Hommels gaan dood na uren zwalken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Hommels gaan dood na uren zwalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 11:03

Wij hebben een aantal hommelnesten in de tuin, alleen afgelopen weken gaan ze vrij massal dood op een zielige manier. Ik vind ze zwalkend en gedesorienteerd op de grond, probeer ze nog op een plat te zetten soms maar na uren martelen gaan ze dood. Wij gebruiken absoluut geen gif in de tuin maar om ons heen vrees ik wel. De gemeente trouwens niet, die zijn al jaren gifvrij. Ook zitten er duidelijk veel minder bijen in de tuin en merk ik bevruchtings verslechtering in de groente en fruit planten.

Waar kun je deze sterfte melden of is er een punt waar ze misschien onderzoek kunnen doen op de gestorven hommels. Ik kan niets vinden na dagen zoeken helaas.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:09

Weet niet of je hier iets uit kunt halen?

http://biologie.wewi.eldoc.ub.rug.nl/FI ... /rap57.pdf

Het verschijnsel van de massale hommel-sterfte is onderzocht. Een zeer illustratief onderzoeks-verslag uit oktober 2002 van de hand van Willemien Kleefsman is door de RU Groningen en de Weten-schapswinkel Biologie gepubliceerd (Rapport 57: Massale hommelsterfte onder Lindes). De conclusie van dit onderzoek is dat door de fysiologie van de hommel, deze meer energie moet besteden aan het verzamelen van nectar uit de bloemen van de Linde, dan dat het opbrengt.

Doordat de Linde massaal bezocht wordt door bijen, zweefvliegen en hommels wordt de opbrengst aan nectar per individu minder. De hommel heeft kennelijk een onvoldoende mechanisme dat hem tijdig waarschuwt voor uitputting. Een hommel heeft extra energie nodig voor het opwarmen van zijn vliegspieren. Dit fenomeen kun je waarnemen als een hommel ergens zit te brommen en zijn vleugels aan het warmdraaien is. (Een hommel is niet echt geschikt om te vliegen�. alleen de hommel zelf weet dat nog niet!). Hij verbruikt meer energie dan bijv. de bijen en zweefvliegen. Dat de uitputting de doodsoorzaak is, bleek bij secties. In de hommels werd een te laag suikergehalte aangetroffen. �Reddingsacties� om uitgeputte hommels te redden, door ze lindenectar aan te bieden, bleken succesvol.

http://dieren.blog.nl/bedreigde-dieren- ... ood-helpen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:10

Lindeboom in je tuin? Als ik me niet vetgis is het die boom waar ze van drinken en waar ze "dronken" van worden en aan dood gaan. Inderdaad erg sneu.

karuna
Drukke kabouter

Re: Hommels gaan dood na uren zwalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 11:29

Nee ook niet, ben ik zelf allergisch voor.

Die link met lindes had ik al gelezen ook. Alleen in de verre omgeving geen lindes hier. De meeste tuinen bestaan hier uit grind, tegels, hout en een enkele plantpot. De paar tuinen die groen zijn zijn juist de mensen die geen gif oid gebruiken en de tuin insectvriendelijk inrichten.

De hommels lijken niet moe maar half verlamd, gedesorienteerd. Draaien rondjes om hun eigen as, pootjes die niet werken of maar een werkende vleugel. Echt heel naar om te zien. En het vreemdste is nog dat de kipjes normaal graag insecten eten en vliegende hommels vangen. Maar deze blijven ze bij uit de buurt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:32

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:44

Ik heb wel vaak uitgeputte hommels gezien.. die gaf ik dan een lepeltje met wat honing en na wat gegeten te hebben knapten ze op en vlogen weg :)
Maar dat verlamd zijn heb ik nooit gezien. Zielig zeg.. Ik hoop dat je er achter komt wat het probleem is!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:45

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:48

Zembla had onlangs een interessante documentaire genaamd: De moord op de honingbij, waarbij ook vergiftiging van hommels door landbouwgif aan bod kwam.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 11:49

Maar waarom nu dit jaar voor het eerst. Nog nooit eerder hommelsterfte in de tuin en omgeving gehad, nu met bosjes.

