Nog meer mensen met oude honden met klachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Nog meer mensen met oude honden met klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 13:15

Hallo,

Mijn Sheltie begint oud te worden, hij is nu 12 jaar.
Hij is nog vrij gezond, hij heeft lichte artrose, daar heeft hij nu speciaal voer voor.
Maar een vervelender probleem is dat hij echt doof wordt. Hij hoort je niet meer als je hem roept, gelukkig reageert hij aardig goed op handcommando's. Ook doe ik nog clickertraining met hem, hij hoort de clicker nog wel.

Hebben jullie ook oude honden, en de bijbehorende problemen? Hoe gaan jullie daarmee om?

Dit is mijn ouwerdje, Bobbie.
Afbeelding

Sill_Monster

Re: Nog meer mensen met oude honden met klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:48

Wij hadden 2 oude honden 1tje Raisa een oude hond van 13/14 begon ook blind en doof te worden we lieten haar gewoon lopen omdat ze het hier kent maar op gegeven moment zijn ze gewoon op en hebben we haar in laten slapen net zoals onze andere hond maar die kon nog wel alleen had erge kanker in haar poot. Mij lijkt zo lang ze nog kunnen laten lopen. Als ze geen pijn hebben vind ik het prima anders is het beter om er heel rottig te zeggen een eind aan te maken.
Trouwens leuke hond(:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:54

Nog niet eens een echt oudje hier, maar wel 1 met klachten.
Nikki wordt in oktober 'pas' 9, maar heeft in beide spronggewrichten achter flinke artrose en ocd. Ook rechtsvoor is ze inmiddels niet goed meer, en die ene goede poot compenseert nu natuurlijk de rest niet meer :+

Is even behelpen. Ze krijgt standaard soulmate om de boel soepel te houden wat goed werkt. Op slechte dagen krijgt ze er metacam bij. Gelukkig gebeurt dat niet zo vaak. Verder veel rekening houden met wat we doen met haar. Geen uren meer lopen, want ondanks dat ze topfit en uiterst enthousiast en energiek is, trekt ze dat lichamelijk niet meer. Ze loopt de 2 dagen erna dan gewoon niet meer helaas....
Geen ballen en stokken meer gooien, gewoon 3 of 4 keer per dag een rondje.
Naast de fiets lukt nog, maar gewoon een half uurtje in een drafje.
Een flinke wandeling is hooguit een uur om ze de volgende dagen enigszins normaal te hebben.
Op deze manier kan ze nog wel even mee hoop ik!!
Laatst bijgewerkt door Goof op 10-07-13 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:56

Hier ook een oudere hond, een golden retriever teefje van 12 jaar :) Ze is nog fit maar heeft helaas last van artrose in haar voorpoten, en sinds kort ook last van haar heupen. Ze was als jonge hond ook veel te hevig, altijd maar aan het stuiteren en druk doen, dus het verbaast ons niets. Zwemmen doet ze nog als de beste, ze is niet uit het water weg te slaan :)

Ze krijgt glucosamine-pillen tegen de artrose, heb niet het idee dat het veel helpt, maar wie weet... regelmatig zwemmen als "aquatherapie". Oja en we moeten haar wel soms steile trappen/hellingen ophelpen door haar een kontje te geven := en als we gaan kajakken krijgt ze een zwemvest aan, ze springt graag uit de kajak maar kan er met haar oude botten niet meer goed inkomen :P

Met haar zwemvest aan (en oh dat vindt ze leuk :') )
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-3C4K3Q6O.jpg

En deze winter, nog knap voor haar leeftijd toch?
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-6HJGD8BK.jpg

Xje_chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:59

Jepp ! Onze labrador wordt nu bijna 13 , maar gaat sinds 2 maand steeds slechter met hem , hij loopt tegen de muur aan , moet heel vaak overgeven , wordt heel mager , moet heel vaak kokhalzen en maakt dan een brullend geluid , sinds vandaag laat hij ook alled lopen dus we gaan vanaaf naar de dierenarts en hopen dat er nog wat aan te doen is . Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:04

Dat klinkt wel heftig xje-chica. Ben benieuwd wat een arts zegt, lijkt mij helaas wel een aflopende zaak namelijk :(

Xje_chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:10

Goof schreef:
Dat klinkt wel heftig xje-chica. Ben benieuwd wat een arts zegt, lijkt mij helaas wel een aflopende zaak namelijk :(

Jaa daar zijn we ook op voorbereid , hoop dat er nog wat aan te doen valt , maar we gaan er van uit dat het afgelopen is

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 14:12

Da's vervelend Xje_chica, ben benieuwd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:17

Xje_chica, oei klinkt niet goed, sterkte in ieder geval...

