Ik praat over Grasparkieten, Wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NikeTroela

Ik praat over Grasparkieten, Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 17:58

Wij zijn sindskort een grasparkieten kweker.. Ik ben benieuwd wie er nog meer van deze soort houden..

Wij hebben 4 verschillende Voliere's. Van groot naar 2 opgroeien volere's en een broedkooi!

Afbeelding
Grote buiten Voliere

Afbeelding
Grote binnen Voliere

Afbeelding
Herstellende/Opgroei Voliere 1

Afbeelding
Herstellende/Opgroei Voliere 2

Afbeelding
Broedkooi/Kweekkooi 1

En wat hebben jullie allemaal?

Careano

Re: Ik praat over Grasparkieten, Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:51

Leuk hoor! Ziet er netjes uit :)
Ik heb ook een volière in de tuin met grasparkieten. Dit jaar weer een poging tot koloniebroed!
Dat is twee jaar geleden heel goed gegaan, dus ik ben benieuwd hoe ze het dit jaar doen.

Heb je al eitjes?

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:37

Wat leuk! Ik zelf ben een beetje de fout in gegaan met mijn parkietjes..
Vroeger (ongeveer tot mijn 14e) had ik één grasparkietje, Speedie. Deze had ik op (ongeveer) 7 jarige leeftijd gehad en deze heb ik altijd alleen gehouden. Speedie kwam vaak uit zijn kooi, die bij ons in de woonkamer stond, hij was niet helemaal tam, maar kwam graag even bij je zitten en je kon hem ook zo op je hand laten zitten. Toen Speedie dood was gegaan kreeg ik Jack, een volwassen mannetje. Ik merkte dat het na een paar dagen al niet zo goed ging met hem, dus ik ging ik google'en. Toen pas las ik dat je grasparkieten eigenlijk écht niet alleen moet houden!... Dus een vriendinnetje gehaald voor Jack: Kelsey. (Jackie en Kelso van That '70's show :') ) Ik weet nog steeds niet waarom, maar een half jaar later liet Jack het leven. Kooi schoongemaakt en voer bekeken, ik wist het niet, maar ik wilde Kelsey niet alleen laten zitten. Dus weer een nieuw parkietje: Fez. Deze twee zijn nu erg happy samen, maar zijn niet tam te krijgen... Ik heb ze maandenlang alleen met de hand gevoerd, ze accepteren het wel, maar zijn nog steeds erg angstig. Beiden zijn ze meerdere keren uit hun kooi geweest, maar dat leverde meer stress op dan ontspanning. Ik moest ze vangen uit de gordijnrails en Kelsey was zelfs hard tegen het raam gevlogen.

Nu zitten ze dus allebei maar in hun kooi, ze lijken me niet ongelukkig. Ze zien er gezond uit en hun snaveltjes, nagels, veren etc. zien er goed uit. Ik zorg dat ze niets tekort komen. Maar toch... Parkieten horen de ruimte te hebben. Dus denk ik ook aan een volière! Ben daarin wel huiverig, ik woon in een alleenstaand huis bij een bos. Er lopen hier heel veel losse honden rond en zitten ook sperwers en buizerds... Ik ben nog aan het denken over de ideale oplossing.
Erg mooie volières en kooien Niketroela! Ik ben benieuwd wie er op Bokt allemaal grasparkieten hebben!

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:50

Surprise om de honden en sperwers en buizerds zou ik het niet laten hoor!

Mijn volière is stevig genoeg en heeft een goed dak erboven en ik maak me eigenlijk nooit zorgen over de honden of roofvogels hier in de buurt, terwijl we echt in een bebost gebied wonen met veel roofvogels en onze honden springen ook nog wel eens tegen de volière aan ;)
Je kunt natuurlijk ook altijd voor een binnenvolière kiezen, maar daar moet je ook de ruimte voor hebben.

