Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 07:57

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken heeft besloten dat er in Nederland veel minder exoten mogen worden gehouden wat ik alleen maar goed vind maar ook geen Fretten en Chinchilla's meer....
Dat vind ik toch wel ver gaan, ik heb zelf Fretten gehad en naar mijn inziens zijn Fretjes uitermate geschikt als huisdier.
Wat vinden jullie hier van?

P.S misschien een domme vraag maar wat heeft Economische zaken met dieren te maken...?

Hier het artikel:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... adliner.nl

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 08:00

Ik zie nu ook dat zelfs de Siberische hamster ook niet meer mag.....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:08

Arrabel schreef:
Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken heeft besloten dat er in Nederland veel minder exoten mogen worden gehouden wat ik alleen maar goed vind maar ook geen Fretten en Chinchilla's meer....

Dat staat er niet, er staat dat eigenaren voortaan aan strenge eisen moeten voldoen, dat is iets anders.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:10

Volkomen terecht en nu maar hopen dat de lijst aangevuld word.

Slangen, spinnen, leguanen etc etc. Nog net niet verkrijgbaar bij de supermarkt.
Ik juich strengere eisen alleen maar toe.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 08:12

Goof schreef:
Arrabel schreef:

Dat staat er niet, er staat dat eigenaren voortaan aan strenge eisen moeten voldoen, dat is iets anders.

Ja inderdaad... je hebt gelijk.
Omdat ik de kop "Wasbeer, eland en chinchilla voortaan op zwarte lijst" zag dacht ik dat ze niet meer mochten.
Strengere eisen heb ik inderdaad ook niks op tegen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 08:14

Maar ik begrijp alleen niet waarom je een bijvoorbeeld een Cavia wel zonder enige kennis of wat dan ook in de winkel mag halen en een Chinchilla dan weer niet..
Waarom moet je voor een Chinchilla wel aan eisen voldoen en voor een Cavia niet?

Brievenbus

Re: Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:15

Omdat een cavia iets makkelijker te houden is denk ik..?

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:15

En wat moeten die strenge voorwaarden dan inhouden??

Ik heb 5 chinchilla's namelijk.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:16

Er staat niet dat het helemaal niet meer mag ;)

En ik juich dat inderdaad alleen maar toe.

Brievenbus

ViefJor schreef:
En wat moeten die strenge voorwaarden dan inhouden??

Ik heb 5 chinchilla's namelijk.

Dat is een geheim :o

_Tara_

Siberische hamster? Ik ken de Syrische en de Russische, maar een Siberische ken ik niet :P

O wacht, een Russische dwerghamster is hetzelfde als een Siberische. Wat apart dat die van niet meer mogen maar Syrtjes wel nog. Fretten en Chinchilla's... Tja. Zijn dieren die je niet zomaar even aanschaft maar wat toch wel gebeurd. Al is dat probleem misschien juist nog wel groter bij 'simpelere' dieren als hamsters, konijnen enz. Ik denk dat er met goede voorlichting meer bereikt wordt dan met dit verbieden.

Ik vind 't sowieso een beetje een raar bericht. Elanden, bizons en steppezebra's? Worden die uberhaupt als huisdier gehouden dan? := Of gaat 't ook om dierentuinen? Er staat overigens wel degelijk dat deze dieren niet meer gehouden mogen worden.
Citaat:
Om welzijnsschade van dieren te voorkomen en dierenleed te verminderen heeft de Wageningen Universiteit onderzoek gedaan naar 90 zoogdieren. Onder meer wasberen, elanden, steppezebra’s en luipaardkatten mogen niet meer door bedrijven of particulieren in Nederland worden gehouden, gefokt of verhandeld.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... nleed.html
Ik vat dat iig op als in: ze mogen niet meer gehouden worden. In bijlage 1d staan deze dieren ook.

Ben iig heel benieuwd hoe ze dit allemaal willen gaan doen. Zeker als een diertje als de dwerghamster ineens niet meer gehouden mag worden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:17

De positieflijst zou in januari al uitkomen, toen was hij er nog niet (heb het in de gaten gehouden omdat ik zelf ook een exoot heb - die nu ineens niet meer gehouden zou mogen worden :( ).

Ik vind dit echt heel suf. Met name omdat ze onderzoek hebben gedaan hoe je de dieren kon houden en volgens die voorwaarden zou de gemiddelde mens niet eens een hond kunnen houden.... maar echt niet dat ze die gaan verbieden want dan staat heel NL op z'n achterste poten!

Ik ga echt 'n verzoek indienen om ze van de lijst te laten halen (ik ben voor extra controle, maar niet voor het verbieden ervan - andere dieren vind ik wel minder geschikt als huisdier, wasberen bijv).
Maar deze hele soort is als huisdier gefokt en bestaat eigenlijk niet eens in het wild (is een hybride)... :roll:

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:18

_Tara_ schreef:
Ik vind 't sowieso een beetje een raar bericht. Elanden, bizons en steppezebra's? Worden die uberhaupt als huisdier gehouden dan? :=

Dat dacht ik ook al := Wie heeft er nu een zebra in zn achtertuin >;) _O-

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:19

Fiffil, ik zag 't staan inderdaad, dat de witbuikegel niet meer gehouden mag worden. En wat je zegt inderdaad! Een hond, kat, konijn, vis kun je zo aanschaffen zonder dat er iemand iets van je eist ofzo. Terwijl tja, als ik al zie hoeveel topics hier geopend worden met 'help m'n vissen gaan dood'...

