Hond met verlatingsangst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaikiemike

Hond met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 00:54

Help!

Eind februari hebben wij een 2-jarige kruising Rhodesian ridgeback gekregen. Helaas kende hij amper iets en hier zijn wij in overleg met een hondentrainer en gedragstherapeut mee aan de gang gegaan. Hij kende 1 commando (na lang herhalen) naar heel veel commando's kennen en toepassen op stem en non-verbaal is inmiddels gelukt. Hij is wat dat betreft een perfecte hond voor ons.
Alleen... hij kan niet alleen zijn. In het begin was er al paniek als een van ons naar het toilet ging en ook de nachten waren drama. Dit gaat inmiddels goed. Het grote probleem is het moment dat wij echt de deur uit gaan. Het hele roedeltje van bench leuk maken en uitbouwen van minuten hebben wij geprobeerd, dit ging redelijk. Maar op het moment dat wij daadwerkelijk weg gaan, gaat het mis.
Ik kom net thuis en hij heeft de bench kapot gemaakt(alweer), muilkorf (zo'n stoffen, vanuit oude eigenaren mee gekregen en hiermee is hij een heel stuk rustiger en vinden de buren prettiger..) kapot, krassen op de deur (ja, die kan hij open maken). En natuurlijk helemaal in paniek.
Wij hebben al gecreëerd dat hij amper alleen hoeft te zijn (gaat mee naar werk), maar af en toe willen wij ook wel even uit eten en kunnen wij niet altijd oppas vinden. Ik ben nu thuis en hij ligt alweer in de bench, maar nog erg onrustig te ademen.
Heeft iemand ideeën wat wij hiermee kunnen? Tips, aanwijzingen, ideeën, alles is welkom! Help!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 07:51

hoelang moet hij dan alleen zijn? is erg lastig inderdaad, maar anders een andere hond er bij? (die wel goed alleen kan zijn )

Succes

maaikiemike

Re: Hond met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 10:59

Nadat wij erachter kwamen dat hij verlatingsangst heeft (was ons helaas niet verteld), zijn wij op gaan bouwen. Maar hij blijft hangen op 10 minuten. Daarna gaat het mis. En nu hij het heeft uitgevonden dat hij de bench kapot kan maken, maakt hij er ook gebruik van. Vannacht stond hij alweer naast mijn bed, want hij maakt ook deuren open.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:02

Wat zegt de gedragstherapeut ervan? Buiten een ren is dat een optie?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:05

Ik kan je zo 123 geen tip geven. maar wel een vraagje; Blaft of jankt de hond ook bij afwezigheid? Je kan wel de deurkruk omdraaien naar boven, krijgtt het minders makkelijk open!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:07

deurknoppen omhoog zetten of ronde deurknoppen erop zetten, mijn spanieltje is ook zo slim om alles wat een "normale" deurknop heeft open te maken..werkt perfect!!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:14

Is hij echt alleen? Kan je hem geen maatje geven (liefst in de vorm van een oudere hond die goed alleen kan)?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 11:33

KimD schreef:
Wat zegt de gedragstherapeut ervan? Buiten een ren is dat een optie?

Gedragstherapeut gaf aan dat dit gedrag lastig en zegt hetgene wat wij nu al doen.
Een ren is geen optie, want het gaat er echt om dat hij bij ons wilt zijn.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 11:36

Arjan1983 schreef:
Ik kan je zo 123 geen tip geven. maar wel een vraagje; Blaft of jankt de hond ook bij afwezigheid? Je kan wel de deurkruk omdraaien naar boven, krijgtt het minders makkelijk open!

Blaffen en janken en slopen en dat gedurende lange tijd. Vandaar de stoffen muilkorf (of hoe je dat ding ook noemt). Deurklinken staan al vanaf dag 1 omhoog, maar hij krijgt de deur nog steeds open. Ballonnen eraan hangen werkt ook niet.
Als hij zijn zin wil hebben, gaat hij ook piepen.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 11:38

Rebel_Jits schreef:
Is hij echt alleen? Kan je hem geen maatje geven (liefst in de vorm van een oudere hond die goed alleen kan)?

