Hond leren binnen te blijven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Hond leren binnen te blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 09:15

Ieder jaar gaan we met mijn hele gezin een weekendje weg en ook dit jaar staat dat weer op de planning.
Alleen nu is er 1 grote verandering en dat is dat mijn vriend en ik een hondje hebben gekocht vorig jaar.
En nu ziet mijn vader best wat nadelen aan de hond. Sommige dingen vind ik onzin en kunnen makkelijk opgelost worden. Maar aan 1 ding heeft hij wel gelijk; je kan de deur niet zomaar makkelijk open gooien. Voor buiten heb ik al een touw gekocht zodat de hond vast komt te liggen en we hebben een traphekje die voor de deur gezet kan worden zodat de deur wel open kan, maar de hond niet naar buiten kan.
Maar mijn vader vind het soms ook wel eens lekker om gewoon lekker eventjes buiten een sigaretje te staan roken en dan moet de deur natuurlijk wel eventjes open.
Op dit moment rent de hond gelijk naar de deur en is hij al eerder buiten dan wij :+ Op zich ook niet zo heel erg, maar hij doet dan net alsof hij nooit buiten komt en is zeker niet van plan om weer terug naar binnen te komen :+
Dit wil ik hem dus een beetje af gaan leren. Ik wil hem dus eigenlijk leren dat een openstaande deur niet direct betekent dat hij als een gek naar buiten moet rennen, maar ons commando af moet wachten.
Maar hoe gaan we hem dat nu het beste leren? Met het commando 'blijf' misschien? Of iets anders?
Wie heeft er tips? :)

*Edit: Hij luistert naar de commando's zit, lig, blijf. Hij wacht met eten tot ik zeg dat hij mag gaan eten, hij zit dan netjes naast zijn voorbak te wachten en als hij loopt iedere dag los in het bos of op het strandje of veldje dan komt hij ook gelijk aan gerend zodra we hem roepen. Ook als we samen buiten zijn, ik loop naar binnen en roep hem komt hij gelijk aan. Alleen dus niet als ie zelf er tussenuit glipt. Het gaat om een hondje die vorige week 1 jaar is geworden*
Laatst bijgewerkt door Davinia_ op 20-06-13 09:45, in het totaal 2 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:21

Poe, dat gaat waarschijnlijk niet 123 lukken ben ik bang.

Je hond heeft duidelijk geen manieren geleerd en heeft dit gedrag als standaard, om dat nu effe om te buigen zal heel moeilijk worden..

Wat is het ras, wat kent hij nu voor commando's en hoe oud is de hond?

Goof

Re: Hond leren binnen te blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:23

Voor nu zou je ook kunnen denken aan een klein (trap) hekje in de deuropening zodat je vader er overheen kan stappen. (mits de hond respect heeft voor een hekje en er niet direct overheen springt :+ )

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:24

Heb je al iets geprobeerd? Op zich lijkt het me niet zo groot probleem. Je moet gewoon duidelijke grenzen opleggen bij je hond. Dat is misschien in het begin het handigst om dit met de leiband aan te doen dat je er zelf naast staat en dat je deur open doet en hij moet blijven zitten. Als je hond die link kan leggen kun je zelf buiten gaan staan maar de hond moet binnen blijven. En vervolgens breid je dat steeds verder uit.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:39

Davinia_ schreef:
Op dit moment rent de hond gelijk naar de deur en is hij al eerder buiten dan wij :+ Op zich ook niet zo heel erg, maar hij doet dan net alsof hij nooit buiten komt en is zeker niet van plan om weer terug naar binnen te komen :+

Typisch geval van geen opvoeding en rangorde..
Als er een deur open gaat, zijn jullie als eerste die er doorheen gaan.. de hond moet wachten...!
Dat is (slechts) een klein stukje rangorde.. ;)

En als de rangorde niet in orde is, kan je roepen tot je een ons weegt.. hij zal komen wanneer hij het wilt :+
Ga je met de rangorde aan de slag, zal je merken dat hij beter gaat luisteren..

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 09:40

Ik weet dat het 123 niet gaat lukken, we gaan pas over dik 2 maanden op vakantie, dus wilde ik alvast beginnen met trainen.

Het is een mopshond, hij is vorige week 1 jaar geworden. Inmiddels kent hij de commando's lig, zit, blijf, wachten tot ik zeg dat hij mag lopen of eten en het commando 'kom' kent hij eigenlijk wel als hij buiten los gelaten wordt op het strandje of veldje. Als ik door de achterdeur naar buiten ga en ik zeg 'blijf' blijft hij ook wel binnen, maar dan moet je wel de deur weer gelijk dicht doen.