Hier ook oude stofsok 13 jaar.
Wordt ook stijver en strammer, dover, slechtziender etc.
Maar als hij in het bos is vergeet hij dat!
Dus moet ik er maar bij nadenken en hem op tijd weer meenemen zodat hij dag later ook nog kan lopen.
(Wat nu hij ouder wordt wel vaker gebeurt, dus dan maar weer optillen auto in en uit en korte blokjes om)

2 maandjes terug.
Afbeelding

Ja, grijzend.
Zijn passies, gaten graven, balletjes apporteren, stokken slepen en zwemmen.
Afbeelding

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:20

Xje_Chica: sterkte vanavond, hopelijk valt er nog iets aan te doen...

Sjolvir: de jouwe ziet er ook nog goed levendig uit :D Hoop dat onze golden volgend jaar ook nog zo rondhuppelt in het water. Hier moeten we ook altijd voor haar denken, anders zou ze zich kapot lopen/zwemmen :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 14:21

Onze hond heeft een hekel aan zwemmen, jeugdtrauma :(:)
(Toen we hem net een week hadden is ie als puppie in de sloot gevallen, in de winter).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:23

EskeGirl schreef:
Onze hond heeft een hekel aan zwemmen, jeugdtrauma :(:)
(Toen we hem net een week hadden is ie als puppie in de sloot gevallen, in de winter).

Onze oude koningspoedel (vorig jaar met 12 jaar oud ingeslapen, helaas leverkanker...) was ook een echt zwem-mietje. We hebben hem op drie jaar oud uit het asiel gehaald en nooit van harte het water ingekregen op al die jaren tijd :P Best wel jammer want het kan zo heerlijk verfrissend zijn met deze warme temperaturen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:28

Als ze het echt niet leuk vinden ach..
En na het in koud winter water vallen snap ik het wel en tja solleke, waarom die van jou het niets vond?
Heeft ook voordelen, springen ze ook niet in gore sloten, in blauwalg watertjes etc.
(Gelukje, die van mij kijkt (bijna) altijd om of het mag).

Die van mij is inderdaad zo buiten in bos en sloot nog actief, maar ik kan nu maar naar watertje lopen,
5 minuten zwemmen (als diep ik klaar om erachteraan te springen ) en dan terug naar de auto.
Langer kan niet.
En thuis is hij fantastisch imitatie vloerkleed.
Moeft (soort woef blaf maar dan anders) om alles wat hij niet goed kan horen.
En hij was al nooit slim, maar ahum... gelooof dat hij er de laatste tijd echt niet slimmer op is geworden.

Gelukkig kan hij nog helemaal zijn gekke 5 minuten hebben, ik zeg altijd als hij dat niet meer kan is het over.....
Hoop dat ie 20 wordt.. 16 is ook leuk, maar hij moet nog even mee.
Maar ja, de oudjes van jullie ook.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:39

Onze Simba wordt in oktober alweer 15! Ze heeft staar, is bijna doof en heeft artrose, maar daar gelukkig nog niet zoveel last van in het dagelijkse leven. Ze gaat nog wekelijks mee op wandeling van maximaal een uur, daarna is ze wel wat stijf, maar ze geniet er nog zo van! We hebben een paar maanden geleden een uitschuifriem voor haar gekocht; voorheen liep ze altijd los mee, maar nu ze ons niet meer hoort, is loslopen gewoon gevaarlijk en erg onhandig.

In vroeger dagen <3
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:41

15! wauw! Heerlijk dat ze nog een uur mee kan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:42

Wat trouwens wel echt opvalt is dat Simba áltijd honger heeft tegenwoordig. Ze schooit, jat, is nooit voldaan. Terwijl ze echt goede voeding krijgt, die mentaal ook voldoening geeft (of gaf dus). Zou dat nog iets te maken kunnen hebben met iets inwendigs of dementie ofzo? Herkent iemand het?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:43

Sjolvir schreef:
15! wauw! Heerlijk dat ze nog een uur mee kan.

