Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Laura_x_ schreef:Ohja nog een tip, niet te veel gaan geven! Dus niet iedere dag een hele bak vol. Het bevat namelijk flink wat vitamine C en teveel is ook niet goed
Lasca_1987 schreef:Even van een site geplukt; Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine C?
Een teveel aan vitamine C zal met de urine het lichaam verlaten. Dit heeft een grotere belasting van de nieren tot gevolg. In het verleden werd gedacht dat hierdoor het risico op de vorming van nierstenen groter was, maar dit is nooit bevestigd in onderzoek. Daarnaast heeft vitamine C in grote hoeveelheden een remmend effect op de absorptie van koper en verhoogt het juist de absorptie van ijzer, waardoor er een grotere kans is op een teveel aan ijzer. Een dagelijkse hoeveelheid vanaf 3000 milligram vitamine C kan laxerend werken.
Bron; vitamine-info.nl
Ik bedoel ermee te zeggen dat je niet moet gaan overdrijven met vitamine C geven. Cavia's hebben het nodig, dat klopt, maar je moet ze ook niet overladen!Citaat:Hoewel een teveel aan vitamine C uitgescheiden wordt via de urine moet men toch oppassen voor een te hoge dosering vitamine C. De nieren worden namelijk teveel belast worden bij het afbreken van het teveel aan vitamine C en het zou ook verantwoordelijk kunnen zijn voor nierweginfecties en blaasproblemen ( bv. blaasgruis)
en anders zou ik wortel geven. 
karin84 schreef:O, sorry ik dacht dat je reageerde op het stukje waarin ik schreef dat hij extra vitamine c krijgt. Elke dag muesli is niet goed toch? Maïs lust hij trouwens niet, dat is wel een goede dikmaker maar helaas
Dan overlaadt je hem als het ware met vitamine C. Jammer dat hij geen mais lust, maar je hebt hier al veel tips gekregen