Katten vaak samen en honden vaak alleen? Waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Katten vaak samen en honden vaak alleen? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 16:05

Hallo,

Ik vraag me eigenlijk al een hele tijd iets af.
Vaak zie je dat katten samen worden gehouden, terwijl katten (9 van de 10 keer) solitair zijn (correct me if I'm wrong). Daarin tegen worden honden vaak alleen gehouden, terwijl dat toch roedeldieren zijn.
Ik vraag me af, waarom is dat? Waar komt die logica vandaan?

Als jij je katten samenhoudt, waarom heb je daar daar dan voor gekozen, en niet één kat?

Alvast bedankt!

moyra

Re: Katten vaak samen en honden vaak alleen? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:10

Ik heb het hier precies andersom.
Een roedel honden (6) en 1 kat.
Heb niet het idee dat de kat een andere kat mist en denk eerder dat ze het niet zo snel zal pikken als er nog een kat bij zou komen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:10

Ik denk groote de meeste honden zijn toch groter dan katten, plus de hondenbelasting die katten niet hebben. Honden kosten meer tijd die moet je uitlaten.

Verder zlu ik het niet weten. De reden dat wij er maar 1 hebben is vanwege de kosten.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:14

Ik heb 2 katten, omdat ik toen dacht dat dat wel gezelliger voor ze zou zijn als ze overdag alleen thuis waren. Ze kwamen ook uit hetzelfde huis (niet hetzelfde nest, was nl een kittenopvang), maar ik kan niet zeggen dat ze dikke vriendinnen zijn... Ze verdragen elkaar en af en toe wordt er even flink op losgemept (en vliegen de plukken haar door huis ;( ). Achteraf gezien was één kat dus ook prima geweest.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:15

Voor onze hond is ons gezin denk ik de roedel. Ze houdt niet zo van andere honden, soms even snuffelen maar verder niet. Heeel soms wil ze wel even spelen met een hond, maar ze speelt veel liever met mij :+ Wij hebben een border collie, die staan er ook wel om bekend dat ze heel mensgericht zijn (wil natuurlijk niet betekenen dat ze dan direct minder in andere honden geïnteresseerd zijn, dat geldt alleen wel voor onze hond). Maar ik denk dat onze hond het niet zo leuk zal vinden als er nu een tweede hond bijkomt, misschien wat dat anders geweest als ze van jongs af aan met een tweede hond hier had gewoond.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:22

Wij hebben ook twee honden. Zijn in eerste instantie begonnen met 1 hond maar al snel werd duidelijk dat hij het verschrikkelijk vond alleen. Meneer brak de tent af, hij heeft zelfs de trap gedeeltelijk opgegeten. Toen hebben we besloten om er na een jaar nog 1 bij te nemen, wouden we zelf ook heeeeel graag! En daarmee waren alle problemen in 1 klap opgelost haha. Ze zijn ook helemaal gek op elkaar en denk ook niet dat ze een dag zonder elkaar kunnen.
Onze kat is inmiddels overleden maar die moest ook niks weten van andere katten, honden daarin tegen vond hij prima :)!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:28

Volgens mij worden er net zo goed heel veel katten alleen gehouden. Maar de logica erachter is, gok ik, dat voor katten geen belasting betaald hoeft te worden en dat je er veel minder werk aan hebt. Een extra kat kost relatief weinig extra geld en tijd, een extra hond kost dat beide wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:37

Wat de reden is dat ik twee honden heb :)

merk dat ze veel aan elkaar hebben, en ik denk dat ze neit heel goed zonder elkaar zouden kunnen :)

Bij Beau was Beau alleen omdat hij niet goed met andere honden kon (later kon dat wel, maar toen was het ivm Beau's leeftijd niet meer zo verantwoord (vonden wij) om er een jonge hond bij te halen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:39