Tot vorig jaar ging ze zelfs nog mee hardlopen! Maar dat lukt nu helaas niet meer, hooguit de warming up :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:44

Sjolvir schreef:
Die van mij is inderdaad zo buiten in bos en sloot nog actief, maar ik kan nu maar naar watertje lopen,
5 minuten zwemmen (als diep ik klaar om erachteraan te springen ) en dan terug naar de auto.
Langer kan niet.

Herkenbaar, daarom hebben we sinds kort een zwemvest voor onze golden :)

Chubby: herken ik niet echt, onze oude (demente) kat kon wel zo blijven zeuren om eten ondanks een vol voerbakje :P Wat ziet ze er nog goed uit! Hoop dat die van ons ook zo fit 15 jaar haalt :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 14:45

15 is een mooie leeftijd!
Ik hoop dat Bobbie ook 15 (of ouder) mag worden!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:53

Mijn kruising labrador-dobermann van 12 heeft ook staar en last van haar gewrichten. Ze krijgt dagelijks een duivelsklauwcapsule, glucosamine en een multivitaminetabletje. Ze is wel wat stijf en stram, vooral vlak na het opstaan, en kan niet meer te lang wandelen (hooguit een uur één keer per week), maar is nog happy zat. Wel is ze wat schrikkerig op geluiden, omdat ze slecht ziet. Maar zolang ze geen ongelukkige indruk maakt, laat ik haar lekker lopen.

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:29

Hier ook een paar ouwetjes <3

Thyra is alweer 13 jaar, en begint nu snel doof te worden. Ze heeft er zelf nog niet zo'n last van, soms wel wat onzeker erdoor, maar ze red zich nog erg goed.
Afbeelding

Dan hebben we Milan, kruising duitse x mechelse herder, net 15 jaar geworden. Hij heeft in alle poten artrose waarvoor hij dagelijks novacam krijgt. Hij kan niet al te ver meer mee wandelen, maar in z'n kop is het nog steeds een jonge god die het liefst nog achter de bal aan gaat. Ook staar aan 1 oog maar dat hindert hem niet gelukkig. Hij hoort trouwens nog prima.
Afbeelding

En onze Max, 15 en een half inmiddels. Hij heeft een hartruis, is stokdoof en wordt wat stijver. Buiten kan hij niet meer los, hij vergeet totaal wat hij ook alweer aan het doen is en loopt zo de verkeerde kant op. Eerlijk; het maakt de wandelingen niet leuker, maar goed, hij kan er niks aan doen :* In zijn vertrouwde omgeving is hij nog erg blij en enthousiast en daagt de anderen af en toe nog uit tot een spelletje. Trekspelletjes zijn dan toch favoriet haha
Afbeelding

Leuk om andere oudjes te zien. Ze zijn ondanks hun 'probleempjes' toch altijd aandoenlijk!

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:57

Afbeelding

Ons oudje! Kyra is bijna 11, stram, stijf en zo nu dan sikkeneurig, maar ook nog steeds een jonge god in bos, als wij niet STOP zeggen, gaat ze door. Ze is nog niet doof en/of blind

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:58

Hier een wat jongere ' oude' ...
Mijn hond is net 8 jaar (grote kruising) En is al vanaf zijn 2e bekend met HD.
Sinds kort begint ie er wat klachten van de krijgen... hij is wat startstijf en kreupeld soms.

Afgelopen donderdag zijn we voor het eerst naar de fysio geweest.
Heb nu de bevestiging dat het echt alleen zijn heupen zijn (als het ook je werk is ga je soms spoken zijn ;) )
En heb ik trainingstips en extra supplement (duivelsklauw), hij kreeg al gluco-chondro en Omega's.
Dus........veel lopen en veel zwemmen.

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:02

we hebben een 9 jarige berner sennen, ook met gebreken helaas... als ze lang heeft gelegen moet ze enkele keren proberen om recht te staan. We kunnen ook max 10 minuten met haar gaan wandelen :(:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:08

Mijn oude bes vandaag terwijl ik wat liep te hobbyen aan mijn marathon wagen.
Lekker snurkend in ZIJN zandbak, ja, hij heeft zijn eigen zandbak...
Afbeelding

Sinds vorig jaar een tuintje en hij vind graven en in het zand liggen zo leuk,
maar ik in mijn tuin niet. Dus hem maar een zandbak cadeau gedaan :+ :D