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 22:49

@ Careano Wij hebben momenteel 2e ronde kolonie kweek.. 1e ronde hebben we in totaal 9 jongen gehad. We hadden daarnaast nog 8 eieren 1 nest 6 eieren..
Deze pop liet zich te makkelijk uit het blok jagen, dus gingen er toen 2 uitgekomen jongen en 4 eieren kapot.. Daarna is ze achteruit gegaan en gelukkig wel
overleeft.. Nu hebben we haar in een broed/kweek kooi zitten zodat ze rustig kan broeden..

Momenteel hebben we 3 gevulde blokken met in totaal 16 eieren.. Dit loopt bij ons voorspoedig, en komen op deze manier ringen te kort..

Doe jij ook aan Tentoonstellingen mee?

@ Suprise Ik denk zelf dat meer aan het karakter van het vogeltje zelf ligt.. Sommige vogels kennen helemaal niet met andere, en de ander verveelt zich..
Dit verschilt weer per vogel, maar je hebt er wel goed aangedaan er eentje bij te nemen.. Als een grasparkiet ouder is als een halfjaar is het tam maken
al verkeken.. Het beste is hier mee te beginnen als ze zijn uitgevlogen en zelfstandig kunnen eten.. Doe je het later zal de kans dat ze tam worden erg klein zijn..
Gezien ze geen ramen kunnen zien en dus denken dat ze door kunnen vliegen.. Het gevolg kan zijn dat hij/zij ze nek kan breken.. Je hebt ook flinke kamer
volieres zou je foto kunnen laten zien van jou kooi..
En als jij een stevige kooi zou neerzetten, zou ik verder geen probleem zien.. Hier vliegen oook wel vrij veel roofvogels..

Misschien kan ik je helpen met het probleem?

@ Careano Mee eens! Maar je hebt ook nog plestie glas, dit is prijzig maar werkt wel.. Hier lopen heel veel katten rond, maar het houden van parkieten komt
daardoor zeker neit van de baan.. Als er mogelijkheid is dat ze ergens kunnen zitten waar een kat niet bij kan komen zie ik het ook neit als een probleem..
Ik heb hier al zeker 5 keer een kat in gaas gehad.. Wij hebben een leuke hond dus die katten blijven nu wel weg..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:51

Hoi hoi, wij hebben 1 grasparkiet. Deze heeft kruipersziekte dus proberen we hem zijn leven zo comfortabel mogelijk te maken. Iemand die hier ook mee te maken heeft gehad?

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 22:59

Ja wij zijn bekend met kruipersziekte, spreidpootjes en nog een paar voorkomende ziekte of aandoeningen..

Ook weet ik dat ze erg gewilt zijn om tam te maken omdat ze niet kunnen vliegen.. Ook is deze ziekte besmettelijke voor andere jonge vogels of eieren..
Bij volwassene vogels kan dit na half jaar uit bloed zijn..

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:27

Hee wat leuk !

Ik ben zelf een hobbymatige kweker van grasparkieten
Heb ook nog wat andere soorten vogels maar de gradparkiet is tog mijn favoriet

Ik ben gek op mooie bonte kleuren en hier richt ik mij een beetje op de laatste jaren
En het lukt aardig!

Ik doe zowel koloni broed als in kweek kooien ook heb ik een opfok kooi

Ben ook lid van de vogel vereniging
Heb wel eens mee gedaan aan een tentoonstelling maar daar doe ik het eigenlijk niet voor

Vind het erg leuke vrolijke diertjes met felle kleuren,gekwetter en actief gedrag

Je hebt het leuk voor elkaar!

Kweek je ook met een doel of gewoon voor de fun ?

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 23:39

Liindax schreef:
Hee wat leuk !

Ik ben zelf een hobbymatige kweker van grasparkieten
Heb ook nog wat andere soorten vogels maar de gradparkiet is tog mijn favoriet

Ik ben gek op mooie bonte kleuren en hier richt ik mij een beetje op de laatste jaren
En het lukt aardig!