Ik zou ze graag elders laten onderzoeken wat de oorzaak is maar waar?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:50

Ik heb er nooit zo bij nagedacht, elk jaar die beestjes gezien en gezucht dat het die tijd van het jaar weer is.. Ging er eigenlijk altijd gewoon vanuit dat hommels rond die tijd aan het eind van hun levensjaren waren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 11:52

In het najaar ja dat klopt, maar niet in juni/juli al. Ze zitten vol stuifmeelbolletjes altijd dus etenstekort zou niet moeten kunnen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:52

karuna schreef:
Maar waarom nu dit jaar voor het eerst. Nog nooit eerder hommelsterfte in de tuin en omgeving gehad, nu met bosjes.

Ik zou ze graag elders laten onderzoeken wat de oorzaak is maar waar?

Hier word het allemaal heel mooi uitgelegd: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1076385
(gaat hoofdzakelijk over bijen maar het geld ook voor hommels.)
Er zijn oa al kamervragen over gesteld.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:32

toevallig gisteren iemand gesproken die veel met bijen doet en die geeft aan dat de bijen het erg moeilijk hebben dit jaar en dat hij ze veel bij moet voeren. Iets wat normaal alleen in de winter gebeurd. Kunnen ze dus niet gewoon uitgeput en ondervoed zijn? Geen idee of hommels door het rare slechte en te koude weer ook moeilijker aan eten komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:37

Vlier is hier slecht bevrucht, aardbeien doen het ook slecht, paardenbloem is al lang uitgebloeid en verder zie ik ook niet veel in bloei staan nu. Ik denk dat ze voedsel tekort komen met de rare, late start van de zomer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 05:25

Geen idee dus, als ze zwalken staan de pootjes bol van het stuifmeel. Dan zou je zeggen dat er voldoende bloemen zijn waar ze wat uithalen. Ik kan eens een paar dagen suikerwater neerzetten, wie weet helpt het iets als ze er iets mee doen.

Er bloeit voldoende hier, oa rozen, vijverplanten, braam, lavendel, wat aardbeien en in de gemeente grassen fluitekruid ed.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:36

Verdrietig hè, dat die hommels zo'n nare dood sterven.

Bij mij is het de laatste dagen ook raak. Keer op keer een hommel die gedesoriënteerd rond beweegt, soms met stuiptrekkingen etc.
En dan dood is.

Ik gebruik geen gif. Ben bang dat de buurman dat wel doet. Heb hem er wel op aan gesproken, maar hij blijft vaag in zijn reactie. Geeft geen echt antwoord.

Ook vorige zomers had ik vaak dode, of stervende bijen in mijn garage.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:56

Het probleem is dat hommels relatief zwaar zijn met kleine vleugels en dat daardoor het vliegen veel energie kost.
Als ze dan onvoldoende voedsel hebben raken ze verzwakt en komen ze de lucht niet meer in.

Vorig jaar had ik twee hommelnesten in mijn tuin en regelmatig verzwakte hommels.
Ik heb ze ook gevoerd met suikerwater en zette de hommels erbij op het schoteltje, je ziet ze dan opknappen.

Ik veegde ze met een zacht kwastje op een stukje karton, zo steken ze niet en je beschadigt de vleugels niet, en zette ze zo voorzichtig bij het suikerwater.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:57

Moet zeggen dat ik dit jaar ook al heel veel uitgeputte hommels op de grond heb zien liggen.. Heel sneu..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:11

Het is een parasiet. Ik heb er vorig jaar wat over gelezen, maar weet even niet meer waar. Vrij ernstig en de hommels gaan hoe dan ook dood na een pijnlijke strijd. Als je een hommel zo ziet (niet als hij gewoon op de grond zit of op een plant, maar echt rondjes blijft lopen op de grond), kun je hem beter meteen uit zijn lijden verlossen.

