Konijnenvraag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MissFloorx

Konijnenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 19:50

Hallo,

Ik heb een vraag.
Sinds zaterdag heb ik een dwergkonijntje.
Het is een voedster.
Maar wat mij nu opvalt is dat ze overal aan likt.
Als je haar vast hebt of aait likt ze echt je hele hand.
Is dit normaal?
En waarom doet ze dit?

(kleine pip <3 )
Afbeelding

Yiruma

Re: Konijnenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:52

Mijn hamster doet dit ook. Hij likt ALTIJD en dan OVERAL. Ik dacht een tekort aan zout (je hand is best zout dus misschien daarom?) Dus ik heb een zoutblok (voor hamsters) in zijn kooi gehangen. Nog niet gezien of hij eraan likte maar misschien is dat een idee waarom je nijn dat doet :P

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:53

Waar heb je haar precies vandaan? Want lijkt me nog een heel jong diertje.

Likken kan komen door een tekort aan iets, maar ook gewoon omdat ze het leuk vindt.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:54

Nou dat is een hele eer, gelikt te worden door je konijn!! :) Konijnen likken elkaar uit sociaal gedrag. Ook is het konijn dat het eerste/meeste gelikt (gewassen) wordt het dominante konijn. Jij bent dus in dit geval waarschijnlijk voor haar het "dominante" konijn. (en ze vindt je waarschijnlijk ook gewoon leuk gezelschap om sociaal mee te zijn)

Leuk konijn trouwens <3

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:56

Yiruma schreef:
Mijn hamster doet dit ook. Hij likt ALTIJD en dan OVERAL. Ik dacht een tekort aan zout (je hand is best zout dus misschien daarom?) Dus ik heb een zoutblok (voor hamsters) in zijn kooi gehangen. Nog niet gezien of hij eraan likte maar misschien is dat een idee waarom je nijn dat doet :P

Z'n steen is alleen maar slecht . Krijgen ze veel te veel zout , mineralen , ect binnen .

Mij konijn deed het ook toen die klein was , is vanzelf opgehouden toen die ouder was :)
Laatst bijgewerkt door Sjors op 04-07-13 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 19:57

Laptopmuis schreef:
Waar heb je haar precies vandaan? Want lijkt me nog een heel jong diertje.

Likken kan komen door een tekort aan iets, maar ook gewoon omdat ze het leuk vindt.

Ze komt van een professionele fokster uit belgië.
Het beestje is klein geboren en zal waarschijnlijk ook erg klein blijven.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:58

Yiruma schreef:

Zoutblokken zijn erg slecht voor hamsters. Die bevatten veel te veel mineralen voor die diertjes.

TS, op het bunnybunch forum vind ik ook dat konijnen dat zouden doen omdat ze je lief vinden. Dus dat is wel leuk :) Heeft je konijn wel een maatje? Dat heeft 'ie wel echt nodig.

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 20:00

Citaat:
TS, op het bunnybunch forum vind ik ook dat konijnen dat zouden doen omdat ze je lief vinden. Dus dat is wel leuk :) Heeft je konijn wel een maatje? Dat heeft 'ie wel echt nodig,

haar maatje komt morgen :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:00

Top TS!

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 20:02

ik ben een echte dierenvriend dus ik kon haar toch niet alleen laten? haha

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:03

Ga je dan een gecastreerd rammetje voor haar halen of? Zou ze wel nog niet koppelen. Ze echt te klein om te koppelen. Aan de foto schat ik haar 6,5 week omdat dan de oren meestal gaan hangen.

Beste koppel je haar pas met 4 maanden.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:04

Omaro schreef:
Nou dat is een hele eer, gelikt te worden door je konijn!! :) Konijnen likken elkaar uit sociaal gedrag. Ook is het konijn dat het eerste/meeste gelikt (gewassen) wordt het dominante konijn. Jij bent dus in dit geval waarschijnlijk voor haar het "dominante" konijn. (en ze vindt je waarschijnlijk ook gewoon leuk gezelschap om sociaal mee te zijn)

Leuk konijn trouwens <3

Dat heb ik ook altijd geleerd ja!