Ik doe zowel koloni broed als in kweek kooien ook heb ik een opfok kooi

Ben ook lid van de vogel vereniging
Heb wel eens mee gedaan aan een tentoonstelling maar daar doe ik het eigenlijk niet voor

Vind het erg leuke vrolijke diertjes met felle kleuren,gekwetter en actief gedrag

Je hebt het leuk voor elkaar!

Kweek je ook met een doel of gewoon voor de fun ?

Wij zijn ook lid van een vereniging en toen dit jaar voor het eerst mee met een tentoonstelling.. Wij kweken niet meer voor de fun aangezien dit snel uit de hand
kan lopen.. Volgend jaar hebben we geen kolonie kweek meer en dus alleen gewone kweek.. Wij houden zelf niet van bont maar heb er wel 1tje zitten die bont
is.. We willen eigenlijk nog verder uitbreiden, maar daar zijn de middelen momenteel niet voor..

Gezien we ook een paard bij de kliniek hebben..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:47

Ik had een parkietje, Joey. Was echt mijn schatje, geweldig tam en kon wat woordjes spreken.
Meerdere keren geprobeerd te koppelen met andere parkiet maar dat ging niet.
Helaas is hij overleden omdat de kat ermee wilde spelen. Hij had de hele zijkamer voor zichzelf met riante kooi (waar hij bijna niet in zat), maar helaas was de deur niet goed dicht. Dus kat is er achteraan gegaan, parkiet is in "onbekend" gebied terecht gekomen en is in de keuken waarschijnlijk tegen het raam gevlogen, en overleden. Hij had overig nergens bloed, kat was ook echt een schat, maarja instinct he.
Mis een vogeltje wel heel erg. Het liefst een grote papagaai, maar dat wil mijn vriend niet.

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 23:53

Kan zijn dat hij ze nek had gebroken.. Dan zijn ze opslag dood..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 00:11

Ja dat denk ik wel, koppie lag naar de zijkant. We hebben hem een mooie begravenis gegeven in de tuin :(

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 00:20

Wij kweken ook met grasparkieten en engelse parkieten. In mijn onderschrift staat mijn website voor wie dat leuk vind.

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 00:43

xSCWx schreef:
Ja dat denk ik wel, koppie lag naar de zijkant. We hebben hem een mooie begravenis gegeven in de tuin :(

Heel sneu om te moeten meemaken.. Zo hebben wij afgelopen winter ook zon gevalletje gehad..
Alleen hebben wij niet een uitgebreid begravenis gedaan.. Dit omdat we meer vogels hebben al 1tje..

Misschien laat maar nogmaals veel sterkte..

Wilawander schreef:
Wij kweken ook met grasparkieten en engelse parkieten. In mijn onderschrift staat mijn website voor wie dat leuk vind.

Okeej leuk ik zal morgen eens een kijkje nemen.. Wij hebben een facebook pagina die zal ik dan ook in me onderschrift zetten..

BTW, Leuk jou hier tegen te komen.. Wij hebben jou ook op FB wij hebben sindskort maar een FB pagina aangemaakt..
Richard Jonker & Diandra Wingelaar zeg jou denk wel wat..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 02:55

Onze kruiper is lastig tam te maken juist omdat hij niet kan vliegen. Zit graag in de buurt van of in zijn koou
i, dat is zijn veilige haven.

Dit is onze 2e parkiet. Onze eerste.was verschrikkelijk leuk en héél erg tam. Vloog recht op je schouder/gezicht/hoofd. Met eten was je niet veilig... Als hij de chipszak al hoorde kwam hij recht op je af. Bij een appel ging hij letterlijk op je gezicht staan en met avondeten moest hij vast, anders liep hij over de tafel te denderen en van alles te eten... Zelfs vlees!!! Vaak genoeg zijn we hem kwijt geweest, dan zat hij meestal in een broodzak in de keuken op het aanrecht brood te eten... Ja dat was een leuke. Helaas maar 10 jaar geworden. Verzwakte en ging op een nacht letterlijk van zijn stokkie... Verschrikkelijk moment en.mis dat vogeltje nog altijd. Kon ook zo leuk praten altijd! Kusje, schatje etc...