Hij is echt alleen. Ik heb begrepen dat wanneer je een andere hond erbij zet, deze een grote kans heeft om het gedrag over te nemen. Bij mijn schoonouders is hij met andere honden, maar dit maakt geen verschil in zijn gedrag. Het is puur op ons gericht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:39

Gaan jullie wel weg op het moment dat hij rustig is, of is hij al zenuwachtig voor jullie de deur uit zijn? Een zenuwachtige hond gaat natuurlijk eerder uit z'n dak, dus zorg dat hij moe en tevreden is voor jullie de deur uit glippen.
Wat en hoeveel beweging krijgt hij per dag?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 11:45

Ik leg van te voren mijn tas met sleutels bij de deur en ga verder in huis bezig. Dan wacht ik totdat hij zelf de bench in gaat en doe hem op een gegeven moment dicht. Dan wacht ik nog even om te zorgen dat hij helemaal rustig is en dan ga ik de deur uit.
Qua beweging zit hij goed. Naast de fiets, naast het paard, door het bos. 20 km per dag is geen uitzondering. En mochten wij weg gaan zorgen wij er altijd voor dat hij voor die tijd voldoende beweging heeft gehad.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:53

Poeh dat is wel een moeilijke dan.. Je zou ook een hangslot op de bench kunnen doen waardoor hij er niet uit kan, weggaan en hem laten 'uitrazen'. Zodra hij stil is en rustig naar binnen gaan en als een wilde belonen. Vrienden van mij hebben dit drie of vier keer bij een herder gedaan en hij heeft de link gelegd dat als hij gewoon rustig bleef, ze weer thuiskwamen en hij weer los mocht.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:20

Mijn Podenco uit Spanje had dit ook, sloopte alles en gilde de hele buurt bij elkaar zelfs met snuitje leek het wel een zeehond en idd ze gaat heel vaak mee maar soms moet je wel of wil je wel even al is het maar een uurtje, ik ben toen aan de gang gegaan met een gedragskundige die met homeopathie en bachbloesems werkt en in de huiskamer heb ik nu een feromonenverstuiver en langzaam maar zeker gaat het beter, ze moet nog wel vast en snuitje om want zonder lijkt ze wel paniekerig ondanks dat er nog 2 honden zijn, maar kan nu wel een uur of 2 a 3 wegblijven zonder dat ze compleet in paniek raakt, als ik nu thuiskom merk ik dat ze rustig op haar stoel heeft liggen slapen en me niet in complete paniek aankijkt.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:24

Ik heb er geen ervaring in, maar mijn hond had in het begin ook erg last van het alleen zijn. Ze kan zich erg moeilijk aanpassen in nieuwe situaties, als we ook ergens 'nieuw' zijn moet er iemand van het gezin aanwezig zijn, anders raakt ze compleet in paniek.

Wat hebben jullie de eerste maanden gedaan? Ik was de enige persoon in het begin waar mijn hond erg aan hing, ik kon ook niet fatsoenlijk naar de wc of naar boven. Ik heb dus de eerste weken beneden geslapen omdat ze echt steun nodig had. Maar ja mijn hond heeft geen verlatingsangst gecreëerd, op den duur was ze vertrouwd met de omgeving en kon ze alleen zijn.

Ik zou je vraag eens neerleggen op het hondenforum, daar had ik laatst een topic gelezen met hele goede adviezen maar ik kan dit topic even niet meer terug vinden.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 12:49

Hangslot is geen optie, want hij breek de bench kapot. Ik kom inderdaad pas naar binnen op het moment dat hij rustig wordt en ik laat hem pas uit de bench als hij helemaal rustig is.
Miepie77: hoe kwam je aan die persoon?
Ben echt radeloos en sta overal voor open.
De eerste maanden hebben wij hem rust en duidelijkheid gegeven. In eerste instantie zijn wij al het negatieve gedrag gaan negeren en het positieve belonen. Na 2 weken werden we gek en hebben een ander plan opgesteld. hierbij corrigeren wij hem wel en dat werkt erg goed. Op alle punten gaat het nu redelijk. Hij valt geen mensen meer aan en ook met andere honden gaat het beter (mag nog stukken beter).
Wij hebben nooit bij hem geslapen, want we wilden niet dat hij hieraan zou wennen. Dit ging na een week ongeveer goed.
Dank voor je tip Nimfee, ga ook daar even rond kijken.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:52