TS super leuk konijntje!! Echt een droppie!
Enne, wel foto's van vriendje Pip showen he!!

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 20:05

Ze gaan de komende week apart leven omdat het rammetje nu nog niet gecastreerd kan worden. En ze inderdaad te jong is.
Ze is nu inderdaad 7 weken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:08

Dus niet zo'n beste fokker.. aangezien konijntjes tot 8 weken bij de moeder moeten blijven. Als ze een groeiachterstand hebben laat je ze best tot 10 weken bij de moeder zodat ze nog wat extra melk kunnen drinken.

Erg jammer weer.. en waarschijnlijk ten nadele van dit schattige konijntje.

Best houd je ram inderdaad apart, maar je weet dan wel niet zeker of ze straks ook samen kunnen. Houd je daar rekening mee? Want niet elk konijn vind een ander konijntje leuk. We hebben vandaag ook weer geprobeerd te koppelen.. een voedstertje wilde een vriendje. Nou eerste drie gec. rammen moest ze niets van weten. Vierde klikte wel.

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 08:59

we krijgen nu een rammetje, waarmee we over een tijdje gaan proberen te koppelen. Lukt dit niet, dan gaan we een andere rammetje proberen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:01

MissFloorx schreef:
we krijgen nu een rammetje, waarmee we over een tijdje gaan proberen te koppelen. Lukt dit niet, dan gaan we een andere rammetje proberen.

Dat koppelen dat gaat wel goed komen hoor, zeker met jonge dieren :)
Echt super dat je je eerst hebt ingelezen voordat je een konijn nam, en dat ze inderdaad niet alleen mogen zitten.
Op http://www.asielgoofy.nl en http://www.bunnybunch.nl vind je heel veel informatie.

Enige wat ik vreemd vind, is dat ze van een 'professionele fokker' komt. Dit is namelijk geen echt ras misschien een NDH, maar dan nog..., en is dus gewoon brood of plezier fok. En dat is in mijn ogen wel een groot minpunt, al helemaal dat hij nog maar 7 weken is, ze drinken tot minimaal 12 weken nog bij de moeder namelijk...En mogen zeker niet voor 8 weken weg.
Daarbij zeg je dat ze klein blijft, maar daar kom je ook nog bij voor een verassing te staan :o ...

Gr Claudia

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:56

CK88 schreef:
MissFloorx schreef:

Dat koppelen dat gaat wel goed komen hoor, zeker met jonge dieren :)

Nou.. als je ze gaat koppelen met 4 maanden dadelijk als het mannetje gecastreerd is zitten ze dus in de puberteit.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:18

Ik castreer mijn mannen altijd met vier maand, en koppel ze met vijf. Nog nooit problemen gehad, beste is wel om ze steeds samen te houden met een hekje ertussen.

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 12:14

ze komt inderdaad van een plezierfokster die ook keuringen doet. ze is dus een NHD. Dat ze pas zo laat weg mogen bij de moeder wist ik niet en hierin heb ik dus op de fokster vertrouwt. jammer dat ik het nu anders hoor. het rammetje is nu bij mijn tante maar komt over een tijdje bij ons en dan gaan ze inderdaad met een hekje ertussen samen totdat de ram gecastreerd is en ze beide oud genoeg zijn.

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 14:11

en bij deze de foto van vriendje Pip :D

Afbeelding

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:30

Wat een mooierd! Gaat vast een leuk koppel worden!

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 15:41

ja volgens mij ook wel. ze zijn in ieder geval allebei heel actief :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:49

2 van die knappies samen komt vast goed ! Toppie +:)+

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 12:45

dankjewel ben ook erg blij met ze! <3

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 11:50

het vriendje van pip is helaas vandaag definitief naar mijn tante verhuisd, het werkte totaal niet zelfs gescheiden ging het mis. we zijn nu op zoek naar een nieuwe oplossing.