Ik ken bijna niemand die meerdere katten houdt 'omdat ze anders alleen zijn'. De meeste mensen die ik ken met meerdere katten hebben er gewoon meer omdat ze dat zelf leuk vinden, of omdat er eens een 2de kat kwam aangewandeld (en dat mag je vrij letterlijk opvatten). Vaak is het niet zo'n probleem om er een extra kat bij te hebben omdat die dieren veel minder extra tijd en geld kosten dan een hond. Een hond neem je niet effe, daar denk je over na omdat die letterlijk meer ruimte inneemt en omdat je er veel meer aandacht aan moet spenderen. Een kat wordt er sneller gewoon bij genomen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:44

Honden vragen meer om tijd en verzorging en je moet er ook belasting over betalen. En ze zijn toch groter en vragen ook meer om aandacht dan de katten.

Katten zijn heel makkelijk te houden en je hoeft ze niet uit te laten, want er zijn kattenbakken in huis.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:51

daar is laatst een mooie discussie over geweest:
[BB] En honden dan?

het blijft mij ook verbazen hoe geaccepteerd het is dat een roedeldier alleen gehouden wordt..

maar ja,mensen schijnen zich aan geen enkel beest te kunnen evenaren als soort genoot...behalve bij een hond....

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:52

Ik geloof idd niet in een dier alleen, ze hebben toch soortgenoten nodig, die kan je als mens niet vervangen.
Heb zelf 8 katten en 3 honden, een paar katten trekken naar mekaar toe en ik heb er ook 1 die zich niet echt met de rest bemoeit, maar toen ik haar een paar dagen naar mn moeder bracht omdat ik dacht dat ze het daar rustiger zou hebben, toen was ze echt uit haar hum en miste gewoon de anderen, toen ze terugkwam omhelste ze de anderen zowat :) Nu niet meer hoor, maar ik weet dat ze ondanks dat ze niet meedoet met spelen ed wel hun gezelsschap waardeert.
Als je kat buitenkomt en er in de buurt meerdere katten zijn zal 1 ookwel gaan, maar dan moet ie het wel gewend zijn, een kat alleen op een apartement vind ik zielig.
Een hond alleen moet je alleen doen als je veel thuis bent of je hond vaak meekunt nemen, die hebben echt gezelsschap nodig, anders krijg je op den duur zo'n zombiehond, wat ik erg jammer vind dat sommige mensen dan denken dat ie zo lekker braaf is, leven is eruit naar mn idee, oogjes moeten stralen en ze moeten dansend uit zichzelf naast je willen lopen (niet dolwild omdat je de hele dag weg bent geweest), anders is je hond echt niet gelukkig. Mijn honden spelen en slapen samen, echt als je er eenmaal 2 of meer hebt en je ziet het gedrag van je hond veranderen, dan kijk je heel anders naar honden die alleen worden gehouden.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:03

Hier 1 kat en 2 hondjes :) Hebben bewust voor een 2de hond gekozen als gezelschap voor onze hond.
1 kat vind ik meer als zat :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:17

momenteel meer katten (7) dan honden (1), dit omdat ik een niet willekeurig een hond wil maar specifiek voor een ras ga en ik dan wel de beste wil en geen broodfok hond. ook wonen wij momenteel te klein voor nog een andere hond te hebben, we willen graag nog enkele grote honden erbij, waaronder een hond waar we eerst het ras van moeten zoeken.
we hadden van een paar maanden geleden een super ruige hond gezien bij de dierenarts maar weet absoluut niet wat het was.

maar kan niet zeggen dat mijn hond een andere hond mist, maar daar komt vanzelf verandering in. als ik de juiste fokker heb gevonden komt er een 2e bij

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 17:21

Bedankt voor de reacties, maakt 't een en ander duidelijk.
Mijn eigen hond van 12 hebben we ook alleen.
Als we een tweede hond zouden willen, hadden we dat jaren geleden moeten doen. Als het hondje van m'n opa en oma bij ons logeert, staat ie constant op scherp (roepen ze hem? SNEL! Ik eerst!). Maar Bobbie is jaloers op mijn gerbils :')
Verder krijgt hij genoeg aandacht en heeft dagelijks contact met andere honden, dus lijdt (lijkt me) een gelukkig leven :).

