij de grote dame alleen niet lukken. .. Dat accepteert ze niet.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 23:07

Oh en een koninklijke veter werkt averechts

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:08

Wij houden ze ook zo veel mogelijk "binnen", of eigenlijk op de plaats. We spuiten elke kwartier de tegels buiten nat hier, zodat dat lekker koel is voor ze.

En inderdaad vroeg in de ochtend wandelen, en laat in de avond. En vandaag hebben we ze nat gegooid toen de zon weg was..

Onze lab heeft er ook meer last van dan de andere 3.. geen idee waar het nou aan ligt.

En we verversen ieder uur het drinkwater.. Onze jongste lab steekt daar graag zijn hele kop in :D

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 23:18

Proest, lab zorgt voor eigen bad Hihi. Water hebben ze bij ons ook voldoende. Bij de schuifpui hebben er schaduw. Ze kunnen dus naar buiten Zonder hun poten te verbranden

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:22

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:24

Ik zag vandaag een hond lopen met een nat t-shirt aan. Dat is ook een oudje die wat vaker uit moet en het anders niet red. Het t-shirt bedekte hem van nek tot staart.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:26

Ik heb een lang harig duitse heder en een bearded collie, de collie word nu al 4 jaar zomers geschoren (niet kaal, blijft 10cm vacht over ongeveer) omdat we haar eens buitengelaten had (het was tegen de avond) en dat ze overhit was geraakt en compleet inelkaar zakte, echt niet prettig, voor hond of voor baas.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:30

is uitlaten in je tuin niet een optie? of haar op een kattenbak laten gaan ? :o

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:32

unihorses schreef:

Een herder op een kattenbak? Dat mag een flinke bak zijn dan :')

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:38

Miracle_ schreef:
unihorses schreef:

Een herder op een kattenbak? Dat mag een flinke bak zijn dan :')

een aangepaste :P een soort caviakooi, gevult met grid ( of zand :+ )

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:16

Onze hond heeft ook zo'n last met dit weer. Gelukkig wonen wij 100 meter van een strandje vandaan en dus kan ik 's ochtends vroeg en 's avonds laat eventjes naar dat strandje met water. Overdag komt ie zo min mogelijk buiten en ligt gewoon veel te slapen.
Wel heb ik zo'n grote schelp gekocht wat voor kinderen wordt gebruikt als zandbak of zwembad. Mijn hond vind het heerlijk om daar in af te koelen. Misschien ook een idee? :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:40

kijk nu uit met blauwalg!!! stokken en ballen die in water gegooid worden en waarop blauwalg komt

blauwalg is vergif voor je hond, merk je na het zwemmen dat ie sloom word, gaat braken aan de diaree raakt gelijk naar de da...

niet iedereen denkt daar aan dat het dat geweest kan zijn maar er zijn veel honden aan overleden

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:39

Inderdaad, niet met de hond bij stilstaand water zwemmen..

Wat wij trouwens ook doen, is de hond natte sokjes aantrekken als we gaan wandelen :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:44

Ik vind dat je echt super bezig bent!!
Ik denk niet dat je er verder nog meer aan kunt doen en héél misschien vallen die 10 minuutjes lopen nog wel meer mee dan dat jij denkt :P Mijn ene hond is niet mee te krijgen met dit weer. Als we dan eindelijk lopen, gaat ie voor me zitten zodra ik maar even stil sta... Van z'n gehijg wordt ik helemaal zenuwachtig.... Maar als we dan thuis even in de tuin gaan zitten, komt hij mee naar buiten en gaat hij in de volle zon liggen :+
Ik doe met het warme weer nog wel eens een paar ijsblokjes in hun waterbak of buiten op de achterstraat en dat vinden ze heerlijk om mee te spelen!
Je zou ook een 'hondenijsje' kunnen maken en die dan geven als jullie terug komen van wandelen!? Daar koelen ze goed van af.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 13:01

wat een goede tips worden hier gegeven. Ik durf geen ijsblokjes te geven... ik ben bang dat het temperatuursverschil te groot wordt.. waardoor haar hart het begeeft. Noem me een muts... maar ben zuinig op mijn meisje. Ze heeft namelijk hard genoeg moeten werken in haar leven, dus tijd voor rust en overal waar ik haar kan ontlasten.. doe ik dat ;)

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 13:03

kattenbak kan de kleine dame wel op (sterker nog, zo heb ik haar zindelijk gemaakt), zij plast op commando. Maar die grote wil echt gras onder haar billen

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:11

:)
(die van mij eten de blokjes ook niet hoor!! Ze zijn er mee aan het spelen en als die in de waterbak smelten, hebben ze heerlijk koel water :D )

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:15

die van ons slepen er ook wat mee de ijsblokjes, ze lekken eraan terwijl het smelt. helemaal opeten doen ze niet

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:30

Hier ook 2 oudjes maar die maak ik als ze het echt warm hebben gewoon nat (helemaal) en hier knappen ze meestal erg van op.
Onze noor (poes) kruipt onder het bed of in de kelder (daar is het ook koel).

Verder een kinderbadje oid neer zetten is vaak erg fijn kunnen ze zelf verkoeling zoeken.
Onze andere oude dame ging vrolijk in de vijver liggen :+

Maar goed hier heb je met wandelen niet erg veel aan.
Heb je niet een stukje gras dicht bij huis waar ze even haar hoge nood kan verlossen ?
Dan kun je voor en na de ergste hitte wat uitgebreider wandelen.
Hier kunnen ze overdag gewoon de tuin in en doen de hoogste nood in de tuin (niet ideaal maar wel fijn voor ze).

Verder voor al veel beschreven word zijn er verkoelende producten in veel verschillende soorten en maten.
bv : http://www.paardendrogist.nl/zoek?fq=koel

Ijsblokjes zijn een goed idee ik wil ook wel eens water met wat roosvicee in de vriezer gooien bv een zakje vullen oid (krijg je een mooi groot blok)
Roosvicee is voor de vitaminen ed die ze met het warme weer erg snel verliezen, kippenbouillon is ook een goed idee voor de zouten ed.
Dit vinden ze erg lekker en kunnen er lekker aan likken en mee sjouwen, die van mij willen er nog wel eens aan knagen en maken er een soort van sluhpuppy van :+