Goede agility honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Goede agility honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 19:16

Bij agility zie je vaak de border collies hoog eindigen, maar zijn er nog meer honden rassen die erg goed zijn in agility?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:22

Ja, de Sheltie, vaak bloed fanatiek. Net begonnen met die van mij, nou ja mijn zoon heeft het overgenomen omdat hij het ook zo leuk vindt.

Azmay

Re: Goede agility honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:25

Het ligt er een beetje aan wat je zelf voor karakter hebt. Als je heel rustig bent loopt een BC je voorbij. Ik was heel blij met mijn poedel, als die iets niet beheerst neemt ze de rust ook echt. Daarna kan ze knallen. Zie vaak herders, shelties en BC's wat verder in de sport, maar de rest van de rassen levert ook zeker hun aandeel.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:03

spaanse waterhond. In nederland zie je ze nog niet heel veel in de agility, maar in finland bv lopen er erg veel in de wedstrijden.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:55

Gezonde en goedgebouwde, snelle, wendbare honden met gevoel voor evenwicht en de wil om samen te werken. Ik zag Dobermanns aan het werk en die deden het ook heel erg goed in de Agility. Ook zag ik eens een Jack Russel als een pijl door het parcours gaan, prachtig!
Denk dat je deze sport met veel atletisch gebouwde rassen kunt beoefenen.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 01:53

JPS schreef:
Gezonde en goedgebouwde, snelle, wendbare honden met gevoel voor evenwicht en de wil om samen te werken. Ik zag Dobermanns aan het werk en die deden het ook heel erg goed in de Agility. Ook zag ik eens een Jack Russel als een pijl door het parcours gaan, prachtig!
Denk dat je deze sport met veel atletisch gebouwde rassen kunt beoefenen.

Helemaal mee eens!

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 05:54

Ik doe met mijn 2 honden alleen springen in de tuin en over vaste obstakels.
nestor een kruising appeseller x leonberger vind het springen niet leuk maar als hij een bui heeft dat hij wel zin heeft heeft hij een prachtige en krachtige sprong.
en noeshka mijn kruising groenendaler x sint bernard vind het helemaal het einde! ondanks dat ze zo groot is kan ze sprongen nemen...niet normaal!

ik weet dus niet hoe ze verder zijn in agility maar noeshka is fanatiek door de groenendaler (herdersoort)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 06:14

idd alles wat wendbaar en snel is EN super goed samen kan en wil werken met de baas gaat super goed. Een border collie heeft dat alles vrijwel altijd in zich. Ik denk dat bijv. een podenco vele malen sneller en wendbaarder is op een parcours dan een border collie. Echter het samen willen werken en voor de baas willen werken gaat een heel stuk moeilijker. Vele honden van dit ras jagen liever achter de nijnen dan dat ze samen met de baas een bepaald parcours af moeten leggen.

Ik wil al jaren behendigheid gaan doen maar alle honden tot nu toe van mij zijn niet door de medische keuring (die ik vooraf laat doen) gekomen. Allen hebben ze of HD of ED of spondylose gehad en daar ga ik niet mee sporten. Ik ben dolgelukkig dat ik van te voren mijn honden laat rontgenen en ze niet eerst de vernieling in helpt en dan ga kijken wat er nu eens mis is.

Een volgende hond wordt kleiner en wendbaarder en of dat een kruising uit een asiel gaat zijn of een ander soort herplaatser geen idee maar zal geen hond worden die hier vanaf pup is (vind niets aan puppen haha) en dan gaan we weer maar een poging wagen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:26

Ik ben nog maar net begonnen met mijn aussie maar krijg al zoveel complimenten van de instructrice. Hij loopt na een paar lessen al net zo als de honden die al een jaar bezig zijn.
Ze vond het alleen jammer dat zijn baasje niet zo snel leert :+ Maar goed, een australian shepherd dus :D

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:00

ik train al jaren behendigheid met mijn Entlebucher Sennenhond en loop ook af en toe wedstrijden. Ze is heel fanatiek en ze kan ook goed meedoen op wedstrijden, ze heeft al meerdere prijzen gewonnen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:02

Ik train sinds een jaar met mijn flatcoated retriever!!
Bloedsnel en bloedfanatiek!!!!!