Ik ga even op zoek.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:20

Hè wat sneu.
Ik heb wel ooit een hommel gevoerd, suikerwater gegeven, die had zich in huis verstopt en kwam pas na een week weer tevoorschijn. Hij had moeite met bewegen, was helemaal uitgeput. Lepeltje suikerwater voorgehouden, hij heeft zich vol gedronken en vloog vol goede moed weer naar buiten :o

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:25

Dat is inderdaad heel goed, suikerwater geven. Dat kun je ook doen bij een bij die op de grond zit en wat vermoeid lijkt.

Ik kan het niet vinden. Ik weet wet dat ik toen ook wat suikerwater heb voorgehouden, maar de betreffende hommel bleef maar rondjes lopen.
Later ook een bij gevonden die zich zo gedroeg. Erg sneu, is echt einde verhaal dan...

Edit: het gaat om de parasiet Aposephalus Borealis. Ze komen bij bijen, hommels en vliegen voor en kunnen zorgen dat de dieren zich als zombies gedragen alvorens te sterven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 05:04

Dit jaar gelukkig nog geen zwalkende hommels gezien maar het is nog wat vroeg in het seizoen. Wel veel minder hommels dan andere jaren, meestal hebben we zeker twee nesten achter maar nu alleen een voor. Achter nog geen nest tegengekomen.

Als ik ze vind krijgen ze hier ook suikerwater. Heel voorzichtig ergens opzetten en ze bij wat suikerwater neerzetten. Vaak drinken ze dan wel maar blijven volledig gedesorienteerd toch. Zo zielig om te zien.

Een parasiet dus, is dat dezelfde als waar in de bijenhouderij voor wordt gewaarschuwd. Niet de vuilbroed maar waar onderzoek naar is gedaan hoe de parasiet te bestrijden?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:23

Nog steeds dode hommels in mijn tuin. Ook vaak duidelijk verzwakte hommels, die gedesoriënteerd zijn, en vreemd gedrag laten zien. Een of twee dagen later zijn ze dan dood.

Ik word er enorm verdrietig van.
Ik weet wie de veroorzaker is, maar meneer wast zijn handen in onschuld, want tja niets onwettelijks aan , met dank aan Monsato en andere chemische industrie.

Echt ik voel me er wanhopig onder.

De hommels komen af op mijn bloeiende planten, maar meneer spuit op de erfgrens (en ook een beetje op mijn grond) allerlei rotzooi. En als ik hem confronteer, zegt hij niets.

Wat moet ik ? Ik kan er niets aandoen.

Ik snap bij god niet wat de overheid denkt, dat ze zoveel rotzooi-bedrijven hun gang laten gaan.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:25

Volgens mij zijn hommels en bijen wettelijk beschermd. Kijk het even na. Als dat zo is, is meneer wel degelijk strafbaar.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:38

Tot nu toe mag het nog. Zie nieuwsbericht hieronder.
Het wordt gelukkig wel verboden. Dus in de toekomst zal het beter gaan.
Blijft rot, dat het nu nog niet zo is.

(ik was vanochtend ook echt emotioneel, door keer op keer die zieke, stervende beestjes te zien).

Verkoop Roundup aan particulieren wordt verboden

De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om het gebruik van glyfosaat door particulieren te verbieden. Glyfosaat is zeer giftig voor bijen en is een bestanddeel van veel onkruidbestrijdingsmiddelen, waaronder Roundup. Deze bestrijdingsmiddelen worden in tuincentra verkocht aan particulieren, die vaak niet door hebben hoe giftig het is. In de biologische teelt is het gebruik van glyfosaat verboden.

De Tweede Kamer wil nu een verbod op de verkoop aan particulieren per november 2015. De motie was een initiatief van de Partij van de Dieren en werd ondersteund door de PVV, PVV, CU, 50+, D66, GroenLinks, PvdA en de SP. Tegen waren het CDA, VVD, SGP en Bontes.

Je kunt de motie hier bekijken: http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken