HELP! Hond met agressieve schimmelinfectie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ababe

HELP! Hond met agressieve schimmelinfectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 15:49

Hallo, mijn eerste topic hier op Bokt. Helaas niet met een hele leuke reden. (Ik hoop dat het hier goed staat, anders graag verplaatsen).

Zoals de titel al aangeeft heb ik twee honden met een schimmelinfectie waar we niet vanaf komen. Ik zal bij het begin beginnen.

De schimmel is begonnen bij mijn bijrijdpaard, hij had af en aan schimmel over een periode van een aantal maanden. Helaas is de schimmel via mij overgedragen op mijn honden. Bij thuiskomst heb ik altijd meteen mijn handen gewassen maar ze besnuffelen me altijd van top tot teen als ik bij de paarden ben geweest.

Midden april zag ik een gek plekje op de neus van 1 van mijn honden, ik herkende het plekje meteen; schimmel! Meteen de dierenarts gebeld om een kweekje af te laten nemen. We zouden 2 weken op de uitslag moeten wachten maar na 1 week werd ik al gebeld dat het inderdaad schimmel was en behoorlijk agressief. Op de onderstaande link is het plekje op zijn neus goed te zien;
http://www.mijnalbum.nl/Album-UDTUQVE7-Foto-VEPGPPJ8

We zijn meteen begonnen met de behandeling. Wassen met IMAVEROL en daarbij een behoorlijke smak GRISORAL tabletten. Aangezien de schimmel zo agressief is moesten we voor de zekerheid mijn andere hond ook mee behandelen. We moesten onze honden een ruime maand behandelen en daarna weer een kweekje af laten nemen. Zo gezegd zo gedaan.

Na 1 week werd mijn teefje, de hond zonder schimmel dus, ineens incontinent. Ze lag in haar eigen urine en had zelf helemaal niks in de gaten. Ze is pas 2,5 dus dit kon niks met ouderdom te maken hebben. Ik dacht meteen aan een bijwerking van de medicatie maar de dierenarts zei dat dit geen bijwerking kon zijn. Allemaal onderzoeken gedaan maar ze konden niks bij haar vinden. Inmiddels een ruime week incontinent en 2 weken een dikke dosis medicijnen tegen de schimmel verder, werd mijn teefje heel erg ziek.
Overal in de gang, daar slapen ze 's nachts, lag diarree met bloed. Ik herkende het niet eens als diarree, zo dun was het met dikke vette bloedproppen. Ze wou helemaal niks meer, niet spelen, niet drinken, niet eten, helemaal niets. Meteen naar de dierenarts, weer onderzoeken gedaan maar niks gevonden, ze had ook geen koorts. De dierenarts heeft contact opgenomen met de fabrikant van de medicatie en daar werd verteld dat het inderdaad bijwerkingen konden zijn van de medicatie. Haar darmen waren waarschijnlijk goed aangetast. We hebben de medicatie bij haar meteen stop gezet, de reu met de schimmel hebben we wel verder behandeld.

Na een x aantal weken weer naar de dierenarts gegaan voor een kweekje om te kijken of de schimmel weg was, de plekjes waren inmiddels verdwenen. Weer twee weken wachten maar na twee weken kwam er goed nieuws, geen schimmel meer!!! Oh wat een feest!

Helaas was dit niet van lange duur, op de neus van mijn teefje begonnen ineens plekjes te verschijnen. Het lijkt weer schimmel te zijn, we zijn vandaag dus weer bij de dierenarts geweest om weer een kweekje af te nemen van beide honden. De dierenarts en ik waren het met elkaar eens dat we de teef niet weer gaan behandelen met de pillen aangezien zij hier zo ziek van werd, mijn reu krijgt wel weer pillen en verder moeten we ze beiden weer wassen met IMAVEROL.

Nu moeten we dus weer twee weken wachten op de uitslag en hopen dat de plekken in de tussentijd verdwijnen. Echter vrees ik het ergste omdat de schimmel weg leek te zijn en nu toch weer terug is.