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:15

Ik denk dat je de angst er alleen maar meer in de hand hebt gewerkt door hem direct alleen te laten. De eerste nacht dat mijn hond alleen was 's nachts, gilde ze de boel bij elkaar. Daarom heb ik toen besloten om eerst beneden te gaan slapen tot ze zich meer op haar gemak voelde in huis. Dat heeft dus goed gewerkt, want na die drie weken ben ik eens boven gaan slapen en ze had nergens meer last van.
Je geeft voor 's nachts alleen de steun die een hond nodig heeft, je gaat hem niet belonen voor zijn gedrag. Blijkbaar was mijn hond er gewoon nog niet aan toe om zo lang alleen te zijn.

Ik zou denk ik in HELE kleine stapjes gaan werken. Hond in de bench, deurtje dicht en meteen weer open. Dat herhalen tot je hond daar geen stress van ervaart. Dan deurtje dicht, stap naar achter en weer deurtje open. Zoiets.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:42

1 tip die je echt op moet volgen vind ik NOOITTTTTTTTTTT meer zo'n snuitje aan doen als je niet thuis bent. De bek kan dan niet of onvoldoende open om warmte kwijt te kunnen. Hij kan dus niet fatsoenlijk hijgen en stress en opwinding brengt veel spanning en warmte mee. Als hij niet kan hijgen wordt hij nog meer gefrustreerd en voelt hij zich nog vele malen ellendiger.
Daarnaast als hij moet kotsen door welke reden dan ook (misselijk worden van de stress bijv.) dan kan dat niet dus krijgt hij een ellendige verstikkingsdood.

Opruimen dus dat nylon snuitje hoewel het zo te lezen gelukkig kapot is.

Verlatingsangst is een heel ellendig iets zeker als het heel sterk aanwezig is. Ellendig voor hond en baas en zeker super ellendig voor de hond als de baas het op gaat lossen met nylon snuitjes en stroomband e.d. (wat jij zo te lezen gelukkig niet gebruikt) baas blij dat de hond niet kan blaffen en of slopen en hond ellendig omdat hij alleen is en dat helemaal niet aan kan en dan nog zo belemmerd wordt ook.

Oplossing is voorlopig (kan maanden zijn) niet alleen laten of kijken of hij buiten wel alleen kan zijn. Een sloopvrije ruimte maken voor leren alleen thuis te zijn en deskundige hulp zoeken. Elke hond is anders en dit gaat waarschijnlijk maanden kosten omdat het er zo ingebakken zit en verkeerd behandeld is (anders had hij het niet gehad namelijk) door een vorige eigenaar en het bij jullie nog voor hem niet goed aangepakt is.

een normale bench is niets waard voor honden die er helemaal in door draaien. Bouw het alleen zijn op met andere manieren. Als los echt niet kan dan nog beter proberen een kleine kennel in huis te zetten of zo'n zeer sterke verstevigde bench van kennelmateriaal (deze zijn er) echter dan wel maken dat hij ruimte in overvloed heeft. Nooit een passende bench nemen altijd zeker 2 maten te groot nemen.

Succes dit is een zeer vervelend probleem

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 18:31

Dank jullie voor alle reacties.
Miepie, ik ga hier zeker even naar kijken.
Nimfee, de nachten zijn geen probleem meer.
Ook heeft hij totaal geen angst in de bench (hebben netjes bench-training gedaan). En zolang wij in huis zijn is het ook geen enkel probleem als het deurtje dicht zit. Hij gaat er altijd zelf in (ligt er nu ook in en kijkt niet op als ik deurtje dicht doe).
Dierenfan, ik begrijp je punt van het snuitje. Wij hebben er eentje die net iets te groot is. Hierdoor kan hij niet luidkeels blaffen, maar wel goed ademen en ook kotsen (was pas gebeurd). Hij wordt er rustiger van, zoals Miepie ook schrijft. En helaas hebben wij aan beide zijdes buren....
Het alleen zijn beperken wij tot uiterste nood, maar soms kom je er niet onderuit. Er moet toch een manier zijn? We blijven proberen en oefenen met kleine stapjes, maar ik word er echt radeloos van.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:37

dat oefenen met kleine stapjes is erg leuk maar als het langer alleen zijn niet voorkomen kan worden tijdens het oefenen begin je steeds vanaf voren en eindig je steeds met een hond die weer compleet over de zeik is gegaan. Dat schiet niet op dus. Misschien eens kijken of er een dagopvang in de buurt is? En dan proberen dus op de keren dat hij alleen thuis moet zijn hem bij de dag opvang te brengen.
Hebben jullie al geprobeerd een holletje van zijn bench te maken? Dus maar 1 zijde open laten? Soms hebben ze gewoon het gevoel van veiligheid en kleine ruimte nodig. Zo te lezen is het in elk geval niet gestresst van het in de bench zijn gezien hij er vrijwillig in gaat.