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:23

Onze hond is bewust alleen. Dit omdat ze erg onderdanig is en anders wordt onder gesneeuwd door een eventuele andere hond. Bij de vorige eigenaar was dit namelijk
het geval en die zeggen ook dat ze sinds ze bij ons is weer helemaal is opgebloeid. Dit terwijl het leven daar verder voor haar perfect was! Maar ze is echt liever onder de mensen dan met anderen honden. Ook met uitlaten met idem onderdanige honden is het even snuffelen en weer verder, maar vaak loopt ze eerder naar het andere baasje toe voor een aai dan naar de andere hond. Ik geloof dus echt dat wij haar met 'een maatje' niet gelukkig zouden maken. Wel is er bijna altijd iemand thuis die haar wil kroelen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:11

Miepie77 schreef:
Ik geloof idd niet in een dier alleen, ze hebben toch soortgenoten nodig, die kan je als mens niet vervangen.
Heb zelf 8 katten en 3 honden, een paar katten trekken naar mekaar toe en ik heb er ook 1 die zich niet echt met de rest bemoeit, maar toen ik haar een paar dagen naar mn moeder bracht omdat ik dacht dat ze het daar rustiger zou hebben, toen was ze echt uit haar hum en miste gewoon de anderen, toen ze terugkwam omhelste ze de anderen zowat :) Nu niet meer hoor, maar ik weet dat ze ondanks dat ze niet meedoet met spelen ed wel hun gezelsschap waardeert.
Als je kat buitenkomt en er in de buurt meerdere katten zijn zal 1 ookwel gaan, maar dan moet ie het wel gewend zijn, een kat alleen op een apartement vind ik zielig.
Een hond alleen moet je alleen doen als je veel thuis bent of je hond vaak meekunt nemen, die hebben echt gezelsschap nodig, anders krijg je op den duur zo'n zombiehond, wat ik erg jammer vind dat sommige mensen dan denken dat ie zo lekker braaf is, leven is eruit naar mn idee, oogjes moeten stralen en ze moeten dansend uit zichzelf naast je willen lopen (niet dolwild omdat je de hele dag weg bent geweest), anders is je hond echt niet gelukkig. Mijn honden spelen en slapen samen, echt als je er eenmaal 2 of meer hebt en je ziet het gedrag van je hond veranderen, dan kijk je heel anders naar honden die alleen worden gehouden.

En hoe zit het dan als mijn ouders en zusjes thuis zijn, maar ik een keer thuis kom van mn kamer en mijn hond dol enthousiast is :D
Wij hebben maar 1 hond en na een tijdje zie ik ook in dat een tweede hond beter is. Mijn ouders willen dat absoluut niet. Ik hoop dus dat ik snel kan afstuderen, een baan kan vinden en een huisje kan huren tegen die tijd zodat mijn hond mee kan en kan gaan kijken voor een tweede hond. Hoewel mijn hond verder in het dagelijks leven vaak andere honden tegenkomt waar ze dan mee kan spelen.

Overigens bij katten vind ik het een ander verhaal. Als je eenmaal een kat hebt die wat meer op zichzelf gesteld is, zou die best alleen kunnen. Mijn kat kan absoluut niet met andere katten, die moeten weg en wel héél snel. Als kitten toen aangeschaft als gezeldschap voor vorige kat, maar die twee vonden elkaar heulemaal niet leuk. Als kitten zocht ze al ruzie ;( gelukkig hadden we een groot huis toen, dus we hoefde er niet eentje weg te doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:49

EskeGirl schreef:
Hallo,

Ik vraag me eigenlijk al een hele tijd iets af.
Vaak zie je dat katten samen worden gehouden, terwijl katten (9 van de 10 keer) solitair zijn (correct me if I'm wrong). Daarin tegen worden honden vaak alleen gehouden, terwijl dat toch roedeldieren zijn.
Ik vraag me af, waarom is dat? Waar komt die logica vandaan?