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:08

Ik ga het met onze Golden Retriever doen wanneer hij oud genoeg is :) Ras kan wel verschil maken, maar zolang de hond snel, wendbaar, werkwillig is én het goed klikt moet het vast wel goed komen.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:12

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:19

Ik zag dit topic voorbij komen en ik moest gewoon even reageren ;-)

Zelf heb ik met mijn Westie (West Highland White Terrier) ook agility gedaan. Je zou niet zeggen dat die twee een goede combinatie zijn maar het kan wel! Ik moest er wel wat meer tijd insteken om hem enthousiast en gemotiveerd te maken maar uiteindelijk ging het best goed! (Die hondjes staan ook bekend om hun eigen wil en behoorlijk sterke karakter). Daarmee wil ik zeggen dat je een hond dat van nature niet zo fanatiek is best het een en ander bij kan brengen en hij het uiteindelijk alsnog super kan vinden. Natuurlijk gaat het niet zo snel als bijvoorbeeld een Jack Russell (die zijn net een stukje sneller) maar je kan best een eind komen. Ik had toen ook een instructrice dat met haar twee westies ook wedstrijden agility deed en regelmatig won in haar klasse!

Wij hadden ook een springer spaniel in de groep en die was zo ontzettend fanatiek! Die hond vond het fantastisch en rende alle andere honden eruit.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:23

Ik train agility met mijn mechelsexhollandse herder. Herdershonden zie ik toch wel regelmatig (in mindere mate, dat wel) bij wedstrijden en clubs. Ook snel en wendbaar en vreselijk enthousiast. :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:03

dierenfan schreef:
Ik denk dat bijv. een podenco vele malen sneller en wendbaarder is op een parcours dan een border collie. Echter het samen willen werken en voor de baas willen werken gaat een heel stuk moeilijker.

Ik heb bordercollies geklokt op ruim 50 km per uur. Vertel eens hoe hard dat gaat, vele malen sneller _O-
Dat podenco´s snel zijn wil ik zeker wel aannemen, mogelijkerwijs ook sneller dan de gemiddelde bordercollie, ze zien er in ieder geval behoorlijk atletisch uit...

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:34

Ik ben in maart gestart met behendigheidlessen met mijn Am. Stafford Terrier. Nu heb ik een athletisch gebouwd exemplaar, wat wel in ons voordeel is, maar door haar enorme energie en enthousiasme is ze wel enorm snel en vindt ze het ook erg leuk!

Die flyer komt nog wel een keer! :=

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:32

Ik ga vandaag de tweede keer agility - les volgen met mijn golden retriever
Vorige keer verbaasde ze de trainers omdat ze het voor een eerste keer uitzonderlijk goed deed ... ik ben benieuwd hoe het vandaag zal gaan :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:58

De australian cattle dog natuurlijk! Misschien zijn die nog wel sneller dan een border collie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 00:54

"The proof is in the pudding" zoals engelstaligen zeggen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 01:13

Alle rassen met veel will-to-please en een voldoende atletische bouw.
Maar dat laatste valt ook nog te bediscussieren; wil je meedoen om te winnen of gewoon voor de lol? Want bij dat laatste maakt het natuurlijk niet uit of de hond wat minder handig of snel is, als je maar lol hebt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:22

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:31

wauw dat filmpje echt gaaf! Wat een snelheid van dat hondje!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:31

Dat ziet er flitsend uit.
Nu nog een filmpje van een podenco die een vergelijkbare prestatie neerzet :D .

Niiennke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:42

IK doe het met mijn Jack Russel nu ook een half jaar ongeveer, elke les verbetering! en wat een enthousiasme...erg leuk!!