Hier wel een hond gehad met verlatingsangst en sloopgedrag maar met behulp van de bench en een week dagelijks trainen was het al weer voorbij (hij was al ruim volwassen en op onverklaarbare wijze kon hij opeens niet meer alleen thuis zijn er was niets in de situatie veranderd maar waarschijnlijk een keer ergens van geschrokken terwijl wij er niet waren en geen idee uiteraard wat dat was). De bench is toen wel zijn veilige plaats gebleven maar er zat geen deurtje meer in. Het gaf hem echt rust zijn eigen hol ;)

als ze echt willen krijgen ze ook draaiknoppen open overigens. Pas weer een (bij de oppas) weggelopen hond die 3 deuren met draaiknoppen open had gekregen in 15 minuten tijd dat diegene aan het douchen was....

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:18

Ik kan alleen zeggen dat jullie alle mogelijke methodes op positieve manier hebben uitgevoerd. Nu ik t zo lees lijkt het mij een extreem zwaar probleem. Ook weet ik dat Ridgebacks niet de makkelijkste honden zijn om op te voeden.

wie weet kan deze persoon julie verders op weg helpen? www.fixmydog.nl

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:41

Zal later nog uitgebreid reageren maar een vraag die in me opkwam: kan de hond wel alleen in de auto blijven? (Veel honden met verlatingsangst kunnen dit wel omdat ze toch ´mee´ zijn)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:49

Wat lastig voor jullie en wat sneu voor de hond maar toch fijn dat hij bij jullie terecht is gekomen en ik weet zeker dat je wel iets vindt wat gaat helpen. Homeopathie kan al heel erg veel doen, die stap kun je altijd nemen, mijn hond heeft naast homeopathie zo'n speciaal Thundershirt aan, die doet het daar heel goed op als ze angstig is,verder kun je altijd ook de verstuiver die hierboven wordt omschreven aanschaffen en inderdaad in de auto ( als het niet te warm is uiteraard) is ook een optie. Vaak vinden ze dat prima, mijn vorige hond lag altijd achter in de auto ( Jeep met veel ruimte achterin) dekens, botten,bak water erin en die vermaakte zich prima. Als je al op die manier wat dingen vindt dan komt het wel goed met je hond naarmate hij langer bij jullie is. Heel veel succes in ieder geval !

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 14:51

Wederom bedankt voor alle reacties!
Vaak kan ik wel opvang regelen (dit kan enkel bij bekenden, want anders krijgt hij alsnog stress). Maar zo af en toe lukt het gewoon niet en ik zou het zelf erg prettig vinden als hij hiervan af kan komen.
@Dierenfan: ik ga eens kijken. Durf hem niet los te laten, want de deuren gaan open en de krassen stel ik ook niet op prijs. De bench is bedekt. Pas een keer zonder gedaan (ivm warmte) maar dan wordt hij alsnog onrustig, dus ik hou het kleed erover heen.
@Arjan: bedankt voor de link, ga er zeker even naar kijken.
@Sassol: zolang ik in de auto zit gaat het goed. Het heeft even geduurd om hem te leren om in de kofferbak te blijven ipv op de achterbank, maar dat gaat nu goed. Op het moment dat ik uit de auto ga (bv voor boodschappen), parkeer ik de achterkant richting de kant waar ik heen ga. Zo blijft hij in de kofferbak, maar hij is niet rustig.
@Maras: Wat is dat Thundershirt? Kan er weinig over vinden. Het is zeker een lastig iets. Ik wil hem niet meer kwijt, maar als ik dit van te voren had geweten (met alle andere gedragsdingen van hem), had ik hier niet voor gekozen. Maar we zijn er nu eenmaal aan begonnen....