Sorry voor het lange verhaal! Nu is mijn vraag; is er iemand die zoiets ook heeft meegemaakt met zijn honden of katten? Weet iemand misshien een andere behandeling tegen deze schimmel dan de medicijnen die wij gekregen hebben? Misschien iets natuurlijks ofzo, ik zeg ook maar wat. Alle tips zijn welkom want wij zitten met onze handen in het haar!

Bedankt voor het lezen!
Groetjes Laura.

Wilawander

Re: HELP! Hond met agressieve schimmelinfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:53

Misschien eens een gewone anti schimmel creme van de drogist proberen? voor op de plekjes? Heb ik eens bij een paard gedaan die ik niet kon wassen en hielp goed.

Verder zou je kunnen denken aan weerstand verhogende injecties. En het geven van echinaforce

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:55

Heb je alle kleedjes en shizzle ook gewassen in huis? want dr hoeft maar ergens een spoor achter te blijven en je bent de pineut.... Persoonlijk zou ik de imaverol verdunnen in een sprayer en je huis ook behandelen (Vooral dingen die niet gewassen kunnen worden zoals je bank , evt tapijt of matten etc.... )

En natuurlijke producten zou je misschien iets met tea tree kunnen proberen.
Qua medicijnen zou ik het verder niet weten

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 16:17

@Wilawander; Gewone anti schimmel crème heb ik nog niet geprobeerd, dat kan ik wel even doen! En weerstandverhogende middelen ook niet. Dat kan mijn teefje sowieso wel gebruiken want ze heeft ook een allergie voor huismijt en pollen.

@Jilleroo; alle kleedjes, mandjes en zelfs deurmattn heb ik gewassen en nu op zolder liggen. Behalve de bank (waar ze niet op mogen) en stoelen heb ik alles van stof weggehaald. Ze liggen nu dus heel zielig gewoom op de grond om risico te verminderen :). Het verdunnen van Imaverol vind ik een een goede tip! Daar heb ik nog niet aangedacht! Nu ben ik steeds aan het prutsen met doekjes enzo.

Dankjulliewel!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:23

Ze mogen er niet op , maar ze lopen er wel langs waarschijnlijk... dus juist die spullen zou ik even sprayen. Gordijnen etc ook, het kan geen kwaad om dat te behandelen en dan weet je het zeker.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:27

met tea tree behandelen naast de imaverol. heb ik bij mijn paard en bij mezelf ook gedaan. ik had ringworm opgelopen van een huisdier op de kliniek. dus onverdunde tea tree op een watje en de plekjes 2 keer per dag deppen.
sterkte

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 16:54

@Jilleroo; ja dat klopt! Sterker nog, ze liggen er bijna altijd tegenaan. Ik heb net de Imaverol in een spray gegaan, nu sprayen! Zal de bank ook helemaal meenenemen en de gordijnen (die zou ik ook zo vergeten!)

@Callum; kan je me vertellen waar jij de tea tree gekocht hebt? Heb even gekeken maar zie verschillende varienten! Of maakt het niet uit welke ik koop? Ze heeft het echt op haar neus dus alles wat ik erop smeer gaat ze uitgebreid aan likken. Als het geen kwaad kan dat ze het op likt dan ga ik dat er ook opsmeren!

Bedankt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:59

Beetje bleu misschien, maar zijn er voor honden geen schimmelinjecties?
Ik had een paard met schimmel dat ik met Imaverol niet weggewassen kreeg en die is er door de DA vanaf geholpen met een 2-voudige injectie. Bestaat dat niet voor honden?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:00

ik haal zelf tea tree bij De Tuinen, essentiele/etherische olie , die meng ik wel een beetje met kokosolie om te verdunnen. ( kokosolie is ook heel goed voor de huid dus dat mooi meegenomen) zou het niet puur op haar neus smeren.

En gordijnen vergeet je zo ja, maar ik zou ook echt alles afnemen/sprayen waar de honden lopen , wanden etc , deurposten. Schimmel is gewoon heel naar om tegen te vechten.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 17:03

Dat vroeg ik me ook af Urielle! Daar hoopte ik eigenlijk ook op maar kan er nergens iets over vinden, heb het de dierenarts nog niet gevraagd. Dat zal ik nog eens doen voor de zekerheid!