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 11:34

Okee dat is jammer.. Hoe oud is het parkietje nu?

Bij ons is vandaag EI NR 17 gelegt :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:31

Parkietje wat we nu hebben wordt eind dit jaar pas 2 :)

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 17:52

Dan krijg je die nu niet meer tam.. Hier moet je vanaf het moment dat ze uitvliegen en zelfstandig eten moeten doen..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:02

NikeTroela schreef:
Dan krijg je die nu niet meer tam.. Hier moet je vanaf het moment dat ze uitvliegen en zelfstandig eten moeten doen..

Ik heb ooit een parkiet overgenomen die toen al 3 was en dat dier was in no time vreselijk tam!
Ging mee onder de douche, zat altijd bij me, zat ook nooit in de kooi. Dus tam maken is zeer zeker wel mogelijk op latere leeftijd.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:36

parkieten kunnen ook op oudere leeftijd prima tam worden. Dat dat niet zo is is echt een fabeltje, net als dat twee samen niet tam worden en dat popjes niet makkelijk tam te krijgen zijn.

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 20:07

Naja dan moet je er denk al veel meer tijd insteken dan anders.. Maar dat laatste wat je zegt nooit gehoord.. Wel heb ik meer ervaring met mannen tam maken die zijn na mijn idee wel wat leergieriger..

Nu zijn wij zelf niet van het tam maken aangezien wij daar de tijd niet voor hebben..

Shrrrn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:19

@Niketroela;
Ik ben er zelf over na aan het denken om grasparkieten aan te schaffen voor in een buitenvoliere! Nu had ik op internet een mooie voliere gezien en nu zie ik dat jij die ook hebt ( Herstellende voliere 1) Hoe bevalt deze? &hoeveel grasparkieten kunnen hier ongeveer in? Alvast bedankt.

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 21:28

@ Shrrrn Ik zou er zelf niet meer als 6 in doen zelf zitten er bij mij 4 in.. Deze bevalt me verder prima hoor maar die jonkies zijn aan begonnen met knagen aan het hout..

@ Wilawander wij zijn van plan om bij jou zon speeltje aan te schaffen.. Weten alleen nog niet welke haha..

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:34

Leuk om te lezen allemaal!

Ik doe koloniebroed en heb inmiddels 8 eitjes liggen in 5 verschillende nestjes. Er hangen nog meer kastjes dus ik verwacht er nog meer!
En ik hou ook van bont! Gelukkig is mijn bonte (blauw,zwart, wit dominant) verliefd op een heel mooi violet cinnamon vrouwtje dus ik ben heel benieuwd wat voor kleintjes er uit de eitjes komen.

Verder nog een mooie bonte (geel met blauwe vlekjes) gekoppeld met een cinnamon vrouwtje.

@ NikeTroela: ik heb 's winters inderdaad plexiglas voor de ramen, maar dat is meer voor de kou dan voor de roofvogels/katten. Ze kunnen ook naar binnen naar het (verwarmde) nachthok, maar hoe koud het ook is, ze gaan met kou nooit naar binnen uit zichzelf ;) Het zijn best sterke vogeltjes! Afgelopen 2 winters was het -20 buiten en ze zaten nog vrolijk te kwetteren. Volgens mij hebben ze er in de zomer meer last van als het heel warm is, maar dan douche ik ze door met de tuinslang te sproeien in de voliere, komen ze allemaal gezellig langs het gaas douchen!

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:07

Okee wij hebben in de winter geen plexiglas ervoor haha.. En ze doen het prima buiten ze willen helemaal neit naar binnen..