Goof, een traphekje heeft de hond wel respect voor. Zelfs al leg je een kussen of een plastic zak voor de deuropening snapt hij wel dat hij niet naar buiten mag. Als het echt niet anders kan nemen we inderdaad een traphekje mee en dan snapt hij ook dat als wij door het traphekje gaan, hij dat niet mag. Dat doet hij thuis immers ook niet. Maar het zou lekker zijn als hij ook niet gelijk naar buiten rent als de deur eventjes open staat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:41

Casarell schreef:
Davinia_ schreef:

Als er een deur open gaat, zijn jullie als eerste die er doorheen gaan.. de hond moet wachten...!

En als de rangorde niet in orde is, kan je roepen tot je een ons weegt.. hij zal komen wanneer hij het wilt :+

Mijn hond gaat altijd als eerste de deur door en luistert perfect en komt net zo netjes terug als ik haar roep, dus het 'wie het eerst de deur door gaat is de baas' gaat helemaal niet op.
Gewoon een kwestie van opvoeding.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 09:41

Casarell schreef:
Davinia_ schreef:

Daar heb je wel gelijk in. Hij luistert in principe hartstikke goed, maar hij wilt wel altijd degene zijn die het eerste naar binnen en naar buiten gaat :j De overige commando's kent ie wel en als ie buiten in het bos of op een veldje los loopt komt hij ook gelijk aan gelopen als ik hem roep en ook als we buiten zitten en ik ga naar binnen en roep hem dan, maar niet als hij zelf stiekem snel naar buiten glipt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:42

Leer eerst dat het erg leuk is om bij jou te komen als je hem roept.
Dus overdreven zijn naam noemen en wat lekkers geven als die braaf komt, maak het leuk om bij jou te komen.
Zeker niet boos worden als de hond niet direct komt en uiteindelijk wel want dan gaat die de link leggen tussen bij de baas komen is straf.
Tevens is de rangorde al een beetje bepaald bij jullie, de hond gaat eerst naar buiten, dat doet normaal gesproken alleen de leider van de groep. Dus probeer dat te veranderen, eerst diegene naar buiten die de hond uit gaat laten en dan pas de hond. Op die manier leert die ook af te wachten.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:43

Als er 1 de deur naar buiten open zet, de ander de hond onwijs afleiden.
Met speeltjes, koekjes, eten geven als de deur open gaat, en dan uitvoerig belonen als hij niet naar de deur taalt. Desnoods met een halsbandje om :)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 09:45

Ik heb eventjes m'n beginpost aangepast dat hij dus wel komt als we hem roepen als we buiten met hem wandelen. Hij loopt iedere dag los op het strandje, op een veldje of in het bos en dan komt hij gelijk aan gerend. Maar als hij dus 'ontsnapt' komt hij niet altijd gelijk aan gerend. Soms wel, maar soms maakt hij er een spel van.

Met als eerste naar binnen en buiten gaan kunnen we wel beginnen ja :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:47

Goof schreef:
Casarell schreef:

Mijn hond gaat altijd als eerste de deur door en luistert perfect en komt net zo netjes terug als ik haar roep, dus het 'wie het eerst de deur door gaat is de baas' gaat helemaal niet op.
Gewoon een kwestie van opvoeding.

Ik geef TS advies over het probleem wat zij momenteel heeft; en dat is dat hij als een ongeleid projectiel door de deur vliegt.
In haar situatie bepaald de hond wat er gebeurd.. en das nou net niet de bedoeling.

Tuurlijk kan het zijn dat de hond voor gaat; mijn hond mag ook wel eens eerst.. maar dan nog steeds bepaal ik dat en niet de hond :+

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 09:51

Ik heb er eigenlijk nooit zo het gevaar van in gezien dat mijn hond als eerste naar binnen en buiten rende, hij luistert verder hartstikke goed. Maar in het geval met 'deur open' dus niet, dus we gaan daar zeker aan werken. Vanaf nu gaan wij dan als eerste naar binnen en buiten en daarna pas de hond :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:56

Wat ik me afvraag is of je vader wel de meest geschikte persoon is om voor jullie hond te vragen?? :o
Je gaf aan dat hij best wat nadelen aan de hond ziet en jullie maken je er best druk om, over het naar buiten schieten. (super hoor, dat je het zo goed wilt voorbereiden!!)
Maar kun je anders niet iemand vragen die het leuk vind om te doen, dan is het naar buiten schieten in principe ook geen probleem?! :)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 10:01

Wat vragen? We gaan op vakantie met mijn ouders, broertje en mijn vriend en ik. En dan de hond mee :)
Mijn vader zag nadelen als 'Moeten wij nu in het vakantiehuisje blijven bij de hond als jullie weg willen?' of 'Als ik als eerste wakker ben, moet ik dan de hond gaan uitlaten, daar heb ik geen zin in'.
Dit is natuurlijk onzin. Wij nemen de hond mee en anders hebben we pech, maar mijn ouders hoeven echt niet op te passen :) Het is onze verantwoording, wij zorgen dat ie uitgelaten word en nemen hem mee dagjes weg en passen onze vakantie daar op aan zodat mijn ouders er zo min mogelijk last van hebben :) Als we tegelijkertijd weg gaan met zijn allen kan de hond makkelijk alleen blijven en anders is het gewoon ons eigen probleem en niet die van mijn ouders. Zij hebben niet voor die hond gekozen. Ik had al gevraagd of we anders de hond weekendje bij een vriendin moesten brengen, maar dat vond mijn vader ook weer niet echt nodig.
Laatst bijgewerkt door Davinia_ op 20-06-13 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:02

kentaro openingspost beter lezen.
ah zie dat TS al reageert

nu beginnen met trainen dat hij moet wachten en dat als hij binnen blijft, dat iets(leuks) oplevert