Dankjewel Jilleroo, morgen meteen naar De Tuinen! Pff het is een drama om tegen te vechten, baal er zo van! Het huis wordt nu wel wekelijks heel grondig gereinigd haha, dat is het enige voordeel. Alles waar ze bij kunnen ga ik in sprayen! Ik hoop alleen dag Imaverol geen kwaad kan op hout, dat het niet verkleurd ofzo want ongeveer alles is huis is van hout!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:08

theeft bij mij nooit verkleurd. maar ik heb geen onbehandeld hout dus dat durf ik niet te zeggen....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:11

wat vervelend!
Ik heb er geen ervaring mee maar weet wel dat orale anti schimmelmiddelen veel bijwerkingen hebben een aanslag zijn op vooral de lever...die functie zou van te voren gestest moeten worden...en die middelen moeten erg lang gegeven worden.
Heb je de naam van die schimmel?

Een schimmel kan ook de lever aantasten,de lever zorgt voor de stolling.Vandaar misschien die bloedingen in de darmen?
Laatst bijgewerkt door geerke op 25-06-13 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 17:19

@Jilleroo; ik ga het gewoon proberen, moet er hoe dan ook toch echt vanaf zien te komen. Dankjewel!

@Geerke; er is van tevoren niks getest helaas. Hoop dat mij reu zich er een beetje doorheen kan vechten zonder teveel bijwerkingen! Ik heb geen idee welke schimmel, dan moest het doorgestuurd worden naar de dermatholoog. Dat hebben we toen niet gedaan maar misschien wel slim om het nu wel te doen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:21

Lauraa90 schreef:
@Jilleroo; ik ga het gewoon proberen, moet er hoe dan ook toch echt vanaf zien te komen. Dankjewel!

@Geerke; er is van tevoren niks getest helaas. Hoop dat mij reu zich er een beetje doorheen kan vechten zonder teveel bijwerkingen! Ik heb geen idee welke schimmel, dan moest het doorgestuurd worden naar de dermatholoog. Dat hebben we toen niet gedaan maar misschien wel slim om het nu wel te doen!

Ja maar je kun toch niet een schimmel te lijf gaan als je niet weet welke het is?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:22

Hoe goed je ook schoonmaakt, ik vrees dat je de schimmelsporen nooit geheel verwijderd krijgt. Die krengen kunnen over een jaar zelfs alsnog je honden (of jou) besmetten. Ik heb het op stal echt opgegeven en probeer het met paarden goed gezond houden en dan evt. injecties op te lossen. Maar ja, dan moet dat er wel zijn natuurlijk :+

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 17:34

@Geerke; daarom worden ze ook 'standaard' en zo agressief behandeld. Voor een specifiekere behandeling moeten we wel weten wat het is denk ik. Maar volgens de dierenarts was dat een heel langdurig proces. Maar dat is het nu inmiddels ook al :(!

@Urielle; ooohh daar ben ik ook zo bang voor. Maar het is ook besmettelijk voor mensen dus we zouden toch wat moeten doen, voordat we allemaal schimmel hebben haha. En mijn teefje heeft dus een allergie dus die heeft eigenlijk altijd een verminderde weerstand dus zal er sowieso kwetsbaarder voor zijn!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 20:07

Heb zojuist de hele benedenverdieping inclusief trap, alle meubels, bank, stoelen, gordijnen, deuren en muren schoongemaakt/ingespoten met Imaverol. En natuurlijk gedweild met Imaverol. Is het de bedoeling dat ik dit ook om de 4 dagen doe? De honden moet ik namelijk elke 3/4 dagen wassen met Imaverol. Of is 1 keer in de week voldoende?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:14

Ik zou de leverfunctie laten controleren van de honden..
Kale plekken op de neus kunnen ook een teken zijn van een leveraandoening of auto-immuun ziekte. Dit kun je laten testen door een huidpunctie te laten nemen bij een dermatoloog. Al vind ik het wel vreemd dat allebei honden daar tegelijk last van zouden krijgen.

Als je hond zo reageert op de pillen dan zou ik niet gaan smeren met anti-schimmelzalf, grote kans dat de hond dan ook slecht reageert op de zalf. Bij mijn hond werden de plekken er toen alleen erger van.
Wat uiteindelijk geholpen heeft is sterillium op de plekken doen, als het goed is heeft de da dat in huis omdat ze dat ook gebruiken om hun eigen handen te ontsmetten voor een operatie. Je kunt het ook bij de apotheek krijgen.

Sterkte met je honden!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:04

ik haal het ook bij de tuinen, ik heb het toen puur gebruikt maar als ze erbij kan dan inderdaad met kokosolie of amandelolie verdunnen en daarna eventueel lekker wandelen of een beetje voeren of een bot geven zodat het in kan trekken

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:06

vitamine C tabletten halen (hoeft geen duur merk te zijn) ze oplossen in een klein beetje water. Echt heel goed oplossen in maar weinig water! Dat papje 1x per dag op de plekken smeren. Als het goed is is de schimmel na 2 weken weg. Vitamine C helpt niet tegen alle schimmels maar wel tegen een hele hoop.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 22:08

@Esther; ik denk en hoooop dat er niks mis is met de lever. De plekken waren positief getest op schimmel. Het zijn meer kale/haarloze plekken met rode bultjes op de lip. Op de neus van mijn teefje zit meer een geel/bruinachtige droge, opengebarsten ophoping dan een kale plek of verkleuring. Zal morgen wel een foto plaatsen van haar neusje en lip! Mocht de schimmeltest negatief zijn dan kunnen we de lever wel laten testen. Bedankt voor het meedenken en je tip! Ik denk dat ik ga beginnen met tea tree (en natuurlijk Imaverol) op de plekjes te smeren, als ik het goed begrepen heb kan dat geen kwaad!

@Callum; bedankt! Dan ga ik het voor de zekerheid in het begin verdunnen. Wandelen of haar bezig houden met iets lekkers is ook een goed idee, ookal likt ze dan meestal ook haar neus en lippen haha.

@dierenfan; daar heb ik helemaal niet aan gedacht! Is alleen inname van vitamine C niet voldoende? Of zeg ik nou iets heel geks?

Ik hoop overigens dat de plekjes net als vorige keer snel verdwijnen! Maar dan kan ze nog steeds schimmel hebben, dan heb ik echter geen plekjes meer om iets op te smeren en zou het wassen met Imaverol het verdere werk moeten doen. Ik heb nog niks alternatiefs gevonden wat ze in kan nemen behalve dan natuurlijk iets om haar weerstand te verhogen!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:43

En... Dat mis ik ergens.. Reden/oorzaak/aanleiding opsporen dat jouw honden zo vatbaar zijn voor schimmel!
Dus niet alleen schimmel aanpakken, maar ook se weerstand en het immuunsysteem. De lever en de nieren, darmflora. Oftewel de gezondheid.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 10:19

De oorzaak is bekend, het is door veelvuldig contact met mijn paard gebeurd. In die tijd hadden we tijdelijk een andere hond in huis en was er sprake van veel stress bij mijn reu. Zo hebben ze het dus opgelopen. Het probleem met mijn teef is dat ze een mijten en pollen allergie heeft. Daar wordt ze sinds oktober/november voor behandeld maar als ze de kans krijgt bijt ze zichzelf helemaal open met vaak een infectie als gevolg. Haar weerstand is door haar allergie en de behandeling nooit optimaal.
Ik ben al begonnen met dingen om te weerstand te verhogen. Ook las is ergens dat vers vlees ook beter is voor de weerstand/schimmel in plaats van brokken?

Ik ga nu meteen een foto proberen te plaatsen van haar neus!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:26

Om de weerstand te verhogen, het lichaam sterker te maken en schimmel uit te roeien: www.gladiatorplus.com
Helpt echt!! Bij zowel paard als hond!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:29

Ten eerste wat heb jij leuke Chows, geweldige honden zijn dat! Ik heb er ook 1.
Heb je eigenlijk, sinds de schimmel, ze eens geschoren? Kan het niet zijn dat er sporen op de haren zelf blijven liggen?

Onze Chow is echt een varken en wij hebben de tip gekregen omdat deze regelmatig een geïrriteerde huid heeft omdat hij overal in zit, die in de zomer periode te scheren.