Als jij je katten samenhoudt, waarom heb je daar daar dan voor gekozen, en niet één kat?

Alvast bedankt!

waarom is een kat een solitair levend dier? Moet je eens kijken bij wilde katten er zijn hele populaties. Niet 1 wilde kat op een stuk van ??? omtrek maar een groep katten op een omtrek van ?? Er zijn katten die niets hebben met andere katten maar in principe heb je hele groepen wilde katten en zijn wilde katten zeer loyaal ten opzichte van elkaar. Ik geloof wel dat er katten zijn die graag alleen leven
maar ik geloof niet dat katten solitair levende dieren zijn.

Honden kosten meer geld, ruimte en tijd vandaar dat mensen vaker maar 1 hond nemen dan 1 kat.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:52

voor een hond betaal je hondenbelasting een kat is gratis.
een hond eet meer dan een kat, dus de kosten zijn hoger.
een kat gaat op de kattenbak of buiten en met een hond moet je verplicht in weer en wind wandelen.
lopen met één hond is makkelijker dan met twee, lijkt mij tenmisnte als ze aan gelijnd moeten zijn.
Met één hond moet je de poep op rapen en je hebt maar twee handen, een voor de warme drol in een zakje de ander voor de riem.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:53

katten zijn geen solitaire dieren ! dat is een (hardnekkig)misverstand.

IK heb al +20jr meerdere katten (minimaal 8 +de opvangers die ik elk jaar in huis heb) meer kan echt niet omdat ik dan geen plaats meer heb in mijn eigen bed! Af en toe heb ik eens een kat die meer "zijn eigen plan trekt" maar de meesten liggen snachts bij mij op bed over elkaar, naast elkaar.

Als ik een nwe kat in huis neem heb ik nooit gevechten (of wat meer vookomt; ze worden hier gewoon over het hek gegooid) - meestal mankeren ze wat, zoals nu 3mnd geleden een kitten van +/- 1 jr oud met een scheef kopje, ongecastreerd (nu wel natuurlijk !) wat hem ooit is overkomen, ik weet het niet, de DA ook niet maar het is dan een dumper maar zeker geen watje. Sterk karakter, speelt heel leuk met mijn 2jarige (die als kitten bij mij kwam met 1/3e van zijn lijf verbrand-ook niet bepaald een watje :D anders had hij het nooit overleefd)

Als ik een vreemde kat loslaat in huis dan hebben mijn andere katten zoiets van ohh ! ok ! jij komt hier wonen ???? als je dan als kat iets te brutaal bent kun je wel een veeg met een poot over je neus verwachten...maar dan houdt het ook op! (en nee, ik ben niet van het eerst in een bench oid- ook al zijn ze nog nooit mensen gewend geweest. Ik ga ook nooit op mijn buik liggen om een kat vanonder een bed te halen met voer of snoepjes, ze komen maar naar mij toe in hun eigen tijd- en dat gaat soms heel snel! Minimaus (of scheefkapje) vond mij echt niet lief de eerste 3wkn- heb hem met een vangkooi moeten vangen en zodra dat lukte kwam de DA aan huis om te castreren :j hij had graag mijn hand afgebeten in die periode :') 1 dag na castratie losgelaten en 3wkn later besloot ie dat ik toch niet zo eng was :D )
Ik was al snel zijn nwe beste vriend na 3 wkn in de kelderkast geleeft te hebben. Na 3wkn alleen soms een schim gezien te hebben kwam hij ineens naar mij toe- en toen was het in 1x goed. Ook met de andere katten...nu hij nog iets "losser" is raced hij door het huis, samen met Fly(fly-fly brandwonden kitten) zo heb ik nog 10tallen verhalen- ik heb in huis nooit ruzie tussen mijn katten, kan ook niet want ik heb er zelfs aidskatten tussen lopen- dan wil je echt geen gevechten!