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:03

:o :o Ik dacht dat je vader op de hond kwam passen als jullie op vakantie gingen.........
Maar dan is het natuurlijk een heel ander verhaal... :P

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 10:03

Kentaro, haha, nou, ik denk dat mijn vader wel de laatste is die daar zin in heeft :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:06

Dan had ik dat in het ieder geval wel goed begrepen :')

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 10:12

Wel eventjes voor de duidelijkheid, mijn vader heeft absoluut geen hekel aan honden. Hij is er het gekste mee en als ik er ben met de hond loopt hij het liefste er hele dag mee te spelen.
Alleen mijn vader is opgegroeid op een boerderij en met grote boerderijhonden en hij vindt dus eigenlijk dat een hond ten allen tijde buiten moet kunnen lopen, los moet lopen en al helemaal niet in een huisje hoort te wonen. Hij is gewoon gewend dat de hond altijd los mee loopt, gewoon buiten kan lopen zonder dat hij weg loopt en dus in de buurt van het huis blijft en je er geen minuut naar hoef te kijken en zo min mogelijk binnen is.
Hun hond (en nu nog de hond van mijn oma) loopt gewoon hele dag van binnen naar buiten en daar hebben ze totaal geen omkijken na. Ze zien die hond gerust uren niet. En dan is een hondje in een rijtjeshuis heel anders :j

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:17

Maar wat betekend "blijf" dan bij jullie?
Je zegt dat hij dit commando al kent?

Want BLIJf is bij mij blijf! Of er nu iemand de deur open doet, iemand met een bal staat te spelen of er een andere hond aan komt.

Blijf is blijf Dat betekend bij ons blijven liggen op de plaats ongeacht wat er gebeurd.

Ik denk dus dat je jouw Blijf wat conseqenter moet aanpakken.

Leer hem aan dat hij netjes gaat zitten als de deur open gaat, lijn hem in eerst instantie aan, staat hij op corrigeer hem, rukje aan de riem commando blijven, doet hij het goed, beloon hem en bouw het dan verder uit.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 10:20

Aan dat 'blijf' moeten we inderdaad nog werken. Hij snapt inmiddels wel dat hij moet liggen en moet blijven liggen en dat ik dan naar een andere kamer kan lopen. Alleen zodra hij vind dat het te lang duurt komt hij aan gelopen. Dus daar moeten we dus zeker nog aan werken :j Eerst bleef hij ook gewoon liggen als ik de deur eventjes open deed, maar nu niet meer. Ik heb dat ook beetje laten versloffen, eerlijk gezegd, omdat ik er weinig hinder van had dat hij naar de deur rende :o

Dank jullie allemaal voor de tips, ik ga er zeker mee aan de slag :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:22

Mee eens Toverbal.. :j
Hier is blijf ook echt blijf.. of ik nou in beeld ben of niet, en ongeacht wat er gebeurd.
Pas als ik hem roep of hem vrij geef, mag hij van zijn plek af... ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:37

thuis gemakkelijk aan te leren, door bijv. achter de drempel te sturen. Jij zit in de kamer en de hond mag de kamer niet in, hij moet achter de drempel blijven. Telkens terug sturen, dat snappen ze snel, als je heel consequent blijft.
Bij ons blijven ze uit de eetkamer, als wij eten. Achter de drempel, wat ze daar doen, maakt niet uit. Ik gebruik dan ook niet het commando blijf, want dat betekent op een vaste plaats blijven.
Maar het commando uit: is uit de ruimte waar ik ben.

ALs hij dat snapt, dan hoef je hem bij de openstaande deur ook alleen terug te sturen of je vader als hij een sigaretje rookt. Terug achter de drempel.

Consequent.

Ook oefenen met de voordeur open, betekent alleen voordeur open. Niet hond eruit. Dus voordeur open en steeds weg sturen, achter de drempel. Hij mag pas over de drempel als jij hem daartoe uitnodigt. Het vraagt wat consequente training van de baasjes (en vader), maar echt dat hebben ze zo door.
Laatst bijgewerkt door janouk op 20-06-13 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 10:41

Janouk, dat vind ik wel een hele goede! Dat ga ik hem eens leren :j Is ook handig als er iemand aan de deur staat, dan hoef ik hem niet eerst in de woonkamer te zetten en de deur dicht te doen voordat de voordeur open kan :+