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:22

Ik heb maaaaaanden voordat ik mijn chinchilla's aanschafte onderzoek gedaan naar de huisvesting, voer en hoe ik ervoor moet zorgen. Als ze ziek zijn gaan ze naar de DA. Ja ik heb er 5, in een kooi van 2m hoog, 150 cm breed en 1m diep.. die ik elke 2 weken verschoon, en 2x in de week de natte plekken eruit haal ivm schimmel en elke dag het zand door de zeef halen :P

mannetjes en vrouwtjes door elkaar, ja. mannetjes gecastreerd. ik hoop nu niet dat dit betekend wanneer er eentje ziek is, en ik naar de dierenarts ga, ik een hele preek krijg over hun bestaan, of zelfs dat hij word ingenomen, want, ''je mag helemaal geen chinchilla's houden?'' ik maak me wel een beetje zorgen nu :(

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:23

Er staat ook dat je de dieren die je nu al hebt wss gechipt moeten worden oid. Daar zit ik echt niet op te wachten, om dat beestje te laten chippen ik vind dat zo'n onzin 8)7

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:23

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:25

Zou me er nog niet te druk om maken ViefJor. Vanaf 2014 is 't verboden. Is er niet iets van een chinchillaforum of up to date site? Die zou je in de gaten kunnen houden om ontwikkelingen te volgen.

Amable, ja ik meen 't ook wel eens op bokt gelezen te hebben idd, over zebra's bij paarden in de wei... Belachelijk :n

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 08:26

Fiffill schreef:
Er staat ook dat je de dieren die je nu al hebt wss gechipt moeten worden oid. Daar zit ik echt niet op te wachten, om dat beestje te laten chippen ik vind dat zo'n onzin 8)7

Sta je met je Afrikaanse Dwergmuis bij de dierenarts... kunt u hem even chippen....?
Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:28

Ik vraag me af waar ze mijn egel zouden willen chippen :=

Afrikaanse dwergmuizen mogen wel gehouden worden trouwens maar onder randvoorwaarden.

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:29

_Tara_ schreef:
Zou me er nog niet te druk om maken ViefJor. Vanaf 2014 is 't verboden. Is er niet iets van een chinchillaforum of up to date site? Die zou je in de gaten kunnen houden om ontwikkelingen te volgen.

Amable, ja ik meen 't ook wel eens op bokt gelezen te hebben idd, over zebra's bij paarden in de wei... Belachelijk :n

Ja en nee, er word niet echt geleefd op die fora. Onwijs zonde, heb het jaren geleden al geprobeerd. Kan het niet helpen me een beetje zorgen te maken toch. Het zijn, net als mijn paard, toch echt wel kinderen van me. Ik heb de oudsten al 4 jaar, en ik heb ze echt altijd optimaal verzorgd, met complimenten van de DA, ja eentje is nu ziek, maar daar staat al een afspraak voor op vrijdag voor controle. Ik heb echt altijd stinkend mijn best gedaan om goed voor ze te zorgen, en ik zou toch echt wel heartbroken zijn, en ze ineens worden ingenomen oid... meh :(

oh, over paarden gesproken.. daar zouden ze is een strengere restrictie op uit mogen voeren.. iedereen wilt ineens een paard maar als het te moeilijk word, gaan ze weg.. daarom vond ik chinchilla's zo leuk, het zijn geen konijnen die je in een hok stopt, vermaak jezelf maar. Ze hebben speciale zorg en extra beweging nodig. zo leuk :D
Laatst bijgewerkt door ViefJor op 19-06-13 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:30

De dieren die je nu hebt zullen heus niet worden ingenomen hoor. ;) Er mogen gewoon geen nieuwe dieren gefokt worden/verkocht worden.

Edit: dit staat er "Voor particulieren of bedrijven die een dier houden dat niet meer is toegestaan, komt een overgangsregeling. Bijvoorbeeld door identificatie, zodat overzichtelijk is voor welke houders het overgangsrecht geldt."
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 19-06-13 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:31

Ik dacht eigenlijk dat je voor een zebra al een exotenvergunning nodig had?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 08:32

Citaat:
Ik vraag me af waar ze mijn egel zouden willen chippen :=

Afrikaanse dwergmuizen mogen wel gehouden worden trouwens maar onder randvoorwaarden.

Wat zijn die randvoorwaarden dan?
Dat kan ik nergens vinden.

Trouwens toen ik mijn leguaan ging kopen kreeg ik het Cites papier er gewoon bij, no questions ask...
Was een half A4tje met wat gegevens en de verkoper zetten daar zijn handtekening op, klaar :roll:

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:33

Ik zag dat ook Degoes op de "verbodenlijst" staan.
Gelukkig heb ik alleen onderzoek gedaan naar de aanschaf, maar ze nog niet aangeschaft.