Ik heb geen honden, ik werk teveel, en als ik thuis ben dan gaat mijn aandacht naar de paarden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:55

sinds wanneer is een kat solitair? Leeuwen leven toch ook in roedels?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:55

Ik denk om de simpele reden dat het makkelijker is om meerdere katten te hebben dan meerdere honden. Honden vragen vaak meer van de eigenaar wat betreft uitlaten en spelen, en ze zijn over het algemeen ook groter dan katten.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:01

Hier 3 katten. Twee broers die samen spelen en slapen en sinds ruim een week een kleine erbij. Broer 1 vindt de kleine geweldig, speelt er continue mee, die vindt andere katten machtig interessant (de buurkatten die hier ineens binnen staan soms, zijn ook bijzonder interessant). Maar z'n broertje vindt het maar niks allemaal. Die kan niet zo goed tegen verandering en lawaai. En tsja.. die kleine rent, spint, miauwt, speelt en snuift er op los.
In mijn optiek zijn er heel veel katten die graag een maatje hebben, maar ook katten die liever alleen leven. Net zoals mensen; de een is graag 24/7 onder de mensen, de ander zit liever alleen thuis op de bank.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:21

Een kat is geen solitair dier. Zwerfkatten vormen ook hele troepen. Alleen zijn het dan weer geen roedeldieren zoals honden. Katten doen niet aan hiërarchie *degene die het hardst mept, wint, bij wijze van*. Er zijn katten die niet samen kunnen met andere katten, er zijn er die niet zonder kunnen. Is vaak gewoon een kwestie van wel of niet klikken.

En hoe je aan meerdere katten komt? Sja, zoals al eerder gezegd, komt er ineens een 2de aanlopen, of vind je een achtergelaten hummeltje etc. En voor een kat is snel plaats gemaakt.

Ik heb er 3.
2 oudere katers en een jonger poesje. De oude katers zijn gevonden/geboren bij ons en dat zijn echte spitsbroeders, samen uit, samen thuis. Het poesje is ook een vondelingetje, wat meer op haarzelf maar profiteert toch ook graag van de aanwezigheid van de katers.
Als 'de kleine' 's avonds bvb niet wil binnenkomen kan ik roepen wat ik wil, komt niet. Stuur ik m'n 2 katers naar buiten, staan ze een half uur later met 3 voor de deur. Toen ik wegens verhuizing m'n oude katers nog niet bij me had, maar wel al het poesje (gevonden bij m'n nieuwe huis) was ze veel aanhankelijker naar mij toe. Nu nog steeds een knuffelkat, maar ik merk dat het gezelschap van andere katten voor haar vitaal is.
De 2 katers kunnen bvb ook niet zonder mekaar. Als er een kat ontbreekt, gaan ze lopen zoeken.

Vroeger hadden we honden. Soms 1, soms meerdere en ook daar merk je dat een mens nooit volledig een hond kan vervangen. Honden hebben echt veel aan elkaar.
Maar katten net zo goed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:25

Ik denk zelf wel omdat mensen met honden zelf erg actief met honden zijn en zich voelen als een roedel met hun hond. Daar waar de gemiddelde kat toch meer op zichzelf is; een eigenaar zal denk ik minder snel voelen als deel van de roedel katten en nemen dus een tweede kat erbij.

Wij hebben wel bewust 1 kat nu, beestje leefde helemaal op na de dood van onze andere kat want voor haar was het te stressvol om haar terrein te moeten delen. Buiten is ze sociaal naar andere katten toe, maar binnen is ze extreem in de stress helaas.