Laat je kat sterilliseren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Laat je kat sterilliseren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 16:50

Het is weer zo ver. De kitten tijd, alleen het loopt allemaal een beetje uit de hand.

In het asiel waar ik vorige week was om een konijn op te halen (die hadden ze in een doosje voor een katten en honden asiel gezet...) was het echt niet normaal. Het konijn zat in de extra unit die ze hadden bijgebouwd en echt ALLES zat vol kittens. Ze zeiden ook dat ze nu ook de drukste periode voor hun was net zoals voor ons.

Nu was ik niewsgierig en ging ik vandaag eens op marktplaats kijken. Ik was echt geschikt. Meer als 400 kittens staan in Nederland gratis af te halen. 400? Ja.. 400! En dan zijn er nog de mensen die nog wat geld vragen, die zijn er niet bijgerekend. Als je kitten intypt op marktplaats krijg je: 12613 resultaten. Echt iets om trots op te zijn.

Hier op bokt kunnen ze er ook wat van zo te zien. Want ik erger me aan als die baasjes die hun onderwerpen openen met schattige kitten foto's en vragen stellen over hun zwangere kat.

Dit jaar was in Januari de kortingsactie van het castreren en sterilliseren. Toen kon je voor weinig je kat laten helpen omdat ook de dierenartsen graag het kattenprobleem willen verhelpen.

Daarom vraag ik aan iedereen die nu ook weer een kitten aanschaft. Laat hem alsjeblieft helpen!
Steriliseren kan al vanaf 5-6 maanden! En denk niet 'mijn kat ontsnapt niet'. Want als ze ontsnapt is, is het te laat.

_Tara_

Re: Laat je kat sterilliseren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:05

Helemaal mee eens!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:27

Leuk feitje: als jij een gezonde kitten hebt, kan je ze al castreren vanaf 3 maanden (steriliseren weet ik niet zeker).
Dit heeft geen nadelige gevolgen voor hun gedrag, groei, mentale of fysieke ontwikkeling of wat dan ook.
Dan loop je dus ook niet het risico dat als je kat er wat vroeger bij is, hij alsnog andere katten zwanger maakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:29

Het is ieder jaar weer hetzelfde verhaal :). De kittens komen nog net de grond niet uit ploppen en de asiels mogen de meeste zooi opruimen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:00

Rebel_Jits schreef:
Leuk feitje: als jij een gezonde kitten hebt, kan je ze al castreren vanaf 3 maanden (steriliseren weet ik niet zeker).
Dit heeft geen nadelige gevolgen voor hun gedrag, groei, mentale of fysieke ontwikkeling of wat dan ook.
Dan loop je dus ook niet het risico dat als je kat er wat vroeger bij is, hij alsnog andere katten zwanger maakt.

Al onze kittens in de opvang worden met 10 weken geholpen. Met 12 weken van moeder gescheiden en geplaatst of komen ze in de kittengroep terecht in de opvang. Dit jaar tot nu toe nog (afkloppen) vele malen rustiger gehad dan andere jaren. Dit wil niet zeggen dat er minder kittens geboren worden, wel dat er steeds meer mensen dubieuze zaken gaan doen. Net als er enorm veel advertenties staan van gratis kittens e.d. zie je ook steeds meer mensen die honden of katten of kittens op gaan vangen die men gratis bij hun mag brengen als men ze beu is of gevonden heeft en dan gaan hun de herplaatsing doen. Zeker geen goede trent omdat juist dat soort particulieren het vaak doen omdat ze het zo schattig vinden maar ze niet enten, chippen en laten helpen.

Ondanks dat het er tot nu toe minder zijn dan andere jaren hebben we er overigens nog steeds zo rond de 100 zitten momenteel...........

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:45

Bij mij is ook alles geholpen ben er ook ern voorstander van.
Mijn poezen konden pas met 6 maanden geholpen worden.
Wat bij ons in het asiel is dat je de kitten mee kan nemen en daarna kan laten helpen dan heb je nog kans dat ze zwanger raken.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:05

Volgend jaar (als ik ben afgestudeerd) wil ik ook graag 2 kittens. Ik wil ze het liefst uit de opvang halen, maar heb wel voorkeuren (helaas...). Wil graag kittens met blauwe ogen en een (half)lange vacht à la Ragdoll/Heilige Birmaan. Zal een speurtocht worden, maar ga mijn best ervoor doen.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:18

Jehebt groot gelijk.
Ik heb vorige week een kitten overgenomen van iemand, hun steriliseren ze niet omdat ze aan een drukke weg wonen en de katten vaak overreden worden en ze het daarvoor te duur vinden.

Ik vind dit niet helemaal eerlijk tegenover de kittens, maar gelukkig heb ik deze kunnen redden.
Maar zodra ze 6 maand is word ze gesteriliseerd.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:19

Net de katten toevallig laten sterriliseren. Dat komt omdat we een kater krijgen en niet op kittens zitten te wachten. :)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:22

Helemaal mee eens!!
Mijn katten zijn ook gecastreerd.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:25

:j mee eens. zo vaak ; oops ze was ontsnapt. _-:( zelfs zwangere kittens.
en als je er wat van zegt, zijn ze nog boos ook.
er is een katten overschot.er heersen veel ziektes, en ze worden mishandeld, achter gelaten, en verwaarloost.
als het aan mij lag, mochten die topics hier niet meer.
stelletje egoisten zijn het.

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:27

Volledig mee eens! Las net op Facebook weer van mensen die ook een nestje verwachten. Ik vind het maar niets...

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:28

Hier ook alles gecastreerd. Ook straks het nieuwe poesje wat na de vakantie zal komen.

Sommige mensen vragen waarom, want in de natuur is dat toch ook niet zo? Dan komen er toch ook niet teveel? Ze vergeten dan wel even dat wij bijna ieder dier in leven houden en er in de natuur een heleboel dood gaan. Waar wij 5 kittens hebben in een nestje die opgroeien tot volwassen kat, zou dat er misschien maar 1 zijn in het wild. Vooral als de boel een beetje tegen zit.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:29

gabyfedde schreef:
Volgend jaar (als ik ben afgestudeerd) wil ik ook graag 2 kittens. Ik wil ze het liefst uit de opvang halen, maar heb wel voorkeuren (helaas...). Wil graag kittens met blauwe ogen en een (half)lange vacht à la Ragdoll/Heilige Birmaan. Zal een speurtocht worden, maar ga mijn best ervoor doen.

Waarom nou weer kittens? Of is dit weer een kwestie van "die passen zo leuk in m'n interieur".... Ik zit je te stangen nu hoor :Y)

Maar denk eens serieus na over een setje oudere katten uit het asiel. Zitten ontzettend veel leuke oudere katten in het asiel te wachten op een leuke baas. Ontzettend dankbaar om die weer een kans te geven. En hou er rekening mee dat kittens ook maar kort kitten zijn. Heb je voldoende tijd om te spelen, zindelijk te maken etc.

Vind het zo sneu dat mensen altijd weer voor kittens gaan. En kennelijk gaan ze als volwassen katten de straat weer op, want anders zouden de asiels niet zo vol zitten.

Oh en ik heb zelf uiteraard ook 2 ordinaire huis-tuin-en-keuken-katten. Een die al 2 jaar in het asiel zat en een aanloopgeval..

En bedenk tot slot: wat mooi is gaat vervelen en wat lelijk is went! :+

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:29

(de mijne zijn ook allemaal geholpen, en komen niet buiten )
precies ; waarom kittens (denk om je mooie nieuwe interieur )
en een lieve kat heeft geen kleur.ik heb er 3 in de kleur, die het minst mooi zijn.
tenzij ze moeten matchen bij je bankstel :roll:

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:38

Tja, maar die kittens zitten ook in het asiel. Iemand moet ze toch meenemen?

Wij hebben een kat die heel mooi is, maar al heel vaak terug was gebracht. Ze kan je bij het minste al aanvliegen. Mijn ouders wilden haar ook terug brengen, want ze beet in het begin zowat je vingers er af en de bank ziet er niet uit. Maar ik vind het niet eerlijk om haar dan maar weer terug te stoppen. Ik moet zeggen, ze is al minder agressief. Alleen de bank blijft een probleem. Maarja, iedereen viel voor dat lieve kopje. Straks doet ze een keer iets ergs omdat mensen terug boos gaan doen en dan maken ze d'r af.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:45

Ja verschrikkelijk wat sommige katteneigenaren te weeg brengen. Ik kan me zelf er ook goed pissig om maken dat ze er zo makkelijk mee om gaan. Een nestje kittens heeft niet zo'n best vooruitzicht. Gewoon sneu dat ze daar niet over nadenken. Wat kost het gemiddeld eigenlijk zo'n beetje om te steriliseren en castreren?
Want ik denk dat een nestje toch meer kost als je het goed wil doen dan. kittens moeten toch ook eten en paspoort erbij en een enting. Kost toch ook wat centen of word daar ook niet naar gekeken door degene die ze gratis weg geven?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:45

_/-\o_

Ik had het zelf niet beter kunnen schrijven !

Mensen...kittens zijn natuurlijk leuk, maar als je die wil...geef je dan op als gastgezin voor een asiel, die zijn er uberblij mee en je beseft dan pas wat het allemaal inhoudt Daarbij als je je kater/poes ongeholpen rond laat lopen loop je groot risico op ziektes, sommige ongeneesbaar zoals FIV (kattenaids)

Ik ben dan een van de vrijwilligers die aidskatten opvangt....maar er zijn VEEL te weinig van ons, die dan straks jullie "probleem katten" een huis kunnen bieden. Het antwoord wat je van de DA krijgt als je met je zieke kat bij de DA komt die wellicht een snaptest afneemt is: inslapen

Fiv is prima te voorkomen, maar niet meer te genezen; please; neem je veranwoordelijkheid !.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:46

Afbeelding

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:46

Een nest kittens een goede start geven kost zeker wel meer dan een kat castreren. Dus ja, dan doen sommige mensen beiden maar niet. Scheelt centjes.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:49

Inderdaad! Ik vind mensen erg egoïstisch als ze een nestje kittens nemen alleen maar voor hun eigen plezier en er vervolgens een asiel mee opschepen. Mijn (binnen!)katten zijn allebei netjes geholpen en ik vind het niet meer dan logisch als iedereen die buitenkatten heeft dit ook laat doen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:49

Amen _/-\o_

Mijn poes is meteen geholpen toen ze met haar 4 maanden uit het asiel kwam. Sommige mensen zijn zo ontzettend naïef, echt ongelooflijk. Zie dagelijks nog topics voorbij komen van mensen die hun kat niet laten helpen en per ongelijk zwanger is of van zwangere kittens.. :n

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:50

Amen! Erger me hier ook dood aan! -:(-

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:51

wij hebben boerderij katten (altijd buiten) en zijn allemaal geholpen toen ze oud genoeg waren. het kost even wat maar daar hoor je gewoon rekening mee te houden als je een huisdier neemt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:53

precies. hoe vaak lees je hier niet, dat ze meerdere katten en/of honden hebben,maar geen geld voor sterilisatie. _-:(
Neem er dan geen, of maar 1, waar je wel goed voor zorgt.
binnen houden kost ook niks, en de pil is ook niet duur.